Gå til innhold

Seteleie: KS eller vaginal fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille ligger i seteleie, og legen på sykehuset har bedt meg om å tenke over hvorvidt jeg vil føde vaginalt eller om jeg vil ha keisersnitt hvis hun ikke snur seg. Hun ligger ann til å bli rett over 3 kilo til termin. Jeg syns dette er fryktelig vanskelig. Sjansen for skader på babyen øker ved en vaginal fødsel, og sett opp i mot dette, så finner jeg ingen gode argumenter for vaginal fødsel? Samtidig vil jeg gjerne føde vanlig, vil gjerne oppleve dette, men det blir liksom ikke et godt nok argument, syns jeg. Kan noen hjelpe meg med litt for og i mot her? :)

Anonym poster: 190bd670772ea6d4c770eb96f1bb60aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigerinna mi fødte naturlig med seteleie. Hun sa fødslene ikke var noe verre eller vanskeligere enn de andre, eneste forskjellen var at det var en fødselslege tilstede.

Utover det har jeg ingen erfaring :)

For min del hadde det nok kommet ann på om det var første, eller om jeg hadde født før. 3 kg er jo ikke så stor baby det, men det er jo hodet som avgjør.

Anonym poster: a060e653f4cd5ccc2550ffa469c91fbf

Skrevet

Jeg valgte ks, syntes vaginal fødsel var for risikabelt.

Hun var stor, 4,5 kg ved fødsel, så jeg hadde vel ikke fått lov til åføde vvaginalt heller dersom de hadde tatt ul dagen hun ble født.

Skrevet

Er det første barn?

Hadde ikke tatt sjansen på vag.fødsel. Men med mine kompliserte fødsler hadde jeg ikke fått liv heller. Og du vet jo ikke hvordan du 'egner' deg for fødsler dersom det er første barn.

Jeg egner meg iallfall ikke for fødsler - altså kroppen min ;)

Anonym poster: 1aa1abe3134fa0f52d34618c5da691df

Skrevet

For: veldig kontrollert! Flere leger i rommet så egentlig er man veldig trygg. Kun noen utvalgte får føde i sete, de måler bekkenet og barnet for å se om det gåR. Ikke alle får lov!

Mot : får ikke føde uten smertestillende, epidural settes og om det blir behov for akutt ks (40% av tilfellene fikk jeg høre på sykehuset) skrur de opp den og er klare raskt.

Pga epiduralen kan man ikke føde i badekar, kun seng.

Mange ender i akutt ks, større risiko for mor enn planlagt ks.

Hodet kan bli hengende igjen på siste rie, navlestrengen klemmes og barnet kan være slapt og trenge litt hjelp (sitat jordmor)

Mer risikabelt for barnet enn ks.

Skrevet

Jeg valgte ks.

Det var egentlig ikke noe spørsmål for min del pga en del andre ting. Ei venninne valgte vanlig fødsel, men endte med ks likevel.

Legen min fortalte meg at hun forsto at folk ville ha ks, men at for hver som valgte bort vanlig setefødsel, så ble det vanskeligere å vedlikeholde kompetansen på setefødsler ved sykehusene. Og det argumentet skjønner jeg, selv om jeg tar mine egne valg.

Er du komfortabel med å føde vanlig, så gjør du det. Er du ikke det, så velger du ks.

Skrevet

Førstegangsfødende får normalt ikke lov.. Tvinges hvertfall ikke!

Min første var prematur og kom med ks, så jeg ble regnet som flrstegangsfødende.

Ingen tvinges til setefødsel på Drammen sykehus

Skrevet

Førstegangsfødende får lov jo. Ellers har de egne regler på Drammen. Du får tilbud epidural, men ingen kan tvinge deg. Hvis det blir sectio, blir det som regel hastesectio ikke katastrofesecio. De fyller da opp Epiduralen med andre medikamenter og gjør sectio med den. Det er veldig trygt å føde i sete i Norge. Du blir passet godt på og har med deg gynekolog hele den siste delen av fødselen. Jeg syns det var en fin opplevelse.

Anonym poster: ddff2ae1e6a9b1d72bd83441dd996d89

Skrevet

Hadde aldri frivillig født vaginalt i seteleie. Ks.

Anonym poster: fec6106cb2bde02ba728034a16d3a89a

Skrevet

Jeg hadde valgt ks! Ene å alene mtp babyen. For min egen del er ks det verste jeg kan oppleve igjen, etter et haste ks med ubrukelig spinalbedøvelse:/

Skrevet

Har vært der, valgte ks. Var 1.gangs fødende. Da nr 2 kom og fødselen var grusom med stor rift og stort blodtap, var jeg overtakknemlig for at jeg ikke valgte vaginal fødsel med første.

Anonym poster: c5c358d5e42b0fe88dc5e799a1bf978a

Skrevet (endret)

Nå har jeg aldri tatt keisersnitt, men jeg har hatt et par vaginale fødsler. Utdrivingsfasen har gått helt greit (verken mer eller mindre), men begge har har vært i hodeleie. Hadde det vært seteleie, hadde jeg blitt veldig betenkt, Husk at ungen ligger "dobbelt".

Nå er ikke keisersnitt "bare, bare", det, heller, men om du aldri har opplevd en fødsel før, så kommer det nok flere anledninger hvis du vil. Jeg vil ikke si at opplevelsen svarer til faren for komplikasjoner for verken barnet eller deg. Du risikerer dessuten at den opplevelsen du ønsker egentlig bare blir et mareritt.

Endret av Lillejonas Mekkemikkel
Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg HI. Jeg skal forsøke å føde vaginalt, men har fått beskjed om at jeg kan trekke meg når som helst (nesten hvertfall da). Kan du ikke høre med sykehuset om det går? At du kan prøve om du vil, men at du kan ombestemme deg? Og hva sier sykehuset at de anbefaler? Her har hun dessverre snudd seg i skråleie, så om hun ikke snur seg innen 2 uker i sete så blir det ks uansett dessverre. Men ikke spør oss, snakk heller med fagpersonell som kan hjelpe deg til å ta et godt og riktig valg for deg

Skrevet

Jeg fødte vaginalt for litt over en måned siden på ahus. Mini lå i seteleie og vi ble anbefalt vaginal fødsel da jeg hadde bra bekkenstørrelse og mini var estimert til 3500gr.

Jeg angrer absolutt ikke på at jeg fødte vaginalt! Mini fikk ingen skader, og jeg fikk kun et pyntesting på ene kjønnsleppa. Var på beina igjen en halvtime etter fødselen, ved ks er du slått ut LENGE og må tenke på alt du gjør og ikke kan gjøre i 6-8 uker etter fødsel.

Epidural ble ikke presset på meg, jeg fikk velge selv hva jeg ville ha av smertelindring, og både pappaen og jeg ble veldig godt tatt vare på hele veien fra første rier til alt var over.

Ved vanlig fødsel skal en jo vente hjemme til man er i aktiv fødsel omtrent, vi fikk komme inn ved første tegn til rier.

Anonym poster: 046b69dce69eeaaf33db6d3e149fee1f

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Min første var prematur og kom med ks, så jeg ble regnet som flrstegangsfødende.

Min første vekslet mellom sete- og tverrleie, og legen min på Drammen forsøkte å overtale meg til å føde vaginalt. Selv om de var usikre på leiet. Men etter en tlf til overlegen fikk jeg ks.

Skrevet

Hadde jeg visst hva jeg gikk til da jeg fødte i seteleie så hadde jeg valgt Ks, hvis jeg fikk lov. De vil helst unngå enhver form for inngrep på meg. Jeg har så mye arrvev i magen alt og et Ks er en unødvendig risk for meg og babyen.

Det er jo ikke sikkert det blir like ille for deg som det var for meg. Lille gutten satt på bekkenkanten og ville ikke ned i bekkenet så alt tok unødvendig lan tid og smertene skal jeg ikke gå inn på en gang.

Samtidig er jeg glad jeg fødte vaginalt. Man er oppe og går mye raskere etterpå og jeg hadde nesten ingen rifter. Bare to små overfladiske som ble sydd.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg fødte i sete, ingen problem. Var estimert til 3450, men veide bare 2800. Der og da var det skremmende, første barnet og jeg var ung. Men ser tilbake på det som en helt fin fødsel

Skrevet

På haukeland får man ikke engang valget. Der tvinger de alle med normal str på bekken og baby å føde vaginalt.

Anonym poster: 5aa508d283bbb46fae8c6963c904774a

Skrevet

Min første vekslet mellom sete- og tverrleie, og legen min på Drammen forsøkte å overtale meg til å føde vaginalt. Selv om de var usikre på leiet. Men etter en tlf til overlegen fikk jeg ks.

Ja det var ikke tvil om hva sykehuset ønsket for å si det slik!

Men da vendingsforsøket ble avlyst pga de syntes det var for stor risiko, var det ingen protester da jeg sa jeg ønsket ks. Legen min var en overlege.

Skrevet

Jeg hadde ks med nr 1 og vet hvor pyton d er med ks. Kom meg raskt på beina med nr 1 for all del, men det er smertefullt og et tar tid før man kommer til hektene. Jeg ville likevel å gjennom ubehaget med ks enn å utsette barnet for risikoen med en setefødsel.

Skrevet

Førstegangsfødende blir tvunget jo, hvert fall på Haukeland! Min setefødsel endte i snitt når halve ungen var ute. Hun holdt på å dø og jeg ble veldig syk..

Men sånn for å ikke skremme helt,så fødte en tremenning av meg to uker før meg i sete og det gikk helt fint :) Det var også førstegang :)

Skrevet

Jeg har født i seteleie. Flott og ukomplisert fødsel. Baby var målt til 3400 og jeg hadde født før. Gikk helt knirkefritt og ikke noe værre enn vanlig fødsel.. det var en del mennesker tilstede under fødselen, men det er jo bare et pluss;-)

Lillefrøkena scora kjempe bra på apgar og er ei kjempe frisk og rask jente idag:-) ingen skade skjedd.

Hun ble NØYE overvåket under fødselen og jeg følte hun var trygg. Støste minuset var epiduralen, for den ble jeg utrolig dårlig av (det må man ha i tilfelle hastesnitt). Ellers så er det vanlig at man klipper ved setefødsel, det rakk de ikke hos meg.. revna ikke:-)

Lykke til uansett hvilken måte du føder på:-) man blir iallefall fulgt godt med ved setefødsel!

Anonym poster: 253b36597b8f621abe9ecea084c8923e

• 1 år senere...
Skrevet

I Tønsberg tvinges man også til setefødsel...

Skrevet

Min andre lå i seteleie og jeg fikk velge. Hadde da et hastesnitt med nr 1, så jeg valgte ks også med nr 2. Orket ikke tanken på å oppleve det dramet det var med fødsel nr 1. Dette var på Drammen.

Anonymous poster hash: e12f1...65c

Skrevet

I haugesund blir man også "tvunget". Måtte ha setefødsel som førstegangs, men det gikk veldig fint da 😀

Anonymous poster hash: 2bda0...d1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...