Gå til innhold

er dette brudd ¨på tausettsplikt.??

Anbefalte innlegg

Skrevet

på facebooken til en bhg ansatt ligger det video hvor man hører barna i bakgrunn...

man kjenner igjen stemmene til de ulike barna. dette er en pedagogisk leder som har gjort dette og personen bør vite bedre.

lurer litt på hvordan jeg skal få tatt dette da jeg ikke liker dette. min unge er en del av stemmene.

men er dette brudd på tausettsplikt.??

Anonym poster: 5a90083812a317da2f39871ff8776f4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel ann på hva barna sier om det er et brudd på taushetsplikten, men det er jo bare å si ifra om at du ikke vil at barnet ditt på noe som helst måte skal ligge ute på facebook eller andre sosiale medier.

Anonym poster: 086631d02b83ae557744217c83a6f328

Skrevet

Jeg vil ikke si det?!

Hva røpes med stemmen til ditt barn? At han/hun går i barnehage??

Anonym poster: 3f69037ba0c797a0d2fbf904569ee0cd

Skrevet

Profesjonelt uheldig, men antagelig ikke direkte brudd på taushetsplikten.

Anonym poster: 91c9cc8af153c8f93ca93b9b1c3c6fa4

Skrevet

Det syns jeg blir å trekke det litt langt hvis det er snakk om stemmer...? Neppe andre enn du som gjenkjenner ditt barns stemme. Hysterisk.

Anonym poster: 25e491297698722f03b50e13332ee754

Skrevet

det er gjort veldig tydelig i denne bhg at ansatte får ikke bruke ,. bilder eller noe som viser hvem barna er privat.. dette ligger¨på ansattens facebook side.

vi har alle foreldre skrivd under på skjema om hva vi syns er greit.

så ansatten har ikke samtykke av foreldre til dette.

jeg mener også en gang i tiden og ha lest at man må ha tillatelse fra foreldre eller personen selv for å legge ut ting på nette som viser hvem det er.

Skrevet

Vil ikke si dette viser hvem barna er, akkurat...

Skrevet

ikke greit syns jeg... hadde tatt det opp med bhg. bare sagt at det syns jeg ikke noe om, og hadde vært fint hvis de fjerna det, og at det ikke gjentok seg. syns ikke du er hysterisk :)

Anonym poster: db67001b795fa022e629ecb3c40a915f

Skrevet

Hvis lydklippet var ledsaget av tekst som forklarer hvem man hører, da ville det vært brudd på taushetsplikt.

Om det er klokt gjort, er en helt annen sak. Hun burde jo visst at det finnes foreldre som deg, som ikke finner seg i sånt. Send henne en melding og be henne om å slette det hvis det er viktig for deg.

Skrevet

Absolutt ikke brudd på noe som helst. Hadde barnet ditt blitt filmet uten ditt samtykke og vist på TV, hadde det uansett ikke handlet om "taushetsplikt", men om annet personvern.

Anonym poster: 7f162690ea24e595363c030d54ee1277

Skrevet

Taushetsplikt? Hva i alle dager mener du er kommet ut av informasjon, da?

Skrevet

Jeg synes det er så unødvendig når fagfolk skal legge ut alt mulig på Facebook, eller internett generelt. Jeg hadde blitt veldig irritert om noen av de ansatte i vår barnehage la ut slike ting på nettet, uansett om det er brudd på taushetsplikt eller ikke. Jeg legger ikke ut ting om mitt barn på nettet og forventer virkelig at de i barnehagen heller ikke gjør det. Det samme gjelder folk i helsevesenet og andre offentlige institusjoner, ting som skjer på slike plasser har ingenting på facebook å gjøre, selv om det ikke er brudd på taushetsplikt..

Skrevet

Hva er det hun har filmet da? Har hun filmet en samtale mellom noen barn?

Anonym poster: 282aa571f093db7fdb39de338b4da155

Gjest Antarctica
Skrevet

Video, bilder eller lydopptak av barnehagebarna har INGEN TING på en ansatts private FB-side å gjøre, der hadde jeg faktisk reagert sterkt! Jeg skønner ikke heller hvorfor det filmes i bhg, det skal dere også spørres om og underskrive på individuelt.

Skrevet

Ettersom du har sett det på denne personens private Facebook så regner jeg at du er venn med personen, i hvertfall på Facebook.

Er ikke brudd på taushetsplikten men kanskje ikke helt lurt heller å legge det ut.

Men plager det deg så ta de direkte opp med personen eller styrer til tirsdag

Skrevet

Ettersom du har sett det på denne personens private Facebook så regner jeg at du er venn med personen, i hvertfall på Facebook.

Er ikke brudd på taushetsplikten men kanskje ikke helt lurt heller å legge det ut.

Men plager det deg så ta de direkte opp med personen eller styrer til tirsdag

er ikke venn med personen på facebook. ligger så alle kan se det.

Skrevet

det er gjort veldig tydelig i denne bhg at ansatte får ikke bruke ,. bilder eller noe som viser hvem barna er privat.. dette ligger¨på ansattens facebook side.

vi har alle foreldre skrivd under på skjema om hva vi syns er greit.

så ansatten har ikke samtykke av foreldre til dette.

jeg mener også en gang i tiden og ha lest at man må ha tillatelse fra foreldre eller personen selv for å legge ut ting på nette som viser hvem det er.

Samme her. Jeg hadde tatt det opp med barnehagestyrer..

Anonym poster: 9d4fef85615f50bf575778244c1a5003

Skrevet

Da må du vel samtidig innrømme at du har "snoket" på profilen til noen du ikke er venn med...

Eller du kan håpe hun ikke henger seg opp i hvordan du fikk vite om videoen.

Anonym poster: eb6d16454b2ad5e5796d1b2e95496931

Gjest Antarctica
Skrevet

Har man åpen profil, kan man ikke si at folk "snoker", da har man jo offentliggjort seg selv. Og andre, i det tilfellet.

Skrevet

Da må du vel samtidig innrømme at du har "snoket" på profilen til noen du ikke er venn med...

Så du mener det er verre å "snoke" på en offentlig profil enn å legge ut det den ansatte har gjort?

Jeg syns det er skremmende til tider; både det å se hva folk legger ut og hva som kommer frem i slike debatter her inne. Grensene strekkes stadig, og en blir nesten sett på som rar og hysterisk om en reagerer.

På skolen der jeg jobber måtte et barn bli røsket opp av sin trygge hverdag atter en gang- kun fordi en mor MÅTTE vise frem alle bursdagsbarna på FB. For barnet og moren fikk det store konsekvenser, men heldigvis ikke så fatale som de kunne blitt.

Anonym poster: a0034ba915e80df61be9b72da39d3beb

Skrevet

Snakk om hysteriske folk!!! OMGGGGG!!!!!

Anonym poster: 3bbc219d9bf196345d9778a4c66cf592

Skrevet

Så du mener det er verre å "snoke" på en offentlig profil enn å legge ut det den ansatte har gjort?

Jeg syns det er skremmende til tider; både det å se hva folk legger ut og hva som kommer frem i slike debatter her inne. Grensene strekkes stadig, og en blir nesten sett på som rar og hysterisk om en reagerer.

På skolen der jeg jobber måtte et barn bli røsket opp av sin trygge hverdag atter en gang- kun fordi en mor MÅTTE vise frem alle bursdagsbarna på FB. For barnet og moren fikk det store konsekvenser, men heldigvis ikke så fatale som de kunne blitt.

Spør alltid selv andre før jeg legger ut bilder. Men å reagere kraftig dersom barnet ditt blir avbildet med klær på i en bursdag på en facebookside med normale personverninnstillinger ER å gå helt av skaftet og bli hysterisk. Verre enn å be om at bildet fjernes igjen er det ikke.

Skrevet

Spør alltid selv andre før jeg legger ut bilder. Men å reagere kraftig dersom barnet ditt blir avbildet med klær på i en bursdag på en facebookside med normale personverninnstillinger ER å gå helt av skaftet og bli hysterisk. Verre enn å be om at bildet fjernes igjen er det ikke.

Helt feil rekkefølge.

Det et faktisk ikke verre enn å spørre om å få legge ut bilde av andre FØRS man gjør det. Forstår meg virkelig ikke på mennesker som har så liten respekt for folks - og spesielt barns - rett til vern på Internett.

Anonym poster: 99777877c507aff79e120231e1096b27

Skrevet

Det er ikke brudd på "tausettsplikt". Syns du er hysterisk. Hvem andre enn du kjenner igjen stemmen til barnet?

Anonym poster: 2edaead05c994e56284151d97d26eb5d

Skrevet

Helt feil rekkefølge.

Det et faktisk ikke verre enn å spørre om å få legge ut bilde av andre FØRS man gjør det. Forstår meg virkelig ikke på mennesker som har så liten respekt for folks - og spesielt barns - rett til vern på Internett.

Anonym poster: 99777877c507aff79e120231e1096b27

Vern mot hva da? Hva er det du frykter kan skje som følge av at barnet ditt er avbildet i en bursdag og bildet ligger synlig for kontohaverens venner? Sannheten er at ingenting kan skje som følge av dette, som ikke kan skje i det du går på åpen gate med barnet ditt i sentrum. Folk er så hjernevasket og har så lite kjennskap til å internettsikkerhet, at de ikke klarer å skjelne mellom reell risiko og fantasi som løper løpsk lengre. Alle under 24 ler av oss ;).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...