Gå til innhold

Seteleie: KS eller vaginal fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ha ks, men de mente jeg måtte prøve vaginalt først.

Hadde begge tvillingene i sete.

Anonymous poster hash: 4495e...6fb
Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Man blir jo sjekket og målt. Er det for trangt eller ungen er for stor, så får man ks

Skrevet

Man blir jo sjekket og målt. Er det for trangt eller ungen er for stor, så får man ks

Ingen måling her. Tok ul av babyen bare.

Anonymous poster hash: 2bda0...d1f

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ingen måling her. Tok ul av babyen bare.

Anonymous poster hash: 2bda0...d1f

Jøss, så rart. Jeg og de jeg vet om som har hatt barn i sete har blitt målt med røntgen og fått estimert vekt av barnet. Jeg fikk beskjed om at jeg var skapt til å føde, og ungen var liten, så da gikk det fint. Kanskje forskjell fra sykehus til sykehus?

Skrevet

Jeg kan risikere å være i samme aiguasjon. Her ligger hun med rompa ned, men er bare i uke 33. Blir sendt på ul hvis jordmor mener hun ligger likt på neste sjekk.

Regner med det blir ks på meg da pga første fødsel. Har en revne 3b.

Er Drammen jeg skal på, så godt å lese at de ikke tvinger fødende til å føde vGinalt setefødsel.

Skrevet

Jeg fødte i uke 27 sist,mmen barnet mitt døde. Ble forløst med ks. Er nå gravid igjen i uke 34 og barnet ligger i sete. Jeg er som førstegangsfødende å regne. Har jeg sjans til å få innvilget ks på Haukeland med denne historien?

Anonymous poster hash: 14dfe...2f0

Gjest Angelstath
Skrevet

Jeg fødte tvilling 1 med hodet først og tvilling 2 med rompa først. Teknisk sett ble han dratt ut etter beina..

Men planen var å prøve å snu barnet inne i magen. Er det slutt på det eller??

Skrevet

Førstegangs? Trodde de tok mål av bekken da i alle fall. Dersom du har født vaginalt tidligere, vet de jo at det er plass...

Men utfører de vendingsforsøk? Jeg er utrolig glad for at jeg fikk den muligheten med nr 2. For meg var det uaktuelt å føde vaginalt i sete pga grusom fødsel med nr 1. Ville også helst unngå KS med nr 2 da - hadde så lyst å oppleve en fin og naturlig fødsel uten dramatikk. Vellykket vendingsforsøk og fødte til termin - drømmefødsel! :D men er glad jeg fikk velge selv - både vendingsforsøk og KS, selv om de anbefalte på det sterkeste å føde vaginalt. Siden jeg var andregangs og barnet var estimert like under gjennomsnittet, veide dette for at setefødsel skulle være uproblematisk.

Forstår godt at det er vanskelig å vurdere hva som er best. Håper du får god informasjon og veiledning på sykehuset! Lykke til :)

Anonymous poster hash: 8c25d...527

Skrevet

Min lille ligger i seteleie, og legen på sykehuset har bedt meg om å tenke over hvorvidt jeg vil føde vaginalt eller om jeg vil ha keisersnitt hvis hun ikke snur seg. Hun ligger ann til å bli rett over 3 kilo til termin. Jeg syns dette er fryktelig vanskelig. Sjansen for skader på babyen øker ved en vaginal fødsel, og sett opp i mot dette, så finner jeg ingen gode argumenter for vaginal fødsel? Samtidig vil jeg gjerne føde vanlig, vil gjerne oppleve dette, men det blir liksom ikke et godt nok argument, syns jeg. Kan noen hjelpe meg med litt for og i mot her? smile.pngAnonym poster: 190bd670772ea6d4c770eb96f1bb60aa

Jeg har 3 venninner som hadde seteleiebabyer. Alle prøvde vaginalt for "det er jo det beste" og de ville oppleve det. 1 endte i akutt ks. Gikk greit med begge, men ingen god opplevelse. 1 tok lang tid, barnet fikk cp siden det stod fast for lenge osv. Siste gikk bra med barnet men ikke underlivet til mor. Hun sliter med det enda.

Utfra alt jeg har lest og hørt så er det risikosport og egoistisk å trasse gjennom vaginal fødsel.

Anonymous poster hash: 714a8...717

Skrevet

Definitivt ks!

Ville aldri tilgitt meg selv om det skjedde noe med barnet.

Skrevet

Jeg valgte ks etter å ha sett på ulemper og fordeler og jeg ville ikke ta risikoen mht barnet. Mitt barn var også estimert til 3kg. Det gikk veldig fint. Jeg var oppe å gikk dagen etter, prøvde samme kveld men ble litt svimmel og ør pga mange inntrykk og lite mat. Ukene med forbud mot å løfte gikk raskt og man får det til å funke, ting bare tar litt lenger tid ;) jeg fant en side som har samlet flere artikler om temaet og det var til god hjelp for min del.

http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/seteleie-vaginal-fodsel-eller-keisersnitt-35639.html

Skrevet

Eg fødte vaginalt som førstegangsfødene. Bekkenet blir målt på forhånd. Ordet ks blei aldri nemt, ingen spurte eller gav valget. Baby hadde vert lenge i seteleie, så det var ingen overraskelse.

Skrevet

Synes kanskje at folk som ikke har fødd i seteleie kan la være å komme med sånt som de har hørt her eller der.. Den største smerten ved å føde i seteleie med første for min del var den psykiske smerten: "alle" i familien og andre jeg møtte på min vei de siste ukene før fødselen var bekymret. Det gjorde at jeg selv var bekymret under fødselen.

Hvilke råd du får om fødsel avhenger av hvilket fødested du søker. Jeg fødte v st Olavs. Svært kompetente på seteleie. Ble anbefalt vaginale grunnet gode bekkenmål. Ble ikke anbefalt epidural, da dette kan forstyrre framdriften. Fødte kun med lystgass. Men har senere hørt at det er vanlig å ta epi v seteleie v st Olavs likevel.

En forskjell fra vaginal fødsel er når legen støtter hodet til barnet på vei ut. Vet ikke om det er vanlig prosedyre. Da får du i gullkorn fingre oppi i tillegg til barnets kropp. Vondt. Men den smerten går raskt over sammenlignet med styret etter ks. Ks er også risikabelt for barn. Fødsel er per def risikabelt.

Hadde født vaginalt på ny om jeg igjen hadde fått konstatert seteleie. Definitivt.

Lykke til!

Skrevet

[quote name="Mammatassar" post="146512828" timestamp=

En forskjell fra vaginal fødsel er når legen støtter hodet til barnet på vei ut. Vet ikke om det er vanlig prosedyre. Da får du i gullkorn fingre oppi i tillegg til barnets kropp

I tillegg, mente jeg.. Var ikke noe gullkorn akkurat det med fingrene..;)

Skrevet

Synes kanskje at folk som ikke har fødd i seteleie kan la være å komme med sånt som de har hørt her eller der.. Den største smerten ved å føde i seteleie med første for min del var den psykiske smerten: "alle" i familien og andre jeg møtte på min vei de siste ukene før fødselen var bekymret. Det gjorde at jeg selv var bekymret under fødselen.

Hvilke råd du får om fødsel avhenger av hvilket fødested du søker. Jeg fødte v st Olavs. Svært kompetente på seteleie. Ble anbefalt vaginale grunnet gode bekkenmål. Ble ikke anbefalt epidural, da dette kan forstyrre framdriften. Fødte kun med lystgass. Men har senere hørt at det er vanlig å ta epi v seteleie v st Olavs likevel.

En forskjell fra vaginal fødsel er når legen støtter hodet til barnet på vei ut. Vet ikke om det er vanlig prosedyre. Da får du i gullkorn fingre oppi i tillegg til barnets kropp. Vondt. Men den smerten går raskt over sammenlignet med styret etter ks. Ks er også risikabelt for barn. Fødsel er per def risikabelt.

Hadde født vaginalt på ny om jeg igjen hadde fått konstatert seteleie. Definitivt.

Lykke til!

Har du tatt ks?

Anonymous poster hash: 714a8...717

Skrevet

Jeg har tatt to KS på Haukeland. Sistemann lå i sete og jeg fikk velge mellom vaginal fødsel og keisersnitt. Haukeland har høy ekspertise på setefødsler, så jeg var absolutt villig til å prøve igangsetting hvis jeg var moden. Valgte KS pga antatt høy fødselsvekt og at jeg var umoden.

KS for min del har vært nærmest uproblematisk. Litt smerter de første dagene, men ikke verre enn at jeg klarte det meste selv. Smertestillende har fungert fint. Ubehag var der såklart, men ikke noe voldsomme greier. Det jeg syns var trist var at barnet mitt ikke fikk ligge sammen med meg på oppvåkningen siden det var natt. For min del var det også minus den ekstra tiden vi måtte være på sykehuset.

Men alt i alt har jeg ingen frykt for et evt. 3. KS. Håper du finner en løsning du føler deg trygg på. :-) Masse lykke til!

Skrevet

Nei, ikke tatt ks. Antar du kanskje sikter til at jeg uttaler meg om ks selv om jeg ikke har prøvd det.

Poenget mitt med å nevne det med ikke å uttale seg for mye om å føde i seteleie om man ikke har prøvd det, var bare at man kan bli unødig engstelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...