Gå til innhold

Syns du det er "greit" å straffe de som driver med rus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det skulle vært lettere å få tvangsinnlagt brukere.. De vil se på det som straff der og da, men på sikt er det en gave ;)

Anonym poster: 80bb50138bff8c0fbba7bb9f2abd61c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I stedet for å la de fortsette med rus og narkotika, så heller la de snakke med en psykolog så de får bearbeidet skikkelig det som skjedde i barndommen...

Så kan de få narkotikaen på resept slik at det stemmer bedre overens med våre moralske oppfatninger. Dessuten ser det så mye bedre ut i masseproduserte glass med logo.

Anonym poster: 44f9d1d46c7989e8608c669391bb39c8

Skrevet

Kriminelle handlinger skal straffes og det skal ikke gjøres unntak fra loven. Når det er sagt så syns jeg behandlingstilbudet til kriminelle rusmisbrukere bør bli betydelig sterkere.

Men spørsmålet er da om det skal være kriminelt å bruke narkotika?

Når tilbakefallsprosenten i norske fengsler er ca 70 prosent, så sier det vel litt i forhold til straff som virkemiddel. Eller?

Anonym poster: f60033934f4f7cff35aa9e43c4324df8

Tror du må se på tallene en gang til tilbakefall prosenten i N er på 30-40%

Anonym poster: 7db9b5a302398c87e80384a07e65311a

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Ja, det synes jeg. Så lenge man deltar i og medvirker til å opprettholde en virksomhet som tar livet av mange tusen mennesker i året så er straff helt på sin plass.

Hva mener du med at mange tusen mennesker blir drept i året? Hvordan da? Mener du også at all bruk og salg av rusmidler som ikke dreper noen, ikke skal være straffbar?

All narkotikaindustri dreper mennesker. Enten ved direkte inntak av narkotika som fører til død eller i opprør mellom selgere, kartellvirksomhet osv. Det er ikke en snill bransje som vil folk godt.

Skrevet

'Dersom de gjør noe kriminelt' sier dere?

Så fremt det ikke er lovlig forskerne piller eller alkohol de ruser seg på så er det kriminelt!!

Selvsagt skal man ikke ta med silkehansker på kriminelle handlinger fordi personen har hatt en fæl oppvekst! Det er jo hårreisende tenkning.

Tvangsinnleggelse - avrusning - deretter bo og jobbe under tilsyn for p 'betale' for behandlingen... Kanskje på tide å finne noe som funker?

Anonym poster: 65c9b74dc6f219027850538b6e1aafed

Skrevet

Så fremt det ikke er lovlig forskerne piller eller alkohol de ruser seg på så er det kriminelt!!

Selvsagt skal man ikke ta med silkehansker på kriminelle handlinger fordi personen har hatt en fæl oppvekst! Det er jo hårreisende tenkning.

Tvangsinnleggelse - avrusning - deretter bo og jobbe under tilsyn for p 'betale' for behandlingen... Kanskje på tide å finne noe som funker?

Det er mange, veldig mange, som ruser seg på legeforeskrevet medisin. Av de pasientene vi har til avrusing hos oss er det ytterst få som bruker illegale stoffer. 15 plasser, 4 uker i behandling. Det er mange mange mange pasienter i året. Kanskje 10% bruker ulovlige stoffer, resten piller og alkohol. Såvidt jeg vet er det lovlig, og de skal vel ikke da straffes som kriminelle?

Anonym poster: e074f304f919fe3dd39c71c11b961611

Skrevet

Det er mange, veldig mange, som ruser seg på legeforeskrevet medisin. Av de pasientene vi har til avrusing hos oss er det ytterst få som bruker illegale stoffer. 15 plasser, 4 uker i behandling. Det er mange mange mange pasienter i året. Kanskje 10% bruker ulovlige stoffer, resten piller og alkohol. Såvidt jeg vet er det lovlig, og de skal vel ikke da straffes som kriminelle?

Nei, og det har jeg også skrevet i innlegget.

Men er mulig diverse leger rundt om bør få informasjon om slike 'pasienter', de er jo eksperter på å shoppe.

Jobber selv i helsevesenet og det er utrolig hvor elendige skuespillere enkelte er når de skal 'fiske' etter A-preparater...

'Paralgin Forte hjelper ikke, jeg blir bare dårlig av det. Men jeg fikk noe som heter Oxynorm eller noe. Det hjalp, er det eneste som hjelper. Kan jeg ikke få det?

Forøvrig mener jeg 4 ukers opplegg på en rusmisbruker er bortkastet. De aller aller fleste havner i smørja igjen og trenger mye lengre og tettere oppfølging. Hva er vitsen med å rehabilitere 780 pasienter i året hvor de fleste kommer tilbake? Hvorfor ikke konsentrere seg om halvparten, om så mange og få de skikkelig rehabilitert?

Og ja, vi trenger mange flere plasser som hår over lang tid!

Skrevet

Jo flere ganger de kommer tilbak jo større mulighet at dem til slutt lykkes. Man kan jo ikke gi opp mennesker heller. Ingen trenger mer en maks 4 ukers avrusning. Men de trenger ettrbehandling tvert dem er ferdig med avrusningen og et tettere og bedre ettrvern. Det er der man burde legge ressurserne. Det finnes også behandlingsprogram som går over flere år, men det burde være flere av dem.

Skrevet

Nei, og det har jeg også skrevet i innlegget.

Men er mulig diverse leger rundt om bør få informasjon om slike 'pasienter', de er jo eksperter på å shoppe.

Jobber selv i helsevesenet og det er utrolig hvor elendige skuespillere enkelte er når de skal 'fiske' etter A-preparater...

'Paralgin Forte hjelper ikke, jeg blir bare dårlig av det. Men jeg fikk noe som heter Oxynorm eller noe. Det hjalp, er det eneste som hjelper. Kan jeg ikke få det?

Forøvrig mener jeg 4 ukers opplegg på en rusmisbruker er bortkastet. De aller aller fleste havner i smørja igjen og trenger mye lengre og tettere oppfølging. Hva er vitsen med å rehabilitere 780 pasienter i året hvor de fleste kommer tilbake? Hvorfor ikke konsentrere seg om halvparten, om så mange og få de skikkelig rehabilitert?

Og ja, vi trenger mange flere plasser som hår over lang tid!

Ja, mange leger trenger å droppe naiviteten. Sånn sett veldig bra med e-resept, men tilsynelatende vanlige folk her inne får jo panikk av det systemet

De 4 ukene hos oss er stort sett avrusing før de skal videre i behandling, men ettervernet er altfor dårlig...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jo flere ganger de kommer tilbak jo større mulighet at dem til slutt lykkes. Man kan jo ikke gi opp mennesker heller. Ingen trenger mer en maks 4 ukers avrusning. Men de trenger ettrbehandling tvert dem er ferdig med avrusningen og et tettere og bedre ettrvern. Det er der man burde legge ressurserne. Det finnes også behandlingsprogram som går over flere år, men det burde være flere av dem.

Veldig enig i det du skriver om ettervern. Ettervernet er alt for dårlig i Norge og det er på ettervern og på innholdet i straffen debatten burde ligge, mener jeg.

Skal man sone en straff så må straffen ha en innvirkning, et innhold og et formålet. Formålet burde ikke bare være det å straffe, men også å rehabilitere og å skolere slik at det mennesket vi slipper ut på andre siden kan klare seg i samfunnet. Og da kommer ettervernet inn som kan hjelpe med bopel, arbeidstrening og den sosiale biten. Kjempe viktig å ha et nettverk den dagen man slipper ut av fengsel.

Skrevet

Ja, det synes jeg. Så lenge man deltar i og medvirker til å opprettholde en virksomhet som tar livet av mange tusen mennesker i året så er straff helt på sin plass.

Hva mener du med at mange tusen mennesker blir drept i året? Hvordan da? Mener du også at all bruk og salg av rusmidler som ikke dreper noen, ikke skal være straffbar?

Det er vel ikke så mange rusmidler som ikke dreper... Med unntak av kaffe ;) og kanskje kaht og antidepressiver?

Men man har jo en del lovlige rusmidler som dreper...

Alkohol forårsaker mye vold og tar livet av MANGE mennesker hvert år. Hasj tar i motsetning så vidt jeg vet ikke livet av mange...

Tobakk vet vi tar mange liv. Heroin tar også mange liv. Men ofte fordi brukerne ikke har kontroll på hva stoffet evt. er blandet ut med, eller at stoffet rett og slett er for rent. Det er et paradoks at heroin og enkelte andre sterke narkotiske stoffer tar mange liv og fører til store kriminelle virksomheter, nettopp fordi det er ulovlig.

Jeg tror ikke veien å gå er å legalisere narkotika, men noe har blitt veldig feil. Jeg synes både ruspolitikken og narkotikapolitikken tenger fornying. Nye ideer og tanker, gjerne i samarbeid med rusmisbrukerne selv, både alkoholikere, røykere og narkomane.

Det siste vi burde bruke penger på er å fly rundt å straffe rusmisbrukere.....

Anonym poster: f318314edcaf7dbd176791123e458507

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg er delt - rus er et samfunnsproblem. Man skal ikke akseptere at det selges og kjøpes ulovlige substanser, og frislipp vil gjøre tabuet mindre og terskelen lavere.

Men når det er sagt: de land som ikke ser på narkotika som et spørsmål om juss, men heller som et spørsmål om helse, lykkes mye bedre i sitt arbeid med misbrukerne.

Skrevet

Likhet for loven! Når det er sagt bør salg (store kvantum og farlige stoffer) straffes MYE strengere enn bruk!

OG, fokus på rusomsorg, det er vi rett og slett for dårlig på i Norge!

Anonym poster: ab2aba2ef416a334f54784046d3a7415

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...