Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #1 Skrevet 28. mars 2013 Barnet mitt på 5 mnd har verdens snilleste besteforeldre, og jeg er veldig glad i de som svigerforeldre. Problemet er at de propper i babyen min søte ting hele tiden. Gir henne vaniljeis, krem, kaker og lar henne sutte på sjokolade og smågodt. Jeg syns det er vanskelig å si ifra at dette ikke er greit, og har dårlig samvittighet for det. Mannen min sier at de ikke skal gi babyen krem, for det ikke er bra. De gjør det likevel. De vil jo bare være snill. Hva skal jeg si uten å fornærme? Anonym poster: d041f65e636ecfeb8bd7358113b534ef
G05+2spirer2012 Skrevet 28. mars 2013 #2 Skrevet 28. mars 2013 Har ingen råd,men følger denne tråden. Jeg har samme problem med mine foreldre...
*Miss Flua* Skrevet 28. mars 2013 #3 Skrevet 28. mars 2013 Her nytta det ikke med hint, jeg måtte si klart ifra. Både til mine foreldre, svigermor og min bestemor. Bestemor var den som syns jeg var mest sær, men ho godtok det allikevel
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 28. mars 2013 #4 Skrevet 28. mars 2013 Hele familien min var slik, men jeg kan være ganske så streng og kjip så det var nei, nei og atter "NEI!". "Jammen hun må jo få, stakkars..." Nei, det er ikke noe stakkars. Nei betyr nei og så ristet de på hodet, mente at jeg var en streng mamma, men det gikk inn til slutt.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #5 Skrevet 28. mars 2013 dette er utrolig vanskelig. jeg har en søster og mor som gjerne vil gi datteren min godteri og is hver dag. jeg, derimot vil gjerne gi min datter bedre matvaner enn de jeg selv ble oppdratt med, og prøver derfor å holde dem tilbake. jeg hadde ett oppgjør med dem, der jeg fortalte at hun er like glad for å få ett eple, noen rosiner eller noen saltstenger som hun er for is, krem og godteri. jeg gav også beskjed om at hun kun får ha godteri på lørdager, og da kun en viss mengde. hvis de ikke kunne holde seg til det, så kunne jeg ikke ta henne med meg på besøk til dem. jeg holdt meg borte noen uker da de satt i trass og nektet å ringe eller snakke med meg, men så løsnet det. nå går det veldig greit. det hender jeg må minne dem på at "det er ikke lørdag" og sånn, og vi har en avtale på at dersom de er barnevakt, er det deres regler som gjelder på dette feltet (jeg blander meg ikke inn i hva de gjør når jeg ikke er tilstede. den tilliten må jeg gi dem) og dersom noe settes på bordet "til alle" så er det til ALLE, henne inkludert.... Anonym poster: 4ecb8396cf9b3ce21e318d8a5af4adac
Musemorbr / Skrevet 28. mars 2013 #6 Skrevet 28. mars 2013 Mitt barn, mine regler, og overholdes ikke de reglene forblir barnet på MITT fang. Så hva sier du, bestemor, vil du ha fangbarn, eller må vi holde avstand for å slippe mageknip og hull i den første tanna?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #7 Skrevet 28. mars 2013 Er bare så pinglete og tørr ikke å si noe. Så derfor sitter jeg der med ett halvveis påklistra smil og ser ut av vinduet:/ er redd for å bli oppfatta som kjip og hysterisk.... Anonym poster: d041f65e636ecfeb8bd7358113b534ef
Modesty Blaise. Skrevet 28. mars 2013 #8 Skrevet 28. mars 2013 Jammen, hvordan i all verden skal de vite at du ikke syns det er ok hvis du ikke sier noe om det? Hva tror du egentlig vil skje hvis du sier fra på en hyggelig måte at du setter pris på at de ikke gir det den type ting ennå?
Dini Skrevet 28. mars 2013 #9 Skrevet 28. mars 2013 Eh.. Babyen er 5 mnd gammel. Såklart skal ikke barnet ha godteri! Hadde ikke mine foreldre, besteforeldre og mannens familie klart å holde godteri unna barnet mitt hadde det ikke blitt mer kos på de før de hadde lært seg å høre på hva mor og far til barnet mener.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #10 Skrevet 28. mars 2013 ta en diskusjon rundt det når det IKKE er ett problem? på nøytral grunn, for å si det slik... jeg pleier å ta opp emnet som diskusjon på andre måter. en gang klaget min mor over sin søster og hennes mann som var så "strenge" pga godteri til barna sine.... da fikk jeg vann på mølla og sa meg heeeelt enig med tante i at godteri ikke er nødvendig for ett lite barn og kun i kontrollerte mengder til større barn..... merker at hun blir mer "forsiktig" etter en sånn diskusjon. Anonym poster: 4ecb8396cf9b3ce21e318d8a5af4adac
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #11 Skrevet 28. mars 2013 Jeg gir fint blaffen i hva andre mener. Hadde klikket i vinkel om noen hadde gitt barnet mitt på 5 mnd. søtt. Her spør svigermor alltid om det er greit om de får saft eller feks. is. Hun vet jeg er striks. Svigerinnen min prøvde seg veldig før. Unnskyldte seg med at det var jo sååå sjeldent hun så barna. Mannen gav strengt beskjed om å slutte, ellers så kunne hun ikke få komme på besøk. Våres regler, og vi godtok ikke at hun puttet i babyen vår sjokolade. Hun ble sur, men sluttet tvert Anonym poster: d1e5b6fa3fdd72257fc783b7a0e2815a
Musemorbr / Skrevet 28. mars 2013 #12 Skrevet 28. mars 2013 Husk at dersom du ikke klarer å stå opp for deg selv og barnet ditt, oppdrar du et barn som ikke vil lære å stå opp for seg selv. Og hva tror du skjer når barnet ditt skal oppdra barnet sitt?
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 28. mars 2013 #13 Skrevet 28. mars 2013 Det er faktisk en ganske viktig del av det å være foreldre å våge å gi beskjed når noen gjør noe som ikke er bra for/mot barnet ditt! Du må rett og slett manne deg opp og gi klar beskjed! Om du føler det er bedre kan du "skylde" på helsesøster, f.eks. Si at du har vært på kontroll og der fikk du streng beskjed om at det er skadelig å gi så små babyer sjokolade, is o.l. Dette er bare en av mange kamper du må ta for barnet ditt - da kan det være greit at det er familien du først må bryne deg på Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #14 Skrevet 28. mars 2013 Takk for gode råd! Skal manne meg opp. Hvis jeg sier det på en skikkelig måte kan de ikke bli fornærmet.. HI Anonym poster: d041f65e636ecfeb8bd7358113b534ef
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #15 Skrevet 28. mars 2013 Spørsmålet er om de propper i babyen snop eller om det er snakk om en liten smak av krem, is eller sjokoladeglasur. Jeg klarer ikke se problemet med det, derfor signerer jeg anonymt her, ellers blir jeg vel lynsja og meldt til barnevernet. Jeg gir ikke babyen min søtt selv, men om min mor lar babyen min få en liten skjespiss med vaniljesaus så legger ikke jeg meg borti det. Babyen blir jo også blid som bare det, og nei, han innarbeider ikke dårlige kostvaner av å få smake hos mormor. Hvis dere har masse allergi og faenskap i familien forstår jeg det hakket bedre. Anonym poster: 8ecf7fe2e7ccbb1ee561de23cd210cb8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #16 Skrevet 28. mars 2013 Det begynte med at han bare fikk en bitteliten smak på tunga. Det syntes jeg også var helt greit. Gir han selv ofte små smaksprøver og er liberal der. Problemet er at de mater han med dessert og krem. Problemet er at jeg ikke sa noe i starten, for jeg syntes det var greit med en liten smak, men nå har det tatt av:( Anonym poster: d041f65e636ecfeb8bd7358113b534ef
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #17 Skrevet 28. mars 2013 Spørsmålet er om de propper i babyen snop eller om det er snakk om en liten smak av krem, is eller sjokoladeglasur. Jeg klarer ikke se problemet med det, derfor signerer jeg anonymt her, ellers blir jeg vel lynsja og meldt til barnevernet. Jeg gir ikke babyen min søtt selv, men om min mor lar babyen min få en liten skjespiss med vaniljesaus så legger ikke jeg meg borti det. Babyen blir jo også blid som bare det, og nei, han innarbeider ikke dårlige kostvaner av å få smake hos mormor. Hvis dere har masse allergi og faenskap i familien forstår jeg det hakket bedre. Anonym poster: 8ecf7fe2e7ccbb1ee561de23cd210cb8 Problemet med dette er at babyen stadig smaker søtt, og de helst ikke skal introduseres for dette utenom morsmelk/erstatning. Jeg husker ei med bulimi som var her før som stadig ga babyen sin smaksprøver på diverse godis fra babyen var tre måneder. Babyen måtte jo få smake når det var såå godt! Om man har et så problematisk forhold til mat burde man virkelig tenke gjennom om det er lurt å videreføre dette til barna. Dessuten legger man lista rimelig lavt med tanke på grensesetting, må jeg si. En god mor er ikke redd for å sette ned foten, i min mening. Anonym poster: f0e2b42c768103d72786309a8c8d5b91
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #18 Skrevet 28. mars 2013 Hva er greia ? 5 mnd gammel baby! Skal da vel ikke ha krem, is eller kake , ikke en smak engang! Enig med ei over her. Mine regler eller henda unna ungen min. Får de med søtsakene de ønsker stappe i dem nye synet av babyn på mitt fang istedet for å kunne sitte og holde babyn selv! Det går igjennom til både egne mødre og svigermødre om man har klar tale! Når d gjelder mine barn er det my way or the highway! Anonym poster: 8977209997f5077e2267421a954db997
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #19 Skrevet 28. mars 2013 http://www.livestrong.com/article/511952-is-it-bad-if-you-give-your-baby-sweets-at-7-months/ Anonym poster: f0e2b42c768103d72786309a8c8d5b91
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #20 Skrevet 28. mars 2013 Min svigermor er også sånn. Eller var sånn da eldste var baby. Mannen sa tydelig i fra til henne, i starten ignorerte hun det. Og det ble dårlig stemning hver gang vi var der, da hun ikke respekterte våre ønsker for barnet. Neste gang hun inviterte oss på besøk sa vi "Vi kommer gjerne, mot at du lover å ikke servere is/krem/kaker" etc. Og da gikk det fint Med nr. 2 har hun ikke mast noe om søtsaker og vi har det veldig koselig når vi er sammen med svigermor. Mitt råd: SI fra, TYDELIG. Og få gjerne MANNEN til å gjøre det, siden det er hans mor. Lykke til Anonym poster: 082ba929e883ed8c85c4af18ff5454fc
Gjest MMJ Skrevet 28. mars 2013 #21 Skrevet 28. mars 2013 Huff.... samme her. Jeg blir oppfattet som utrolig hysterisk av familien min når jeg sier NEI Det er ekstremt ubehagelig synes jeg. Var i selskap i dag, hadde med kavring til min gutt på 9 mnd. Da hører jeg "stakkars, skal han bare tygge på den tørre greia der - ta med ei bolle til han i allefall". Jeg sa han var fornøyd med kavringen sin, men de mente han burde få litt bolle. Jeg stod på mitt og holdt bollen unna. Men, når han sitter på fanget og jeg ser skjeen til andre fyker inn i hans munn..... jeg blir så forbanna! For det første kan han blir syk/smitta av dem!!!!! for det andre er det matvarer han enda ikke skal ha somregel.... Men jeg hopper ikke frem og river skjeen ut av hendene dems... selv om jeg har lyst. Men sier han skal IKKE ha mer pga han får vondt i magen. Det blir som regel ett par skjeer til før de gir seg....
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #22 Skrevet 28. mars 2013 En baby på fem måneder skal ikke ha melkeprodukter som is osv. Det kan gi allergier. Og sukker burde så små barn heller ikke få. Du må bare si ifra, hvordan skal de ellers skjønne at det ikke er greit? Anonym poster: e3b5758de62e78bb4ecd103db8d4de50
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #23 Skrevet 28. mars 2013 Huff.... samme her. Jeg blir oppfattet som utrolig hysterisk av familien min når jeg sier NEI Det er ekstremt ubehagelig synes jeg. Var i selskap i dag, hadde med kavring til min gutt på 9 mnd. Da hører jeg "stakkars, skal han bare tygge på den tørre greia der - ta med ei bolle til han i allefall". Jeg sa han var fornøyd med kavringen sin, men de mente han burde få litt bolle. Jeg stod på mitt og holdt bollen unna. Men, når han sitter på fanget og jeg ser skjeen til andre fyker inn i hans munn..... jeg blir så forbanna! For det første kan han blir syk/smitta av dem!!!!! for det andre er det matvarer han enda ikke skal ha somregel.... Men jeg hopper ikke frem og river skjeen ut av hendene dems... selv om jeg har lyst. Men sier han skal IKKE ha mer pga han får vondt i magen. Det blir som regel ett par skjeer til før de gir seg.... Usj! Så respektløst av de i selskapet!! Og boller er jo kvelningsfare nr. 1 for disse små Anonym poster: 082ba929e883ed8c85c4af18ff5454fc
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2013 #24 Skrevet 28. mars 2013 Har tatt det opp med mannen, og han er helt enig med meg. Han skal ta det opp med de side. Det tross alt er hans foreldre. Men er det virkelig ingen som har problemer med å si ifra til svigers? Er det ingen som er redde for konflikter osv? Hører jo så ofte om dårlig svigermor/datterforhold og har tenkt at jeg må svelge noen kameler... HI Anonym poster: d041f65e636ecfeb8bd7358113b534ef
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 28. mars 2013 #25 Skrevet 28. mars 2013 Faren min er også sånn.. Det eneste som funket var når jeg tilslutt eksploderte og sa at hvis babyen får vondt i magen så kommer jeg ned til deg med ham, så kan DU slite med en hylende unge!!! Han ga seg etter det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå