hval12 Skrevet 10. april 2013 #1 Skrevet 10. april 2013 Jeg bare lurer om hva dere synes om dødsstraff i Norge? Dødsstraff for terror og sånn. Hva mener dere om dødsstraff i Norge?
Gjest Nerdens'mus Skrevet 10. april 2013 #2 Skrevet 10. april 2013 Kun for personner som volder barn fysisk eller psykisk smerte/ skade med overleg. Og kun etter en passe mengde tortur først. Det vil jo stille umeneskelige krav til bevisene. F.eks dna eller video bevis på hva de har gjort. Så blir nok aldri noe av det, men skulle gjerne sett at de som blir dømt for årelang mishandling av barn eller seksuelle overgrep mot barn straffet strengere enn de blir i dag.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 10. april 2013 #3 Skrevet 10. april 2013 "Burde Norge hatt dødsstraff?" Nei, det burde vi ikke
me_87 Skrevet 10. april 2013 #4 Skrevet 10. april 2013 Pedofile som forgriper seg på barn skulle ha fått dødsstraff ja!
Gjest Kira bjeffer Skrevet 10. april 2013 #5 Skrevet 10. april 2013 Jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette temaet, men regner med at det blir for kjedelig å lese. For å svare kort på spørsmålet ditt; Nei, ingen land burde hatt dødsstraff!
☆☆☆ Skrevet 10. april 2013 #7 Skrevet 10. april 2013 Nei. Alt for strengt for dei fleste forbrytingar og alt for mildt i dei alvorlegaste sakene. Dessutan kan ein aldri eliminere risikoen for justismord.
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 10. april 2013 #8 Skrevet 10. april 2013 Jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette temaet, men regner med at det blir for kjedelig å lese. For å svare kort på spørsmålet ditt; Nei, ingen land burde hatt dødsstraff! Jeg ville lest det uten å kjede meg! Konklusjonen er den samme som min. Nei, Norge bør ikke ha dødsstraff!
Patetica fåkksi Skrevet 10. april 2013 #9 Skrevet 10. april 2013 Om noen gjør noe helt jævelig mot noen jeg er glad i, vil det fryde meg mye mer å vite at de sitter inne i 60 år enn at de slipper unna med å sovne.
Gjest Kira bjeffer Skrevet 10. april 2013 #11 Skrevet 10. april 2013 Jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette temaet, men regner med at det blir for kjedelig å lese. For å svare kort på spørsmålet ditt; Nei, ingen land burde hatt dødsstraff! Jeg ville lest det uten å kjede meg! Konklusjonen er den samme som min. Nei, Norge bør ikke ha dødsstraff! Hehe, det var hyggelig å høre. Jeg hadde to brevvenner som sitter på Death row i Texas, han ene er ikke lenger blant oss. Interessant og urovekkende å høre hvordan livet dere har vært, hvorfor det ble som det ble og hvilke tanker de har om dødsstraff.
Patetica fåkksi Skrevet 10. april 2013 #12 Skrevet 10. april 2013 Hvordan i all verden skaffet du deg de brevvennene? Jeg har også brevvenner, men ikke på Death Row.
Gjest sussie77 Skrevet 10. april 2013 #13 Skrevet 10. april 2013 Nei det burde vi ikke. Men vi burde ha strengere og lengre straffer.
Studine mevik Skrevet 10. april 2013 #14 Skrevet 10. april 2013 Og da føler jeg for å sitere Britney Spears: "Jeg er for dødsstraff, for da lærer de kanskje til neste gang". Intelligent sagt... eller. Nei vi bør ikke ha dødsstraff i Norge, men vi burde ha strengere straffer på flere områder, men hva er vitsen med det når politiets datasystemer ikke klarer å takle nye lover før tidligst 2040? Den nye straffeloven som kom i 2005(tror årstallet stemmer, men er ikke helt sikker) er fortsatt ikke gyldig fordi politiets datasystemer ikke er gode nok. I denne loven er blant annet strafferammen for terror på 30år
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. april 2013 #15 Skrevet 10. april 2013 Nei. Og selv om mange er uenig med meg så er straffesystemet i Norge nesten perfekt. Vi har ekstremt lav tilbakefallsrate, noe som betyr at de fleste kriminelle faktisk kommer ut igjen som rehabiliterte samfunnsborgere. I motsetning til USA hvor 70% åker inn igjen i løpet av ett år etter løslatelse. Samt at de har overfylte fengsler pga lange straffer.
Gjest Kira bjeffer Skrevet 10. april 2013 #16 Skrevet 10. april 2013 Hvordan i all verden skaffet du deg de brevvennene? Jeg har også brevvenner, men ikke på Death Row. Jeg var ung, ambisiøs og trodde jeg kunne forandre verden. Var i tillegg meget aktiv i blant annet Amnesty, og jobbet for å avskaffe dødsstraff (jaja, så mye suksess hadde vi!) Gjennom denne siden fant jeg de to jeg har skrevet med: http://www.ccadp.org/penpalsnew.htm
Iiiiik Skrevet 10. april 2013 #19 Skrevet 10. april 2013 Tipset mitt er det samme som sist du prøvde å legge opp til en diskusjon - prøv på anonymforum. Flere unyanserte svar der.
Gjest pupp and go Skrevet 10. april 2013 #22 Skrevet 10. april 2013 Nei. Ikke dermed sagt at ikke noen fortjener det. Grunn 1: risikoen for justismord 2: jeg tror ikke på at mennesker bør dømme over liv og død. Hvert enkelt menneske som er med og dømmer noen til døden står til ansvar for dette, om ikke annet så overfor seg selv. Det er en rasjonell beslutning, og om det er hensyn man burde ha tatt som man ikke tok, er det ingen ting som kan forsvare eller forandre beslutningen. (man kan alltids stille seg dette spørsmålet i andre sammenhenger også, f.eks abort eller når man bør avslutte behandling, men i medisinen er det en grunntanke om å gjøre det som er mest humant, mens i domstolen er det motsatt) Ikke verdens mest reflekterte eller velformulerte svar, men det er nå mine tanker om dette.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 11. april 2013 #23 Skrevet 11. april 2013 Signerer de andre her- nei. Skulle jeg skrevet veldig reflektert om dette, ville det blitt fryktelig langt, så det orker jeg ikke. Men jeg lever litt etter sitatet: "An eye for an eye, and the whole world will go blind". Selv om det unektelig er en del mennesker som fortjener både det ene og det andre av straff, så er hverken tortur eller dødsstraff noen god løsning når det kommer til stykket.
ellen-propellen Skrevet 13. april 2013 #24 Skrevet 13. april 2013 Det Doppler sa Dødsstraff virker ikke, det beviser jo amerika med sine overfylte fengsler. Eneste er at man bruker masse penger på noen som kanskje/forhåpentligvis og muligvis har begått en dødsynd. I Norge så kommer de ut til livet igjen etter sonet straff og mange blir faktisk samfunnsnyttige borgere som betaler skatt. Imot dødsstraff
hval12 Skrevet 13. april 2013 Forfatter #25 Skrevet 13. april 2013 Hvordan ville dere hatt straffesystemet i Norge vis dere ikke vil ha dødsstraff? Bare lurer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå