Gå til innhold

er dette brudd ¨på tausettsplikt.??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da må du vel samtidig innrømme at du har "snoket" på profilen til noen du ikke er venn med...

Eller du kan håpe hun ikke henger seg opp i hvordan du fikk vite om videoen.

Anonym poster: eb6d16454b2ad5e5796d1b2e95496931

Så du mener det er verre å "snoke" på en offentlig profil enn å legge ut det den ansatte har gjort?

Jeg syns det er skremmende til tider; både det å se hva folk legger ut og hva som kommer frem i slike debatter her inne. Grensene strekkes stadig, og en blir nesten sett på som rar og hysterisk om en reagerer.

På skolen der jeg jobber måtte et barn bli røsket opp av sin trygge hverdag atter en gang- kun fordi en mor MÅTTE vise frem alle bursdagsbarna på FB. For barnet og moren fikk det store konsekvenser, men heldigvis ikke så fatale som de kunne blitt.

Anonym poster: a0034ba915e80df61be9b72da39d3beb

Spør alltid selv andre før jeg legger ut bilder. Men å reagere kraftig dersom barnet ditt blir avbildet med klær på i en bursdag på en facebookside med normale personverninnstillinger ER å gå helt av skaftet og bli hysterisk. Verre enn å be om at bildet fjernes igjen er det ikke.

Anonym poster: 7f162690ea24e595363c030d54ee1277

Helt feil rekkefølge.

Det et faktisk ikke verre enn å spørre om å få legge ut bilde av andre FØRS man gjør det. Forstår meg virkelig ikke på mennesker som har så liten respekt for folks - og spesielt barns - rett til vern på Internett.

Anonym poster: 99777877c507aff79e120231e1096b27

Vern mot hva da? Hva er det du frykter kan skje som følge av at barnet ditt er avbildet i en bursdag og bildet ligger synlig for kontohaverens venner? Sannheten er at ingenting kan skje som følge av dette, som ikke kan skje i det du går på åpen gate med barnet ditt i sentrum. Folk er så hjernevasket og har så lite kjennskap til å internettsikkerhet, at de ikke klarer å skjelne mellom reell risiko og fantasi som løper løpsk lengre. Alle under 24 ler av oss ;).

Anonym poster: 7f162690ea24e595363c030d54ee1277

Det trenger ikke bety risiko som i fare. Selv vil jeg ikke at folk skal legge ut bilder av meg på nett. Jeg trenger ikke oppgi en grunn til det, det føles bare ikke komfortabelt for meg. JEG vil selv bestemme hvilke bilder og hvilken informasjon som legges ut om meg.

Og dette mener jeg barna mine skal få velge også. Og jeg er ikke hjernevasket, og ikke vet jeg lite om internettsikkerhet heller (faktisk har jeg skrevet masteroppgave om personvern på Internett), men jeg mener det er ekstremt viktig, kanskje spesielt på et prinsipielt nivå, at man respekterer lovverket rundt publisering av bilder.

Det er faktisk ikke lov å legge ut bildet av personer på Internett uten å be om samtykke. Mener du den loven skal endres? For det er jo ikke nødvendigvis en RISIKO knyttet til at det ligger bilder av en på nettet?

Og for å spørre deg tilbake: hvorfor er det så jævla viktig å legge ut bildet av den ungen fra bursdagen? Må hele verden se alle som har vært innom? Er dette så viktig at man heller må bryte dette barnets krav på vern?

Anonym poster: 99777877c507aff79e120231e1096b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære vene... altså.. man skal spørre om lov før man legger ut bilde av andre. MEN saken omhandlet ikke et bilde, og spørsmålet var om taushetsplikten var brutt. Der er svaret nei. Det hun gjorde var ikke så smart, men ikke ulovlig. Sånn. Saken ferdig? ;)

Gjest Antarctica
Skrevet

Den som legger ut bildet, eller lydopptak om så, vet IKKE om ett av de aktuelle barna lever på hemmelig adresse med sin mor, i skjul for faren som er voldelig og morderisk. Kan barnet gjenkjennes på en åpen FB-profil, er beskyttelsen brutt. Regner med at det var noe sånt den ene innleggeren her mente med at et barn måtte rykkes løs fra trygge omgivelser, selv om konsekvensene kunne ha blitt enda mer fatale.

Skrevet

Du er ute etter å lage bråk. Ikke noe annet!!

Anonym poster: 051691fb8a7df4fd2c6bf1b6eb314bae

Skrevet

En barnehageansatt vet jo om det hvis noen har hemmelig adresse osv...

Skrevet

bilder av barna våre ble lagt ut på nette av andre enn oss.

bildene ble missbrukt,.

barna ble hengt ut av andre, vi flyttet vekk fra mobbing. drømmen er dermed ikke å bli gjenkjent heller da. barna opplever dette vondt... er ikke bare å ta ting heller når ting først er lagt ut. det ligger der,..

så jo det er lov å tenke seg om uansett hva man legger ut på nett.

selv et bilde kan avsløre hvor en person bor i landet. hvilken skole, bhg barnet går i.

ikke alle som vil ha denne type info ut,..

Anonym poster: 5a90083812a317da2f39871ff8776f4d

Gjest Antarctica
Skrevet

En barnehageansatt vet jo om det hvis noen har hemmelig adresse osv...

Det er da virkelig ikke så sikkert. Hvis de har skiftet navn osv er det ingen automatikk i at bhg vet. Jo flere som vet, desto dårligere vern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...