Gå til innhold

Bare 3% av engelske damer ammer til barnet er fem mnd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud, visste ikke at det var så store forskjeller fra Norge! Tenk så heldig vi er som kan være hjemme med den lille så lenge at det ikke går ut over ammingen!

Anonym poster: 164637f3ddb7e281afab550b92a206cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare 2% av norske damer fullammer til 6 måneder.

Skrevet

Og de franske ammer bare i en måned, hvis de i det heletatt gjør det

Anonym poster: 41c100cd78dd86b8578a80207efecb0e

Skrevet

Amming er bra, men i Norge så skal mødre sette liv og helse på spill for å amme. Ikke minst sin egen trivsel som mor. Mange som mister de første månedene og året pga amming som aldri blir bra. Jeg er en av dem. Jeg husker ikke de første 6 måndene da gutten min kom fordi ammepolitiet på helsestasjon maste og maste. Jeg turte ikke annet enn å amme og amme. Så jeg mistet et halvt år med min gutt pga stress og angts med amming.

Anonym poster: f3797c2f9868d48e4149fb6c9f524062

Skrevet

Er det sant?

Vi diskuterte det nettopp på barselgruppen min, der er vi tre som fullammer enda (barna er snart 6 mnd) og fire som gir flaske (kun en som bare har gitt flaske fra starten).

Vi trodde kanskje vi var et godt gjennomsnitt med ca 40/60 %, men da er vi altså over snittet?

Jeg trodde faktisk at fullamming til 6 mnd var det mest vanlige.

Anonym poster: a3483f6da04bf254039fb7c637d32246

Skrevet

Er det sant?

Vi diskuterte det nettopp på barselgruppen min, der er vi tre som fullammer enda (barna er snart 6 mnd) og fire som gir flaske (kun en som bare har gitt flaske fra starten).

Vi trodde kanskje vi var et godt gjennomsnitt med ca 40/60 %, men da er vi altså over snittet?

Det trodde jeg også. Men har innsett nå at de fleste mødre er for late til å gidde å amme så lenge. Det er jo så mye enklere å gi mme og grøt, også sover de kanskje litt lenger også.

For ikke å snakke om alle mødre som tar på seg martyrrollen fordi de har lidd så grusomt i de mnd de ammet. Hvorfor i alle dager lage så mye pes ut av noe så enkelt og naturlig. Amming går av seg selv det om man ikke styrer så mye. Såklart om alt anatomisk er riktig, men så mange misdannelser er det vel ikke ute og går.

Anonym poster: 1693107b41baa4b470cfa1005d114770

Skrevet

Men 80% ammer til barnet er minst 6 mnd, selv om det ikke er fullamming. Grunnen til at statistikken ser så dårlig ut (2 %) er fordi de aller fleste ved 6 måneders alder har begynt med smaksprøver av fast føde, og at det dermed ikke kvalifiserer som "fullamming".

Skrevet

Kutt ut å disse de som ikke ammer, herregud. Blir da folk av dem og, synes dere som er hysteriske på amming bør få dere et liv.

Anonym poster: 64a7292e0071463471061722f60d5827

Skrevet

Det trodde jeg også. Men har innsett nå at de fleste mødre er for late til å gidde å amme så lenge. Det er jo så mye enklere å gi mme og grøt, også sover de kanskje litt lenger også.

For ikke å snakke om alle mødre som tar på seg martyrrollen fordi de har lidd så grusomt i de mnd de ammet. Hvorfor i alle dager lage så mye pes ut av noe så enkelt og naturlig. Amming går av seg selv det om man ikke styrer så mye. Såklart om alt anatomisk er riktig, men så mange misdannelser er det vel ikke ute og går.

Oi oi, stått opp på feil fot i dag?

Anonym poster: 5add11ff104bede6bde6b47919521103

Skrevet

Kutt ut å disse de som ikke ammer, herregud. Blir da folk av dem og, synes dere som er hysteriske på amming bør få dere et liv.

Anonym poster: 64a7292e0071463471061722f60d5827

Har da ikke noe med hysteri å gjøre. Late folk generelt irriterer meg, særlig når de lar latskapen gå ut over barn.

Skrevet

Det må da være opptil enhver enkelt hvor lenge de vil amme og om de vil amme.

Har ammet selv til barna var 5 mndr og mistet melken. Ingen av de er dumme, underernærte, har kjente allergier m.mn Og selv fikk jeg pupp i 2 uker, og lever ennå. :)

Skrevet

Amming er bra, men i Norge så skal mødre sette liv og helse på spill for å amme. Ikke minst sin egen trivsel som mor. Mange som mister de første månedene og året pga amming som aldri blir bra. Jeg er en av dem. Jeg husker ikke de første 6 måndene da gutten min kom fordi ammepolitiet på helsestasjon maste og maste. Jeg turte ikke annet enn å amme og amme. Så jeg mistet et halvt år med min gutt pga stress og angts med amming.

Snakk om overdramatisering da. Er vel ingen som sier at mor skal sette LIV OG HELSE på spill til fordel for ammingen. Det OPPFORDRES til amming, og det er noe helt annet. Fordi amming er den beste næringen for babyen den første tiden. Får du det ikke til så er det da ingen som henger deg av den grunn.

Anonym poster: 916124d06ec1fee28a926a85136d6ae4

Skrevet

Har ammet selv til barna var 5 mndr og mistet melken. Ingen av de er dumme, underernærte, har kjente allergier m.mn Og selv fikk jeg pupp i 2 uker, og lever ennå. smile.png

Ja, kjenner fler som "mistet" melken. Men de skjønte ikke at det var fordi de blåste i økedøgn, og ga mme og grøt på siden.

Skrevet

Ammehysteriet når nye høyder i Norge...

Anonym poster: 73055ce41389c1cbea25707d4023680e

Skrevet

Er det sant?

Det er jo vanlig at barn begynner med litt grøt ol når de er ca 6 mnd, så at det ikke er så mange som fullammer til 6 mnd er ikke rart.

Anonym poster: 867bd527264b8ab358bb9ca234e05c5d

Skrevet

Har ammet selv til barna var 5 mndr og mistet melken. Ingen av de er dumme, underernærte, har kjente allergier m.mn Og selv fikk jeg pupp i 2 uker, og lever ennå. :)

Ja, kjenner fler som "mistet" melken. Men de skjønte ikke at det var fordi de blåste i økedøgn, og ga mme og grøt på siden.

Sikkert. Men gjelder nok ikke for alle. Her brukte jeg pumpe, ammete og alle triks som kunne. Men neida.... ikke pokker det kom en dråpe mere. Eller kun en kveldssvett ;)
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jeg har begynt med små smaksprøver til mini som straks er 6 mnd, men jeg tenker jo at jeg fullammer fordet?

Det han får av fast føde er ikke egnet til å holde han mett, og han får alltid melk først og smaksprøver etterpå.

Det anbefales jo at man skal begynne med smaksprøver i alderen 4-6 mnd for da er de mest åpne for nye smaker, men han får ikke det hver dag og trenger det ikke for å bli mett.

Har jeg tenkt helt feil, da altså?

Når det er sagt nekter jeg å tro at folk ikke ammer fordi de er late! Om ammingen fungerer er det jo det enkleste som finnes, man slipper styr med flasker og man har alltid maten klar og tilgjengelig! De som er på samme alder som mini og får flaske sover heller ikke bedre om nettene, så det argumentet faller også bort.

Jeg tror at nærmest 100 % av de som ikke ammer gjør det etter en vurdering om hva som er best for de og deres barn og at det hører til sjeldenheten at det ligger egoistiske grunner i bunn.

Skrevet

Hvis smaksprøver ødelegger for statistikken om fullamming er jeg glad det ikke er mer enn 2 % som fullammer til 6 mnd. Unger bør venne seg til ulike smaker fra 4 mnd selv om næringen skal være morsmelk enda en stund. Det blir mye grining med kresne unger. Det vet jeg, for jeg har en av hver...

Anonym poster: 659c6f0e78bd51a8567ceaf99423ae5f

Skrevet

Ok!

Anonym poster: bbaa74179bcb1c9ca3c10c416dce9c13

Skrevet

Snakk om overdramatisering da. Er vel ingen som sier at mor skal sette LIV OG HELSE på spill til fordel for ammingen. Det OPPFORDRES til amming, og det er noe helt annet. Fordi amming er den beste næringen for babyen den første tiden. Får du det ikke til så er det da ingen som henger deg av den grunn.

Anonym poster: 916124d06ec1fee28a926a85136d6ae4

Da har du desverre ikke møtt sykehuspersnonell og de på helsestasjon. Var på sykehuset i fire dager uten melk til den lille. Han skrek og skrek av sult til jeg kom hjem og fikk kjøpt litt mme. De på sykehuset nektet meg mme siden jeg SKULLE amme ifølge dem. På helsestasjon var det det samme. De mente ungen heller kunne sulte for å få opp melkeproduksjon. Å gi mme i en sånn stund var mishandling ifølge helsesøster og fastlege. Kanskje bare jeg som har vært uheldig med sykepersonell, men en grunn til at det gikk som det gikk!

Byttet helsestasjon og fastlege da mini var 6 måneder for det gikk ikke lenger. Nå er jeg fornøyd :)

Skrevet

De som ikke ammer er late?? Vet dere hvor mye ekstra arbeid det er å gi tillegg? Varme vann og vaske og koke flaske. Opp på natten. Nei, glad jeg klarte å amme, men den første var tung, vond og mange tårer. Gikk mye lettere med de andre. Fullammet til 4 og 6 mnd.

De fleste som ikke ammer har en grunn.

Anonym poster: 92517f66a4b8534b7e4046998c1e7bd8

Skrevet

De som ikke ammer er late?? Vet dere hvor mye ekstra arbeid det er å gi tillegg? Varme vann og vaske og koke flaske. Opp på natten. Nei, glad jeg klarte å amme, men den første var tung, vond og mange tårer. Gikk mye lettere med de andre. Fullammet til 4 og 6 mnd.

De fleste som ikke ammer har en grunn.

Anonym poster: 92517f66a4b8534b7e4046998c1e7bd8

Ja, de har jo en grunn. For mange latskap. Da trenger jo ikke de gi mat, men kan jage opp mannen feks. Og de tror at ungene sover bedre/lengre av det.

Skrevet

Når anbefalinger går ut over egen kropp og frihet snakkes det om hysteri, men anbefalinger ift for eksempel trafikk skal følges slavisk. En 3 åring skal sitte bakovervendt no matter what, sykkelhjelm på 3 hjulsykkel etc etc etc. For å ikke snakke om sukker. Det er farlig det. Men å sette egne behov til side i 6 mnd det gidder den norske gjennomsnittskvinnen ikke!

Anonym poster: 6a8993888f0ba49994a8ef4c9acda2a3

Skrevet

Her er det snakk om amming generelt. Ikke fullamming.

Anonym poster: 164637f3ddb7e281afab550b92a206cb

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Når anbefalinger går ut over egen kropp og frihet snakkes det om hysteri, men anbefalinger ift for eksempel trafikk skal følges slavisk. En 3 åring skal sitte bakovervendt no matter what, sykkelhjelm på 3 hjulsykkel etc etc etc. For å ikke snakke om sukker. Det er farlig det. Men å sette egne behov til side i 6 mnd det gidder den norske gjennomsnittskvinnen ikke!

Anonym poster: 6a8993888f0ba49994a8ef4c9acda2a3

Tror ikke noen barn har utbytte av mor som er innlagt med brystbetennelse annenhver uke med blod og 40 i feber. Hilsen ei som har ammet sine 2 barn og er godt igang med nr 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...