Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #1 Skrevet 30. mars 2013 Vi har 1 barn sammen og jeg tror foreldrerollen var overraskende for far. Han tar nesten ikke del i arbeidet. Jeg har hatt barnet nesten hver natt i 1 år. Kan telle på en hånd de gangene han har tatt barnet. Jeg går hjemme med barnet fordi jeg vil ha barnet hjemme til det hvertfall er 2 år. For at jeg skal få råd til dette så er jeg dagmamma til ett barn. Jobben til far krever at han sover hver natt tydeligvis. Men når han kommer hjem er det fremdeles jeg som tar barnet, bortsett fra kanskje 1 time til sammen. Jeg mener jeg egentlig burde fått lønn for dette(av han) siden jeg på en måte blir barnevakt i tillegg. Saken er den at det er han som eier huset og jeg har ikke fast jobb fordi jeg er ung og ble gravid rett etter vgs. Han får 2000 kr hver mnd av meg til å dekke strøm, vann, internett osv for meg. Vi deler på mat og utgifter til barnet. Han syns jeg er slem som "vil ha" lønn for nattevåk og at jeg tar hans del av arbeidet. For han mener at jeg får tak over hodet og har det ganske godt. Om han ikke hadde eid hus måtte vi leid noe sammen og da måtte jeg jo betalt halvparten så han mener at jeg teknisk sett får 8000(det jeg måtte betalt om vi hadde leid noe sammen) i mnd og at det rettferdiggjør at han ikke tar nattevåk og annet. JEg mener at det er urettferdig at han sitter igjen med masse cash i lomma og er psykisk sliten og derfor ikke tar barnet, men jeg er psykisk sliten og sitter igjen med 0.Jeg blir altså belastet fordi han har en belastende jobb. Han mener vi kan løse problemet ved at jeg begynner å jobbe så deler vi på arbeidet med barnet. Hver gang vi diskuterer blir vi aldri enige og jeg blir så lei meg fordi jeg vil være sammen med faren til barnet mitt og jeg elsker han overalt. De er ikke noe alternativ å gå fra han heller. Hva mener du? Hvor mye bør den parten som ikke eier huset betale? Anonym poster: 0bd489d24a7c965a9b4649e05864fd08
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #2 Skrevet 30. mars 2013 Jeg er enig med han Du bør begynne å jobbe. Om du ikke vil det og heller gå hjemme må du like vel ta din del av økonomien. Sant at hadde dere leid hadde du måtte betale halve leien. Anonym poster: 9d612349d41e63ea40ebe9bf26f397a5
O`Neill Skrevet 30. mars 2013 #3 Skrevet 30. mars 2013 Har ikke noen råd å komme med desverre da det var og fremdeles er en selvfølge for meg og min mann å dele alt ang det økonomiske...ang det med å ta den lille om natten...ja, det falt på meg...(siden jeg gikk hjemme kunne jeg sove når jeg ville når han var på jobb var hans unnskyldning....) men i å med jeg klarte å slå igjennom på andre punkter så gikk det greit for meg... Vil bare gi deg en klem.. og håper det løser seg for dere.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #4 Skrevet 31. mars 2013 Ta deg en jobb , kjøp deg inn i boligen og del 50/50. Så lenge du velger å gå hjemme mener jeg han gjør det som er riktig ! Anonym poster: 09373de4d9076281c88cb1b229eadc22
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #5 Skrevet 31. mars 2013 Skal man virkelig lønne hverandre? Skal jammen huske å stikke til gubben noen kroner neste gang han vasker her. Hva et det verdt mener dere? Anonym poster: c23a50486f4bec60f67280598f1a0fb8
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #6 Skrevet 31. mars 2013 Dere burde finne ut hva dere har i inntekt tilsammen, trekke fra utgiftene dere har, sette noe til sparing og så deler dere det som er igjen på to. Da har dere like mye penger. Når man bor sammen og har felles barn så burde økonomien være felles, ellers blir det jo veldig ofte bare bråk. Anonym poster: 6c93981f2532c3df170c981dd7d74963
mamma_til_gutt Skrevet 31. mars 2013 #7 Skrevet 31. mars 2013 Når du velger å gå hjemme når mannen din mener du bør jobbe, kan du da ikke på alvor mene at han skal finansiere det i tillegg? Her tror jeg du har sett deg litt blind på deg og ditt tror jeg.. At han ikke hjelper til med barnet er en annen sak. Det Jan jo tennes at han blir mindre stri på dette om du bidrar til økonomien også? Hvis ikke bør du oppdra han!
