Gå til innhold

Burde Norge hatt dødsstraff?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg skulle endret på noe så ønsker jeg mer hjemmesoning. Det er for mange yrkesaktive i fengsel og hjemmesoning ( mens de jobber såklart) er ett veldig godt alternativ. Jeg har også stor tro på samfunnsstraff.

Skrevet

Hvordan ville dere hatt straffesystemet i Norge vis dere ikke vil ha dødsstraff? Bare lurer! :)

Sånn som det er?

Skrevet

Næææ.. Men høyere straffer, 21 år er lattelig lavt.. Når man får lenger fengselstraff for å skyte en bjørn i nødverge en å voldta og ødelegge livet til ei jente så er noe gaaalt. Hjemmesoning for små kriminalitet.

Skrevet

Strengere/lengre straffer for å mishandle/misbruke barn.

Skrevet (endret)

Næææ.. Men høyere straffer, 21 år er lattelig lavt.. Når man får lenger fengselstraff for å skyte en bjørn i nødverge en å voldta og ødelegge livet til ei jente så er noe gaaalt. Hjemmesoning for små kriminalitet.

21 år er ganske lenge. Tenk på hva du selv gjorde for 21 år siden ;)

Og det er en forskjell på hva strafferammen i loven er, og hva folk blir dømt til.

Endret av ellen-propellen
Skrevet

Ville gjort det slik at eit fengselår tilsvarar eit kalenderår, slik at det er lettare å forhalde seg til. Utover det synes eg 21 år er ei grei maksstraff, rikelig med tid til anger og rehabilitering det..

• 2 uker senere...
Skrevet

Burde Norge hatt dødsstraff mot ABB han på utøya? Han kan bli sluppet fri etter 21 år. :unsure:

Skrevet

Burde Norge hatt dødsstraff mot ABB han på utøya? Han kan bli sluppet fri etter 21 år. :unsure:

Då må han jo vere rehabilitert, noko som ikkje er spesielt sansynlig i hans tilfelle. Han er dømt til forvaring, og kan bli sittande til han dør.

Dødsstraff ville vere å synke til hans nivå.

Skrevet

Mitt svar til dette forblir det samme som jeg skrev lenger opp i tråden.

Skrevet

Det blir ille for folk som ikke er lys og er muslimer vis ABB blir sluppet fri etter fengselstraffen. Da kan han gjøre terror på nytt. Håper han ikke kommer ut igjen. Tror dere han kommer ut igjen?

Skrevet

Dødsstraff er ikke en straff. Straff har TO elementer, det éne er den fornærmede og samfunnets behov for hevn og oppreisning, det andre er forbryterens mulighet for å gjøre opp for seg og bli rehabilitert. Dødsstraff er i beste fall avliving. Dersom forbryteren under ingen tenkelige eller utenkelige omstendigheter kan hindres fra å gjenta forbrytelsene, kan jeg se at dødsstraff ville vært en løsning på samfunnets problem. Det løser også samfunnets oppbevaringsproblem om man godtar at forbryteren aldri har mulighet for å bli rehabilitert (eller habilitert, alt ettersom). Sistnevnte er nok en tungtveiene grunn til at dødsstraff praktiseres i mange land hvor man tror at størrelsen på straffen er det som virker avskrekkende på andre potensielle forbrytere. Faktum er at det som virker preventivt mot forbrytelser er muligheten for å bli oppdaget.

Skrevet

Det blir ille for folk som ikke er lys og er muslimer vis ABB blir sluppet fri etter fengselstraffen. Da kan han gjøre terror på nytt. Håper han ikke kommer ut igjen. Tror dere han kommer ut igjen?

Minner om at ABB utøvet terror ( eller massedrap) midt i kritthviteste Oslo og på en norsk ungdomsleir, ikke mot muslimer. Om han slipper ut igjen spiller det ingen rolle om du er regnbuefarget kristen!

Tror ikke han slipper ut igjen nei.

• 2 uker senere...
Skrevet

Så du tenker at det gjør ikke noe om han blir sluppet fri igjen? Men han har gjort terror og folk vil ikke at det skal skje igjen. :/

Minner om at ABB utøvet terror ( eller massedrap) midt i kritthviteste Oslo og på en norsk ungdomsleir, ikke mot muslimer. Om han slipper ut igjen spiller det ingen rolle om du er regnbuefarget kristen!

Tror ikke han slipper ut igjen nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...