Gå til innhold

Hva mener dere? Ang ABB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og de svarene du har fått, er andres reaksjoner på de du har skrevet. Det må vel være lov?

Man skal være rimelig kort for ikke å skjønne forskjellen på å diskutere sak og å angripe person.

Jeg kan ikke se at noen i denne diskusjonen har skrevet ting som er i nærheten av å forsvare at man blir kalt idiot og schtøgg.

Anonym poster: 5f6789c1c369a66ebd002c8ddbb3f4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare et spørsmål.... Dere som mener han skulle fått lov å deltatt, dere er ikke direkte berørt av tragedien sant? Har ingen i familien eller kjenner noen som var der? Tenker det må være en grunn til at dere ikke klarer å forstå hvorfor det mennesket der ikke fortjener noe som helst.

Anonym poster: f79213b6afbb323f6530ccac6282e933

Det er en grunn til hvorfor mennesker som er berørt ikke skal ha noe å gjøre med straffen til det mennesket det er snakk om også. Det er ikke følelser som skal styre dette. Det er derfor vi kan kalle oss ett rettssamfunn, samfunnet er ikke lenger baserer på blodhevn. (Heldigvis)

Når mannen ikke får permisjon er det ikke på grunn av at han ikke fortjener det utifra dommen. Det er pga regler som sier at han ikke har sonet lenge nok til permisjon, og pga sikkerhetshensyn - da sikkerheten til mannen selv.

Jeg tror nok de fleste skjønner at det er en dårlig ide å la mannen stille i en begravelse med andre mennesker. Men jeg mener at man bør være så menneskelig at man finner en løsning - feks. med digital overføring eller at han får delta på en egen sermoni på skjult sted. Det handler egentlig ikke om hva han fortjener, men hvordan vi behandler folk. (Han er ett menneske selv om han har gjort uhyrlige ting - og jeg mener at man alltid bør prøve å skille handlingen fra mennesket, selv om enkelte har gjort det veldig vanskelig for seg selv)

Anonym poster: 532a2c04894fabffdddc4d9ebddb18bf

Skrevet

Bare et spørsmål.... Dere som mener han skulle fått lov å deltatt, dere er ikke direkte berørt av tragedien sant? Har ingen i familien eller kjenner noen som var der? Tenker det må være en grunn til at dere ikke klarer å forstå hvorfor det mennesket der ikke fortjener noe som helst.

Det er en grunn til hvorfor mennesker som er berørt ikke skal ha noe å gjøre med straffen til det mennesket det er snakk om også. Det er ikke følelser som skal styre dette. Det er derfor vi kan kalle oss ett rettssamfunn, samfunnet er ikke lenger baserer på blodhevn. (Heldigvis)

Når mannen ikke får permisjon er det ikke på grunn av at han ikke fortjener det utifra dommen. Det er pga regler som sier at han ikke har sonet lenge nok til permisjon, og pga sikkerhetshensyn - da sikkerheten til mannen selv.

Jeg tror nok de fleste skjønner at det er en dårlig ide å la mannen stille i en begravelse med andre mennesker. Men jeg mener at man bør være så menneskelig at man finner en løsning - feks. med digital overføring eller at han får delta på en egen sermoni på skjult sted. Det handler egentlig ikke om hva han fortjener, men hvordan vi behandler folk. (Han er ett menneske selv om han har gjort uhyrlige ting - og jeg mener at man alltid bør prøve å skille handlingen fra mennesket, selv om enkelte har gjort det veldig vanskelig for seg selv)

Anonym poster: 532a2c04894fabffdddc4d9ebddb18bf

Ja heldigvis er det lover og regler som bestemmer.

Jeg prøver å skille handlinger fra mennesket, men akkurat i dette tilfellet klarer jeg ikke. Et dessverre så alt for berørt av det han gjorde.

Skrevet

På den ene siden er det et stort antall mennesker som gjerne vil slå han helseløs og/eller drepe han, på den andre siden er det sikkert en gjeng med likesindige skrullinger som vil prøve å befri han. Den stakkars damens begravelse vil bli et sirkus. La nå henne få hvile i fred. ABB synes jeg ikke det minste synd på.

Skrevet

Og de svarene du har fått, er andres reaksjoner på de du har skrevet. Det må vel være lov?

Man skal være rimelig kort for ikke å skjønne forskjellen på å diskutere sak og å angripe person.

Jeg kan ikke se at noen i denne diskusjonen har skrevet ting som er i nærheten av å forsvare at man blir kalt idiot og schtøgg.

Anonym poster: 5f6789c1c369a66ebd002c8ddbb3f4c9

Vel, jeg er tross alt hele 154 cm fra topp til tå.

Spøk til revolver; jeg har ikke sagt at akkurat den kommentaren var en grei reaksjon. Mest sannsylig bare en overhormonell 14-åring som har rota seg inn på feil forum som slapp den fra seg.

Skrevet

Uansett hvor grusomt det han gjorde var,synes jeg faktisk han har rett på fri og gå i morens begravelse.

Jeg er enig i dette.

Anonym poster: d70d7ca64815d2abc740659d54f40217

Skrevet

Dere som mener han bør få gå i begravelsen til moren, tenker dere på resten av familien hans, vennene til moren og alle andre som kommer i begravelsen til moren? Synes dere det er rett at de skal stå face to face med en morder som drepte mange mennesker?

En begravelsen er for å minnes den avdøde og ta farvel, tror dere det er det som vil være i fokus hvis kirken er bevoktet av politi, snikskyttere, politihunder, de kan risikere å bli kroppsvisitert osv? Alt fokus vil være på han, der han sitter omringet av politi lenket fast i håndjern.

Og hva med media? De vil omring kirken med kamera, og for å ikke å snakke om alle de som vil ta hevn. Tror du ikke de vil benytte sjangsen hvis han er ute av fengselet?

Nei, han mistet den rettigheten den dagen han gjorde det han gjorde. En konsekvens av handlingen hans

Skrevet

Et grep politiet kunne gjort: De kunne sagt til pressen at han ikke fikk komme i begravelsen, og latt ham være tilstede likevel under streng bevoktning.

Men vi må huske at ABB på toppen av alt er en politidrapsmann.

Politiet er ikke så takknemlige for slike.

Anonym poster: 707fb349d60724e2706c980dd19a8057

Skrevet

Han bør ikke få gå. Han bør råtne der han sitter.

På den andre side burde de kanskje la han gå. Tviler på han hadde kommet derfra i live.

Anonym poster: 278b1485d1804b460a55b25366e0c595

Skrevet

Det er vanskelig det der. "Følelsesmessig" burde alle generelt få gå i sine foreldres begravelse.

Men akkurat i denne saken så er det så mye annet som spiller inn. Sikkerhetsfaktoren er en ting. At han har sonet altfor lite foreløpig og derfor ville fått spesialbehandling om han fikk gå er en annen ting.

Og så tenker en del av meg at han har pådradd så mange andre smerte at han ikke fortjener det. Men den tanken liker jeg ikke å tenke, for det er en slags "hevntanke".

Det er selvfølgelig fælt at han ikke får gå i sin egen mors begravelse hvis han faktisk ønsker det - sett fra hans ståsted. Men, han tok et veldig bevisst valg da han gjorde som han gjorde, og han visste hva han ville risikere om han ble tatt. Likevel valgte han som han gjorde, og påstod i retten at han var glad for det og at det var nødvendig.... da tror jeg at jeg til syvende og sist mener han selv er skyld i at han ikke får gå i morens begravelse.

En annen ting er faktisk hensynet til resten av familien. Hvis han skulle få "permisjon" så ville trolig verdenspressen vært overalt fordi han slapp ut. Tror ikke det ville vært særlig godt for resten av familien, at fokuset en slik dag ville være på ham og ikke moren.

Anonym poster: 0f774ddc73ca9d704ba9dda272384a53

What she said. Og advokatene gjør bare jobben sin, de ba også om full frifinnelse, det betyr ikke at de mener det er riktig.

Skrevet

Han bør IKKE få gå - han bør aldri få innvilget permisjon til noe som helst. Han skal sitte i fengsel og tenke over hva han har gjort.

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette handler ikke om skjønn, men om juss. Skjønn vil si: man avgjør på bakgrunn av fakta og en viss porsjon personlig vurdering om det blir ja eller nei. I dette tilfellet er det slik at den innsatte ikke har kommet til det punktet i sin (meget lange) dom der det kan forventes at man får permisjon. Juridisk vurdering, ikke menneskelig. Og det må da være OK!

Skrevet

Han kan vel få gå i et kapell eller et rom i fengselet å "ta farvel" eller noe slikt? Synes ikke det hører hjemme at han skal ut av fengselet for å gå i denne begravelsen av 2 årsaker.

1. oppmerksomheten rundt

2. hensynet til andre som vil gå i begravelsen! jeg tror ikke jeg hadde gått i den begravelsen om jeg kjente moren og visste han kom...

Dette er en spesiell sak, ellers mener jeg at normalt sett så bør alle få gå i begravelsen til sine nærmeste....

Anonym poster: a44f7d40a52ef716c2242f0d466d839b

Skrevet

Dere som mener han bør få gå i begravelsen til moren, tenker dere på resten av familien hans, vennene til moren og alle andre som kommer i begravelsen til moren? Synes dere det er rett at de skal stå face to face med en morder som drepte mange mennesker?

En begravelsen er for å minnes den avdøde og ta farvel, tror dere det er det som vil være i fokus hvis kirken er bevoktet av politi, snikskyttere, politihunder, de kan risikere å bli kroppsvisitert osv? Alt fokus vil være på han, der han sitter omringet av politi lenket fast i håndjern.

Og hva med media? De vil omring kirken med kamera, og for å ikke å snakke om alle de som vil ta hevn. Tror du ikke de vil benytte sjangsen hvis han er ute av fengselet?

Nei, han mistet den rettigheten den dagen han gjorde det han gjorde. En konsekvens av handlingen hans

Men han kan jo ha TV på rommet den dagen og se morens begravelse på TV'n i direktsending. At noen filmer morens begravelse og han kan se hele begravelsen på direkt sending, da slipper de andre i begravelsen å se ham. :) Smart?

Skrevet

Synes han bør få gå

Anonym poster: f3a75231ee947291f1b2b0e5430e23a0

Skrevet

Om han fikk gå hadde det neppe blitt en verdig avslutting på hennes liv.

Tenk deg hvor mye bråk det ville vært rundt dette.

Det måtte også brukes enorme mengder skattepenger på sikkerhet, det ene er å sikre at han ikke rømmer det andre er å sikre han fra å bli drept eller mishandlet.

Jeg mener at når man begår en kriminell handling spesielt av en slik størrelse som han gjorde så har man tatt et valg selv om å miste de goder og rettigheter man har.

En mann som har tatt så mange liv, så mange unge liv ikke minst har ingen rett til å klage på at hans eget liv har blitt begrenset i mine øyne.

Anonym poster: 014cd9bc41e12d23c5c0cf64fc4faa5e

Skrevet

Nå er det bestemt at han ikke fikk lov å gå i begravelsen.

Så det på nettavisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...