Gå til innhold

Er jeg en dårlig mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kan være en utfordring med leksene innimellom, men her så sier jeg alltid at han må være flink med leksene så får han ut å leke, se tv eller noe annet han har lyst til å gjøre.

Så da vil jo en naturlig konsekvens være at om han ikke gjør leksene får han ikke gjøre det han har lyst til den dagen, og det funker her.

Er ikke så veldig "fan" av straff, bruker heller en slags "belønning" som gjør det mer positivt. Kan vel nesten kalle det positiv tvang, hehe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg hadde satt meg ned med gutten og spurt ham hvordan han kunne tenkt seg å få leksene gjort. Prøv å få ham til å finne en løsning selv.

Du kan f.eks si: jeg vet at du ikke liker lekser. Men det er nå en gang sånn at det må gjøres. Har du noen forslag til hvordan du kan få gjort leksene uten at vi krangler hele kvelden?

Jeg har veldig god erfaring med at unger finner sine egne løsninger. Ofte er de de samme som du tidligere har presentert, og som ble mottat med krangel, men når de sier det selv, føler de at de blir hørt...

Lykke til. Du er ingen dårlig mor, du har bare en stor utfordring!!

Skal bruke noen av tipsene dine. Skal sette meg ned å gi han muligheten til å foreslå hvordan han vil gjøre leksene, hva han tror kan gjøre det bedre. Håper det bare virker fornuftig i hans ører.

Takk for tips!

Hi

Anonym poster: 910e4de4062f3796f26f1cd39cf5f9ea

Jeg bruker denne metoden på mine unger som er 3 og 5 år. Det er absolutt verdt å gjøre et forsøk. Bare ha is i magen og la ham snakke, ikke fyll ut tomrommene med en gang:) Hvis han ikke klarer å komme med noen forslag selv, så kan du f.eks foreslå at dere setter på en timer, og at han skal gjøre leksene før den piper. Hvis han rekker det, kan han gjøre noe han liker veldig godt i f.eks 15-30 minutter. Hvis ikke han rekker det, gjør han ferdig leksene og får en ny sjanse i morgen..

Jeg har null erfaring med oppdragelse og metoder enda, så derfor spør jeg av uvitenhet :)

Vil ikke en timer virke mot sin hensikt når det er snakk om lekser og læring? Da jeg tenker at lekser er et virkemiddel i læringen og at man da skal gjøre det grundig og med flid slik at stoffet faktisk sitter. Ser for meg at en timer vil gjøre at man raser gjennom leksene or å bli ferdig før det piper istedenfor å faktisk lære. Eller tenker du at timeren skal virke som et middel for å gjøre lekselesing gøy? Kortfattet lurer jeg på hva tanken med timeren er?

Skrevet

Jeg tenker at det er en måte å finne fokus på. Det er klart at stoffet skal læres og gjøres grundig, og bruk av timer innebærer at foreldrene sjekker at leksene er skikkelig gjort før de er ferdig. Jeg vet at jeg lærer bedre på den måten, fordi jeg er ordentlig fokusert i en kort periode, i stedet for å surre rundt og tenke på mange andre ting og lese litt innimellom.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde satt meg ned med gutten og spurt ham hvordan han kunne tenkt seg å få leksene gjort. Prøv å få ham til å finne en løsning selv.

Du kan f.eks si: jeg vet at du ikke liker lekser. Men det er nå en gang sånn at det må gjøres. Har du noen forslag til hvordan du kan få gjort leksene uten at vi krangler hele kvelden?

Jeg har veldig god erfaring med at unger finner sine egne løsninger. Ofte er de de samme som du tidligere har presentert, og som ble mottat med krangel, men når de sier det selv, føler de at de blir hørt...

Skal bruke noen av tipsene dine. Skal sette meg ned å gi han muligheten til å foreslå hvordan han vil gjøre leksene, hva han tror kan gjøre det bedre. Håper det bare virker fornuftig i hans ører.

Takk for tips!

Hi

Jeg bruker denne metoden på mine unger som er 3 og 5 år. Det er absolutt verdt å gjøre et forsøk. Bare ha is i magen og la ham snakke, ikke fyll ut tomrommene med en gang:) Hvis han ikke klarer å komme med noen forslag selv, så kan du f.eks foreslå at dere setter på en timer, og at han skal gjøre leksene før den piper. Hvis han rekker det, kan han gjøre noe han liker veldig godt i f.eks 15-30 minutter. Hvis ikke han rekker det, gjør han ferdig leksene og får en ny sjanse i morgen..

Jeg har null erfaring med oppdragelse og metoder enda, så derfor spør jeg av uvitenhet :)

Vil ikke en timer virke mot sin hensikt når det er snakk om lekser og læring? Da jeg tenker at lekser er et virkemiddel i læringen og at man da skal gjøre det grundig og med flid slik at stoffet faktisk sitter. Ser for meg at en timer vil gjøre at man raser gjennom leksene or å bli ferdig før det piper istedenfor å faktisk lære. Eller tenker du at timeren skal virke som et middel for å gjøre lekselesing gøy? Kortfattet lurer jeg på hva tanken med timeren er?

Det kommer inne ann på tiden du bruker på leksene. Thomas Nordahl gir disse tipsene vi prøver å bruke her hjemme.

http://www.hihm.no/Hovedsiden/Om-Hoegskolen/Nyheter/2012/Thomas-Nordahl-gir-lekseraad

Skrevet

Takk for tips!

Hi

Jeg har null erfaring med oppdragelse og metoder enda, så derfor spør jeg av uvitenhet smile.png

Det kommer inne ann på tiden du bruker på leksene. Thomas Nordahl gir disse tipsene vi prøver å bruke her hjemme.

http://www.hihm.no/H...l-gir-lekseraad

Jeg har faktisk fått råd til dette av lærer på høyere utdanning. Hun mente det var lettere å finne fokuset og konsentrere seg om det man skal gjøre hvis man har satt av en viss mengde tid til å gjøre det. Man skal selvfølgelig gjøre oppgavene grundig og skikkelig, men det er lettere å ikke miste fokuset når man vet at man kan ta en pause og gjøre akkurat det man har lyst til etter så og så lang tid. Jeg vil tro dette også kan være positivt for barn.

Anonym poster: b3bb6100a109be4751963b568d766875

Skrevet

Ok, slik ja :) da forstår jeg mer av timer-metoden!

Skrevet

Ok, slik ja :) da forstår jeg mer av timer-metoden!

Timer er ikke dumt, altså ... brukes eks. i tilknytning til "stasjonsundervisning" og Tidlig innsats early years :)
Skrevet

Da har 2. klassingen måtte gå rett i seng uten kveldsmat. Det vil si han la seg kl 18.30 allerede.

Og det pga han blir et lite monster når det kommer til lekser. Han klager over alt han må, kjefter på oss fordi vi prøver å motivere, griner, sutrer, slår i bordet.

Da mister jeg tolmodigheten etter en time med dette. Han har da skrevet 3 setninger av leksa si. Det kunne altså ha tatt 3 minutter men ender i en time med denne dårlige oppførselen.

Slik er det HVER uke!!! Nå er jeg så dritt lei av denna oppførselen. Vi som foreldre gjør alt vi kan for å motivere gutten. Tror vi har prøvd alt nå. Premie, straff, mild stemme, streng stemme, overse hele situasjonen. Vi snakker aldrig negativt om leksene. Vi prøver å gi gutten troa på at han klarer dette uten problem (å det gjør han), men han har bestemt seg for at han ikke skal prøve å gjøre det uten dette dramaet.

Han bestemte seg allerede første uka i 1. klasse at lekser er noe dritt. Lekser skal jo være morsomt så tidelig på barneskolen.

Føler meg så mislykka akkurat nå. Hva er det vi gjør galt???

Mannen er ute en tur og her sitter jeg å sipper høylytt. Disse gravidhormonene hjelper ikke i slike situasjoner heller kjenner jeg.

Jeg tar i mot alle tips jeg kan få. Er så desperat på en løsning på dette problemet.

Sånn var min før! Helt til han kom å sa at han hadde sååå lyst å abonnere på Donald! Da sa jeg at det skal han få lov til, men da skal han først begynne å gjøre leksene uten protest og surmuling, og begynner han som før melder jeg han ut. Har gjort leksene sine for det meste uten surmuling i 2 år!

Bare et tips! Og så skjønner jeg frustrasjonen din! Det er forferdelig frustrerende, og gravidhormoner gjør nok ikke saken bedre!:( Håper du får noe. Gode tips her da!:)

Anonym poster: c7586f2ba5227dcdf3dae61232a5e4a2

Skrevet

Vil bare tilføye: Min datter på 7 ble mer ivrig på lekser når jeg forklarte HVORFOR de må gjøres. Og at om hun er flink på skolen så kan hun bli HVA hun vil når hun blir stor! Hun vil helst jobbe enten på sykehus eller ta bilder av Justin Bieber visstnok :P

Uansett...jeg så at det gikk opp et lys for henne når hun forsto hele poenget med lekser/skole/utdanning :)

Vi har også snakket en del om barna i Afrika som aldri får gått på skole.

Prøv!

Skrevet

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare, både lærere ol og foreldre med erfaringer.

Jeg håper å klare å gå på med friskt mot i morgen. Jeg skal planlegge mine ord og tenke god gjennom hva jeg skal si til gutten i huset i morgen. Han skal hvertfall få være med å komme med forslag som han tror kan hjelpe han med leksene.

Kjenner mere håp nå etter tipsvfra dere.

Hi

Skrevet

Da har 2. klassingen måtte gå rett i seng uten kveldsmat. Det vil si han la seg kl 18.30 allerede.

Og det pga han blir et lite monster når det kommer til lekser. Han klager over alt han må, kjefter på oss fordi vi prøver å motivere, griner, sutrer, slår i bordet.

Da mister jeg tolmodigheten etter en time med dette. Han har da skrevet 3 setninger av leksa si. Det kunne altså ha tatt 3 minutter men ender i en time med denne dårlige oppførselen.

Slik er det HVER uke!!! Nå er jeg så dritt lei av denna oppførselen. Vi som foreldre gjør alt vi kan for å motivere gutten. Tror vi har prøvd alt nå. Premie, straff, mild stemme, streng stemme, overse hele situasjonen. Vi snakker aldrig negativt om leksene. Vi prøver å gi gutten troa på at han klarer dette uten problem (å det gjør han), men han har bestemt seg for at han ikke skal prøve å gjøre det uten dette dramaet.

Han bestemte seg allerede første uka i 1. klasse at lekser er noe dritt. Lekser skal jo være morsomt så tidelig på barneskolen.

Føler meg så mislykka akkurat nå. Hva er det vi gjør galt???

Mannen er ute en tur og her sitter jeg å sipper høylytt. Disse gravidhormonene hjelper ikke i slike situasjoner heller kjenner jeg.

Jeg tar i mot alle tips jeg kan få. Er så desperat på en løsning på dette problemet.

Begynn å gjøre lekser om morgenen i stedet, det gjorde vi. Min var altfor trøtt om kvelden.

Anonym poster: 4920259b1d6d9403bb7603dad344be97

Skrevet

Altså, man sender ikke en sulten unge i seng uten mat som straff. Det synes jeg faktisk er på grensa til barnemishandling. Hvordan hadde du reagert hvis du ble nektet mat og måtte legge deg sulten på grunn av noe galt du gjorde?

Anonym poster: b39d1670bde12a180b3d500e250d37f0

Skrevet

Vi hadde samme helvete her. Satte til slutt farmoren hans på jobben jeg og viste han etterpå hvor mye tid han fikk til å bruke på andre ting, og hvor mye hyggeligere det ble for alle uten hans trass. Lekser er fremdeles hat for han, men han gjør de nå i hundre for å komme seg fortest mulig ut på andre ting.

Anonym poster: e6fafcd6eb6479cc03f8421fa8dbde8c

Skrevet

Altså, man sender ikke en sulten unge i seng uten mat som straff. Det synes jeg faktisk er på grensa til barnemishandling. Hvordan hadde du reagert hvis du ble nektet mat og måtte legge deg sulten på grunn av noe galt du gjorde?

Anonym poster: b39d1670bde12a180b3d500e250d37f0

Takk for din innputt.

Men i mitt forsvar så hadde vi spist middag for 1 1/2 time siden, så sulten kunne han umulig ha vært. Hadde gutten sagt fra at han var sulten så hadde han selvfølgelig fått mat. Så det at han ikke fikk kvelds har jeg ikke dårlig dårlig samvittighet for.

Hi

Gjest Thunder Road
Skrevet

Har ikke lest hele tråden så nøye, så mulig det er sagt før, men hva med å prøve å gjøre leksene tidligere på dagen om det er mulig? Rett etter han kommer hjem, og at det ikke blir noe leking eller andre ting før leksene er gjort?

Gjest Antarctica
Skrevet

...Syns du virkelig skolen skal få lov å ødelegge forholdet du har til ditt barn?

(Og ja, jeg jobber selv i skoleverket, før noen spør.)

Lekser er en avtale mellom skolen og barnet, og dersom det skal innfris forventninger der, er det jo skolen ved læreren som må eventuelt iverksette sanksjoner.

En gang sa min sønns far til meg: "Du må jo være lojal mot mine regler! Jeg sier at han ikke får gå hjem til kompiser etter skoletid! Du må huske å straffe ham når det skjer!"

Mitt eneste svar var at siden jeg ikke er enig i regelen, og aldri var tatt med på råd da han innførte den, kunne det ikke falle meg inn å håndheve den. Mine regler må bygge på de verdier jeg selv har, og det må være "ekte". Jeg kan ikke skape meg til og late som om jeg er sint fordi noen andre syns dette er brudd på en regel.

Jeg har det faktisk sånn med skolen også. Konflikter som oppstår på skolen, skal løses på skolen, og konflikter der læreren mener barnet ikke oppfyller en avtale, må læreren ta med barnet. det er ikke jeg som skal oppdras av dem. Det er ikke mine regler de iverksetter.

Skolen er i sin fulle rett til å sanksjonere det de syns er feil atferd av eleven, f eks forlange at han bruker friminuttet på å gjøre ferdig leksa. De har imidlertid INGEN makt inne i huset hos meg, og kan ikke velge hvilken type atferd jeg skal gi mitt barn straff for.

Skrevet

Hvordan gikk det med leksene i dag?

Anonym poster: 6363aaa0eecb9c3d7dc435d31ef52127

Skrevet

Be om å få en spesialpedagog til å observere gutten mtp dysleksi,alle skoler skal ha det.så snakker du med læreren sammen med barnet,hvor dere sammen kommer frem til en god løsning.Mitt barn gjør ikke lekser hjemmet,og går ikke på leksehjelp,men har leksehjelp 45min i uka me læreren,det fungerer kjempebra.gjør barnet det m meg er det ett helvete.barn og foreldre skal ikke sitte hjemme å ha ett helvetes slit hver eeneste dag pga lekser.

Anonym poster: 5f19c94f7963a83d22c50a75323a8623

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...