Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #26 Skrevet 4. juni 2017 Aldri lagt merke til om han liker meg nei. For meg skal det mer til enn det at jeg kun har vært på lege-besøk få ganger å tatt helt normale rutinemessige kontroller. Det ville kanskje vært annerledes utenom arbeidstiden, å for alt jeg vet, er det ikke sikkert han ville vært noe for meg. Har verken dysleksi eller store rettskrivningsproblemer. Om jeg hadde hatt det, vil det være lite voksent av deg å skrive det. Hvor mange sliter ikke med det? Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #27 Skrevet 4. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Psykiatrisk relasjon -no go. Fastlege- erklæring om avsluttet pasient/legeforhold. " Rådets uttalelse For en fastlege har Rådet for legeetikk tidligere uttalt at det anser det som brudd med de etiske reglene å innlede et seksuelt forhold til en pasient som står på legens liste, uavhengig av hvor mye kontakt det har vært i lege-pasient-relasjonen (2). Det samme må gjelde for behandlingsforhold i spesialisthelsetjenesten. Hvor lang tid det bør gå fra et avsluttet lege-pasient-forhold til legen kan tillate seg å innlede et nært vennskaps- eller kjærlighetsforhold, må avhenge av om det kan oppstå et avhengighetsforhold i forhold til hva som var grunnlaget for lege-pasient-kontakten. Legen har ansvaret for å gjøre denne vurderingen. I forhold til de konkrete spørsmålene mener rådet at i et lege-pasient-forhold der det utvikler seg et vennskap mellom lege og pasient, vil § 7 ikke sette noe forbud mot dette, men en relasjon utover et lege-pasient-forhold må ikke brukes til legens fordel, m.a.o. føre til utnytting av pasient. Hvorvidt det er akseptabelt å utvikle et kjærlighetsforhold til en tidligere pasient, mener rådet vil avhenge av hva slags lege-pasient-forhold det har dreid seg om. Hvis for eksempel en kirurg opererte en pasient for en tilstand som pasienten fullt ut ble helbredet for, og det siden ikke har vært noen lege-pasient-relasjon, mener rådet at § 7 ikke er til hinder for at det kan utvikles et kjærlighetsforhold relativt kort tid etter operasjonen. Hvis legen derimot har hatt en pasient i psykoterapi over tid, vil det å utvikle et kjærlighetsforhold på et senere tidspunkt kunne være brudd på § 7. I psykoterapeutiske fagmiljøer er det noe ulike synspunkter på dette. Noen vil mene at det er uetisk å utvikle et kjærlighetsforhold noensinne til en pasient som man har hatt i psykoterapi over tid. Det vil alltid være en spesiell følelsesmessig binding (overføring/motoverføring) og et ujevnt maktforhold mellom de to. Pasienten vil i tillegg bli berøvet muligheten for ny behandling hos legen på et senere tidspunkt hvis legen innleder et kjærlighetsforhold til pasienten. I en slik kjærlighetsrelasjon kan det dessuten ved et eventuelt senere brudd komme en anklage fra pasienten om utnytting, en anklage som legen kan ha vanskelig for å forsvare seg mot. Andre mener at det kan aksepteres at legen innleder et forhold til en tidligere psykoterapipasient etter en karensperiode av en viss varighet (ett eller flere år) der det ikke er noen kontakt mellom partene. Med utgangspunkt i det ovenfornevnte mener rådet at leger bør frarådes å innlede forhold til en pasient der det har vært en psykoterapirelasjon over tid. I slike sammenhenger kan det være nyttig å søke veiledning hos erfaren kollega, eventuelt i Legeforeningen. Rådet har her skissert to ytterpunkter i lege-pasient-relasjoner der svaret på legens spørsmål vil se noe forskjellig ut. Igjen vil rådet anbefale at legen finner en erfaren kollega å drøfte situasjonen med hvis han/hun kommer i slike dilemmaer. Enkelte leger markerer avslutning av lege-pasient-forholdet ved en skriftlig erklæring som begge underskriver når relasjonen er i ferd med å endre karakter. Rådet ser at det kan være en hensiktsmessig ordning. Utvikling av et privat forhold mellom lege og pasient behandles også i helsepersonelloven § 4 om krav til faglig forsvarlig virksomhet (3). Statens helsetilsyn publiserte i 2005 en artikkel i Tidsskriftet om tilbakekalling av autorisasjon hos helsepersonell. Seksuell relasjon mellom pasient og behandler var nest hyppigste årsak til slik tilbakekalling (4). I de sakene som ble omtalt, ble seksuelt forhold innledet mens det var et pågående behandlingsforhold." Anonymkode: 44f0a...e81 Takk! Dette er vel den mest tydeligste tilbakemeldingen jeg har fått. Dette ER en infirmasjonskilde, akkurat det jeg ville se. Det er tydelig mye misforståelse rundt dette, nettopp fordi ingen er like, å man går til legen med ulike problemer, som har mye å si i etterkant. På de to ytterpunktene som var nevnt over, så er nok jeg midt imellom. Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #28 Skrevet 4. juni 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk! Dette er vel den mest tydeligste tilbakemeldingen jeg har fått. Dette ER en infirmasjonskilde, akkurat det jeg ville se. Det er tydelig mye misforståelse rundt dette, nettopp fordi ingen er like, å man går til legen med ulike problemer, som har mye å si i etterkant. På de to ytterpunktene som var nevnt over, så er nok jeg midt imellom. Anonymkode: 2beed...d18 Vær obs på at det ikke er Rådet for legeetikk som avgjør tilsynssaker, det er det tilsynsmyndighetene som gjør. Og de er mye strengere enn Rådet for legeetikk. Men de vektlegger mange av de samme argumentene. Anonymkode: e1897...664
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #29 Skrevet 4. juni 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Så uansett om en person har hatt fastlege sammenhengende i ett år, med vanlige kontroller uten å har hatt et avhengighetsforhold, kan de bli satt i et dårlig lys? Har ei bekjent som har holdt på med sin tidligere fastlege, tenkte da at det ikke var farlig siden det var gått lang tid siden lege-pasientforholdet var over. Det er nok noe med det også? At det må gå tid? Kjærligheten kan oppstå overalt, å syntes ikke det er særlig rart at det kan oppstå med en tidligere pasient heller. En blir såpass kjent, å omgås gjerne mye rundt denne personen. Det er gjerne i slike situasjoner det kan oppstå kjærlighet. Anonymkode: 2beed...d18 Tidsaspektet er relevant, men det har sjelden blitt akseptert at fastleger har innledet forhold til tidligere pasienter. Og er det noe som helst psykiatri i bildet (depresjon, angst, utbrenthet etc), vil nok et forhold aldri aksepteres. Anonymkode: e1897...664
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #30 Skrevet 4. juni 2017 Hadde jeg fortalt dere hvordan det i virkeligheten er å være sammen med en sjarmerende empatisk lege, så hadde dere tenkt dere om to ganger... livet er ikke alltid så rosenrødt som det dere tror det er. Anonymkode: 568dd...01f
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #31 Skrevet 4. juni 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde jeg fortalt dere hvordan det i virkeligheten er å være sammen med en sjarmerende empatisk lege, så hadde dere tenkt dere om to ganger... livet er ikke alltid så rosenrødt som det dere tror det er. Anonymkode: 568dd...01f Det syns jeg. Sympatisk, empatisk, pen fyr som tjener godt med penger🙊 Anonymkode: c19a9...371
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #32 Skrevet 4. juni 2017 På 25.5.2017 den 19.43, Anonym bruker skrev: Er en grunn for at ei kvinnelig lege må være med på GU, hvis det er den mannlige fastlegen selv somutfører den. Slik er det vel alltid? Anonymkode: 2beed...d18 Ehh, nei. Jeg har hatt GU hos fastlegen mange ganger blant annet pga. herpes, soppinfeksjon, sette inn spiral, you name it. Har alltid hatt mannlig fastlege (tre forskjellige pga. leger som gjennomfører spesialisering osv.) og aldri opplevd å få en kvinnelig lege inn som "anstand" under GU. Anonymkode: 6bae6...fe8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #33 Skrevet 4. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vær obs på at det ikke er Rådet for legeetikk som avgjør tilsynssaker, det er det tilsynsmyndighetene som gjør. Og de er mye strengere enn Rådet for legeetikk. Men de vektlegger mange av de samme argumentene. Anonymkode: e1897...664 Så hva er forskjellen på dette? En lege som vil date sin tidligere må gå gjennom tilsynsmyndighetene for å få det "godkjent"? Hjelpes, det er litt av en kamp en skal gå igjennom. Også så enkelt det ble med den bekjente av meg som innledet forhold med sin tidligere lege, de ventet bare ei viss tid før de var kjærester. Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #34 Skrevet 4. juni 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tidsaspektet er relevant, men det har sjelden blitt akseptert at fastleger har innledet forhold til tidligere pasienter. Og er det noe som helst psykiatri i bildet (depresjon, angst, utbrenthet etc), vil nok et forhold aldri aksepteres. Anonymkode: e1897...664 Det er vel bedre å være ærlig, å snakke med overordnede for tips til hva de skal gjøre i en slik situasjon. Har lagt merke til at både Lege og pasient skriver under på godkjenning om det skulle bli et nært forhold til hverandre. Syntes det er så mye forskjellige tilbakemeldinger, men det er nok situasjonen de ser an på. Jeg har kun målt blodtrykk, tatt 2 GU hos han. Aner ikke hva lover og regler vil si om dette. (Nå tror jeg ikke det blir oss, men syntes det er fint å vite, tilfelle ..) Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #35 Skrevet 4. juni 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det syns jeg. Sympatisk, empatisk, pen fyr som tjener godt med penger🙊 Anonymkode: c19a9...371 Nå har min lege et fantastisk bra utseende, han er ung, god å snakke med. Itillegg er han lege, noe jeg av en eller annen grunn ser på som attraktivt. Kanskje ikke de like åpne å gode å snakke med på hjemmebane som på jobb. Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #36 Skrevet 4. juni 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ehh, nei. Jeg har hatt GU hos fastlegen mange ganger blant annet pga. herpes, soppinfeksjon, sette inn spiral, you name it. Har alltid hatt mannlig fastlege (tre forskjellige pga. leger som gjennomfører spesialisering osv.) og aldri opplevd å få en kvinnelig lege inn som "anstand" under GU. Anonymkode: 6bae6...fe8 Kommer nok ann på hvilket legekontor det er snakk om. Kanskje alder på legen spiller en rolle? De har kvinnelige leger med itilfelle det bl.a skal komme uriktige påstander om legen. De to gangene jeg har gjort det, har det blitt med ei dame. Aner ikke hvorfor noen har det og andre ikke. Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #37 Skrevet 4. juni 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå har min lege et fantastisk bra utseende, han er ung, god å snakke med. Itillegg er han lege, noe jeg av en eller annen grunn ser på som attraktivt. Kanskje ikke de like åpne å gode å snakke med på hjemmebane som på jobb. Anonymkode: 2beed...d18 Men jeg er gift med han da🙊 Anonymkode: c19a9...371
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #38 Skrevet 4. juni 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hva er forskjellen på dette? En lege som vil date sin tidligere må gå gjennom tilsynsmyndighetene for å få det "godkjent"? Hjelpes, det er litt av en kamp en skal gå igjennom. Også så enkelt det ble med den bekjente av meg som innledet forhold med sin tidligere lege, de ventet bare ei viss tid før de var kjærester. Anonymkode: 2beed...d18 Nei, man kan ikke få noe slikt godkjent på forhånd. Men tilsynsmyndighetene vil vurdere i ettertid om det var innenfor reglene å innlede et forhold. Dersom forholdet kommer til deres kunnskap. Anonymkode: e1897...664
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #39 Skrevet 4. juni 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommer nok ann på hvilket legekontor det er snakk om. Kanskje alder på legen spiller en rolle? De har kvinnelige leger med itilfelle det bl.a skal komme uriktige påstander om legen. De to gangene jeg har gjort det, har det blitt med ei dame. Aner ikke hvorfor noen har det og andre ikke. Anonymkode: 2beed...d18 Høres arbeidskrevende ut. Og kjipt at det skal være sånn. Hvor mange er det egentlig som klager uten grunn? Mine fastleger har alle vært unge, i alderen 25–40 vil jeg tippe (ja, han ene var helt nyutdannet, og yngre enn meg – føltes litt rart). Anonymkode: 6bae6...fe8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #40 Skrevet 4. juni 2017 Å det var du som mente det ikke var en dans på roser å være gift med lege? Det er nok dere legefruer som vet best. Har tenkt det må være en drømmesituasjon å være det. Sjekke meg hvis det plutselig skulle oppstå noe, forståelsesfull og oppegående. Det er kanskje noe helt annet. (?) Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #41 Skrevet 4. juni 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres arbeidskrevende ut. Og kjipt at det skal være sånn. Hvor mange er det egentlig som klager uten grunn? Mine fastleger har alle vært unge, i alderen 25–40 vil jeg tippe (ja, han ene var helt nyutdannet, og yngre enn meg – føltes litt rart). Anonymkode: 6bae6...fe8 Litt derfor jeg ble litt nysgjerrig, fordi min forrige lege på over 60år, gjorde det alene. Han jeg har nå er mellom 35-40år en plass. Det kan være de er redd for å få skyld i noe de ikke gjør, itillegg til at de vil at jeg skal føle det mer komfortabelt for meg.. (noe det faktisk ikke er..) Jeg er heller ikke mye yngre enn min nåværende lege da. Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #42 Skrevet 4. juni 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å det var du som mente det ikke var en dans på roser å være gift med lege? Det er nok dere legefruer som vet best. Har tenkt det må være en drømmesituasjon å være det. Sjekke meg hvis det plutselig skulle oppstå noe, forståelsesfull og oppegående. Det er kanskje noe helt annet. (?) Anonymkode: 2beed...d18 De jeg kjenner som er gift med en lege eller har en forelder som er lege er skikkelig hypokondere. Syke hele tiden, vanvittig medisinforbruk (som kona/moren skriver ut), alltid noe styr og drama med helsen. Anonymkode: 6bae6...fe8
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #43 Skrevet 4. juni 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, man kan ikke få noe slikt godkjent på forhånd. Men tilsynsmyndighetene vil vurdere i ettertid om det var innenfor reglene å innlede et forhold. Dersom forholdet kommer til deres kunnskap. Anonymkode: e1897...664 Jeg ville ha følt det som en uvirkelig verden om jeg hadde blitt kjent med han på det private plan. Hadde aldri trodd jeg skulle falle for Min(!) lege, å hadde aldri trodd det skulle være så strengt heller. Frustrerende, å ikke gøy. Han er alene da, positivt det.  Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2017 #44 Skrevet 4. juni 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Tidsaspektet er relevant, men det har sjelden blitt akseptert at fastleger har innledet forhold til tidligere pasienter. Og er det noe som helst psykiatri i bildet (depresjon, angst, utbrenthet etc), vil nok et forhold aldri aksepteres. Anonymkode: e1897...664 Jeg lurer på om Legene selv alltid tenker slikt da. De må vel føle på en slags tiltrekning til noen av sine pasienter. Og dermed vil bytte lege-pasient rollen over til kjærlighets-relatert situasjon? At de vil bli bedre kjent om man bytter lege. Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #45 Skrevet 19. juni 2017 Det er fullt mulig å innlede et nært vennskap/kjærlighet etter lege-pasient forholdet er over. Da må du bytte lege. Man kan ha et vennskapelig tilhøring til hverandre i pasient tiden også, så lenge det ikke blir erotikk innblandet. Anonymkode: 2beed...d18
Anonym bruker Skrevet 19. juni 2017 #46 Skrevet 19. juni 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er fullt mulig å innlede et nært vennskap/kjærlighet etter lege-pasient forholdet er over. Da må du bytte lege. Man kan ha et vennskapelig tilhøring til hverandre i pasient tiden også, så lenge det ikke blir erotikk innblandet. Anonymkode: 2beed...d18 Er du i gang igjen? Anonymkode: ee562...b2a
Anonym bruker Skrevet 21. juni 2017 #47 Skrevet 21. juni 2017 På 19.6.2017 den 23.25, Anonym bruker skrev: Det er fullt mulig å innlede et nært vennskap/kjærlighet etter lege-pasient forholdet er over. Da må du bytte lege. Man kan ha et vennskapelig tilhøring til hverandre i pasient tiden også, så lenge det ikke blir erotikk innblandet. Anonymkode: 2beed...d18 Dette er direkte feil. Anonymkode: e1897...664
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2017 #48 Skrevet 22. juni 2017 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er direkte feil. Anonymkode: e1897...664 Kan du forklare hvorfor du mener det? Har ei venninne som har et nært forhold med sin tidligere lege. De er ikke sammen, men hva de gjør er det vel ingen som henger seg opp i. Så lenge det ikke har vært et avhengighetsforhold mellom dem. Anonymkode: 2beed...d18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå