Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som IKKE.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man bare for for å gi er det riktig mye ikke kommer frem..

Gidder man bruke 10 min å gjøre litt reasearch først finnes det plenty av non profitt organisasjoner man kan gi til. Og godt er det!

Som "små varme hjerte" som du jobber med? Hvor det har vært så mye rot og tull at flere frivillige har trukket seg fra organisasjonen!

Nei da gir jeg heller til de store organisasjonene hvor man vet de er seriøse i sitt arbeid.

Anonym poster: d4f0d22a728aae66ed64440f9f094ec1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hjelper mine nære og kjære istedet...trenger ikke nødvendigvis dra til afrika for å hjelpe noe, og hjelpen trenger ikke nødvendigvis være penger...jeg har mer tid enn penger og gir heller av den :)

Anonym poster: 3c8305c872ce726c3b6cedf88a6a6647

Skrevet

Vi gir til veldedige formal både i utland, innland og lokale organisasjoner. Men det er fordi vi har lyst og råd til det. Jeg syns ikke man trenger å oppgi noen grunn for hvorfor man ikke gjør det eller skal føle noe press eller dårlig samvittighet, og noen har faktisk ikke økonomi til det.

Gjest Anybody
Skrevet

Om man bare for for å gi er det riktig mye ikke kommer frem..

Gidder man bruke 10 min å gjøre litt reasearch først finnes det plenty av non profitt organisasjoner man kan gi til. Og godt er det!

Som "små varme hjerte" som du jobber med? Hvor det har vært så mye rot og tull at flere frivillige har trukket seg fra organisasjonen!

Nei da gir jeg heller til de store organisasjonene hvor man vet de er seriøse i sitt arbeid.

Anonym poster: d4f0d22a728aae66ed64440f9f094ec1

Varme små hjerter finnes ikke lenger, de ble så store så de måtte utvide og få et internasjonalt navn. De holder til i 35 land, og hjelper flere tusen dagelig. Dette vet jeg ikke fordi jeg er med i den, men fordi jeg støtter de og engajerer meg i flere non profitt organisasjoner og gidder derfor lese meg opp om disse organisasjonene. Hadde du også gjort det hadde du sikkert visst det du også :)

Skrevet

Oi. Her var det mange sinte svar, gitt! Mange som føler seg truffet,ser jeg! Nei, selvfølgelig, "alle" har ikke råd til å avse 2-300 kr pr måned. Men, flesteparten som er i 100% jobb og som har en partner som også jobber burde klare det....

Jeg synes det er smålig å ikke gi til de trengende penger for så å overbevise seg selv med at pengene ikke kommer i de rette hender.... Om "alle" tenker sånn, så ville INGEN fått hjelp! Om sjefen tar 90 kr av 100 - ja, så får iallefall de fattige litt - og det er bedre enn ingenting!

Flott at flere er dyre venner. Tenk så godt det hadde vært i verden om alle ga litt!

På dette forumet leser jeg om både fylleturer, shopping osv osv. Fire utepils hadde vært mat eller pleie i lang tid for de fattige og trengende. Det er nemlig det jeg ser, at folks prioriteringer kanskje er litt feil??!!

Eller hva??!!!

HI

Anonym poster: 45c620e360d4097bb64b53d122b092a4

Det irriterende er at det faktisk virker som om du tror du gjør noe av betydning selv og at alle burde gjøre som deg. Hvis alt du offrer er 200 kr pr mnd av en vanlig norsk lønning er det ikke noe å skryte av. Hvorfor gir du ikke så du merker det selv. 5000,- pr mnd hadde du sikkert klart om du gikk inn for det? Hvorfor gir du ikke såpass?

Anonym poster: cf2206b3722f08cf3fadc80cd456a451

Skrevet

Herregud for en tosk du er HI. Alle har ikke råd til det. Ja, jeg har full jobb, og det har mannen min også. Men vi er begge lavtlønnede, og sliter hver måned med å få endene til å møtes. Ikke mye utskeielser som skal til her for å velte budsjettet. Vi prioriterer huslånet, mat og klær foran veldedighet, tenk. Så HOLD KJEFT og gi mer selv, du som tydeligvis har penger til det!!

Anonym poster: 83294998bb3fdf038ee5aaa55dfcc842

Skrevet

Jeg har ikke penger enda til å hjelpe andre. Jeg må først og fremst sørge for at mitt barn og jeg selv har mat på bordet, og at det er bleier i skapet før jeg kan tenke på andre.

Hadde jeg hatt "god" råd, altså hatt, tja, la oss si minst 2000 igjen noen dager før lønn hadde jeg kanskje kunne gitt en fast sum til Redd Barna eller noe.

Beklager, men jeg må nesten tenke på OSS selv FØRST ...

Er også litt der at jeg ville nok helst ha hjulpet en venn, eller noen i familien, eller en familie i Norge med 200 kr hver mnd hvis det virkelig hadde trengts.

men er veldig for å hjelpe andre i andre land også altså. Men aller først; økonomien må komme seg her hjemme først :-/

Anonym poster: fca45b9d2fbb9cdc83418c46eddaf265

Skrevet

-ALLE har ikke råd nei

-Finnes mange fattige i Norge, burde gi til de først

-Tviler på at så veldig mye av pengene kommer dit de skal. Mange mellomledd som får pengene..

Anonym poster: de7c8f62bfa812a5616bf253dc694443

Hvorfor burde man gi til de fattige i Norge først egentlig?? Er det ikke det samme så lenge man hjelper noen?

Anonym poster: 35b876204719ae4b15076e6f585bff0f

Dette har jeg også lurt på...

Hvorfor er det forskjell? Bør man ikke gi til dem som trenger det mest, heller enn å prioritere etter hvor folk bor?

Anonym poster: 80d01b0e23e15b248909b9ba37258684

Skrevet

Jeg donerer vel rundt 40% av lønna mi hver måned. De pengene fordeles mellom trengende i inn og utland som trenger mat, drikke, medisinsk hjelp, krise hjelp, katastrofe hjelp og så videre. ...

Synes det holder litt... i tillegg pleier jeg å stappe litt i bøssene når høflige og greie bøssebærere kommer på døra og jeg støtter alltid ungdom som samler flasker og lignende til inntekt for klasseturer...

Skrevet (endret)

Jeg er kanskje rar men har møtt mange med samme mening. Jeg syns det lever så mange fattige i vårt eget land, så jeg velger å gi til de fattige i norge.

Norge gir så mye til andre lang som går til fattigdom, så jeg syns det er nok.

Det er like mye veldedighet å gi til de som trenger det i Norge:)!

Selv har vi et fadderbarn i Venezuela. Har familie i samme by som barnehjemmet, skal få lov å besøke hjemmet i sommer!!

Videre så har vi årlig tradisjon med å rydde i klær før jul. Da pakkes det fineste sammen i jente/ gutteposer. Utslitt tøy pakkes for seg og alt gis til Fretex. Pakker gjerne også inne leketøy ungene har vokst ifra. Dette mener jeg også er veldedighet, og synes selv at det er en fin måte å 'åpne barnas øyne' på!

Da vi var fattige studenter, og ofte slet med å få økonomien til å gå rundt, meldte vi oss alltid til å gå med bøsse under TV-aksjonen. Var vår måte å hjelpe på, uten at vi merket det økonomisk;).

Endret av Tyra79
Skrevet

Jeg er fettigdomsbekjemper gjennom strømmestiftelsen og syntes det er et kjempefint prosjekt. De lærer fattige i slumområder i diverse land i verden om microfinans, det vil si at de låner la oss si 200 kr, og så kjøper de inn råvarer/dyr/div produkter og lager/klargjør/osv og selger videre slik får de inn mer penger enn de har lånt og når de går og betaler tilbake de 200kr, kan de få låne mer (fordi de har vist at de kan få det til og betale tilbake) og slik går det oppover og oppover til de har en bærekraftig bedrift og inntekt. Har selv vært i Kibera og Mathare slummen i Nairobi sammen med strømmestiftelsen og vært med i oppstartsfasen til mange mange kvinner/menn.

Det gjør at mange kommer seg ut av slummen og kan beholde barn og familie.

Jeg kommer til å fortsette med dette så lenge jeg har mulighet til det.

Anonym poster: d0002e97adbeccd9db5ba14e5eca4cb3

Skrevet

Jeg har full respekt for at ikke alle har mulighet til å gi til veldedighet, bare tull å si at alle kan gi selv om du kan.

Selv har vi valgt å støtte redningsskøyta, norsk luftambulanse og leger uten grenser. Vi gir ikke store summer men vi gir litt til hver.

Grunnen til at vi har valgt disse tre er:

Resningsskøyta - mannen er sjømann og vi er mye i båt med familien da vi har hytte i skjærgården her.

Norsk luftambulanse - Mini fikk hjertestans og luftambulansen kom. Derfor ønsker jeg å støtte dem slik at andre kan få samme hjelp som oss da vi trengte det som mest.

Leger uten grenser- en nær venninne av meg jobber i leger uten grenser i "felten", jeg ønsker å hjelpe henne og holde henne trygg osv.

Så det ser fint ut men alle tre har egoistiske grunner for at de får våre bidrag...

Anonym poster: c843f25eee943855775fe9db44a53980

Skrevet

Jeg donerer vel rundt 40% av lønna mi hver måned. De pengene fordeles mellom trengende i inn og utland som trenger mat, drikke, medisinsk hjelp, krise hjelp, katastrofe hjelp og så videre. ...

Synes det holder litt... i tillegg pleier jeg å stappe litt i bøssene når høflige og greie bøssebærere kommer på døra og jeg støtter alltid ungdom som samler flasker og lignende til inntekt for klasseturer...

Virkelig? Jeg er imponert!

Anonym poster: ffa7770dae46057596a93cfa86afc93c

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Nå er jeg en rimelig blakk alenemor, men har allikevel valgt å støtte leger uten grenser med 100kr i mnd. Skulle gjerne støttet flere, men dette er alt jeg kan avse akkurat nå :(

Men til gjengjeld gjør jeg ting som ikke koster meg mer enn litt av tiden min. Jeg er korleder (barne- og ungdomskor) og jeg jobber aktivt med veldedighet (samler inn klær, leker og diverse samt penger til et skoleprosjekt/oppbygging av landsbyer i regi av KFUK/KFUM. Så selv om det "bare" koster meg 100kr mnd så føler jeg at jeg bidrar til å hjelpe andre for det :)

Skrevet

Jeg/vi gir ikke fordi min mann mener vi heller skal bruke pengene vi har på vårt barn. Jeg gir en liten slant innimellom da :)

Anonym poster: fdae6fe47fa72cdb9bf9e939e47e3c5c

Skrevet

Vi gir 10% av inntekten vår hver måned. Vi gir til ulike misjonærer vi kjenner, samt ulike organisasjoner. Dette har vi gjort siden vi giftet oss for seks år siden.

Anonym poster: d25581dad64dc5513e56616f02bd74ce

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Har ikke penger å se bort til andre, trenger de til egen familie, men jeg gir bort klær som sendes til utlandet, og er med på en arvesentral, hvor vi gir bort alt fra klær og sko, til møbler, barneseter osv. Jeg har gitt bort både klær, møbler og div barneutstyr til familier som ikke har økonomi til å kjøpe det, jeg gir penger når jeg kan, ved å kjøpe bladene som blir solgt i gågata ol, deltar på loddtrekning for nærliggende aktivitetsgrupper, har bidratt med bakst ol til loddtrekning og basar, og latt venner bo hos oss i perioder når de har blitt husløse på kort tid. Man MÅ ikke gi penger for å bidra med noe, slik du mener HI. Man kan sende klær og sko og div barneutstyr til utlandet, og det er mye man kan bidra med i eget land.

Skrevet

Jeg gir når jeg har bøssebærere på døra (egentlig synes jeg det er irriterende, men etter at vi flyttet langt pokker uti skogen er jeg egentlig mest imponert over at de har giddet å ta seg helt ut hit, så litt belønnning må de få :P ) og ellers gir jeg der det passer meg - men jeg vil oppsøke det prosjektet jeg ønsker å gi til, jeg HATER slik intens tigging som man opplever eks utenfor kjøpesentre ("HEI, vet du hva dette er?" "Eeh, vann...?" "NETTOPP! Hvor mange barn i verden tror DU mangler rent VANN??"). Som student har jeg ikke råd til å gi noe fast. Men jeg betaler skatt som alle andre, og den norske staten pøser ut penger til bistand i alle verdenshjørner, så jeg har ikke dårlig samvittighet.

Anonym poster: f27575759949c25cf1d9df63ff43e91b

Skrevet

Jeg betaler jo skatt og avgifter og da gir jeg jo. Føler ikke jeg trenger å kjøpe meg ren samvittighet ut over det.

Anonym poster: 334df9ac70ff6e1f4fbe3fe3ea0b0288

Skrevet

Betaler skatter og avgifter som da staten Norge fint klarer å sende til land som både trenger og ikke trenger penger så nei jeg gir ikke til veldedighet i utlandet.. Gir penger hvis bøssebærere kommer eller de selger bladet Drammen utenfor senteret. Gir også klær til rusnarkomane. Jeg mener at vi skal hjelpe landet vårt først!

Anonym poster: e8cce947ee032dbff723acceac7f528d

Skrevet

Virkelig? Jeg er imponert!

Anonym poster: ffa7770dae46057596a93cfa86afc93c

det synes jeg du skal være og.

vi bor i en velferdsstat der skattepengene våre kommer alle til gode. i Norge trenger man ikke å være fattig, med alle de muligheter som finnes (og nei, jeg synes ikke det å ikke ha råd til å reise på ferie hvert år eller å ikke kunne kjøpe råflotte julegaver til ungene er nok til å kalles "fattig") dersom husleia i oslo er så høy at "du" må bruke hele trygda på den, så flytt til en rimligere del av landet... der er arbeidsmuligheter over hele Norge!

etter min mening bør det lønne seg å jobbe. det bør lønne seg at man har tatt initiativ og brukt energi på å skaffe seg en jobb og være flittig i den jobben og å ha god arbeidsmoral.

jeg har GOD samvittighet ovenfor norges "fattige" og ja, jeg synes det er rett at jeg har noe mer enn dem. jeg jobber hardt for det jeg har!

blir helt ærlig litt lei av høre "trygda er for lite!!!" når den ikke er ment til å være mere enn "akkurat nok" jeg har selv vært i den situasjonen at jeg har måttet gå på sosial kontoret og be om hjelp en gang... litt av ett sjokk når jeg, etter å ha fortalt dem at jeg og min datter i grunnen bodde og spiste gratis hos min far, men at jeg syntes det var vanskelig å ikke ha "noenting" uten å be ham om det, fikk utbetalt 8000 kr(!!!) til "livsopphold"...

når det kommer til resten av verden, så deler staten ut 2,8 milliarder i bistand i 2013. dette er penger som går fra vårt statsbudsjett. penger som nordmenn i alle former og farger jobber for å samle inn og som, etter min mening, burde spares til de samme nordmennene som en dag skal pensjonere seg...

jeg er glad i velferdsstaten vår og betaler min skatt med glede, men jeg har ikke noen "plikt" for å brødfø resten av verden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...