Gå til innhold

Overgrep eller lek?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var rundt 8-9 år gammel skjedde det saker mellom meg og broren min. Han er fire år eldre. Jeg fortrengte det hele frem til jeg fikk barn. Da smalt det skikkelig for meg, mange minner kom tilbake og jeg datt rett ned i kjelleren. Der ble jeg i to år. Jeg kontaktet incestsenter, psykolog etc.

Nå har jeg det veldig bra igjen, men tankene dukker jo opp iblant. Og en av tankene som er en gjenganger er; Har jeg rett til å ta dette så alvorlig, så tungt? Er ikke dette noe alle ville definert som lek og utforsking? Også sitter jeg her og har i to år latt livet gå under pga en slik ting. Overdriver jeg og er en hypokonder av de sjeldne? Eller kan det faktisk klassifiseres som overgrep når gutten snart skulle begynne på ungdomsskolen? Hva tenker du?

Anonym poster: 0f626cfdf8d1354586992fcac703b3ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var rundt 8-9 år gammel skjedde det saker mellom meg og broren min. Han er fire år eldre. Jeg fortrengte det hele frem til jeg fikk barn. Da smalt det skikkelig for meg, mange minner kom tilbake og jeg datt rett ned i kjelleren. Der ble jeg i to år. Jeg kontaktet incestsenter, psykolog etc.

Nå har jeg det veldig bra igjen, men tankene dukker jo opp iblant. Og en av tankene som er en gjenganger er; Har jeg rett til å ta dette så alvorlig, så tungt? Er ikke dette noe alle ville definert som lek og utforsking? Også sitter jeg her og har i to år latt livet gå under pga en slik ting. Overdriver jeg og er en hypokonder av de sjeldne? Eller kan det faktisk klassifiseres som overgrep når gutten snart skulle begynne på ungdomsskolen? Hva tenker du?

Anonym poster: 0f626cfdf8d1354586992fcac703b3ce

Det kommer vel helt an på hva som faktisk skjedde?

Anonym poster: 8951e28d4e9bc735280f45a0e85fa51a

Skrevet

Hva skjedde da?

Er jo forskjell på å bli voldtatt og å bli utforsket litt synes jeg...

Jeg og nabogutten utforsket hverandre litt, hadde hørt hva puling var og lurte på hvordan det var mulig å få til egentlig så vi prøvde litt. Vi var vel rundt 6 år gamle og fikk det ikke til. Dette ser jeg på som jevnbyrdig utforsking og langt fra noe overgrep.

Men hadde jeg vært 9, han 13 og han hadde voldtatt meg hadde det jo vært noe annet.

Anonym poster: e3337ff5e7c7ab792a2415cd173c7ada

Skrevet

Det var et antall samleier hvor også min to år eldre fetter ble dratt inn etterhvert. Så en kveld kunne de feks ha samleie med meg hver sin gang. Utover det husker jeg ikke helt. Det var nok noe småberøring også. Det var ikke fysisk vold inne i bildet, men han hadde naturligvis et psykisk overtak. Han hadde også funnet en seksualbok med bilder av ulike stillinger etc, og viste meg og sa at det skulle han gjøre med meg. Var også mye gnikking med truser på.

Anonym poster: d8e14263500833f3df9be0682e49cae8

Skrevet

Det var et antall samleier hvor også min to år eldre fetter ble dratt inn etterhvert. Så en kveld kunne de feks ha samleie med meg hver sin gang. Utover det husker jeg ikke helt. Det var nok noe småberøring også. Det var ikke fysisk vold inne i bildet, men han hadde naturligvis et psykisk overtak. Han hadde også funnet en seksualbok med bilder av ulike stillinger etc, og viste meg og sa at det skulle han gjøre med meg. Var også mye gnikking med truser på.

Herregud. Helt klart overgrep ! Og ingenting du bør bagatellisere. Skjønner godt du har problemer med dette.

Hvordan er forholdet mellom overgriperene og deg i dag?

Anonym poster: 7d3bcabccb6abbab7dad426e619371c3

Skrevet

Det heter overgrep ja. Håper du klarer å legge tvilen til side, det er jo ikke svart hvitt når det er ens egen bror rent følelsesmessig.

Anonym poster: 8951e28d4e9bc735280f45a0e85fa51a

Skrevet

Ja, dette er helt klart stort overgrep! Ingen tvil engang!

Skrevet

Det er jo helt klart overgrep. Men gutten som gjorde dette var jo heller ikke gammel og under strafferettslig alder.

Anonym poster: 2fb34876f5dab67dea12504bc9903185

Skrevet

Herregud. Helt klart overgrep ! Og ingenting du bør bagatellisere. Skjønner godt du har problemer med dette.

Det høres jo litt ille ut, men det er godt å høre at jeg ikke overdriver dette følelsesmessig.

Begge bor i samme by, men vi treffes stort sett bare ved bursdager og en sjelden gang hjemme hos mine foreldre. Det går derimot helt greit å være sammen, men jeg har jobbet mye med det. Det er først de siste årene at det føles så ok, og at jeg føler meg noenlunde avslappet.

Jeg tenker at broren min visste det var galt, men hadde ikke mulighet å se de virkelige konsekvensene av det som skjedde. Så på en måte klandrer jeg han ikke. Han var ung han også. Men det har hatt store skadevirkninger på meg. Mer enn han aner.

Skrevet

Det høres jo litt ille ut, men det er godt å høre at jeg ikke overdriver dette følelsesmessig.

Begge bor i samme by, men vi treffes stort sett bare ved bursdager og en sjelden gang hjemme hos mine foreldre. Det går derimot helt greit å være sammen, men jeg har jobbet mye med det. Det er først de siste årene at det føles så ok, og at jeg føler meg noenlunde avslappet.

Jeg tenker at broren min visste det var galt, men hadde ikke mulighet å se de virkelige konsekvensene av det som skjedde. Så på en måte klandrer jeg han ikke. Han var ung han også. Men det har hatt store skadevirkninger på meg. Mer enn han aner.

Huff så utrolig vanskelig !

Men du .., har du en mann du stoler på? Om du har det synes jeg du skal fortelle det til han. Dette forsvinner ikke av seg selv.

Din bror var 12 og visste bedre selv om han var et barn . Det samme med fetteren din som da må ha vært 14!

Jeg tenker mine tanker om hvordan de tenker om barn, om hva de tenker om seg selv, samvittighet osv.

Kanskje du skulle tatt tyren ved hornene og bedt om en prat med de der du har med deg mannen din?

Jeg synes ikke de skal surfe igjennom livet uten og bli konfrontert med at de har voldtatt et barn !

Sender deg en klem.

Skrevet

Men du .., har du en mann du stoler på?

Kanskje du skulle tatt tyren ved hornene og bedt om en prat med de der du har med deg mannen din?

Jeg synes ikke de skal surfe igjennom livet uten og bli konfrontert med at de har voldtatt et barn !

Sender deg en klem.

Jeg hadde det den gangen livet ble for tøft, og han vet alt. Jeg fikk pratet mye av meg den gangen for noen år siden. Nå er jeg alene.

Pr idag kommer jeg ikke til å konfrontere broren min eller fetteren min. Jeg tok det opp med moren min for fem år siden eller noe, men hun avfeide det totalt. Mente at det absolutt ikke kunne kalles overgrep og spurte meg om psykologen virkelig kalte det for det. Kanskje der en stor del av tvilen min kommer fra.

Takk for klemmen :)

Skrevet

Sier moren din at det ikke er overgrep når dere hadde gjennomførte samleier? Reagerte hun ikke engang på at søsken hadde samleie?

Anonym poster: c40413e8d45d467cc74e6e2fc28dd261

Skrevet

herregud.. Stakkars deg! En ting er at broren din ikke er strafferetslig ansvarlig, men overgrepet mot deg er like stort og kan på ingen måte undergraves! Føl følelsene dine er mitt råd. Det blir bedre med tiden, men du har fortrengt i mange flere år enn du har bearbeidet, og det er nok litt tid igjen før du kan leve helt normalt med dette.

Hilsen overgrepsoffer

Anonym poster: 6262a90b0a4b5dce1e21a8093edce032

Skrevet

Men du .., har du en mann du stoler på?

Sender deg en klem.

Jeg hadde det den gangen livet ble for tøft, og han vet alt. Jeg fikk pratet mye av meg den gangen for noen år siden. Nå er jeg alene.

Pr idag kommer jeg ikke til å konfrontere broren min eller fetteren min. Jeg tok det opp med moren min for fem år siden eller noe, men hun avfeide det totalt. Mente at det absolutt ikke kunne kalles overgrep og spurte meg om psykologen virkelig kalte det for det. Kanskje der en stor del av tvilen min kommer fra.

Takk for klemmen :)

Skjønner du ikke vil konfrontere broren din.. Men jeg tror det er lurt alikevel. Kanskje ikke nå men en gang i fremtiden ?

For en utrolig reaksjon fra moren din. Det er jo helt sykt! Kanskje hun ikke forsto alvoret?

Skrevet

Hvordan kan du en gang lure på om dette er overgrep?

Ja, det er grove overgrep, og på ingen måte naturlig utforskning. Normal utforskning er når barn på samme nivå (altså ikke 4 år eldre!) f.eks. leker doktor, viser frem tissen eller rumpa si etc.

Anonym poster: 5a9f4eb0aef332a9a7d54a983c3f60e5

Skrevet

Og reaksjonen til moren din skremmer meg enda mer, herregud... Stakkars stakkars deg :(

*Klem*

Anonym poster: 5a9f4eb0aef332a9a7d54a983c3f60e5

Skrevet

For en utrolig reaksjon fra moren din. Det er jo helt sykt! Kanskje hun ikke forsto alvoret?

Det kan hende. Det er ikke veldig lett å få frem akkurat hvor ødeleggende det er/ var når man kommer og forteller det 13-14 år senere.. Spesielt ikke siden det føltes litt skamfullt, og jeg tror ikke jeg gikk inn på detaljer. Men jeg husker hun spurte om det var samleie, og at jeg sa ja til det. Men det var en tøff periode ja, den tiden der.

Skrevet

Uff, så leit at moren din ikke tar deg på alvor- for ja, dette er i høyeste grad overgrep.

Utforskning er når to barn er noenlunde likeverdige i alder, fysikk og mental kapasitet, og begge frivillig er med på det. Og da snakker vi stort sett om å se på, ta på osv, ikke så langt som samleie.

Når vi snakker om et betydelig eldre barn som så presser/lurer et mindre barn til slike ting, så er vi over i overgrep. Din bror var også et barn, ja, og skjønte kanskje ikke helt konsekvensene, men han var da mer enn gammel nok til å burde forstå at dette er galt å gjøre!

Det skumle er jo hvor han fikk ideen fra- var det noen som gjorde noe lignende mot ham, eller har han en slik legning? Er dette noe han er troende til å gjøre idag? Det er tanker som slår meg, hvertfall..

Veldig leit at du opplevde dette, og ikke minst at din mor ikke tar deg på alvor. Vit at dette overhodet ikke var din feil, eller noe DU skal skamme deg for! Dette var galt av din bror, uansett!

Skrevet

Enig med LillaGorilla. Han burde visst bedre. Kinkig med en 13-åring. Han var så stor at han burde forstå at det var galt til tross for hormoner. Samtidig får jeg en følelse av at han kanskje kan ha blitt utsatt for noe selv. Men det faktum at han tok frem bøker o.l. kan jo tyde på at det skyldtes hormoner og nysgjerrighet.

Skrevet

Det verste overgrepet er nesten fra moren din.

Du virker som en sterk og klok person.

Hilsen en som opplevde nesten det samme, bare med fetteren sin.

Anonym poster: 5ffc4e5a6c7f824cffbd70baff102c69

Skrevet

Du sier du har vært i kontakt med psykolog og incestsenteret. Da har du vel fått snakket med noen der og da bør du vel hvite om det var overgrep eller ikke. Synes det er littrart at du spørr oss her inne.

Anonym poster: 4d25e4289f183730aa2911a77b4c48c7

Skrevet

Det kan hende. Det er ikke veldig lett å få frem akkurat hvor ødeleggende det er/ var når man kommer og forteller det 13-14 år senere.. Spesielt ikke siden det føltes litt skamfullt, og jeg tror ikke jeg gikk inn på detaljer. Men jeg husker hun spurte om det var samleie, og at jeg sa ja til det. Men det var en tøff periode ja, den tiden der.

Tror du moren din rett og slett fikk den reaksjonen fordi hun ble satt ut? At hun ikke vet hvordan hun skal takle det. Siden hun spurte om det var samleie tenker jeg. Hun var nok ikke forberedt på ja svaret der! Men uansett synes jeg hun sviktet som mot der. Om det så hadde gått 20 år skulle hun tatt deg på alvor. Hva mer faren din? Kunne du sagt noe til han ? Ofte så er det jo sånn at ting som har skjedd i barndommen kommer tilbake når man selv får barn.., så det at du først sier det når du får barn er ikke rart.

Har broren din noen barn, kone?

Jeg synes det du har opplevd er så urovekkende at det bør graves litt i. Det må jo være en feilkobling i hodet til en 12 åring siden han går seg til å voldta lillesøsteren sin.

Huff! Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg:)

Skrevet

Du sier du har vært i kontakt med psykolog og incestsenteret. Da har du vel fått snakket med noen der og da bør du vel hvite om det var overgrep eller ikke. Synes det er littrart at du spørr oss her inne.

Anonym poster: 4d25e4289f183730aa2911a77b4c48c7

Ja, jeg har det for 5-6 år siden. Men tvilen dukker iblant opp likevel. Nå har det gått tre år uten at jeg har tenkt så mye over det som skjedde. Så kom jeg plutselig i en situasjon nå der det dukket opp igjen, og der det kan bli aktuelt å prate om det med en god venn. Og da kom tankene tilbake om jeg bare overdriver og gjøre noe stort ut av ingenting. Tror det er ganske vanlig å føle på den tvilen, men selvom jeg vet det så klarer jeg ikke å holde tvilen borte. Så ender jeg opp med å lese rundt på nettet da, og ser at grensen mellom utforskning og overgrep til tider er hårfin. Det som da skjer, er at tvilen blir enda sterkere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...