Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #1 Skrevet 4. april 2013 Maaange av dem er overgrepsofre blant annet. Skal de dobbeltstraffes da? En gutt som ble utsatt for incest fra han var seks til tolv og bruker rusmidler i ungdommen pga smerten, skal straffes fordi barndommens hans var grusom? Han utgjør vel ikke noen stor fare for menneskeheten eller? Forstå det den som kan, Hilsen en som ikke ruser seg. Anonym poster: 59afcb83f0a15fb989b20c2e2b410308
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #3 Skrevet 4. april 2013 Bøter, samfunnsstraff, fengsel.. for eks. Anonym poster: f60033934f4f7cff35aa9e43c4324df8
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. april 2013 #4 Skrevet 4. april 2013 Nei, ikke med mindre det foreligger noe kriminelt. Rus skal ikke være fripass for å være idiot
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #5 Skrevet 4. april 2013 Jeg mener man skal straffes for kriminalitet, også i forbindelse med rusmiddelmisbruk. Jeg mener også at politiet gjør rett i å ikke prioriterere straffeforfølge av brukere som blir tatt med brukerdoser - for jeg deler til en viss grad dine tanker, HI. Anonym poster: 6f9bfda6ba3929bfeebb8c9ab1323250
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 4. april 2013 #6 Skrevet 4. april 2013 Ja, det synes jeg. Så lenge man deltar i og medvirker til å opprettholde en virksomhet som tar livet av mange tusen mennesker i året så er straff helt på sin plass.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #7 Skrevet 4. april 2013 Siden det ikke er lovlig i Norge må en nesten regne med å få straff når en bruker noe ulovlig. Dette kunne kanskje vært løst på en annen måte, uten at jeg vet hvilken hjelp incestofre kan få. Anonym poster: 566561b7c5bb4238f1a74e14bb2158c3
Major HotLips Houlihan Skrevet 4. april 2013 #8 Skrevet 4. april 2013 Kriminelle handlinger skal straffes og det skal ikke gjøres unntak fra loven. Når det er sagt så syns jeg behandlingstilbudet til kriminelle rusmisbrukere bør bli betydelig sterkere.
Gjest SHOC Skrevet 4. april 2013 #9 Skrevet 4. april 2013 Man kan jo ikke gi noen fripass til å begå kriminelle handlinger fordi de har hatt en grusom oppvekst.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #10 Skrevet 4. april 2013 Selvfølgelig skal det straffes. Vet om en som bruker sin barndom for alt det er verdt i vær eneste sak han kommer opp i retten. Er helt utrolig. Anonym poster: 0b5cd7a1e1b9f411c880bc23c8e21905
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #11 Skrevet 4. april 2013 Kriminelle handlinger skal straffes og det skal ikke gjøres unntak fra loven. Når det er sagt så syns jeg behandlingstilbudet til kriminelle rusmisbrukere bør bli betydelig sterkere. Men spørsmålet er da om det skal være kriminelt å bruke narkotika? Når tilbakefallsprosenten i norske fengsler er ca 70 prosent, så sier det vel litt i forhold til straff som virkemiddel. Eller? Anonym poster: f60033934f4f7cff35aa9e43c4324df8
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #12 Skrevet 4. april 2013 Selvfølgelig skal det straffes. Vet om en som bruker sin barndom for alt det er verdt i vær eneste sak han kommer opp i retten. Er helt utrolig. Anonym poster: 0b5cd7a1e1b9f411c880bc23c8e21905 Han setter sikkert pris på å ha deg som en omgangsvenn, du. Merkelig menneskesyn. hi Anonym poster: f60033934f4f7cff35aa9e43c4324df8
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #13 Skrevet 4. april 2013 Rusmiddel er egentlig ulovlig her til lands, synes ikke man skal fritas for det pga vanskelig oppvekst, MEN, synes rusmisbrukere som har en lik bakgrunn som du nevner, burde få større hjelp innen psykisk behandling og avrusning, de klarer det ikke selv, pga fortiden sin, men svært få av de blir sett og hjulpet med sine behov. Staten burde stille med hjelp om de ønsket å komme seg ut av rusmiljøet, men da i en situasjon hvor de må godta og utføre sin straff, samtidig som de får hjelpen de trenger. Anonym poster: a95bd8c20912af8270c52aab4385929b
Major HotLips Houlihan Skrevet 4. april 2013 #14 Skrevet 4. april 2013 Kriminelle handlinger skal straffes og det skal ikke gjøres unntak fra loven. Når det er sagt så syns jeg behandlingstilbudet til kriminelle rusmisbrukere bør bli betydelig sterkere. Men spørsmålet er da om det skal være kriminelt å bruke narkotika? Når tilbakefallsprosenten i norske fengsler er ca 70 prosent, så sier det vel litt i forhold til straff som virkemiddel. Eller? Anonym poster: f60033934f4f7cff35aa9e43c4324df8 Men da må man finne en straff som virker, enten at rusmisbrukere kan få behandling i fengsel eller at de kan dømmes til behandling. Å legalisere narkotika er ihvertfall ikke løsningen.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #15 Skrevet 4. april 2013 Selvfølgelig skal det straffes. Vet om en som bruker sin barndom for alt det er verdt i vær eneste sak han kommer opp i retten. Er helt utrolig. Anonym poster: 0b5cd7a1e1b9f411c880bc23c8e21905 Han setter sikkert pris på å ha deg som en omgangsvenn, du. Merkelig menneskesyn. hi Anonym poster: f60033934f4f7cff35aa9e43c4324df8 Så det er greit å sloss slå kvinner? Slå mennesker som ikke har gjort noe gale? Så lenge han har hatt en grusom barndom? Det er en jeg vet hvem er, vi er ikke venner. Anonym poster: 0b5cd7a1e1b9f411c880bc23c8e21905
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 4. april 2013 #16 Skrevet 4. april 2013 Sier meg enig med de som påpeker dette med straffbar handling, for om man ser slik på det HI, så må vi gi skånsom dom til de som forgriper seg på barn, fordi de opplevde det selv i barndommen, en morder får lavere dom fordi h*n opplevde mord i nær familie osv osv.. En straffbar handling skal straffes der etter, til tross for grunnlaget til handlingen, men synes samtidig at rusmisbrukere ikke bare skal straffes, for så å kunne fortsette, det burde bli gitt hjelp til å kunne legge fortiden bak seg og få et bedre liv i fremtiden.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #17 Skrevet 4. april 2013 Savner mere menneskeverd og bedre behandling av rusmisbrukere. Jeg skulle ønsker at rusmisbrukere ble sett på som enkeltindivider med en sykdom. Det finnes uendelig mange grunner til hvorfor mennesker begynner med rus, og som regel er det uheldige kombinasjoner med gener, oppvekst, fysiske og psykiske skader, uflaks og tilfeldigheter. Jeg synes uansett det er "høl i huet" at rusmisbrukere kan straffes like hardt som en voldsuttøver..... Anonym poster: f318314edcaf7dbd176791123e458507
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #18 Skrevet 4. april 2013 Ja, det mener jeg er helt greit. Selvfølgelig forutsatt at de gjør noe kriminelt, det sier seg vel selv. Rusmisbruk er ingen fribillett for kriminalitet, akkurat som en skikkelig fucka barndom ikke er det. Selv om det tidvis vil regnes som formildende omstendigheter i en rettsprosess. Jeg synes også det er en selvfølge at man bør styrke forebyggingen, både ved et styrket barnevern, bedret psykiatritilbud til barn, unge og voksne osv. Anonym poster: 1bb711721257dd240d64d983eae2b2aa
Gjest Sekretøsa Skrevet 4. april 2013 #19 Skrevet 4. april 2013 Man vil aldri noensinne klare å få kontroll på narkotika og salg, derfor bør man fokusere der man kan. Mer hjelp i barndommen, mer hjelp på skolen, mer hjelp fra det offentlige. Og ikke minst, mer penger til rusomsorgen!
Bare blåbær Skrevet 4. april 2013 #20 Skrevet 4. april 2013 Ja, gjør de noe ulovelig, så må de straffes slik som andre må. Men jeg skulle ønske at de hadde vært et ordentlig opplegg for disse menneskene. Jeg skulle ønske det var tvangsavrusning, der behandlingen hadde gått over flere år. 1. Avrusning, 2. Oppfølging og ut i tilrettelagt arbeid. Prøve litt forskjellige yrker for å finne det som fenger mest, 3. så hjelp til å komme ut i arbeidslivet og få hjelp til egen bolig. Fortsatt under oppfølging, og så gradevis mindre og mindre oppfølging etter spm personen finner seg til rette i sitt rusfrie liv... Dette tar tid, over flere år.. Men jeg tror at sum- sumarium så hadde dette blitt billigere for samfunnet og ikke minst..... mye bedre for personen! Sukk... Hadde jeg bare fått bestemme...
Trimsi Skrevet 4. april 2013 #21 Skrevet 4. april 2013 Ja, gjør de noe ulovelig, så må de straffes slik som andre må. Men jeg skulle ønske at de hadde vært et ordentlig opplegg for disse menneskene. Jeg skulle ønske det var tvangsavrusning, der behandlingen hadde gått over flere år. 1. Avrusning, 2. Oppfølging og ut i tilrettelagt arbeid. Prøve litt forskjellige yrker for å finne det som fenger mest, 3. så hjelp til å komme ut i arbeidslivet og få hjelp til egen bolig. Fortsatt under oppfølging, og så gradevis mindre og mindre oppfølging etter spm personen finner seg til rette i sitt rusfrie liv... Dette tar tid, over flere år.. Men jeg tror at sum- sumarium så hadde dette blitt billigere for samfunnet og ikke minst..... mye bedre for personen! Sukk... Hadde jeg bare fått bestemme... Helt enig i alt du sier her men.... det er ikke alltid unge som dropper ut av skolen som blir rusmisbrukere. Det kan like godt være nabokona med psykiske problemer og angst, eller onkelen din som sliter etter et samlivsbrudd. Det kan være broren din som blir utsatt for en arbeidsulykke og lever med store smerter.... Lista er lang, og krever mye av både oss medmennesker og av samfunnet ellers. Rusmisbrukere finnes rundt oss overalt, de går ikke bare rundt på "plata". Tror vi trenger et åpnere samfunn, der det ikke er så skambelagt å være rusmisbruker, der mennesket ikke "mister" verdi selv om de er rusavhengige. Jeg tror i hvert fall ikke man skal fokusere så mye på å straffe brukerne. Da kommer man ingen vei med problemet....
Gjest Yzma Skrevet 4. april 2013 #22 Skrevet 4. april 2013 I stedet for å la de fortsette med rus og narkotika, så heller la de snakke med en psykolog så de får bearbeidet skikkelig det som skjedde i barndommen...
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #23 Skrevet 4. april 2013 Hva er det å straffe, og hva er det å "drive med rus". Er det en slags jobb? På samme måte som en driver med shipping? Anonym poster: 44f9d1d46c7989e8608c669391bb39c8
Anonym bruker Skrevet 4. april 2013 #24 Skrevet 4. april 2013 Ja, det synes jeg. Så lenge man deltar i og medvirker til å opprettholde en virksomhet som tar livet av mange tusen mennesker i året så er straff helt på sin plass. Hva mener du med at mange tusen mennesker blir drept i året? Hvordan da? Mener du også at all bruk og salg av rusmidler som ikke dreper noen, ikke skal være straffbar? Anonym poster: 44f9d1d46c7989e8608c669391bb39c8
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 4. april 2013 #25 Skrevet 4. april 2013 (endret) Maaange av dem er overgrepsofre blant annet. Skal de dobbeltstraffes da? En gutt som ble utsatt for incest fra han var seks til tolv og bruker rusmidler i ungdommen pga smerten, skal straffes fordi barndommens hans var grusom? Han utgjør vel ikke noen stor fare for menneskeheten eller? Forstå det den som kan, Hilsen en som ikke ruser seg. Anonym poster: 59afcb83f0a15fb989b20c2e2b410308 Nei, ikke for rusmisbruket alene. Det har ingen hensikt. Det trengs virkelig mer og bedre opplegg for rusmisbrukere!Derimot syns jeg de kyniske bakmennene burde kverkes.. Endret 4. april 2013 av Elefanten Skrukkeskinn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå