Popelko Skrevet 24. mars 2013 #1 Skrevet 24. mars 2013 Hvorfor skal kvinnen ta seg av hus og hjem? Jeg står litt fast, da jeg selv ikke mener at det nødvendigvis må være Sånn, så kunne godt trengt litt starthjelp. Håper noen orker
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #2 Skrevet 24. mars 2013 En slik oppgave kan du jo rette akkurat dit du vil.... Du kan starte med å si at noen mener at kvinnen skal ta seg av hus og hjem. Deretter gode grunner for dette. Så kan du stille spørsmål om hvorfor dette nødvendigvis skal være rett, at "bare" kvinnen skal gjøre det. Stille spørsmål om det i dagens samfunn ikke er riktig at man deler på oppgavene. At det kanskje ikke finnes ett fasitsvar, men at det riktige kanskje er det som er riktig for den enkelte familie osv. Og så er det bare å konkludere slik du selv vil - eller bruke den siste setningen min som konklusjon Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #3 Skrevet 24. mars 2013 Det sier seg vel selv at du skal skrive et rimelig sarkastisk kåseri her? Anonym poster: b9925a71152c5547d0477ccdbe1b872e
Popelko Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #4 Skrevet 24. mars 2013 Takk for svar, men oppgaven er at jeg skal argumentere for hvorfor kvinner skal ta seg av hus og hjem. Jeg skal altså ikke stille spørsmål om det er rett eller galt osv, men kun argumentere for dette. Så jeg trenger rett og slett bare litt starthjelp, da jeg ikke nødvendigvis er enig
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #5 Skrevet 24. mars 2013 Med mindre du går på en dypt religiøs privatskole, er oppgaven antagelig ironisk, altså. Det finnes ingen gode argumenter. Dårlige argumenter er: -Det står i Bibelen -Det står i Koranen -Mannen min sier det er best slik Anonym poster: b9925a71152c5547d0477ccdbe1b872e
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #6 Skrevet 24. mars 2013 Står det at du kun skal argumentere for hvorfor kvinner skal ta seg av hus og hjem? Hva er vitsen med en så ensidig oppgave? Jeg har aldri opplevd at noen gir slike steile oppgaver i skolesammenheng. Merkelig. Hvis det kun står det som du skrev, "Hvorfor skal kvinnen ta seg av hus og hjem?"... da kan du vinkle den akkurat dit du vil. Hvis du da ikke har en lærer som vil at dere skal lære dere at kvinnens plass er ved kjøkkenbenken og at hvis hun flytter seg mer enn tre meter unna så anses hun som rømt..... Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253
Popelko Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #7 Skrevet 24. mars 2013 Med mindre du går på en dypt religiøs privatskole, er oppgaven antagelig ironisk, altså. Det finnes ingen gode argumenter. Dårlige argumenter er: -Det står i Bibelen -Det står i Koranen -Mannen min sier det er best slik Anonym poster: b9925a71152c5547d0477ccdbe1b872e Jeg vet ikke helt hva du ville med dette svaret, men takk for innsatsen
Popelko Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #8 Skrevet 24. mars 2013 Står det at du kun skal argumentere for hvorfor kvinner skal ta seg av hus og hjem? Hva er vitsen med en så ensidig oppgave? Jeg har aldri opplevd at noen gir slike steile oppgaver i skolesammenheng. Merkelig. Hvis det kun står det som du skrev, "Hvorfor skal kvinnen ta seg av hus og hjem?"... da kan du vinkle den akkurat dit du vil. Hvis du da ikke har en lærer som vil at dere skal lære dere at kvinnens plass er ved kjøkkenbenken og at hvis hun flytter seg mer enn tre meter unna så anses hun som rømt..... Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253 Jeg synes også det er en merkelig oppgave, men det er en oppgave fra en skolebok, så jeg må besvare den slik det står beskrevet. Jeg får nok bare prøve meg litt selv, takk for svar
Virginia. Skrevet 24. mars 2013 #9 Skrevet 24. mars 2013 Hva hadde du skrevet om du skulle argumentere for hvorfor menn burde ta seg av det meste av hjemmeoppgavene og barnestell da?
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 24. mars 2013 #10 Skrevet 24. mars 2013 Det beste argumentet må være at en kvinne er smartere, bedre på logistikk og har et bedre ledertalent. Hun leder Familien AS, er husøkonomen, kokk, barnepiken, rengjøringsassistenten, hun har teknisk innsikt når hun alltid vet hvordan vaskemaskinen og kjøkkenmaskinen fungerer samtidig som hun stiller inn klokkeradioen som skal ringe når brødene er ferdig, hun er også baker, sjonglerer henting, bringing, handling, betaler regninger og holder styr på det meste. En mann ville selvsagt aldri klart en så stor oppgave med så mange ulike roller
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #11 Skrevet 24. mars 2013 Står det at du kun skal argumentere for hvorfor kvinner skal ta seg av hus og hjem? Hva er vitsen med en så ensidig oppgave? Jeg har aldri opplevd at noen gir slike steile oppgaver i skolesammenheng. Merkelig. Hvis det kun står det som du skrev, "Hvorfor skal kvinnen ta seg av hus og hjem?"... da kan du vinkle den akkurat dit du vil. Hvis du da ikke har en lærer som vil at dere skal lære dere at kvinnens plass er ved kjøkkenbenken og at hvis hun flytter seg mer enn tre meter unna så anses hun som rømt..... Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253 Jeg synes også det er en merkelig oppgave, men det er en oppgave fra en skolebok, så jeg må besvare den slik det står beskrevet. Jeg får nok bare prøve meg litt selv, takk for svar Hva er beskrivelsen? For hvis det kun står det du skrev så kan du skrive ironisk eller sarkastisk. Norskeksamen 2001 så fikk vi oppgave som var ironisk skrevet så alt trenger ikke å være bokstavelig Anonym poster: ce2e6d02929974c18796e11bd40912d5
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #12 Skrevet 24. mars 2013 Står det at du kun skal argumentere for hvorfor kvinner skal ta seg av hus og hjem? Hva er vitsen med en så ensidig oppgave? Jeg har aldri opplevd at noen gir slike steile oppgaver i skolesammenheng. Merkelig. Hvis det kun står det som du skrev, "Hvorfor skal kvinnen ta seg av hus og hjem?"... da kan du vinkle den akkurat dit du vil. Hvis du da ikke har en lærer som vil at dere skal lære dere at kvinnens plass er ved kjøkkenbenken og at hvis hun flytter seg mer enn tre meter unna så anses hun som rømt..... Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253 Jeg synes også det er en merkelig oppgave, men det er en oppgave fra en skolebok, så jeg må besvare den slik det står beskrevet. Jeg får nok bare prøve meg litt selv, takk for svar Men er du likevel helt sikker på at du må besvare den slik det står?? Mener ikke å kverrulere, altså. Min erfaring er at slike oppgaver ikke skal svares akkurat rett frem, men at man skal vise at man kan å argumentere for og imot en sak osv. Jeg vet at mine tidligere lærere hadde gitt meg en mye dårligere karakter hvis jeg hadde tatt en slik oppgavetittel på alvor og ikke argumentert utenom. Men, det er du som har evt hele oppgaveteksten og evt har hørt hva de er ute etter. Det virker bare pussig, for det er lite læring i å bare ramse opp grunner for en side av en sak. Men, lykke til uansett Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253
3 er nok! Skrevet 24. mars 2013 #13 Skrevet 24. mars 2013 I flg foreldre og barn som kom i posten i dag, har husmødre som tar seg av hjem og barn mer sex. Vet ikke om det er en grunn for, men...
Virginia. Skrevet 24. mars 2013 #14 Skrevet 24. mars 2013 Står det at du kun skal argumentere for hvorfor kvinner skal ta seg av hus og hjem? Hva er vitsen med en så ensidig oppgave? Jeg har aldri opplevd at noen gir slike steile oppgaver i skolesammenheng. Merkelig. Hvis det kun står det som du skrev, "Hvorfor skal kvinnen ta seg av hus og hjem?"... da kan du vinkle den akkurat dit du vil. Hvis du da ikke har en lærer som vil at dere skal lære dere at kvinnens plass er ved kjøkkenbenken og at hvis hun flytter seg mer enn tre meter unna så anses hun som rømt..... Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253 Jeg synes også det er en merkelig oppgave, men det er en oppgave fra en skolebok, så jeg må besvare den slik det står beskrevet. Jeg får nok bare prøve meg litt selv, takk for svar Med mindre faget er retorikk eller dette er en litt sær religiøs privatskole, så er denne oppgaven ment å besvares ironisk. Ca 1/3 av oss som besvarte en eksamensoppgave i norsk det året jeg var ferdig på videregående, de strøk eller fikk dårlig karakter siden oppgaven var ironisk og skulle besvares deretter...
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #15 Skrevet 24. mars 2013 Står det at du kun skal argumentere for hvorfor kvinner skal ta seg av hus og hjem? Hva er vitsen med en så ensidig oppgave? Jeg har aldri opplevd at noen gir slike steile oppgaver i skolesammenheng. Merkelig. Hvis det kun står det som du skrev, "Hvorfor skal kvinnen ta seg av hus og hjem?"... da kan du vinkle den akkurat dit du vil. Hvis du da ikke har en lærer som vil at dere skal lære dere at kvinnens plass er ved kjøkkenbenken og at hvis hun flytter seg mer enn tre meter unna så anses hun som rømt..... Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253 Jeg synes også det er en merkelig oppgave, men det er en oppgave fra en skolebok, så jeg må besvare den slik det står beskrevet. Jeg får nok bare prøve meg litt selv, takk for svar Med mindre faget er retorikk eller dette er en litt sær religiøs privatskole, så er denne oppgaven ment å besvares ironisk. Ca 1/3 av oss som besvarte en eksamensoppgave i norsk det året jeg var ferdig på videregående, de strøk eller fikk dårlig karakter siden oppgaven var ironisk og skulle besvares deretter... 2001? Anonym poster: ce2e6d02929974c18796e11bd40912d5
Gjest Antarctica Skrevet 24. mars 2013 #16 Skrevet 24. mars 2013 Bare les noen utvalgte tråder her på DiB så får du alt du trenger.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #17 Skrevet 24. mars 2013 Med mindre du går på en dypt religiøs privatskole, er oppgaven antagelig ironisk, altså. Det finnes ingen gode argumenter. Dårlige argumenter er: -Det står i Bibelen -Det står i Koranen -Mannen min sier det er best slik Anonym poster: b9925a71152c5547d0477ccdbe1b872e Jeg vet ikke helt hva du ville med dette svaret, men takk for innsatsen Ja, ja. Lykke til. Anonym poster: b9925a71152c5547d0477ccdbe1b872e
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #18 Skrevet 24. mars 2013 Står det at du kun skal argumentere for hvorfor kvinner skal ta seg av hus og hjem? Hva er vitsen med en så ensidig oppgave? Jeg har aldri opplevd at noen gir slike steile oppgaver i skolesammenheng. Merkelig. Hvis det kun står det som du skrev, "Hvorfor skal kvinnen ta seg av hus og hjem?"... da kan du vinkle den akkurat dit du vil. Hvis du da ikke har en lærer som vil at dere skal lære dere at kvinnens plass er ved kjøkkenbenken og at hvis hun flytter seg mer enn tre meter unna så anses hun som rømt..... Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253 Jeg synes også det er en merkelig oppgave, men det er en oppgave fra en skolebok, så jeg må besvare den slik det står beskrevet. Jeg får nok bare prøve meg litt selv, takk for svar Med mindre faget er retorikk eller dette er en litt sær religiøs privatskole, så er denne oppgaven ment å besvares ironisk. Ca 1/3 av oss som besvarte en eksamensoppgave i norsk det året jeg var ferdig på videregående, de strøk eller fikk dårlig karakter siden oppgaven var ironisk og skulle besvares deretter... 2001? Anonym poster: ce2e6d02929974c18796e11bd40912d5 Nei, 1997. Det ble oppvask i media i ettertid og løfter om at slike oppgaver ikke lengre skulle bli brukt på eksamener siden så mange gikk ned flere karakterer eller strøk på den. Men det ser ikke ut som det løftet ble holdt så lenge da . Anonym poster: 0ab6fb724a23aff1650386e8d4ceda8c
Popelko Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #19 Skrevet 24. mars 2013 Oppgaven sier at jeg skal ha 5 punkter som argumenterer for at kvinner ELLER menn skal ta seg av hus og hjem. Jeg kan ikke skrive hvorfor jeg mener det burde være opp til hver enkelt familie, eller at jeg mener begge er like godt egnet. Jeg må velge en, og har da valgt kvinnen, for jeg Tenkte det ville være lettest siden jeg jo er en selv. Det er en oppgave i samfunnsfag, fra et kapittel om kjønnsroller og likestilling, og jeg tror ikke oppgaven er ironisk altså... Vanskelig dette...
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #20 Skrevet 24. mars 2013 Står det at du kun skal argumentere for hvorfor kvinner skal ta seg av hus og hjem? Hva er vitsen med en så ensidig oppgave? Jeg har aldri opplevd at noen gir slike steile oppgaver i skolesammenheng. Merkelig. Hvis det kun står det som du skrev, "Hvorfor skal kvinnen ta seg av hus og hjem?"... da kan du vinkle den akkurat dit du vil. Hvis du da ikke har en lærer som vil at dere skal lære dere at kvinnens plass er ved kjøkkenbenken og at hvis hun flytter seg mer enn tre meter unna så anses hun som rømt..... Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253 Jeg synes også det er en merkelig oppgave, men det er en oppgave fra en skolebok, så jeg må besvare den slik det står beskrevet. Jeg får nok bare prøve meg litt selv, takk for svar Med mindre faget er retorikk eller dette er en litt sær religiøs privatskole, så er denne oppgaven ment å besvares ironisk. Ca 1/3 av oss som besvarte en eksamensoppgave i norsk det året jeg var ferdig på videregående, de strøk eller fikk dårlig karakter siden oppgaven var ironisk og skulle besvares deretter... 2001? Anonym poster: ce2e6d02929974c18796e11bd40912d5 Nei, 1997. Det ble oppvask i media i ettertid og løfter om at slike oppgaver ikke lengre skulle bli brukt på eksamener siden så mange gikk ned flere karakterer eller strøk på den. Men det ser ikke ut som det løftet ble holdt så lenge da . Anonym poster: 0ab6fb724a23aff1650386e8d4ceda8c Oppvask i media da og men de valgte å ikke stryke de som valgte den oppgaven men de kunne ta den igjen hvis jeg husker riktig Anonym poster: ce2e6d02929974c18796e11bd40912d5
Virginia. Skrevet 24. mars 2013 #21 Skrevet 24. mars 2013 (endret) Oppgaven sier at jeg skal ha 5 punkter som argumenterer for at kvinner ELLER menn skal ta seg av hus og hjem. Jeg kan ikke skrive hvorfor jeg mener det burde være opp til hver enkelt familie, eller at jeg mener begge er like godt egnet. Jeg må velge en, og har da valgt kvinnen, for jeg Tenkte det ville være lettest siden jeg jo er en selv. Det er en oppgave i samfunnsfag, fra et kapittel om kjønnsroller og likestilling, og jeg tror ikke oppgaven er ironisk altså... Vanskelig dette... At kvinner ELLER menn skal ta seg av hus og hjem er vel nettopp det motsatte av likestilling, som handler om partnerskap og å dele på plikter. Tror ikke dette er en reell oppgave i det hele tatt, men at du skal bruke dette til noe helt annet. Hvis oppgaven er reell får du legge ut et bilde av den fra boka. Endret 24. mars 2013 av Ibsenfrue
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #22 Skrevet 24. mars 2013 Jeg er enig med de andre i at dette høres pussig ut. De fleste oppgaver er vel lagt opp til drøfting og ikke et ensidig fremlegg? Med mindre læreren din har gitt uttrykkelig beskjed om at oppgaven skal forståes slik du sier, ville jeg nok ikke besvar slik... men.. kan prøve å gi noen argumenter.. Jeg tenker det er nært knyttet til at det er kvinnen som føder barn. Gjennom evolusjonen har kvinner utviklet seg til å være bedre rustet til å ta seg av små barn. Dette er generaliserende og kategorisk, men studier tyder likevel på at det fremdeles er slik, særlig på bakgrunn av kvinners evne til å kommunisere non-verbalt, forstå kroppspråk og non-verbale signaler, samt emosjonelle uttrykk... Dette er jo en nødvendighet i samhandling med og omsorg for små barn. Når nå kvinner har dette fortrinnet framfor mannen, kan en si det er mer hensiktsmessig at det er hun som har hovedomsorgsoppgavene for et barn. Særlig i eldre tider, da ikke barnehage var så vanlig som det er i dag, var det naturlig at hovedomsorgen for barn involverte ansvar for hus og hjem. I dag kan en si at idet kvinnen er hovedomsorgsgiver har hun bedre oversikt over barnas behov, i forhold til ernæring og klær f.eks, og vil være bedre rustet til innkjøp og organisering av hjemmet, samt renhold som møter den standard et barn har behov for.. Du kan jo også trekke inn jeger- og samler samfunn, der menn jaktet og kvinner samlet urter og tilberedte mat osv. Disse samfunnene eksisterte i så mange år at de påvirket evolusjonen i betydelig grad. Menn som løp fort og hadde bedre fysikk overlevde og passerte sine gener videre.. osv.. du kjenner evolusjonsteorien, sant? Studier har vist at menn har bedre matematiske ferdigheter, mens kvinner scorer høyere på språklige ferdigheter.. Det ER klare forskjeller på menns og kvinners hjerner.. Hm.. nei, nå mistet jeg gløden litt.. ;-).. he he.. sorry Anonym poster: 19dec87baa5c05225d46287bb8534bbc
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #23 Skrevet 24. mars 2013 Står det at du kun skal argumentere for hvorfor kvinner skal ta seg av hus og hjem? Hva er vitsen med en så ensidig oppgave? Jeg har aldri opplevd at noen gir slike steile oppgaver i skolesammenheng. Merkelig. Hvis det kun står det som du skrev, "Hvorfor skal kvinnen ta seg av hus og hjem?"... da kan du vinkle den akkurat dit du vil. Hvis du da ikke har en lærer som vil at dere skal lære dere at kvinnens plass er ved kjøkkenbenken og at hvis hun flytter seg mer enn tre meter unna så anses hun som rømt..... Anonym poster: 10aee48aab9edea8d532e7aab95d9253 Jeg synes også det er en merkelig oppgave, men det er en oppgave fra en skolebok, så jeg må besvare den slik det står beskrevet. Jeg får nok bare prøve meg litt selv, takk for svar Med mindre faget er retorikk eller dette er en litt sær religiøs privatskole, så er denne oppgaven ment å besvares ironisk. Ca 1/3 av oss som besvarte en eksamensoppgave i norsk det året jeg var ferdig på videregående, de strøk eller fikk dårlig karakter siden oppgaven var ironisk og skulle besvares deretter... 2001? Anonym poster: ce2e6d02929974c18796e11bd40912d5 Nei, 1997. Det ble oppvask i media i ettertid og løfter om at slike oppgaver ikke lengre skulle bli brukt på eksamener siden så mange gikk ned flere karakterer eller strøk på den. Men det ser ikke ut som det løftet ble holdt så lenge da . Anonym poster: 0ab6fb724a23aff1650386e8d4ceda8c Oppvask i media da og men de valgte å ikke stryke de som valgte den oppgaven men de kunne ta den igjen hvis jeg husker riktig Anonym poster: ce2e6d02929974c18796e11bd40912d5 Ok, det kan godt tenkes at det var slik i 97 også, men jeg var blant dem som 'bare' gikk ned fra 5 til 3, og vi fikk dessverre ikke ta den om igjen. Veldig irriterende... Anonym poster: 0ab6fb724a23aff1650386e8d4ceda8c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #24 Skrevet 24. mars 2013 Jeg er enig med de andre i at dette høres pussig ut. De fleste oppgaver er vel lagt opp til drøfting og ikke et ensidig fremlegg? Med mindre læreren din har gitt uttrykkelig beskjed om at oppgaven skal forståes slik du sier, ville jeg nok ikke besvar slik... men.. kan prøve å gi noen argumenter.. Jeg tenker det er nært knyttet til at det er kvinnen som føder barn. Gjennom evolusjonen har kvinner utviklet seg til å være bedre rustet til å ta seg av små barn. Dette er generaliserende og kategorisk, men studier tyder likevel på at det fremdeles er slik, særlig på bakgrunn av kvinners evne til å kommunisere non-verbalt, forstå kroppspråk og non-verbale signaler, samt emosjonelle uttrykk... Dette er jo en nødvendighet i samhandling med og omsorg for små barn. Når nå kvinner har dette fortrinnet framfor mannen, kan en si det er mer hensiktsmessig at det er hun som har hovedomsorgsoppgavene for et barn. Særlig i eldre tider, da ikke barnehage var så vanlig som det er i dag, var det naturlig at hovedomsorgen for barn involverte ansvar for hus og hjem. I dag kan en si at idet kvinnen er hovedomsorgsgiver har hun bedre oversikt over barnas behov, i forhold til ernæring og klær f.eks, og vil være bedre rustet til innkjøp og organisering av hjemmet, samt renhold som møter den standard et barn har behov for.. Du kan jo også trekke inn jeger- og samler samfunn, der menn jaktet og kvinner samlet urter og tilberedte mat osv. Disse samfunnene eksisterte i så mange år at de påvirket evolusjonen i betydelig grad. Menn som løp fort og hadde bedre fysikk overlevde og passerte sine gener videre.. osv.. du kjenner evolusjonsteorien, sant? Studier har vist at menn har bedre matematiske ferdigheter, mens kvinner scorer høyere på språklige ferdigheter.. Det ER klare forskjeller på menns og kvinners hjerner.. Hm.. nei, nå mistet jeg gløden litt.. ;-).. he he.. sorry Anonym poster: 19dec87baa5c05225d46287bb8534bbc Hun skal ikke skrive en oppgave og drøfte ifølge henne, kun ramse opp 5 argumenter til 'samfunnsfagen'. Sier seg selv at dette ikke er en reell oppgave. Anonym poster: 0ab6fb724a23aff1650386e8d4ceda8c
Gjest Antarctica Skrevet 24. mars 2013 #25 Skrevet 24. mars 2013 Ten-KE sjæl, og ME-ne, måtte STÅ for det du sa, ik-KE si som AN-dre.... Ringer bjeller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå