Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Jeg har en dagmamma (mor til venninne) som kommer hjem til oss og passer minstemann. I mars så har hun vært her 12 dager (arb.dager) av 21 mulige. Er så usikker på om jeg skal betale for dager hun har vært her, eller bare slenge på hele kontantstøtten. Hun har vært syk 3 dager, har fri i påsken, hatt fri en annen dag og jeg har vært hjemme med sykt barn 1 dag. Vi har dessverre ikke avtalt noe spesifikt, så jeg ble så usikker. Vanlige folk får jo ikke betalt for å ha fri i påsken f.eks? Hjelp! Anonym poster: c9e95ffc39a9d8805b625dcfd7eb95a5
Gjest Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 Svart eller hvit? Regner med at dette er svart og da kan hun vel bare drømme om betalt påske. Men det er min mening
nagini Skrevet 26. mars 2013 #3 Skrevet 26. mars 2013 Jeg har en dagmamma (mor til venninne) som kommer hjem til oss og passer minstemann. I mars så har hun vært her 12 dager (arb.dager) av 21 mulige. Er så usikker på om jeg skal betale for dager hun har vært her, eller bare slenge på hele kontantstøtten. Hun har vært syk 3 dager, har fri i påsken, hatt fri en annen dag og jeg har vært hjemme med sykt barn 1 dag. Vi har dessverre ikke avtalt noe spesifikt, så jeg ble så usikker. Vanlige folk får jo ikke betalt for å ha fri i påsken f.eks? Hjelp! Anonym poster: c9e95ffc39a9d8805b625dcfd7eb95a5 Hadde kun betalt henne for de dagene hun faktisk passet barnet, pluss dagen du var hjemme med sykt barn (ikke hennes feil den dagen). Å få betalt ved sykdom og fri i påsken får man ikke som selvstendig næringsdrivende.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #4 Skrevet 26. mars 2013 Jeg har en dagmamma (mor til venninne) som kommer hjem til oss og passer minstemann. I mars så har hun vært her 12 dager (arb.dager) av 21 mulige. Er så usikker på om jeg skal betale for dager hun har vært her, eller bare slenge på hele kontantstøtten. Hun har vært syk 3 dager, har fri i påsken, hatt fri en annen dag og jeg har vært hjemme med sykt barn 1 dag. Vi har dessverre ikke avtalt noe spesifikt, så jeg ble så usikker. Vanlige folk får jo ikke betalt for å ha fri i påsken f.eks? Hjelp! Anonym poster: c9e95ffc39a9d8805b625dcfd7eb95a5 Normalen er vel å betale når du velger å ta barnet fri, når det er røde dager og når barnet er sykt. Så jeg ville betalt for disse dagene. Hun kan jo ikke ta på seg annen jobb bre for ungen din er syk en dag. Med dagmamma er det vel ikke vanlig å betale om dagmammaen ber om fri eller er syk og derfor ikke jobber for da må du finne annen barnevakt. Anonym poster: a6c1fad55d1cb005a1225cbc1583ff36
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #5 Skrevet 26. mars 2013 Hun skal selvfølgelig ha betalt for de dagene hun er syk og de dagene der dere velger å ikke benytte dere av henne. Det er jo ikke hennes feil at hun ikke får jobbet disse dagene. Helligdagene i påsken er betalt, men om hun har hatt fri flere dager går det av hennes ferie og dekkes av feriepengene. De feriepengene hun opparbeider seg i år skal hun ikke ha utbetalt før ferien neste år eller hun slutter. Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #6 Skrevet 26. mars 2013 ja, det er selvsagt svart. Hun er pensjonert og gjør dette som en tjeneste. Takk for svar! HI Anonym poster: c9e95ffc39a9d8805b625dcfd7eb95a5
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #7 Skrevet 26. mars 2013 Jeg har en dagmamma (mor til venninne) som kommer hjem til oss og passer minstemann. I mars så har hun vært her 12 dager (arb.dager) av 21 mulige. Er så usikker på om jeg skal betale for dager hun har vært her, eller bare slenge på hele kontantstøtten. Hun har vært syk 3 dager, har fri i påsken, hatt fri en annen dag og jeg har vært hjemme med sykt barn 1 dag. Vi har dessverre ikke avtalt noe spesifikt, så jeg ble så usikker. Vanlige folk får jo ikke betalt for å ha fri i påsken f.eks? Hjelp! Anonym poster: c9e95ffc39a9d8805b625dcfd7eb95a5 Hadde kun betalt henne for de dagene hun faktisk passet barnet, pluss dagen du var hjemme med sykt barn (ikke hennes feil den dagen). Å få betalt ved sykdom og fri i påsken får man ikke som selvstendig næringsdrivende. Er hun selvstendig næringsdrivende da? I tilfelle skal HI betale 25% mva på toppen av den vanlige timesatsen.. Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 26. mars 2013 #8 Skrevet 26. mars 2013 (endret) Så lenge hun jobber svart så ville jeg betalt for de dagene hun faktisk passet barnet + den dagen hun var syk. (hun - altså barnet var syk) Endret 26. mars 2013 av Lykke Fryd ♥
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #9 Skrevet 26. mars 2013 Svart arbeid er skattesnyteri og like umoralsk som trygdesvindel. At du i det heletatt våger å innrømme å drive med sånt sier meg at du har såpass dårlig moral i utgangspunktet at du sikkert også utnytter folk så langt du tror du kan komme unna med. Det koster ikke mye ekstra å gjøre det hvitt. Du får bare krysse fingrene for at det ikke blir oppdaget. Vi hadde et tilfelle av en privatperson som lot noen jobbe svart for seg i huset. Det endte med fengselstraff for "arbeidsgiver". Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 26. mars 2013 #10 Skrevet 26. mars 2013 Svart arbeid er skattesnyteri og like umoralsk som trygdesvindel. At du i det heletatt våger å innrømme å drive med sånt sier meg at du har såpass dårlig moral i utgangspunktet at du sikkert også utnytter folk så langt du tror du kan komme unna med. Det koster ikke mye ekstra å gjøre det hvitt. Du får bare krysse fingrene for at det ikke blir oppdaget. Vi hadde et tilfelle av en privatperson som lot noen jobbe svart for seg i huset. Det endte med fengselstraff for "arbeidsgiver". Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073 Hun er pensjonist og da er det litt andre regler. "Også pensjonister kan ha rett på noe skattefri inntekt. Dette skyldes den såkalte skattereduksjonsregelen, som gjør at alderspensjonister slipper å betale skatt under et visst pensjonsnivå. Den skattefrie grensen for pensjonsinntekter er i 2012 på 165.000 kroner." http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/02/06/sa-mye-kan-du-tjene-skattefritt
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #11 Skrevet 26. mars 2013 Hun skal selvfølgelig ha betalt for de dagene hun er syk og de dagene der dere velger å ikke benytte dere av henne. Det er jo ikke hennes feil at hun ikke får jobbet disse dagene. Helligdagene i påsken er betalt, men om hun har hatt fri flere dager går det av hennes ferie og dekkes av feriepengene. De feriepengene hun opparbeider seg i år skal hun ikke ha utbetalt før ferien neste år eller hun slutter. Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073 Når det er dagmamma svart så er det ikke vanlig å få penger for dagene dagmammaen er syk nei. Anonym poster: c2ac6246169dae5339bd3ce00f8de866
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #12 Skrevet 26. mars 2013 Hun skal selvfølgelig ha betalt for de dagene hun er syk og de dagene der dere velger å ikke benytte dere av henne. Det er jo ikke hennes feil at hun ikke får jobbet disse dagene. Helligdagene i påsken er betalt, men om hun har hatt fri flere dager går det av hennes ferie og dekkes av feriepengene. De feriepengene hun opparbeider seg i år skal hun ikke ha utbetalt før ferien neste år eller hun slutter. Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073 Når det er dagmamma svart så er det ikke vanlig å få penger for dagene dagmammaen er syk nei. Anonym poster: c2ac6246169dae5339bd3ce00f8de866
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #13 Skrevet 26. mars 2013 Hun skal selvfølgelig ha betalt for de dagene hun er syk og de dagene der dere velger å ikke benytte dere av henne. Det er jo ikke hennes feil at hun ikke får jobbet disse dagene. Helligdagene i påsken er betalt, men om hun har hatt fri flere dager går det av hennes ferie og dekkes av feriepengene. De feriepengene hun opparbeider seg i år skal hun ikke ha utbetalt før ferien neste år eller hun slutter. Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073 Ehh. Hi trenger ikke å tenke på feriepenger til dagmammaen! Anonym poster: 5b8b2496dca2d0c9c203a55aea39401e
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #14 Skrevet 26. mars 2013 Hun skal selvfølgelig ha betalt for de dagene hun er syk og de dagene der dere velger å ikke benytte dere av henne. Det er jo ikke hennes feil at hun ikke får jobbet disse dagene. Helligdagene i påsken er betalt, men om hun har hatt fri flere dager går det av hennes ferie og dekkes av feriepengene. De feriepengene hun opparbeider seg i år skal hun ikke ha utbetalt før ferien neste år eller hun slutter. Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073 Ehh. Hi trenger ikke å tenke på feriepenger til dagmammaen! Anonym poster: 5b8b2496dca2d0c9c203a55aea39401e Ikke mva heller som en her nevner. Uansett om det er svart eller hvitt. Anonym poster: 782cf415c879b0a056a9eb318d3f8061
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #15 Skrevet 26. mars 2013 Hun skal selvfølgelig ha betalt for de dagene hun er syk og de dagene der dere velger å ikke benytte dere av henne. Det er jo ikke hennes feil at hun ikke får jobbet disse dagene. Helligdagene i påsken er betalt, men om hun har hatt fri flere dager går det av hennes ferie og dekkes av feriepengene. De feriepengene hun opparbeider seg i år skal hun ikke ha utbetalt før ferien neste år eller hun slutter. Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073 Seriøst, du mener virkelig man skal betale barnevakten de dagen hun ikke passer barnet pga egen sykdom og man enten må betale en annen barnevakt eller ta seg fri fra jobb??? Det er det ingen andre som ikke har et ansettelsesforhold som får... Jeg jobber som yogalærer, hvis jeg er syk en gang så må jeg selvsagt gi tilbake alle elevene pengene for den kursdagen, det skal da ikke gå ut over dem at jeg er syk! Det er derfor det er mer usikkert å være sevstendig (og å jobbe svart). Hvis hun hadde jobbet hvitt og er syk mer enn 16 dager får hun sykepenger fra NAV, før det ingenting. Anonym poster: 9e127cbbb90af40d2cb95b2144a92930
me_87 Skrevet 26. mars 2013 #16 Skrevet 26. mars 2013 Feriepenger hadde jeg droppet. Jeg hadde betalt for de dagene hun har passet barnet + den dagen ditt barn var syk.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #17 Skrevet 26. mars 2013 Herregud å folk hisser seg opp! Hun gjør meg en tjeneste ved å passe barnet mitt frem til sommeren (bhgplass til høsten), hun er pensjonist som jeg sa over. Hun får noen kroner for å gjøre dette. Hun kommer max til å tjene 20 000,- totalt på dette. Langt under skattplikt for pensjonister. Vi har ingen arb.kontrakt, jeg skal da ikke betale henne feriepenger osv osv. RO dere ned damer! Og takk for svar fra de som er mer på "mitt plan"... Jeg betaler henne for de dagene hun har vært her + dagen jeg hadde sykt barn jeg. HI Anonym poster: c9e95ffc39a9d8805b625dcfd7eb95a5
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #18 Skrevet 26. mars 2013 Bare husk at dette er en dame som gjør deg en tjeneste. Som du sier så har dere ingen kontrakt. Om hun skulle føle seg lite verdsatt eller utnyttet så kan hun slutte på dagen. Aner du hvor heldig du er som får et godt menneske til å komme hjem til ditt hus å passe kun ditt barn for småpenger. Jeg hadde nok valgt å betale skikkelig. Du får kontantstøtten så du taper da jaggu ikke på å gi henne denne. Noen ganger lønner det seg faktisk å heller være litt i det gavmilde hjørnet kan få mer igjen for det i lengden Anonym poster: a6c1fad55d1cb005a1225cbc1583ff36
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2013 #19 Skrevet 26. mars 2013 Svart arbeid er skattesnyteri og like umoralsk som trygdesvindel. At du i det heletatt våger å innrømme å drive med sånt sier meg at du har såpass dårlig moral i utgangspunktet at du sikkert også utnytter folk så langt du tror du kan komme unna med. Det koster ikke mye ekstra å gjøre det hvitt. Du får bare krysse fingrene for at det ikke blir oppdaget. Vi hadde et tilfelle av en privatperson som lot noen jobbe svart for seg i huset. Det endte med fengselstraff for "arbeidsgiver". Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073 Hun er pensjonist og da er det litt andre regler. "Også pensjonister kan ha rett på noe skattefri inntekt. Dette skyldes den såkalte skattereduksjonsregelen, som gjør at alderspensjonister slipper å betale skatt under et visst pensjonsnivå. Den skattefrie grensen for pensjonsinntekter er i 2012 på 165.000 kroner." http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/02/06/sa-mye-kan-du-tjene-skattefritt Uansett ikke lov ettersom hun ikke er en godkjent dagmamma. Man må være godkjent av kommunen for å drive virksomhet som dagmamma. Anonym poster: 45138521b180ab19ea5a2a0a7581ff6b
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. mars 2013 #20 Skrevet 27. mars 2013 Nei, man trenger ikke å være godkjent for å ha lov til å jobbe som dagmamma. Godkjennelse må man ha dersom man har tre barn eller flere, inkl. egne og har åpent mer enn 10 timer i uka. Men, dersom man skal holde seg til loven i denne saken, så er ikke denne dagmammaen selvstendig næringsdrivende så lenge hun passer barnet i barnets hjem. Da er hun ansatt hos HI med de rettigheter som det medfølger, bl.a krav på betaling under sykdom, pluss feriepenger.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #21 Skrevet 27. mars 2013 Bare husk at dette er en dame som gjør deg en tjeneste. Som du sier så har dere ingen kontrakt. Om hun skulle føle seg lite verdsatt eller utnyttet så kan hun slutte på dagen. Aner du hvor heldig du er som får et godt menneske til å komme hjem til ditt hus å passe kun ditt barn for småpenger. Jeg hadde nok valgt å betale skikkelig. Du får kontantstøtten så du taper da jaggu ikke på å gi henne denne. Noen ganger lønner det seg faktisk å heller være litt i det gavmilde hjørnet kan få mer igjen for det i lengden Anonym poster: a6c1fad55d1cb005a1225cbc1583ff36 Jeg er enig med denne. Kontantstøtten får du, med andre ord har du helt gratis barnevakt mens du et på jobb. Jeg hadde definitivt gitt henne hele KS, evt fratrekk for dagene hun var syk, dersom du da måtte betale for annet barnepass. Anonym poster: 020e904fa6fa676c9c9b4e53a14a7021
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #22 Skrevet 27. mars 2013 Dere som mener dette er svart arbeid, hva kan dere egentlig om skatteloven? Hun er ikke verken ansatt eller dagmamma, hun mottar en sum penger for å gjøre en jobb HI trenger. Hun kunne f.eks. vasket i stedet. Så lenge inntekten er så lav er det ikke skattepliktig lenger. For to år siden derimot, var reglene anderledes. Ikke skrik om ting dere ikke kan noe om, eller med utdatert informasjon! Hi: jeg ville gitt hele kontantstøtten. I slike tjenestesituasjoner er det viktig å være litt raus, og med mindre dere har stram økonomi er dette småpenger i lengden. Alternativet ditt (om hun ikke vil mer) er jo å være hjemme selv og det er mye dyrere. Kanskje vil dette være en flott ressurs for dere i årene fremover! Anonym poster: baf299f43c6b74af25635ac667d9070f
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #23 Skrevet 27. mars 2013 Dere som mener dette er svart arbeid, hva kan dere egentlig om skatteloven? Hun er ikke verken ansatt eller dagmamma, hun mottar en sum penger for å gjøre en jobb HI trenger. Hun kunne f.eks. vasket i stedet. Så lenge inntekten er så lav er det ikke skattepliktig lenger. For to år siden derimot, var reglene anderledes. Ikke skrik om ting dere ikke kan noe om, eller med utdatert informasjon! Hi: jeg ville gitt hele kontantstøtten. I slike tjenestesituasjoner er det viktig å være litt raus, og med mindre dere har stram økonomi er dette småpenger i lengden. Alternativet ditt (om hun ikke vil mer) er jo å være hjemme selv og det er mye dyrere. Kanskje vil dette være en flott ressurs for dere i årene fremover! Anonym poster: baf299f43c6b74af25635ac667d9070f HI skrev selv at det var svart og jeg svarte at det skulle veldig lite til å gjøre det hvitt. Selv om intekten ikke fører til skatt skal den oppgis. Muligens kunne til og med HI tjent på å gjøre jobben hvit for å få redusert skatt pga utgifter til pass av barn. Alt slikt arbeid skal oppgis. Anonym poster: c21c9a5c174898ee3acd7ebc499f5073
Gjest ronja røverdatter Skrevet 27. mars 2013 #24 Skrevet 27. mars 2013 Fordi om beløpet hun tjener ikke er skattepliktig, betyr ikke det at forskjellen mellom hvitt og svart arbeid er utvisket. En pensjonist kan tjene 165.000 i året uten å betale skatt, men inntekten skal likevel oppgis og gjeldene lover og regler for ansatte / selvstendig næringsdrivende gjelder. Dvs. at om man regnes som ansatt eller ikke, bestemmes ikke av reglene for å betale skatt. Det stemmer også at det er kommet et regel om at man kan få utbetalt et visst beløp uten å betale skatt og uten at den som betaler får arbeidsgiveransvar. Det beløpet er på 4000 kroner I ÅRET fra en utbetaler. Det finnes også noen regler for hvor arbeidet skal utføres og av og for hvem. Men dette er heller ikke "svart" i den form at det er papirløst. Den som betaler må fylle ut oppgjørsblankett for beløpet/beløpene som blir utbetalt og denne må bli tatt vare på selv om den ikke skal sendes inn. Alt arbeid som ikke følger reglene for utbetalinger og skatt og det papirarbeidet som medfølger, er svart arbeid. Og både den som mottar penger og den som betaler ut penger kan komme i trøbbel som følge av det.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2013 #25 Skrevet 27. mars 2013 Vi har dagmamma for minsten i påvente av barnehage, hun får en fast sum i mnd, kontantstøtten + litt til. Jeg trekker vel egentlig ikke noe fra denne summen (kanskje bortsett fra om hun hadde reist på en ukes ferie). Dette er fordi vi er så fornøyd med henne, og for å ha litt "goodwill" om vi skulle trenge at hun ble lenger en dag el. Hun skal ha litt fri over påske, og jeg unner henne fri med lønn når hun tar seg så godt av barnet vårt. Anonym poster: a76528d36e3851d86be205bbab268e11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå