Gå til innhold

Jeg er forelsket i legen min :-/

Anbefalte innlegg

Skrevet

En spesialist jeg har vært hos et par ganger. Han er så ufattelig kjekk og sympatisk. I natt drømte jeg at han prøvde seg på meg, og det var helt fantastisk!!

Det verste er at jeg er samboer og har små barn... Hva er galt med meg?! Skal til han i dag og nå gruer jeg meg til å se han...huff. Er sikker på at det lyser lang vei at jeg liker han.. Hadde mannen min visst dette, hadde han blitt så lei seg :-(

Anonym poster: 286c465a8022320cb3569f176da7e5aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil vel tro du er betatt :) kjekke og sympatiske menn kan ha den kraften.

Det er jo bare å være litt flørtete og ekstra blid i dag så har du en rus for noen dager.

Du vet vel lite hvordan denne personen er personlig. På jobb er han nok profesjonell og vil at pasienten sin skal ha det fint:) tipper det er flere som er betatt av han og han vet kanskje at han har den kraften på pasientene?

Kan være en tulling på privaten.

Man forteller ikke sin bedre halvdel om slike drømmer så det går fint.

Lykke til:)

Anonym poster: c8b0439e66ae3f2e2124509c1e1a5630

Skrevet

Jeg ble også forelsket i legen min. Gynekolog som jeg gikk til mens jeg var gravid. Jeg hadde ikke kjæreste på den tiden da.

Traff han igjen i et privat arragement året etter.

Vi datet en del ganger, hadde sex osv, men det ble aldri noe mer enn det.

Anonym poster: 1fe6b4b26dacb77e25b1d0cdf5d8e907

Skrevet

Det feiler deg nok ikke noe :) jeg tror dette er helt normalt. Det er vel ikke så rart at en blir litt betatt av ett menneske som, i en time er opptatt av bare ditt ve og vel. I tillegg er det en autoritetsperson, noe som er veldig vanlig å tenne på :) slapp av, ikke fortell noe til mannen din, hold deg på matta og vit at dette går over. Enn så lenge kan du kose deg med fantasien :)

Skrevet

Helt normalt! Men du kommer over det, du er nok bare betatt. Jeg gikk til en kiropraktor et par ganger, altså min forrige kiropraktor. Han var seriøst hollywood kjekkas med det fineste smilet. Jeg trodde jeg skulle dåne når jeg så han hehe... På den tiden hadde jeg også en liten baby, minsten var baby og hadde litt vondt i nakken og jeg tok henne med for behandling også, akkurat den gangen hadde jeg min mor og søster med meg, for vi hadde vært å handlet og de ble like betatt...han var bare en slik typisk WOW på se på..

Anonym poster: 0d66477d805556701eb76db3f3380552

• 4 år senere...
Skrevet
På 2.4.2013 den 8.16, Anonym bruker skrev:

Jeg ble også forelsket i legen min. Gynekolog som jeg gikk til mens jeg var gravid. Jeg hadde ikke kjæreste på den tiden da.

Traff han igjen i et privat arragement året etter.

Vi datet en del ganger, hadde sex osv, men det ble aldri noe mer enn det.

Anonym poster: 1fe6b4b26dacb77e25b1d0cdf5d8e907

Er det lov da, å date sin tidligere lege? Bare spør for jeg har ingen anelse. 

Anonymkode: 2beed...d18

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skal si du er opphengt i legetråder, finner frem den ene gamle tråden etter den andre

Anonymkode: ee562...b2a

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal si du er opphengt i legetråder, finner frem den ene gamle tråden etter den andre

Anonymkode: ee562...b2a

Henger meg litt opp i regler. Jobber selv innen helsevesenet og har en formening om at det blir uetisk og ikke helt på sin plass. Men jeg vet samtidig hvor vanlig dette er, det ser jeg. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Henger meg litt opp i regler. Jobber selv innen helsevesenet og har en formening om at det blir uetisk og ikke helt på sin plass. Men jeg vet samtidig hvor vanlig dette er, det ser jeg. 

Det er ikke så vanlig. Dvs. det er jo veldig vanlig at pasienter forelsker seg i legen eller behandleren sin, en person som fremstår som sikker på seg selv, trygg som omsorgsperson, oppmerksom, ofte fysisk nærhet som igjen skaper tilknytning. Det betyr ikke at det er vanlig at leger og pasienter blir sammen.

Enhver lege/terapeut som praktiserer etter de etiske regler som finnes, og de norske lovene man er forpliktet til å forholde seg til som lege/terapeut, da unngår man å innlede et forhold med noen av sine pasienter!

Unntak finnes, men at det er veldig vanlig, det tror jeg ikke.

Er du selv forelsket i legen din siden du henter opp så mange gamle tråder?

(forøvrig... den som skrev om kiropraktoren over her, rimelig sikker på at jeg vet hvilken kiropraktor det er ;) )

Anonymkode: 58c67...1de

Skrevet

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tidligere lege ja, du har lov til å date hvem du vil.

Om du kan date tidligere pasient er kanskje det du egentlig lurer på. Ja, det har du, med trykk på tidligere. Det er noen etiske gråsoner der, men så lenge pasient/lege forholdet er avsluttet er det i utgangspunktet lov. 

Anonymkode: 44f0a...e81

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så vanlig. Dvs. det er jo veldig vanlig at pasienter forelsker seg i legen eller behandleren sin, en person som fremstår som sikker på seg selv, trygg som omsorgsperson, oppmerksom, ofte fysisk nærhet som igjen skaper tilknytning. Det betyr ikke at det er vanlig at leger og pasienter blir sammen.

Enhver lege/terapeut som praktiserer etter de etiske regler som finnes, og de norske lovene man er forpliktet til å forholde seg til som lege/terapeut, da unngår man å innlede et forhold med noen av sine pasienter!

Unntak finnes, men at det er veldig vanlig, det tror jeg ikke.

Er du selv forelsket i legen din siden du henter opp så mange gamle tråder?

(forøvrig... den som skrev om kiropraktoren over her, rimelig sikker på at jeg vet hvilken kiropraktor det er ;) )

Anonymkode: 58c67...1de

Det er så mye forskjellige meninger rundt tiden etter pasient har sluttet, å det var igrunn dette jeg tenkte på. Hvis de innledet et forhold i ettertid. Det er nok få allmennleger som vil benytte seg av en date etter avsluttet som lege-pasient.

Både Ja og nei på ditt svar. Fordi jeg har sluttet å gå hos den legen jeg hadde. Kjempe fin fyr, men det er mange av dem. Jeg likte han ganske godt.

Etiske regler er ifh til pasientforholdet har vært strengt lenge pågrunn av mye utroverdige saker rundt leger, som også kunne vise seg som sanne. 

Er en grunn for at ei kvinnelig lege må være med på GU, hvis det er den mannlige fastlegen selv somutfører den. Slik er det vel alltid?  

• 2 uker senere...
Skrevet
På 25.5.2017 den 15.30, Anonym bruker skrev:

Tidligere lege ja, du har lov til å date hvem du vil.

Om du kan date tidligere pasient er kanskje det du egentlig lurer på. Ja, det har du, med trykk på tidligere. Det er noen etiske gråsoner der, men så lenge pasient/lege forholdet er avsluttet er det i utgangspunktet lov. 

Kan jeg spørre hvordan du vet dette? Veldig greit om det var så enkelt. Trodde bare det var strenge regler rundt dette med tidligere pasient også. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hvordan du vet dette? Veldig greit om det var så enkelt. Trodde bare det var strenge regler rundt dette med tidligere pasient også. 

Jeg vet dette fordi jeg kan helsepersonelloven. :) 

Her er faktisk problemstillingen skissert og de aktuelle paragrafer løftet frem: http://tidsskriftet.no/2011/06/medisinsk-etikk/privat-forhold-mellom-lege-og-pasient

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet dette fordi jeg kan helsepersonelloven. :) 

Her er faktisk problemstillingen skissert og de aktuelle paragrafer løftet frem: http://tidsskriftet.no/2011/06/medisinsk-etikk/privat-forhold-mellom-lege-og-pasient

Takk for info :-) 

Betyr det at om jeg bytter fastlege, så KAN meg og han innlede et vennskap/forhold med hverandre etter det har gått såpass lang tid etter lege/pasient-forholdet er over? 

Skrevet

Hva i all verden ER det med disse legetrådene! Gamle, til og med! Har noen forlest seg på legeromaner, kanskje? Jeg er gift med en lege og det er ikke noe å trakte etter. Jeg vet ikke hvor dere har det fra at leger er spesielt omsorgsfulle siden de valgte å bli leger. Det er ikke min erfaring i alle fall. I tillegg kan de være svært dumme til å være såkalt intelligente og skoleflinke. Spesielt i dag er min lege dum.

Så. Godt å få det ut!

Anonymkode: cdda3...fad

Skrevet

Hva i all verden ER det med disse legetrådene! Gamle, til og med! Har noen forlest seg på legeromaner, kanskje? Jeg er gift med en lege og det er ikke noe å trakte etter. Jeg vet ikke hvor dere har det fra at leger er spesielt omsorgsfulle siden de valgte å bli leger. Det er ikke min erfaring i alle fall. I tillegg kan de være svært dumme til å være såkalt intelligente og skoleflinke. Spesielt i dag er min lege dum.

Så. Godt å få det ut!

Anonymkode: cdda3...fad

Så godt å høre!😄 

Litt kranglete dag kanskje? alke har vel det iblant?

Jeg har holdt forresten på med en Lege tidligere, men i det tilfellet ble det ingenting av det. Det var ikke noe spes med det. Nå er jeg bare litt småforelsket i min nåværende lege, å jeg vet han er singel. Klart de er jo vanlige mennesker de også, å jeg hadde nok falt for denne legen min uavhengig om han hadde vært lege eller ikke. Det er utseende som er meget tiltrekkende. Vet heller ikke hvordan han er som person i det private.  

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for info :-) 

Betyr det at om jeg bytter fastlege, så KAN meg og han innlede et vennskap/forhold med hverandre etter det har gått såpass lang tid etter lege/pasient-forholdet er over? 

Antageligvis. :-) 

Skrevet

Ikke akkurat et minus om han er lege, når han har det kjekke utseendet. Det er bare så klisjé å høre at jeg er der. Hvorfor må jeg bli så betatt av han?! 

Han har hatt Gu på meg 3 ganger. Kan aldri tro han vil innlede noe med meg etter det. Samtidig føler jeg en spesiell god kjemi mellom oss... 😳 

Skrevet

I verste fall kan en lege miste lisensen sin, men kun der det har vært psykiske problemer eller det har vært et avhengighetsforhold over lang tid med pasient.  

Så til alle de som ikke ville ha det slik, sånn er det👏

Skrevet

Regler er strenge, å høres bare enda værre ut på papir (som her..) men at situasjonen veies opp og ned ifh til hva relasjonen mellom dem var.

Har hørt personer som har blitt sammen med sin tidligere lege, å da uten problem. Hadde håpet på å høre folk i samme situasjon. Er dette reglene leger selv forholder seg til, dette du sendte? 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Regler er strenge, å høres bare enda værre ut på papir (som her..) men at situasjonen veies opp og ned ifh til hva relasjonen mellom dem var.

Har hørt personer som har blitt sammen med sin tidligere lege, å da uten problem. Hadde håpet på å høre folk i samme situasjon. Er dette reglene leger selv forholder seg til, dette du sendte? 

De fleste gjør nok det, men ikke alle. Av de som ikke følger reglene havner nok bare noen av sakene hos tilsynsmyndighetene (hvor jeg jobber), andre slipper nok unna med det fordi enten ingen vet at forholdet startet som lege/pasient, eller fordi de som vet det ikke melder fra. 

Reglene er strenge, og det å innlede et forhold til en pasient eller tidligere pasient er et karriere-selvmord. Etterpå står det igjen en lege uten autorisasjon som ofte har bygget hele sin identitet rundt jobben, som er arbeidsledig, knust, knekt og deprimert. Han har mistet jobb og kollegaer/venner. Forholdet til pasienten går ofte i vasken, enten fordi legen selv innser det uetiske ved forholdet, eller fordi han skjønner at eneste vei tilbake til ny autorisasjon er å bryte. 

Anonymkode: e1897...664

Skrevet

De fleste gjør nok det, men ikke alle. Av de som ikke følger reglene havner nok bare noen av sakene hos tilsynsmyndighetene (hvor jeg jobber), andre slipper nok unna med det fordi enten ingen vet at forholdet startet som lege/pasient, eller fordi de som vet det ikke melder fra. 

Reglene er strenge, og det å innlede et forhold til en pasient eller tidligere pasient er et karriere-selvmord. Etterpå står det igjen en lege uten autorisasjon som ofte har bygget hele sin identitet rundt jobben, som er arbeidsledig, knust, knekt og deprimert. Han har mistet jobb og kollegaer/venner. Forholdet til pasienten går ofte i vasken, enten fordi legen selv innser det uetiske ved forholdet, eller fordi han skjønner at eneste vei tilbake til ny autorisasjon er å bryte. 

Anonymkode: e1897...664

Så uansett om en person har hatt fastlege sammenhengende i ett år, med vanlige kontroller uten å har hatt et avhengighetsforhold,  kan de bli satt i et dårlig lys? Har ei bekjent som har holdt på med sin tidligere fastlege, tenkte da at det ikke var farlig siden det var gått lang tid siden lege-pasientforholdet var over. Det er nok noe med det også? At det må gå tid? 

Kjærligheten kan oppstå overalt, å syntes ikke det er særlig rart at det kan oppstå med en tidligere pasient heller. En blir såpass kjent, å omgås gjerne mye rundt denne personen. Det er gjerne i slike situasjoner det kan oppstå kjærlighet. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så uansett om en person har hatt fastlege sammenhengende i ett år, med vanlige kontroller uten å har hatt et avhengighetsforhold,  kan de bli satt i et dårlig lys? Har ei bekjent som har holdt på med sin tidligere fastlege, tenkte da at det ikke var farlig siden det var gått lang tid siden lege-pasientforholdet var over. Det er nok noe med det også? At det må gå tid? 

Kjærligheten kan oppstå overalt, å syntes ikke det er særlig rart at det kan oppstå med en tidligere pasient heller. En blir såpass kjent, å omgås gjerne mye rundt denne personen. Det er gjerne i slike situasjoner det kan oppstå kjærlighet. 

Tror du virkelig at legen liker deg også? En dame som sikkert er søt, men med store rettskriviningsvansker, og som tror at folk på nettet er relevante informasjonskilder. 

Anonymkode: 2bd27...cf4

Skrevet

Psykiatrisk relasjon -no go. Fastlege- erklæring om avsluttet pasient/legeforhold. 

"

Rådets uttalelse

For en fastlege har Rådet for legeetikk tidligere uttalt at det anser det som brudd med de etiske reglene å innlede et seksuelt forhold til en pasient som står på legens liste, uavhengig av hvor mye kontakt det har vært i lege-pasient-relasjonen (2). Det samme må gjelde for behandlingsforhold i spesialisthelsetjenesten. Hvor lang tid det bør gå fra et avsluttet lege-pasient-forhold til legen kan tillate seg å innlede et nært vennskaps- eller kjærlighetsforhold, må avhenge av om det kan oppstå et avhengighetsforhold i forhold til hva som var grunnlaget for lege-pasient-kontakten. Legen har ansvaret for å gjøre denne vurderingen.

I forhold til de konkrete spørsmålene mener rådet at i et lege-pasient-forhold der det utvikler seg et vennskap mellom lege og pasient, vil § 7 ikke sette noe forbud mot dette, men en relasjon utover et lege-pasient-forhold må ikke brukes til legens fordel, m.a.o. føre til utnytting av pasient.

Hvorvidt det er akseptabelt å utvikle et kjærlighetsforhold til en tidligere pasient, mener rådet vil avhenge av hva slags lege-pasient-forhold det har dreid seg om. Hvis for eksempel en kirurg opererte en pasient for en tilstand som pasienten fullt ut ble helbredet for, og det siden ikke har vært noen lege-pasient-relasjon, mener rådet at § 7 ikke er til hinder for at det kan utvikles et kjærlighetsforhold relativt kort tid etter operasjonen.

Hvis legen derimot har hatt en pasient i psykoterapi over tid, vil det å utvikle et kjærlighetsforhold på et senere tidspunkt kunne være brudd på § 7. I psykoterapeutiske fagmiljøer er det noe ulike synspunkter på dette. Noen vil mene at det er uetisk å utvikle et kjærlighetsforhold noensinne til en pasient som man har hatt i psykoterapi over tid. Det vil alltid være en spesiell følelsesmessig binding (overføring/motoverføring) og et ujevnt maktforhold mellom de to. Pasienten vil i tillegg bli berøvet muligheten for ny behandling hos legen på et senere tidspunkt hvis legen innleder et kjærlighetsforhold til pasienten. I en slik kjærlighetsrelasjon kan det dessuten ved et eventuelt senere brudd komme en anklage fra pasienten om utnytting, en anklage som legen kan ha vanskelig for å forsvare seg mot. Andre mener at det kan aksepteres at legen innleder et forhold til en tidligere psykoterapipasient etter en karensperiode av en viss varighet (ett eller flere år) der det ikke er noen kontakt mellom partene.

Med utgangspunkt i det ovenfornevnte mener rådet at leger bør frarådes å innlede forhold til en pasient der det har vært en psykoterapirelasjon over tid. I slike sammenhenger kan det være nyttig å søke veiledning hos erfaren kollega, eventuelt i Legeforeningen.

Rådet har her skissert to ytterpunkter i lege-pasient-relasjoner der svaret på legens spørsmål vil se noe forskjellig ut. Igjen vil rådet anbefale at legen finner en erfaren kollega å drøfte situasjonen med hvis han/hun kommer i slike dilemmaer. Enkelte leger markerer avslutning av lege-pasient-forholdet ved en skriftlig erklæring som begge underskriver når relasjonen er i ferd med å endre karakter. Rådet ser at det kan være en hensiktsmessig ordning.

Utvikling av et privat forhold mellom lege og pasient behandles også i helsepersonelloven § 4 om krav til faglig forsvarlig virksomhet (3). Statens helsetilsyn publiserte i 2005 en artikkel i Tidsskriftet om tilbakekalling av autorisasjon hos helsepersonell. Seksuell relasjon mellom pasient og behandler var nest hyppigste årsak til slik tilbakekalling (4). I de sakene som ble omtalt, ble seksuelt forhold innledet mens det var et pågående behandlingsforhold."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...