Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei lurte på om noen her har to tette eller hva dere tenker om det?

Sønnen min er født i slutten av januar og er nå to og en halv måned.

Jeg er student og pga sykdomshistorie er jeg veldig klar over at om jeg venter alt for lenge vil jeg nok ikke få sjangsen igjen.

Har snakket mye med min samboer og lege/helsesøster om et nyt svangerskap, og begge er positivet.

Men jeg tenkte å begyne å prøve til høsten, altså når gutten våres er 6 mnd. Og er forberedt på at det kan ta noen mnd, evt år før jegblir gravd igjen.

Det jeg lurer på om det er noen som har erfaring med to tette? og om det var planglagt ? Hvor lang er det imellom barna.? og gikk det bra?

Skjønner jo at det er travelt, men har veldig lyst til at gutten våres skal få en søster eller bror, og jeg er i kjempe form etter fødselen, og føler meg klar for en til. Men folk sier jo at en er en og to er ti :;P hehe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg ble gravid med nr 2 og hørte en er som ingen og to er som 10, så

Flirte jeg av det og tenkte- ikke mine barn!

Når de var små lå slitet mest på det med to bleie barn,

En som løpte fra deg mens den andre hang i puppen.

Osv. Men når de blir eldre er de mer selvgående og egosentriske,

Så da er det krangling man skal slite seg mellom.

Og det at du må si ting 100 ganger før det skjer noe ol.

Meen hver tid har sin sjarm og mine har utrolig stor glede av hverandre.

Hadde ikke hatt den kjemien om det hadde vært3-4 år mellom de tror jeg.

De er som erteris og det er godt å se!

Men om jeg hadde valgt to tette igjen. Njee..

Men prøver på en attpåklatt nå 5- 6 år etter så er ikke så ille!

Er du klar for det så hvorfor ikke!

Her har det ikke planlagt, men tar utfordringer med ett smil!:)

Skrevet

Fikk mine 2 første med 12 mnd mellomrom.

Og ja, 2 er som en flokk elefanter :)

Nå er over både baby og trassalderen, og leker godt sammen. Men det er rett som vedkommende over sier at beskjeder må gis 100 ganger, de krangler og slåss som fy med jevne mellomrom, og tidvis går de i "flokk" for lure meg, protestere elle mase..... Kjærlighet og hat mellom dem i herlig blanding!

Ville aldri gjort det annerledes - helt planlagt og helt topp!

Men det har tatt oss 5 år før vi fikk lyst på et barn når 3 :)

Skrevet

Takk for svar =)

Tenker å at det blir hektisk , men ser også så utrolig mye positiv med det =)

Så det blir nok noen prøverunder her på oss.

Skrevet

ForTredjeGang: samme som oss, tok oss nesten 5 år å bli klar for

Nr 3 og det blir siste!

Men tror det blir veldig kos å få en liten attpåklatt!

Masse lykke til med tankene mot to tette.

Kommer til å gå supert!

Skrevet

Jeg har to tette gutter. Det tok noen mnd med prøving før nr. 2 satt, men tilslutt ble det 1,5 år mellom de. Og det er fantastisk! De har alltid noen å leke med, de underholder hverandre, de kjeder seg ikke, de er rett og slett kjempe gode lekekamerater! Den aller første tida var det hektisk, jeg hadde begge to hjemme, men jeg har aldri angret på at vi fikk de tett. Jeg hadde glatt gjort det igjen. ;)

Lykke til. :)

Gjest Gullebolle
Skrevet

Her er det rett over 13 mnd mellom mine. Planlagt, og ville aldri hatt den annerledes Hvordan man opplever 2 tette er vel utrolig forskjellig, og også om barna man får sover greit og er lettvinte eller om de har kolikk og sover 2 min av gangen. Jeg var heldig, fikk to sovedyr, som stort sett alltid var blide og fornøyde. Det mest slitsomme var når minste ble 1 år og kanskje frem til han ble to.

Nå er jeg ferdig med verste trass, bleier og kranglingen er ikke så merkbar lenger. De konkurrerer mye, og blir litt lei hverandre innimellom, men stort sett er de bestevenner og har det utrolig moro sammen.

Jeg hadde gjerne gjort det samme igjen.

Her snart 4 år etter, prøver vi og på attpåklatten! Kunne gjerne hatt en til tidligere, men det har liksom aldri passet:-)

Skrevet

Fikk også høre at 1 er 1 og 2 er 10 når vi ventet nr 2. Synes ikke det stemmer jeg da... Største overgangen fra fra ingen til 1, fra 1-2 var det selvsagt litt mer jobb men ikke dobbelt så mye... 2-3 merkes ikke.

Har 20 mnd mellom våre to eldste (gutter). Tette, men ikke kjempetette. Det var travelt, men mest fordi nr 2 skrek i 9 mnd. Var mye alene med dem og det gikk helt fint. De har utrolig glede av hverandre og er bestevenner i dag. Klart litt krangling, men ikke mer enn det må være.

Tok litt tid før vi var klare for nr 3, mest fordi nr 2 var så krevende. Men 3 år etter nr 2 kom ei lite tulle. Og jammen meg så skal vi ikke ha en til rett før nr 3 blir 2 år. Håper de får samme glede av hverandre som de to eldste.

Så bare sett i gang. Her blir det 4 barn i løpet av 6 1/2 år, puh. Man klarer det man vil!

Skrevet

Herlig å høre at så mange har tett barn =) Her jeg bor er det standar og vente til hvertfall eldste har sluttet med bleier, før man begynner..

Skrevet

Jeg ble gravid med nr. 2 da førstemann var 11 mnd. Trodde det skulle ta litt lengre tid enn 1 pp. På tidlig ul viste det seg at nr. 2 hadde tatt med seg en liten kompis.... så her blir det ca. 19 mnd mellom 1 og 2+3. Tvillingene er ventet til sommeren. Blir nok veldig hektisk i starten, men tenk så mye glede de vil ha av hverandre senere! :)

HI: lykke til med valget og med evt. prøving ;)

Skrevet

Tak lollo83 og gratulerer med tvillingene! :D Så herlig =)

Kos det masse!

Jeg har mannen har bestemt oss for prøving fra og med høsten av =) Om det ikke skulle klaffe denne mnd, da pga av jobb så er vi borte fra hverandre i to mnd i sommer. så blir lite prøving da. men hvem veit, kanskje jeg er gravid allerede da =)

Skrevet

Vi har to tette, og så en til som er rett over grensen til å kunne kalles tett. (Men de tre skiller mindre enn fire år fra eldste til yngste)

Synes i grunn det gikk veldig greit overgangen fra en til to. For min del stemte overhodet ikke "en er som en, og to er som ti". De har et kjempeflott bånd, krangler i grunn sjelden, og allerede når nr to var noen mnd, begynte de å ha tydelig glede av hverandre.

Stress ble det i grunn ikke før nr tre kom, som var kolikkbaby ;)

Gjest Thunder Road
Skrevet

Vi har to tette (20mnd mellom), og det er helt supert :) De leker sammen og er gode venner :) De er 7 og 8 nå, og vi har en liten en på 2,5 mnd. Siden jeg ser hvor stor glede de to eldste har av hverandre, tenker vi faktisk å få to tette nå også :D Så vi begynner muligens å prøve til høsten vi også. Hvis ikke jeg plutselig blir gravid før da, siden vi ikke bruker prevensjon :P Fullammer og har ikke fått igjen menstruasjon enda, så det er vel ikke så sannsynlig :)

Gjest Leelu29
Skrevet

Jeg har også to tette og det var veldig slitsomt når de var små, men nå er de 4 og 6 og har supermye glede av hverandre :)

Jeg er glad jeg fikk de så tett, men spørs om jeg hadde gått for 2 tette igjen ;)

Skrevet

heisann har to tette 15 mnd i forskjell ,har aldri angret på det :)) to som aldri er alene og leker fint samen og lærer av hverandre :)

Skrevet

Hei. Jeg har to tette som nå er 6 og 7 år. I tillegg har jeg en som er 11 år.

Min historie er kanskje ikke gjennomsnittlig opplevelse av det å få to tette men tenkte eg kunne dele den med deg.

Vi planla to tette og det gikk i boks. Jeg var overlykkelig over at det skjedde så fort og det ville bli 14 md i forskjell på dem.

Når tredjemann kom hadde hun kolikk. Min mellomste var rolig av natur og ingen vilter krabat.Forutsetningen for at dette skulle gå bra var absolutt til stede. Når da tredjemann kom ble babyen klistret fast til armene mine. Jeg kunne ikke legge henne i vogga eller fra meg i det hele tatt uten at hun begynte å gråte. Hun hadde vanskelig for å ligge på rygg da det førte til mer mageknip. I begynnelsen taklet vi dette og det ble en del av hverdagen. Etterhvert som ukene går og månedene går har du ikke noe mer overskudd. Lite søvn for deg selv, ingen soverutiner for babyen og den smerten du ser i barnets øyne skulle du gitt alt for å ta bort. Det som er greia er at den mellomste må innrette seg etter det som skjer med babyen. Alle de gangene jeg var hjemme på dagtid og hadde lyst til å kose og leke med den mellomste men det var umulig å få til.

En annen ting er at etterhvert som soverutinene begynner å komme med den minste, da har den mellomste kanskje begynt å sove bare en gang om dagen. På dette tidspunktet husker jeg at den minste sov ca kl 1000 og ca kl 14-1500. Den mellomste sov en gang ca kl 1200. Dette gjør det vanskelig å gjøre noe som helst hvis du vil ut å gå tur. Det som er er at når du kjører søskentralle er det vanskelig å få en 2 åring til å sove mens en 1 åring sitter ved siden og omvendt.

Det som er vanskelig også er når de blir syke. Du kan ikke forklare en 2 åring at f.eks babyen er syk og mamma må sitte med babyen hele tiden. Jeg husker jeg ofte fikk så dårlig samvittighet og tenkte at dette har ikke den mellomste bedt om, det å få to tette er det jeg og mann min som har bestemt oss for.

Ved flere anledninger var jeg så utslitt at jeg stod og gråt mens jeg laget middagen av utmattelse. Flere ganger ringte jeg min mann og det eneste jeg sa i tlf var: kom hjem. Mannen min visste da med en gang at dette var en av de dagene da alt bare raste sammen for meg og han kom seg hjem fra jobb.

I denne tiden klarte vi heldigvis å skåne den eldste for mange av mine nedturer og vi hadde god hjelp av familie. Men dette tærte på ekteskapet. Når de minste begynte å nærme seg 2 og 3 år hadde vi levd i en boble utenfor oss selv og gått på reserven i flere år. Itillegg våknet den mellomste ca kl 0600 hver dag og det er tidlig.

Som sagt forholdet vårt skrantet og vi gikk på en stor smell. Det var kommet så langt at jeg bestemte meg for å gå. I et siste desperat forsøk på å redde ekteskapet ønsket mannen min at vi skulle gå til familierådgivning. I ventetiden på time snakket vi mye og vi øynet et håp igjen. Vi gikk til rådgivning men det største arbeidet tok vi hjemme og pratet oss frem til hvilke endringer som måtte til for at vi skulle kunne holde sammen.

Enden på visa er at vi er sammen i dag og ekteskapet har på en måte tatt seg til ett annen nivå, og det er mye mer harmoni og trygghet på hverandre i hverdagen.

Når jeg tenker tilbake på tiden da mine tette var små kan jeg den dag i dag begynne å gråte, fordi jeg synst det er så trist at vi ikke klarte det bedre på den tiden. Jeg tenker tilbake og får den kaosfølelsen tilbake, ingen klær var brettet, ingen middager var planlagt, den følelsen av å aldri strekke til eller føle at en lykkes som foreldre, det kan bli overveldende.

Heldigvis har jeg filmet barna mye når de var små. Når jeg ser på videoene ser jeg fornøyde unger og hører meg seg selv som en rolig og kjærlig mor. Kanskje det ikke var så fælt som jeg husker det? Da tenker jeg at de negative følelsene jeg hadde på den tiden har overskygget de positive minnene jeg kunne hatt. For det var selvfølgelig gode dager og jeg husker spesielt at jeg hele tiden tenkte, at jeg måtte nyte det å holde en baby, nyte smilene deres og sette pris på at jeg hadde friske barn. Jeg satte mye pris på gledene småbarn gir. Men jeg råder aldri andre til å få to tette. Vi var ikke forberedt på hva som må til for å mest glede ut av dagene. Vi endte bare opp i ett uendelig kaos uten kontroll.

Jeg ser at andre har klart oppgaven mye bedre enn meg. Men jeg har lært mye og tenker nok at jeg skulle klart det bedre i dag, men det er likssom litt for sent.

Ja, det er mange fordeler med to tette når det kommer over 3 års alderen, jeg kunne ramset opp en laaang liste, det er det ikke tvil om. Men samme hvor mange fordeler det er synst jeg absolutt IKKE det er noen fordel når barna er 0-1-2- og 3 år. Jeg savner roen jeg hadde når førstemann var baby og det synst jeg alle babyer fortjener. Jeg hadde ventet til førstemann nærmer seg 3 år.

Skrevet

Har 3 barn. Det er akkurat 2 år mellom de to yngste. Helt topp. Synes utfordringene egentlig har kommet etter å ha begynt i jobb igjen. Det går ikke på ungene, men på det praktiske. Bhg et godt stykke unna jobb og hjem er ikke bare bare i tett rushtrafikk - en evig kamp med klokken for å rekke bhg, jobb, eldstes fritidsaktiviteter osv..

Vi venter forresten nr 4 til høsten, så da blir det 3 tette. Er nr 4 som nr 1 blir det steintøft, men er han som nr 2 blir det piece of cake:)

Kommer veldig an på barna!

Skrevet

har to tette med akkurat 12 mden å 2 dager mellomrom å storkoser meg å venter nmå nr 3. så da blir de 17 mnd mellom nr 2 og 3. så har snart 3 tette :) er tungt ja men mye lettere en ventet :):)

Skrevet

Har 3 barn. Det er akkurat 2 år mellom de to yngste. Helt topp. Synes utfordringene egentlig har kommet etter å ha begynt i jobb igjen. Det går ikke på ungene, men på det praktiske. Bhg et godt stykke unna jobb og hjem er ikke bare bare i tett rushtrafikk - en evig kamp med klokken for å rekke bhg, jobb, eldstes fritidsaktiviteter osv..

Vi venter forresten nr 4 til høsten, så da blir det 3 tette. Er nr 4 som nr 1 blir det steintøft, men er han som nr 2 blir det piece of cake:)

hvor tett blir det med de 3 :) ?

Skrevet (endret)

hvor tett blir det med de 3 :) ?

Blir akkurat 2 år mellom alle 3 :) Ikke kjempetette med andre ord. Endret av Plutselig_gravid
Skrevet

Vi har 23 mndr imellom våre. De to første år var tøffe pga lite søvn og ungene omtrent skiftet på å være syke i perioder. Det var veldig intenst og litt vanskelig å få barnevakt til to så små så lenge de begge var så små. - Men jeg er helt sikker på at vi gjorde det rette valget! De har enorm glede av hverandre og et veldig nært forhold. Nei, to er ikke som ti. Aktivitetsnivået blir selvsagt litt høyere men man kommer fort inn i nye rutiner og da er det helt greit. Samtidig var og er ungene ofte opptatt med hverandre og da får foreldrene faktisk litt flere pustepauser i løpet av dagen enn når man bare har en. Det som slo oss litt ut var at nr to sov utrolig dårlig om natten. Det er først nå når ha er 3,5 år at han faktisk sover skikkelig igjennom (og starter stadig dagen kl 6 om morgenen). Samtidig var jeg syk store deler av de første 18 mndr etter han kom til så ting var ikke så greit med søvn og overskudd. Og likevell har jeg ikke angret et sekund på at vi fikk ham! Barn er forskjellige og så lenge man vet med seg selv at man virkelig ønsker barnet og er forberedt på at det i perioder kan være tøft så synes jeg bare det er helt flott å få dem tett. Søsken er verdifult. Lykke til.

Skrevet

Tusen takk for at så mange skriver utdypende svar og deler deres historie =)

Vi skal begynne å prøve fra høsten av, så uansett rekker minsten å bli et år hvertfall..

Skrevet

Har bare positivt å si om "to tette". Vi venter vårt fjerde barn når eldste er 3år og 11måneder og selv om sistemann ikke var planlagt er han hjertelig velkommen. Er så heldig å ha en mann som er veldig flink med barna og svigerforeldrene mine rett borti gata som er veldig hjelpsomme og det hjelper mye for min del:)

Noen dager er mer vanskeligere enn andre, men ser fram til de blir så store at de får utbytte av hverandres selskap. Foreløpig har ikke eldstejenta vist sjalusi og det hjelper litt på. Håper alle fire kan være venner når de vokser opp:)

Skrevet

Vi har 25 md mellom 1&2 og venter nr 3 nå 22 md nr 2. Så rekker akkurat 3 barn på 4 år. Synes ikke nr 2 var som ti. Men nr 1 var veldig aktiv her da! Synes heller ikke det er stress med to bleieunger. Man skifter da bare på begge samtidig, så er det gjort for et par timer. Synes det er mer arbeid når de skal gå på do selv.

Skrevet

Har akkurat fått nr 2 (en uke gammel) så har ikke mye erfaring, men jeg er mye mer opplagt nå enn med førstemann og det går overraskende lett med en baby og ei jente på 19 mnd.

Eldste er selvfølgelig syk nå, og derfor mamma-og pappadalt, men veldic opptatt av babyen og glad i å hjelpe til.

Gal som jeg er vurderer jeg nå en til like tett, og d selv om jeg alltid har sagt at jeg kun skal ha to barn♥

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...