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #8 Skrevet 31. mars 2013 Kom deg i jobb kvinne. Så får du dine egne penger. Anonym poster: c25855ea4dcfce5ebf3b8db893752d99
BareMas Skrevet 31. mars 2013 #9 Skrevet 31. mars 2013 Hvor mye håver du inn på å bære dagmamma og i kontantstøtte, evnt annen inntekt? Du betaler per i dag 2000kr til mannn din, alene må du betale over det dobbelte i bare husleie avhengig av hvor i landet du bor og standard. Skaff deg en oversikt over hva dere betaler på selve husholdningen, hvem betaler hva, og hva dere får inn. Prøv å fordel dette mest mulig rettferdig, er det stor skeivfordeling må du nok se deg om etter en liten/stor jobb for å kunne bidra mer. Men man skal ikke glemme at hjemmearbeid er arbeid det også, men at mannen din skal betale deg er jeg uenig i. Dette vil jo betale seg gjennom at han muligens bidrar litt mer økonomisk, mens du steller hjem. Jeg mener også at når han kommer hjem fra jobb kan dere dele mer på barnestellet enn det du gir inntrykk av. Men alle familier må finne sin balanse.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #10 Skrevet 31. mars 2013 Men blir han mindre sliten og mer i stand til å ta sin del av jobben med barnet dersom du begynner å jobbe? Anonym poster: 5f59445338ea2c746a11890b759c9dfb
Gjest Sekretøsa Skrevet 31. mars 2013 #11 Skrevet 31. mars 2013 Spør det samme som 0742. Orker han mer hvis du jobber fullt? Han er jo kroneksempelet på idiot, og da hjelper det fint lite om du jobber. Du tjener jo penger på å passe barn, så du bør jo bidra med litt mer penger kanskje? Og si at man ikke trenger avlastning fordi man kan sove sånn og sånn, det blir bare dumt. Når mitt eldste barn hadde kolikk sov hun 10 minutter av gangen døgnet rundt. Da går det ikke ann å sove. Og faren hennes mente og at alt var min jobb, jeg fikk jo betalt for å gå hjemme....
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #12 Skrevet 31. mars 2013 Spør det samme som 0742. Orker han mer hvis du jobber fullt? Han er jo kroneksempelet på idiot, og da hjelper det fint lite om du jobber. Du tjener jo penger på å passe barn, så du bør jo bidra med litt mer penger kanskje? Og si at man ikke trenger avlastning fordi man kan sove sånn og sånn, det blir bare dumt. Når mitt eldste barn hadde kolikk sov hun 10 minutter av gangen døgnet rundt. Da går det ikke ann å sove. Og faren hennes mente og at alt var min jobb, jeg fikk jo betalt for å gå hjemme.... Hva mener du hun skal bidra med mer penger til? Han eier huset og de deler de andre utgiftene selv om han tjener mye mer (noe han kan fordi hun tar alt med barnet). Skal hun i tillegg betale husleie? Anonym poster: 5f59445338ea2c746a11890b759c9dfb
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #13 Skrevet 31. mars 2013 Dette er faktisk noe dere må snakke om. Mulig han ikke tar deg seriøst nok siden du er ung osv, og det er jo et problem og mangel på respekt. Jeg synes du skal sette deg ned å tenke over hva som faktisk er realtistisk når du kun går hjemme og han jobber fulltid. Du bør tenke over om det er gunstig at du går hjemme til ungen er 2 år når du tydeligvis ønsker deg mer penger, dvs du må jobbe. Det beste hadde nok vært å ha felles økonomi, men samtidig skjønner jeg at en som jobber hardt ikke nødvendigvis ser at det er rettferdig siden du "bare" går hjemme med barn. Blir du så sliten får du høre om moren din eller moren hans vil være litt barnevakt så du får en pause. Anonym poster: de7f6fd6a50f028c1f36137f55a5da04
Gjest Sekretøsa Skrevet 31. mars 2013 #14 Skrevet 31. mars 2013 Spør det samme som 0742. Orker han mer hvis du jobber fullt? Han er jo kroneksempelet på idiot, og da hjelper det fint lite om du jobber. Du tjener jo penger på å passe barn, så du bør jo bidra med litt mer penger kanskje? Og si at man ikke trenger avlastning fordi man kan sove sånn og sånn, det blir bare dumt. Når mitt eldste barn hadde kolikk sov hun 10 minutter av gangen døgnet rundt. Da går det ikke ann å sove. Og faren hennes mente og at alt var min jobb, jeg fikk jo betalt for å gå hjemme.... Hva mener du hun skal bidra med mer penger til? Han eier huset og de deler de andre utgiftene selv om han tjener mye mer (noe han kan fordi hun tar alt med barnet). Skal hun i tillegg betale husleie? Anonym poster: 5f59445338ea2c746a11890b759c9dfb Ja, jeg ville nok betalt husleie og. Men det er jo ikke dermed sagt alle er enige. Og han hadde nok jobbet like mye uansett. Menn er rare sånn
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #15 Skrevet 31. mars 2013 Spør det samme som 0742. Orker han mer hvis du jobber fullt? Han er jo kroneksempelet på idiot, og da hjelper det fint lite om du jobber. Du tjener jo penger på å passe barn, så du bør jo bidra med litt mer penger kanskje? Og si at man ikke trenger avlastning fordi man kan sove sånn og sånn, det blir bare dumt. Når mitt eldste barn hadde kolikk sov hun 10 minutter av gangen døgnet rundt. Da går det ikke ann å sove. Og faren hennes mente og at alt var min jobb, jeg fikk jo betalt for å gå hjemme.... Hva mener du hun skal bidra med mer penger til? Han eier huset og de deler de andre utgiftene selv om han tjener mye mer (noe han kan fordi hun tar alt med barnet). Skal hun i tillegg betale husleie? Anonym poster: 5f59445338ea2c746a11890b759c9dfb Ja, jeg ville nok betalt husleie og. Men det er jo ikke dermed sagt alle er enige. Og han hadde nok jobbet like mye uansett. Menn er rare sånn Du synes altså det er rettferdig å dele alle utgiftene helt likt selv om hun tar all jobben med barnet OG har lavere inntekt enn han? Anonym poster: 5f59445338ea2c746a11890b759c9dfb
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #16 Skrevet 31. mars 2013 Regner med dere er såvidt bikket tyve år? Anonym poster: d042e8fa8a6e27b417a671baaac14b59
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #17 Skrevet 31. mars 2013 Jeg synes dere skal samle alle pengene dere får inn i mnd og betale alt derfra. Når alle regningene er betalt deler dere ut like mye "lommepenger" til hver. Og til sparing. Han får jobbe mer ved at du går hjemme. Og alt som kommer inn i hjemmet bør deles på to. Ville anbefale deg å begynne på skole. Da får du en utdannelse. Og man har som regel kortere dager når man studerer og ofte en lesedag i uken. Da har du mulighet til å gi barnet ditt kortere dager i bhg. Anonym poster: 9721ae9776d98b1eaf9e156e76f2e465
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #18 Skrevet 31. mars 2013 du vil ha lønn for å passe barnet ditt? men får du ikke allerede det i form av kontantstøtte da? Anonym poster: 081245d65edd1e4773426500877b8fb9
Gjest Antarctica Skrevet 31. mars 2013 #19 Skrevet 31. mars 2013 Hvis HI er barnevakt også etter arbeidstid gjelder ikke de økonomiske argumentene lenger. Om kvelden, etter at hun er ferdig å være dagmamma og han er ferdig med den ekstremt utfordrende og viktige mannejobben sin, er de to _partnere_ som har et barn sammen, ikke en som forsørger en annen. Akkurat nå gjør hun en jobb for dem begge, nemlig passer barnet slik at han slipper å slutte i den jobben han har (som er er av stor betydning for verdensfreden og samfunnet ellers) og prøver i tillegg å skrape sammen noen øre ved å passe flere barn. At det ikke lønner seg like mye som å være professor skjønner alle, men det betyr ikke at han slipper å være FAR om netter og kvelder! HALLLLLOOOOOO......
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #20 Skrevet 31. mars 2013 Hvis HI er barnevakt også etter arbeidstid gjelder ikke de økonomiske argumentene lenger. Om kvelden, etter at hun er ferdig å være dagmamma og han er ferdig med den ekstremt utfordrende og viktige mannejobben sin, er de to _partnere_ som har et barn sammen, ikke en som forsørger en annen. Akkurat nå gjør hun en jobb for dem begge, nemlig passer barnet slik at han slipper å slutte i den jobben han har (som er er av stor betydning for verdensfreden og samfunnet ellers) og prøver i tillegg å skrape sammen noen øre ved å passe flere barn. At det ikke lønner seg like mye som å være professor skjønner alle, men det betyr ikke at han slipper å være FAR om netter og kvelder! HALLLLLOOOOOO...... Takk! Jeg har ventet på deg. Anonym poster: 5f59445338ea2c746a11890b759c9dfb
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #21 Skrevet 31. mars 2013 Hvis HI er barnevakt også etter arbeidstid gjelder ikke de økonomiske argumentene lenger. Om kvelden, etter at hun er ferdig å være dagmamma og han er ferdig med den ekstremt utfordrende og viktige mannejobben sin, er de to _partnere_ som har et barn sammen, ikke en som forsørger en annen. Akkurat nå gjør hun en jobb for dem begge, nemlig passer barnet slik at han slipper å slutte i den jobben han har (som er er av stor betydning for verdensfreden og samfunnet ellers) og prøver i tillegg å skrape sammen noen øre ved å passe flere barn. At det ikke lønner seg like mye som å være professor skjønner alle, men det betyr ikke at han slipper å være FAR om netter og kvelder! HALLLLLOOOOOO...... så hvordan hadde HI reagert hvis mannen bestemte seg for å slutte i sin utrolig viktige mannejobb for å være hjemme med ettåringen og la henne gå på jobb og betale huslån, regninger, forsikringer, bil osv? hadde hun ønsket å betale ham lommepenger for den utrolig fantastiske jobben han gjør da? hun ER lønnet for å være hjemme med barnet sitt. staten gir henne kontantstøtte hver måned. hun får også barnetrygd, inntekt fra å være dagmamma og bor gratis (2000 til "utgifter og strøm" er en dråpe i havet) de deler på mat og "utgifter til barnet" som for en familie på 3 ikke er såååå mye når man deler det på to... jeg og min mann er begge i full jobb. jeg tjener mer og jobber mindre enn ham. vi deler utgifter ganske likt, men ikke tale om at vi deler "lommepengene" våre. han jobber for sine penger og jeg jobber for mine penger. HI velger å ikke jobbe.... Anonym poster: 081245d65edd1e4773426500877b8fb9
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #22 Skrevet 31. mars 2013 Dere burde finne ut hva dere har i inntekt tilsammen, trekke fra utgiftene dere har, sette noe til sparing og så deler dere det som er igjen på to. Da har dere like mye penger. Når man bor sammen og har felles barn så burde økonomien være felles, ellers blir det jo veldig ofte bare bråk. Anonym poster: 6c93981f2532c3df170c981dd7d74963 Helt enig!! Dere skal jo for pokker være et team???? Anonym poster: bd966447bbbf1ef216c8995288005345
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #23 Skrevet 31. mars 2013 Når en har permisjon og får penger for å gå hjemme med barnet så er der fra kl 8 til 16. Etter det så stiller dere begge likt med å ha barnet. Anonym poster: 84fb54bb0f32c3fa6e558a7fddd98438
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #24 Skrevet 31. mars 2013 Hm siden det var nevnt internett, vann og strøm i forbindelse med de 2000 så gikk jeg ut fra at alt annet ble delt likt. Men ser nå at det står en "osv" der også. Hva det innebærer blir jo ganske relevant for diskusjonen. Anonym poster: 5f59445338ea2c746a11890b759c9dfb
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2013 #25 Skrevet 31. mars 2013 at du vil at mannen skal ta mer ansvar for barnet er helt greit... at du vil han skal betale deg for å slippe blir bare teit. ta deg en tur på besøk til ei vennine eller familie en ettermiddag/kveld/helg og la pappan ta ansvar hjemme! Anonym poster: 081245d65edd1e4773426500877b8fb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå