Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #1 Skrevet 31. mars 2013 Det er snakk om ett barn, mellom 3-4 år. Klarer ikke å stå eller sitte stille. Gjentar samme spm omtrent før man får svart. Samme spm omtrent 1000 ganger daglig, ikke hvorfor det og hvorfor ditt. Men spm som: hva gjorde du? Jeg åpnet melkekartongen. Hva gjordu? Jeg åpnet melkekartongen. Osv. Løper / hopper mer enn går. Lager rare lyder og grimaser( tics lign). Klarer ikke å gjøre en ting lenge. Syter og oppfører seg som en baby innimellom. Lager sutrelyder og virker som noe snakker til hn innenfra. Virker urolig i kroppen, som om hn ikke klarer å værei ro Ekstremt konfliktsky, viker unna. Virker som nærhet ikke er hn greie. Plutselig utav intet kan hn riste på hodet og lage lyder. Ekstremt aktiv. Hører ikke etter på enkle ting som kle på, spise, ikke osv. Kan dette være ett resultat av oppdragelse? Hva er deres umiddelbare tanker? Anonym poster: 157ba98bc31c14e5a639b7d142cd0ec1
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #3 Skrevet 31. mars 2013 Takk for kjapt svar:) Vil du utdype? Hva burde man være bevisste på? Og hvorfor akkurat touretts? Hi Anonym poster: d0b808e40b183fc6ac2194c015381fa4
Lykke Fryd ♥ Skrevet 31. mars 2013 #4 Skrevet 31. mars 2013 Kan være et aktivt og normalt barn som bare ikke hører etter og som ikke klarer å sitte stille. Ikke noe unormalt med det i den alderen. Det kan være et resultat av mangel på oppdragelse og grensesetting. Det kan være diagnose. Hva som er hva er vanskelig å si, men i utgangspunktet er jeg skeptisk til denne trangen til å sette diagnoser på "alt og alle"
Gjest Antarctica Skrevet 31. mars 2013 #5 Skrevet 31. mars 2013 Tics og gjentakelser, samt ufrivillige ord og lyder som kommer ut av vedkommende.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #6 Skrevet 31. mars 2013 Kan hn aldri sitte stille med noe hn liker engang? Høre ferdig en bok, pusle ferdig, bygge ferdig? Anonym poster: 39615a696794445d0d5f3a9aab23b6dd
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #7 Skrevet 31. mars 2013 ALTFOR tidlig å si noe. Mye av det du nevner kan være helt normalt for en 3- 4 åring. Anonym poster: 06e54d8a001aa0ffa4770220ab37a545
Skylander Skrevet 31. mars 2013 #8 Skrevet 31. mars 2013 I mye av det der kan jeg kjenne igjen min gutt på 7 år. Han har ennå ikke fått noen diagnose, men de sier han har autistiske trekk.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #9 Skrevet 31. mars 2013 ja husker godt da jeg jobbet i barnehage og barna hang ved kjøkkenbenken og spurte: hva gjør du? hva gjør du? hva gjør du? svarte jeg feks: jeg vasker, ble det: vasker du? vasker du? vasker du? vasker du? hva gjør du? hva gjør du? vasker du? hva gjør du? ja til å bli gal av haha, så tror akkurat det er veldig vanlig! Anonym poster: 68ee4ba04747724f9d4144f7e35cf128
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #10 Skrevet 31. mars 2013 Nei, det er ikke sikkert han/hun har en diagnose. Ikke spør om dette på DIB. Du vil få mange synsinger og "gode" forslag på ulike diagnoser. Jeg gjorde nemlig selv den feilen, altså søke råd her på DIB. Jeg bli livredd. Min datter hadde nemlig mange av de samme "symptomene". Slik som ansiktsgrimaser, lyder, urolighet i kroppen, det at hun ikke hørte etter beskjeder osv. Jeg ble livredd. Trodde virkelig at hun hadde tourette siden dette var noe veldig mange her inn på DIB mente. I dag er hun 7 år (2 år siden hun ble diagnostisert av dibberne) - og hun har blitt mye mer rolig, Sluttet (nesten) med ansiktstics og hører mer etter. Helsesøster mente at dette var helt vanlig. Kontakt heller fastlegen eller helsesøster og hør hva de sier. Ikke hør med disse dibberne. Det er mitt råd! Krysser fingrene for at dette barn ikke feiler noe God klem Anonym poster: 62197c4afd7f785e80060353edfc676f
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #11 Skrevet 31. mars 2013 Jeg er med på hva dere begge tenker. Det eneste jeg stusser på er av alle 3-4 åringer jeg har mått og observert så er ikke beskrivelsen "aktivt barn" helt rett føler jeg. Det er noe her som jeg ikke klarer å sette fingeren på. Jeg vet foreldrene er litt annerledes enn hva jeg tror de fleste andre foreldre er også. Så jeg lurer på om det er de selv som skaper det barnet som sliter de ut. Og jeg vil ikke nevne noe for det kan sikkert oppleves sårt selv om det gjelder min brors barn. De som foreldre er svært lavmælte, hever ikke stemmen, duller hele tiden, virker som om de ikke krever noen ting fra barnet, de mater hn, ordner flere middager om hn ikke vil spise det som er laget. Men barnet virker uansett så borte om man kan si det. Tar ikke til seg noe går bare på automatikk. Det er litt vanskelig å observere. Vil jo hjelpe men... Hi Anonym poster: d0b808e40b183fc6ac2194c015381fa4
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #12 Skrevet 31. mars 2013 Hi her, jeg ser det er mange som har svart mens jeg selv skrev til de to øverste. Jeg håper inderlig dette bare er en fase, men det har vart i alle hns år. Det er vel kun tv jeg har sett at hn sitter i ro. Ellers er det åling, hopping, vugge g fra side til side når vedkommende blir satt til bords eller lignende. Jeg har selv tvillinger på 5 år og ei på 7 år. Og jeg vet av disse hvorfor spm. Men her er det det eksagte samme spm som går igjen.. Det er identisk med det første spm hns. Akkurat som om det ikke går inn. Og det kan komme 20 ganger i samme episode så litt springing så tilbake på spårsmålet. Og hn står ikke i ro og er interessert men virker urolig. Barnet sliter ut min bror og min svigerinne. Barnet smiler skjeldent også, virker monotont. Er det noe vi utenforstående kan gjøre for å "teste" våre teorier? Når våre barn snakker til hn så ser hn bare tomt rett frem så begynner de å leke, løpe, herje igjen. Og det ser ikke ut som vanlig trass, ikke som jeg har opplevd via yrke eller mor selv. Hi Anonym poster: d0b808e40b183fc6ac2194c015381fa4
Gjest Antarctica Skrevet 31. mars 2013 #13 Skrevet 31. mars 2013 I prinsipp syns ikke jeg heller at all rar atferd skal diagnostiseres. Mye er som det er og vil utjevne seg etter hvert. Men det var noen ting i det HI sa som ikke er vanlig, samme hva erfarne mødre har opplevd, eller barnehageansatte. For det første at så mange avvikende trekk er de hos ett og samme barn. Noen barn lager lyder,andre har tics, atter andre spør mye osv, men at alle tingene er til stede i ett og samme barn kan jo være en indikasjon i seg selv. Jeg reagerer ikke så mye på det der med å sutre som en baby eller nekte å høre etter beskjeder. Alle er innom det i faser av livet. Men noen ting er mer aparte: Gjentar samme spm omtrent før man får svart. Samme spm omtrent 1000 ganger daglig, ikke hvorfor det og hvorfor ditt. Men spm som: hva gjorde du? Jeg åpnet melkekartongen. Hva gjordu? Jeg åpnet melkekartongen. Osv. Lager rare lyder og grimaser( tics lign). Klarer ikke å gjøre en ting lenge. Lager sutrelyder og virker som noe snakker til hn innenfra. Virker urolig i kroppen, som om hn ikke klarer å værei ro Ekstremt konfliktsky, viker unna. Virker som nærhet ikke er hn greie. Plutselig utav intet kan hn riste på hodet og lage lyder. Ekstremt aktiv Anonym poster: 157ba98bc31c14e5a639b7d142cd0ec1
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #14 Skrevet 31. mars 2013 Beklager skrivefeilene, går litt fort på mobil:) Hi Anonym poster: d0b808e40b183fc6ac2194c015381fa4
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #15 Skrevet 31. mars 2013 ALTFOR tidlig å si noe. Mye av det du nevner kan være helt normalt for en 3- 4 åring. Anonym poster: 06e54d8a001aa0ffa4770220ab37a545 Men skulle jeg ha tenkt på noe hadde det blitt klassisk ADHD. Anonym poster: 06e54d8a001aa0ffa4770220ab37a545
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #16 Skrevet 31. mars 2013 Synes det høres ut som barnet har autistiske trekk. Jobber med autister selv, og mange av disse barna gjentar ord og spørsmål blant annet.. Anonym poster: 5bf0dfdb38ab94d6e4d033266c269e72
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #17 Skrevet 31. mars 2013 Jeg er med på hva dere begge tenker. Det eneste jeg stusser på er av alle 3-4 åringer jeg har mått og observert så er ikke beskrivelsen "aktivt barn" helt rett føler jeg. Det er noe her som jeg ikke klarer å sette fingeren på. Jeg vet foreldrene er litt annerledes enn hva jeg tror de fleste andre foreldre er også. Så jeg lurer på om det er de selv som skaper det barnet som sliter de ut. Og jeg vil ikke nevne noe for det kan sikkert oppleves sårt selv om det gjelder min brors barn. De som foreldre er svært lavmælte, hever ikke stemmen, duller hele tiden, virker som om de ikke krever noen ting fra barnet, de mater hn, ordner flere middager om hn ikke vil spise det som er laget. Men barnet virker uansett så borte om man kan si det. Tar ikke til seg noe går bare på automatikk. Det er litt vanskelig å observere. Vil jo hjelpe men... Hi Anonym poster: d0b808e40b183fc6ac2194c015381fa4 Dette er ikke DITT barn?! Da synes jeg virkelig du skal holde deg for god til å be om diagnosehjelp her inne! Anonym poster: 06e54d8a001aa0ffa4770220ab37a545
Gjest Antarctica Skrevet 31. mars 2013 #18 Skrevet 31. mars 2013 Bedre å spørre her hvor man kan gjøre det usett. HI kan da ikke ta med seg en nevø eller niese til legen, vel? Når ble det galt å bekymre seg over et barn i familien?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #19 Skrevet 31. mars 2013 Det er dette med gjentakelsene som jeg også stusser over også denne uroen som barnet virker å være tatt over av. Spm som kommer er som nevnt identiske og med en slik ordklang som også er identisk. Vet barn maser om hvorfor, hva osv. Men det er ikke slikt... Det er som om noen har satt hn på play i samme spor. Og disse ukontrollerte lydene og grimasene. Sytingen er også spesiell, akkurat som man har sett på film der barn med autisme ol gynger og lager lyder ved utrygge situasjoner osv. Akkurat som hn gjør det for å trøste seg selv. Vanskelig dette... Er det noe vi som utenforstående kan prøve å observere for å evt konfrontere foreldrene? Det er ikke bare jeg og min mann som ser dette. Også våre foreldre og min søster og samboer. Skal sies at barnet blir roligere i aktivitetsnivå når våre foreldre passer på. Men gjentar samme spm som feks: hvor er mamma ? Hele tiden. Uansett om det gjelder 30 min eller ett døgn. Og virker borte. Får ikke kontakt på samme måte som jeg får med mine, venners, min søsters barn og andre barn i jobbsammenheng. Hi Anonym poster: d0b808e40b183fc6ac2194c015381fa4
Gjest Antarctica Skrevet 31. mars 2013 #20 Skrevet 31. mars 2013 Vanskelig å gjøre noe med uten å trække foreldrene på tærne. Men du kan jo si at det er en ansamling av ting som gjør at du bekymrer deg, og be i samme slengen om unnskyldning i fall de syns det er invaderende.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #21 Skrevet 31. mars 2013 Får man ikke lov til å bekymre seg og ønske råd om familie. Barnet sliter foreldrene ut og vi skal være tause vitner til det. De er ærlige om at de blir slitne selv. Men har aldri nevnt til oss eller andre som vi vet om at de er usikre om hn har noe hn plages med. Om vi kan hjelpe de ved å observere og så evt komme med noen råd eller spm som kanskje de ikke ser selv siden de står rett oppe i det? Det er jo derfor jeg spør her om noen har erfaringer eller tenker en diagnose når jeg nevner det jeg nevner. Vil helst at barnet skal få hjelp så tidlig som mulig om det skal være noe hn sliter med. Vi er jo veldig glad i barnet og er vår nære familie. Hi Anonym poster: d0b808e40b183fc6ac2194c015381fa4
Cat.68 Skrevet 31. mars 2013 #22 Skrevet 31. mars 2013 Det er jo vanskelig å hele tatt si noe om diagnoser siden ingen her er leger eller kjenner barnet.Men skal en nå spekulere ut fra det du beskriver så er autisme det som virker nærmest.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #23 Skrevet 31. mars 2013 For det første er en 3- 4 åring altfor liten til å diagnostiseres med noe. Dessuten er verken erfarne mødre eller barnehageansatte kvalifisert til å diagnostisere riktig, til det kreves det langt mer kunnskaper. Og enkelttrekk vil alene aldri kunne kvalifisere til en diagnose! Det er også svært normalt at barn i den alderen har "hakk i plata" og spør de samme spørsmålene gjentatte ganger. Ellers må jeg si at det er HÅRREISENDE at HI om andres barn påstår at barnet "Lager sutrelyder, og det virker som om noe snakker til hn innenfra"! Anonym poster: 06e54d8a001aa0ffa4770220ab37a545
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #24 Skrevet 31. mars 2013 Det er vel kanskje den eneste måten å få de til å se. Men vet jo hvor sårt det er når noen setter spm tegn ved ens barn. Hi Anonym poster: d0b808e40b183fc6ac2194c015381fa4
Gjest Antarctica Skrevet 31. mars 2013 #25 Skrevet 31. mars 2013 For det første er en 3- 4 åring altfor liten til å diagnostiseres med noe. Dessuten er verken erfarne mødre eller barnehageansatte kvalifisert til å diagnostisere riktig, til det kreves det langt mer kunnskaper. Og enkelttrekk vil alene aldri kunne kvalifisere til en diagnose! Det er også svært normalt at barn i den alderen har "hakk i plata" og spør de samme spørsmålene gjentatte ganger. Ellers må jeg si at det er HÅRREISENDE at HI om andres barn påstår at barnet "Lager sutrelyder, og det virker som om noe snakker til hn innenfra"! Anonym poster: 06e54d8a001aa0ffa4770220ab37a545 Hvorfor er det hårreisende? Det er jo bare en observasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå