Gå til innhold

Da stakk de!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Spesielt. Veldig spesielt. Minner meg nesten om små trassige barn som ikke gidder å følge noen regler, men som vil ha alt likevel

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jeg tenker på hvor prisgitt barna våre er oss og våre verdier.

De velger (prøver) å holde barnet utenfor samfunnet, men sier hun skal få bestemme selv (en 6 åring) om hun skal begynne på skolen eller ikke.

I beste fall meget spesielt.

Skrevet

Ok!

Så koselig at du blir med i diskusjonen :D Jeg hadde ventet på deg i sitrende spenning :)

HI

Anonym poster: 765d2de0f41e1b761488f96ea8de82d1

Skrevet

Jeg digger folk som tør å leve utenfor de fastsatte rammene i samfunnet, som tør å være annerledes og presse grenser.

Hvorvidt det var klokt å føde alene uten jordmor er en sak, det var godt det gikk bra! Det har vel eksistert "jordmødre" på jorden i hundrevis av år, det er ikke akkurat teknologisk å ha en jordmor tilstede under fødsel.

Men selve levemåten deres er jo beundringsverdig. Hente vann i bekken, koke vannet over åpen flamme, vaske tøybleier.... Ungen tar ikke skade av det, tvert om, den kommer til å lære seg helt andre kunnskaper enn "vanlige" unger.

Ja jeg ble nesten litt misunnelig. Det må være ett liv med 0 stress. uten tidsklemmer og kjøring hit og dit, rekke ditt og datt...

Gjest sug lut
Skrevet

Ok!

Du er hverken morsom eller irriterende egentlig - hvorfor gidder du?
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å være udelt negativ. De prøver å fronte et levesett som er steingammelt, prøver å skåne miljøet og ønsker ikke at barnet skal vokse opp med Mcdonalds og tv. Det er egentlig en fin tanke bak.

Men så snur de på det og mener at det ikke er sikkert at ungen skal få skole? Noe som er viktig for barnets utvikling i disse "moderne" tider.

I tillegg lever de ulovlig, etter at han har gitt blaffen i x antall år. Hun har ingen rettigheter. Og nå står barnet uten noen rettigheter.

Spesielt!

HI

Anonym poster: 765d2de0f41e1b761488f96ea8de82d1

Skrevet

Ok!

Ok!

Anonym poster: 9738a4ae21aa25a78aaba570d49e4a65

Skrevet

Egentlig ganske skremmende at en ekte nordmann ikke får komme tilbake til Norge, mens ulovlige asylsøkere har flere rettigheter.

Anonym poster: 6bba1f8500f72b5992dabcc7acd8e5ca

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det jeg reagerer på er sytingen over at de ikke kan søke foreldrepenger og barnetrygd, klager over egenandel hos legen og at de mener at staten skal dekke alle deres utgifter siden de ikke vil være en del av staten. Det henger liksom ikke helt ihop med logikken....

Skrevet

Har full respekt for deres valg og tror ikke barnet vil lide unødig.

Barnet bør ha fulle rettigheter, når det kommer til foreldrene så bør de bli voksne og se at ytelser fra staten er ett gi/få forhold og en kan ikke kreve noe uten å yte noe.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg syntes det er synd at deres levesett vekker så mye sinne hos folk - og hvor sneversynte vi er når vi tenker at vår måte å leve på er det eneste riktige.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg syntes det er synd at deres levesett vekker så mye sinne hos folk - og hvor sneversynte vi er når vi tenker at vår måte å leve på er det eneste riktige.

Tror nok endel er redd for å avvike fra normen.

Jeg er oppvokst med hippi foreldre og har av den grunn vært på alle kontinenter og virkelig sett mye.

Kjenner ofte at jeg savner det livet, kanskje det er derfor jeg har en jobb hvor jeg reiser mye rundt i verden.

Noen er egnet for A4 livet men tror det er mange som presser seg inn i en rolle fordet det er det samfunnet forventer av dem.

Anonym poster: a8807d17307dc8ecb704bb350cc95a4a

Skrevet

Tror nok endel er redd for å avvike fra normen.

Jeg er oppvokst med hippi foreldre og har av den grunn vært på alle kontinenter og virkelig sett mye.

Kjenner ofte at jeg savner det livet, kanskje det er derfor jeg har en jobb hvor jeg reiser mye rundt i verden.

Noen er egnet for A4 livet men tror det er mange som presser seg inn i en rolle fordet det er det samfunnet forventer av dem.

Anonym poster: a8807d17307dc8ecb704bb350cc95a4a

Når man velger å få barn velger man nettopp en mors og fars rolle. Dette er det selvfølgelig forventninger og også krav til! Om vi ikke ønsker fostre frem generasjoner med analfabeter må feks barn inn i en eller annen form for skolesystem. Jeg ønsker meg egentlig et liv på vidda, langt fra folk, men det livet har jeg hatt og jeg vet det vil komme tilbake når barna er voksene og klarer seg selv. Hadde jeg valgt å fortsette bo på ett sted der ingen skulle tru at nokon kunne bu mener jeg å gjøre mine barn stor urett! Man kan ikke fortsette sine ego tripper med barn i hus.

Anonym poster: 54f2ed2e3cc50636c2ab4bf2e1f37310

Skrevet (endret)

Så vidt jeg vet har det vært skoleplikt i Norge siden 1936. Jeg tenker at dersom de oppdrar barnet sitt i en hytte i skogen langt fra folk kommer hun til å få et massivt kultursjokk når hun begynner på skolen.

Fra et omsorgs/oppdragelses/dannelses/sosialiseringsperspektiv synes jeg at det er det glade vannvidd om BVT lar dem beholde barnet sitt. Livsstilen til disse menneskene tangerer til det uforsvarlige.

Fødselen i skogen vitner, etter min mening, om ekstrem uvitenhet og egoisme.

Velferdsstaten Norge er tuftet på at "alle" skal bidra til fellesskapet. Jeg synes ikke at det er OK at folk bare velger å "melde seg ut" av samfunnet slik disse gjør. Når de i tillegg forventer å få benytte seg av samfunnets goder blir dette veldig feil i mine øyne.

Jeg mener ikke å fremstå som trangsynt eller krass, men jeg kjenner at jeg blir ekstremt provosert.

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Så vidt jeg vet har det vært skoleplikt i Norge siden 1936. Jeg tenker at dersom de oppdrar barnet sitt i en hytte i skogen langt fra folk kommer hun til å få et massivt kultursjokk når hun begynner på skolen.

Fra et omsorgs/oppdragelses/dannelses/sosialiseringsperspektiv synes jeg at det er det glade vannvidd om BVT lar dem beholde barnet sitt. Livsstilen til disse menneskene tangerer til det uforsvarlige.

Velferdsstaten Norge er tuftet på at "alle" skal bidra til fellesskapet. Jeg synes ikke at det er OK at folk bare velger å "melde seg ut" av samfunnet slik disse gjør. Når de i tillegg forventer å få benytte seg av samfunnets goder blir dette veldig feil i mine øyne.

Jeg mener ikke å fremstå som trangsynt eller krass, men jeg kjenner at jeg blir ekstremt provosert.

Så du ville fratatt alle barn i nye og gamle stammesamfunn foreldrene sine fordi det ikke passer inn i din ide om hva som er det rette viset å leve på?

Skrevet

Så du ville fratatt alle barn i nye og gamle stammesamfunn foreldrene sine fordi det ikke passer inn i din ide om hva som er det rette viset å leve på?

Foreslår at du leser innlegget mitt én gang til og prøver igjen.
Skrevet

Ok!

Ok

Skrevet

Ok!

Ok

Ok!

Anonym poster: 18e144047dcab45f9f694f94d6322133

Skrevet

Jeg synes det sier endel om hvor gjennomregulert og konformt samfunnet vårt et blitt når foreldrene ikke får leve slik de selv ønsker. Når det gjelder skolegang er jo det flere år frem i tid.

Husker forresten denne mannen, vi jobbet sammen på sfo. Barna elsket han! Det er nok ti år siden, da var han annerledes men bodde definitivt ikke i skogen:)

Anonym poster: 855dd8b9d2a370965b481c39795e24be

Skrevet

Jeg undres over at de ikke vil bidra til samfunnet med å betale skatt, men de vil forsyne seg av skattebetalernes goder, som skole, helsetjenester o.l.

De er nok gode foreldre selv om de er annerledes enn folk flest.

Anonym poster: 0b26f32b2009bf925c9b68d010ddfe04

Skrevet

De ønsker vel at datteren skal kunne bli registrert, og få et pass. Men sånn som jeg leser artikkelen, ønsker de absolutt ikke å motta andre ytelser fra samfunnet. Det å ha rett til akutt helsehjelp er jo forsåvidt en ytelse vi har i vårt velferdssamfunn, men jeg forstår det som at de i alle fall ikke vil motta ytelser fra NAV. Det må de jo dersom de skal bo i leilighet i byen...?

Altså, er ikke udelt positivt, men syns det burde være muligheter for disse menneskene å skaffe pass og statsborgerskap til ungen sin uten at det skal være så vanskelig? Det er vel det som er det viktigste for foreldrene? Syns det er fint at noen tenker utenfor boksen av og til! Får oss til å tenke litt over forbrukskulturen i vår del av verden...

Skrevet

Det er ikke skoleplikt i dette landet, men opplæringsplikt. De kan legge frem en plan over hvordan de skal oppfylle kravene og søke om hjemmeundervisning. For alt vi vet kan de være i utmerket stand til dette. Derimot virker det i det hele tatt merkelig at han ikke fikk fornyet statsborgerskapet sitt. Jeg tror ikke deres levesett automatisk gjør dem uskikkede som foreldre, men det norske samfunnet er bygd opp med byråkrati og det skaper problemer for de som velger utradisjonelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...