Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #1 Skrevet 8. april 2013 En familie mener at det burde være døgnåpne banehager fordi de begge jobber i Norwegian og jobber turnus med lengre reiser og natt. "Et alternativ kan være at vi går motsatte vakter, men da vil vi møte hverandre i døra når den ene er på vei ut og den andre inn. Det er ingen god løsning, det heller, sier Christopher og Gunhild." Burde det ikke være naturlig at de gikk motsatte vakter slik at barnet alltid hadde en av foreldrene hos seg? Hvorvidt foreldrene aldri ser hverandre kommer i annen rekke mener nå jeg. Da får heller en av dem bytte jobb, rett og slett.. http://mobil.eub.no/nyheter/article6590720.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0 Anonym poster: 6be26cc0222ca6a459aaba6ba6566841
Gjest Julia1984 Skrevet 8. april 2013 #2 Skrevet 8. april 2013 Jeg har ingen mening om dette, men tenker at selv om dette høres galt ut for deg og meg, kan dette kanskje fungere for andre familier. Synes det blir feil å tenke at alle skal passe inn i "A4" tilværelsen.
Håper<3 Skrevet 8. april 2013 #3 Skrevet 8. april 2013 Enig med deg. Hvis dette blir aktuelt kommer enkelte foreldre til å ha barna LENGE i barnehagen om gangen. Det kan heller ikke være bra for barna å ha så lite rutiner rundt legging o.l.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #4 Skrevet 8. april 2013 HI, du er sånn typisk at hvis ikke folk gjør som deg, så gjør de ting feil. Vi er forskjellige, ting passer forskjellig for hver enkelt, for familier etc. Så lenge foreldrene gir en god oppvekst fylt av kjærlighet, omsorg og er tilstede for barna så er det bra. Og man ER tilstede selv om man måtte ha benyttet seg av døgnåpen bhg av og til. Anonym poster: 4c7af56b736a2431fd86cec59cee4bd8
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #5 Skrevet 8. april 2013 Nei vettu hva! Stakkars barn sier nå jeg.. Da får en av de finne seg en jobb hvor de jobber på dagtid. Anonym poster: 00381ba8f2bef070c7b97d02fef33bcf
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #6 Skrevet 8. april 2013 Jeg har ingen mening om dette, men tenker at selv om dette høres galt ut for deg og meg, kan dette kanskje fungere for andre familier. Synes det blir feil å tenke at alle skal passe inn i "A4" tilværelsen. Mener du da at det fungerer for enkelte familier i den forstand at de voksne får det til å funke? Eller mener du at en slik ordning er god også for noen barn? HI Anonym poster: 6be26cc0222ca6a459aaba6ba6566841
Gjest Julia1984 Skrevet 8. april 2013 #7 Skrevet 8. april 2013 Enig med deg. Hvis dette blir aktuelt kommer enkelte foreldre til å ha barna LENGE i barnehagen om gangen. Det kan heller ikke være bra for barna å ha så lite rutiner rundt legging o.l. Hvem er sagt at det ikke finnes rutiner, orden og at ting tilpasses hver enkelt barn i en slik løsning? Hvem har sagt at det ikke vil finnes "kjøreregler" for hvor mye man kan benytte seg av en slik løsning? Høres ut som barna blir kastet inn i bhg mandag morgen og hentet når det passer foreldrene flere dager senere. Folk har ulike jobber, ulike forutsetninger, ulike liv. Skal alle leve A4? Bare for å nevne det: både jeg og mannen min lever A4 liv med 8-16 jobb (hvertfall jeg), men jeg dømmer da ingen eller kritiserer andre for turnusjobbing etc. Hva med alenemødre som jobber som sykepleier? Skal de si opp en stilling de kanskje stortrives i og hvor de kanskje gjør en kjempe bra jobb? Ting er litt mer nyansert...
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #8 Skrevet 8. april 2013 For det første er det ikke bestandin man kan kreve av arbeidsgiver å få gå motsatte vakter hele tiden. I tillegg blir det ofte vansklig i overgangen. Om begge har 30 min reisevei, den ene slutter og den andre begynner på jobb kl. 16.00, hva skulle da barnet gjøre fra 15.30 til 16.30? Anonym poster: c111d71054002d74d2e5b50e37f170ff
Gjest Julia1984 Skrevet 8. april 2013 #9 Skrevet 8. april 2013 Jeg har ingen mening om dette, men tenker at selv om dette høres galt ut for deg og meg, kan dette kanskje fungere for andre familier. Synes det blir feil å tenke at alle skal passe inn i "A4" tilværelsen. Mener du da at det fungerer for enkelte familier i den forstand at de voksne får det til å funke? Eller mener du at en slik ordning er god også for noen barn? HI Anonym poster: 6be26cc0222ca6a459aaba6ba6566841 Jeg mener at hvis far f.eks er pilot og mor sykepleier i turnus (et eksempel), hvis man ikke har annen familie så kan dette fungere for den familien når ikke andre ting lar seg gjøre. Jeg gidder ikke å mene så mye hvordan familier løser hverdagskabalen....alle, stort sett alle, gjør det beste for barna. En døgnåpen bhg betyr vel ikke at man gir fra seg ungen i dagesvis av gangen? At de er mindre glad i barna sine enn deg og meg?
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 8. april 2013 #10 Skrevet 8. april 2013 (endret) La oss si at barnet får plass i en døgnåpen bhg og begge foreldrene jobber natt, når de er ferdig på jobb om morgningen så henter de barnet og da er han klar for en ny dag, mens foreldrene er trøtte og vil sove. Hvordan skal de løse det? Skal barnet sitte hjemme mens foreldrene sover? Og hva med rutiner rundt legging, en dag skal han sove hjemme, en annen dag i bhg? Nei, synes ikke noe om døgnåpne bhg. Er man blitt foreldre så bør man klare å omrokkere slik at de kan ha ett familieliv hvor mor, far og barn kan være samme innimellom( så lenge man er i ett forhold med mor/far) Endret 8. april 2013 av ღTyrkiskPepperღ
Gjest Julia1984 Skrevet 8. april 2013 #11 Skrevet 8. april 2013 Folk som jobber turnus har ofte fri på dagtid innimellom. Har ei venninne som jobber turnus som sykepleier. Hun har barna sine hjemme fra bhg 1-3 dager i uka fordi hun skal jobbe kveld. Hvis hun hadde måttet benytte seg av døgnåpen bhg så hadde hun hatt fri fra jobb dagen etter og da kunne den foreldre hatt barnet sitt hjemme på dagtid. Skulle det komme døgnåpen bhg vil det garantert komme regler at hvis barnet har overnattet, så må de hentes ved frokost osv.
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #12 Skrevet 8. april 2013 De får gjøre som alenemødre og alenefedre gjør: TILPASSE SEG BARNA, finne nytt arbeid eller skaffe alternativ barnepass til ungene. Når hundrevis av aleneforeldre gjør dette hvert år så burde to oppegående foreldre som bor under samme tak også evne å tilasse seg det faktum at de har barn! Anonym poster: 01afdcda43c2769a51ff4dc001e45c6e
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #13 Skrevet 8. april 2013 La oss si at barnet får plass i en døgnåpen bhg og begge foreldrene jobber natt, når de er ferdig på jobb om morgningen så henter de barnet og da er han klar for en ny dag, mens foreldrene er trøtte og vil sove. Hvordan skal de løse det? Skal barnet sitte hjemme mens foreldrene sover? Og hva med rutiner rundt legging, en dag skal han sove hjemme, en annen dag i bhg? Nei, synes ikke noe om døgnåpne bhg. Er man blitt foreldre så bør man klare å omrokkere slik at de kan ha ett familieliv hvor mor, far og barn kan være samme innimellom( så lenge man er i ett forhold med mor/far) Ikke alle som jobber natt må være våken! Det finnes massevis av hvilende vakter! Anonym poster: 4c7af56b736a2431fd86cec59cee4bd8
Gjest Julia1984 Skrevet 8. april 2013 #14 Skrevet 8. april 2013 Må bare tilføye at jeg er glad jeg slipper å evt. måtte benytte meg av døgnåpne bhg selv, men ville ikke dømt andre familier hvis dette var et alternativ for å få kabalen til å gå opp. Synes det er for snevert! Dømmer heller foreldre hvor barn vanskjøttes, mishandles, utsettes for farer etc..
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #15 Skrevet 8. april 2013 Jeg jobbet for en slik familie da jeg var tenåring, pappaen var flyger og mammaen sykepleier og de hadde to barn. Jeg gikk på skolen, og passet disse barna når mammaen hadde vakter utenom barnehagens åpningstid og pappaen var på langtur. Det gikk helt utmerket, jobbet mammaen natt sov jeg der og hun kom hjem og kjørte ungene i barnehagen før hun la seg om morgenen. Jobbet hun kveld hentet jeg ungene i barnehagen og passet dem til hun kom hjem om kvelden. Var ikke veldig ofte det kræsjet med jobbene deres, på det meste passet jeg disse barna en gang i uken. Jeg personlig tenker at det må gå an å løse dette på annen måte enn at ungen skal være i barnehage på kvelds og nattetid. Anonym poster: b87b72a1f7a6cf596aed7fb08e5f3110
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 8. april 2013 #16 Skrevet 8. april 2013 Har man valgt å få barn, så bør de også være førsteprioritet. Det blir de ikke når mor og far setter jobben aller først. Og jeg spør meg det samme som TyrkiskPepper skriver, hva gjør foreldrene som jobber natt dagen derpå, når de henter barnet i barnehagen på morningen? Hvem skal være våken og ta seg av barnet da? Jeg synes foreldre bør velge jobber som er forenlig med småbarnslivet for en periode. Når barna blir eldre, så kan de heller realisere seg selv og sin karriere. Det blir som man prioriterer, rett og slett.
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 8. april 2013 #17 Skrevet 8. april 2013 La oss si at barnet får plass i en døgnåpen bhg og begge foreldrene jobber natt, når de er ferdig på jobb om morgningen så henter de barnet og da er han klar for en ny dag, mens foreldrene er trøtte og vil sove. Hvordan skal de løse det? Skal barnet sitte hjemme mens foreldrene sover? Og hva med rutiner rundt legging, en dag skal han sove hjemme, en annen dag i bhg? Nei, synes ikke noe om døgnåpne bhg. Er man blitt foreldre så bør man klare å omrokkere slik at de kan ha ett familieliv hvor mor, far og barn kan være samme innimellom( så lenge man er i ett forhold med mor/far) Ikke alle som jobber natt må være våken! Det finnes massevis av hvilende vakter! Anonym poster: 4c7af56b736a2431fd86cec59cee4bd8 Men man er jo likevel på jobb. Ikke alltid hvilende vakter er like rolige....
Gjest Julia1984 Skrevet 8. april 2013 #18 Skrevet 8. april 2013 Jeg er IKKE uenig med dere, men velger likevel ikke å kritisere foreldre som evt. ser på dette som en eneste mulighet!
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 8. april 2013 #19 Skrevet 8. april 2013 La oss si at barnet får plass i en døgnåpen bhg og begge foreldrene jobber natt, når de er ferdig på jobb om morgningen så henter de barnet og da er han klar for en ny dag, mens foreldrene er trøtte og vil sove. Hvordan skal de løse det? Skal barnet sitte hjemme mens foreldrene sover? Og hva med rutiner rundt legging, en dag skal han sove hjemme, en annen dag i bhg? Nei, synes ikke noe om døgnåpne bhg. Er man blitt foreldre så bør man klare å omrokkere slik at de kan ha ett familieliv hvor mor, far og barn kan være samme innimellom( så lenge man er i ett forhold med mor/far) Ikke alle som jobber natt må være våken! Det finnes massevis av hvilende vakter! Anonym poster: 4c7af56b736a2431fd86cec59cee4bd8 Nei det vet jeg, men nå snakket jeg mer om disse foreldrene som er nevnt i artikkelen. Har man hvilende vakter så vet man jo ikke om man plutselig trengs eller om man får sove hele natten mens man er på vakt. Og hva da? Hva hvis man skal på jobb igjen neste kveld, og ikke har fått sovet så mye natten før. Barnet kan vel ikke sitte våken alene hele dagen for at mor/far skal kunne få sove litt. Når alenemødre og fedre klarer å finne løsninger så burde disse to klarer det også. De er tross alt to!
LilleBamBam+EnTil Skrevet 8. april 2013 #20 Skrevet 8. april 2013 Skulle gjerne valgt en dagjobb jeg. Men de er det ikke flust av og det er stor rift om de. Så selv om jeg søker og leter, må vi jobbe turnus en stund begge to. Og andre stillinger får vi ikke, da vi blir feil eller overkvalifiserte. Ville ikke brukt døgnåpen barnehage, men en eller annen form for offentlig godkjent barnevakt-løsning, hvor en heller betalte ekstra og fikk en som var godkjent på lik linje som i barnehage. Faktisk var det lettere for meg som aleneforsørger, for da fikk jeg alt tilpasset. Det får jeg ikke lenger..............
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #21 Skrevet 8. april 2013 Jeg har ingen mening om dette, men tenker at selv om dette høres galt ut for deg og meg, kan dette kanskje fungere for andre familier. Synes det blir feil å tenke at alle skal passe inn i "A4" tilværelsen. Mener du da at det fungerer for enkelte familier i den forstand at de voksne får det til å funke? Eller mener du at en slik ordning er god også for noen barn? HI Anonym poster: 6be26cc0222ca6a459aaba6ba6566841 Men dersom foreldrene jobber samme vakter betyr der også at de har fri samtidig, og da vil det være naturlig at de har barna hjemme. Dessuten vil døgnåpne barnehager også være regulert slik at barna har en maks tid de kan være i barnehagen i løpet av en uke. Jeg ser derfor ikke problemet. Både jeg og mannen jobber i turnusyrker (vet ikke om det kan sammenlignes med å jobbe i norwegian), men jeg har valgt å slutte i min jobb på grunn av både barn og andre årsaker, men da jeg også jobbet hadde vi barna mindre i barnehagen en gjennomsnittsforeldrene fordi vi også har en del turnusfri, og da hadde vi barna hjemme. Dessuten jobbet vi på "unormale" tider slik at vi kunne levere sent og hente tidligere. De dagene barna var i Bhg var de der i maks fem timer, og sov i en av de. Vi måtte faktisk jobbe med oss selv slik at barna fikk mer tid i Bhg så de ikke falt utenfor gruppen. Anonym poster: b0237452e36a5761fdc8a8672a3ca66c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #22 Skrevet 8. april 2013 BArnehager er ikke bare en oppbevaringsplass for barna, det skal være et sted der de får utvikle seg, oppleve ting og bygge vennskap. Dersom barnehagene skulle vært døgnåpne ville det vært vanskelig å få til noe annet enn oppbevaring tror jeg.. hva med kontinuiteten av voksne og det å møte de samme barna hver dag? Tryggheten. Vet at det er vanskelig for mange å få organisert seg, men det er viktig å tenke på barna og.. Anonym poster: 56ea57d73add2833287efa34220b382a
Anonym bruker Skrevet 8. april 2013 #23 Skrevet 8. april 2013 De burde heller tenke på å få seg en fast barnevakt eller au pair... Tror også at de fleste ikke vil ha behov for døgnåpen barnehage... Anonym poster: 0e85ee4a173eef3d07c98b7896b77ca0
Gjest yrild Skrevet 8. april 2013 #24 Skrevet 8. april 2013 Vi har i en lengre periode sett hverandre i døra, som de sier i artikkelen, fordi vi mente det var best for barna. På den annen side kan det være forhold som ikke tåler det i lengden, men da ville jeg nok heller prøvd å finne andre muligheter enn døgnåpen barnehage... Men vi har selv en barnehage som er åpen 6.30- 18.30 (utlandet) og da er det lettere å få kabalen til å gå opp selv om man ikke jobber A4.
BikkjeBisk Skrevet 8. april 2013 #25 Skrevet 8. april 2013 Jeg håper ALDRI i verden noe sånt kommer! Alle voksne og barn skal få sove i sin egen seng, det er utrolig stressende å utrygt å ligge på en instutasjon - for det er det det er! Det er jo akkurat det samme som kostskole, putte barnehagebarn på kostskole høres jo aldeles ikke bra ut! Har man barn så har man barn. Skjønner at det ikke er bestandig enkelt å bytte jobb, men da må man flytte, spørre besteforeldre om hjelp etc.' Kjenner jeg blir ilsken!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå