Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Altså: Liker og spiser du mye kraftig og feit mat, for eksempel smør på brødskiva, ekte majones på den ekte salamien, synes det er godt med mye fløte i sausen og mye saus på maten, heller H-melk eller lettmelk enn skummetmelk, mye dressing på salaten, liker fete oster, osv. Kanskje til og med fettranden på koteletter, grillribbe, bacon osv? Er du overvektig? (bruk BMI). Bare lurer på om det er noen sammenheng her. Har venninner som vet fettprosenten på "alt" og som kun spiser lettost, lettsalami, lett potetgull, osv. De mener at man blir feit av å spise fett. Mens andre venner på lavkarbo mener det omtrent stikk motsatte. Og begge deler fungerer sikkert som slankekurer, men hva med hverdagsdiettene? Hvordan er sammenhengene der? Overraskende vanskelig å finne ut noe om dette... Anonym poster: 850b3e4f85062e7fd2bbb9d3bb64b8c7
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Man kan bli feit av fett i store mengder, av karbohydrater i store mengder og av kalorier i store mengder. Kombinasjonen av alle tre kan gjøre deg smellfeit og å redusere en, eller flere, av disse tre kan gjøre deg slankere. Er ikke noe hokuspokus med det. Anonym poster: 3a6402dc3cd6e95371a3fb29c817365d
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. mars 2013 #3 Skrevet 20. mars 2013 Fett og proteiner gjør meg slank. Det i kombinasjon med karbohydrater gjør meg feit. Kort fortalt Ja, jeg er feit. Nei, jeg liker ikke feit mat
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Måtehold er vel et stikkord her? En skal jo ha fett, men ikke hele tiden, samme med karbohydrater, skal ha litt, men ikke hele tiden, sant..? Anonym poster: 717935e3f5a37e75990d3498949e0192
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #5 Skrevet 20. mars 2013 Overvektig ja, fet mat nei. Jeg skjærer av fettrander på alt fra spekeskinka til koteletter, hater ribbesvor og ribbefett osv. Liker ikke majones, liker ikke melk, bruker kesam fremfor rømme og lett creme fresh framfor fløte o.l. Spiser ikke avokado eller nøtter heller, spiser mager fisk fremfor fet fisk. Spiser heller ikke mye sukker. Spiser for mye, det er mitt problem, og beveger meg for lite. Da kan man fint spise så sunt man bare vil, er inntaket høyere enn uttaket går det bare en vei Anonym poster: d6c08bc4ed807ded64598ca516592b44
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #6 Skrevet 20. mars 2013 Måtehold er vel et stikkord her? En skal jo ha fett, men ikke hele tiden, samme med karbohydrater, skal ha litt, men ikke hele tiden, sant..? Anonym poster: 717935e3f5a37e75990d3498949e0192 Ja visst, men sånn til hverdags, hva slags måtehold eller balansegang fungerer best for folk flest? Anonym poster: 850b3e4f85062e7fd2bbb9d3bb64b8c7
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #7 Skrevet 20. mars 2013 Jeg er normalvektig. Spiser ofte majones sammen med egg, men jeg liker best lettvarianten. Ellers er jeg sparsom med smør og andre fete matvarer. Jeg spiser grovt brød, grønnsaker og prøver å ligge unna hvitt mel og sukker. Det fungerer bra for meg. Jeg liker maten jeg spiser, det er variert kost og jeg ligger på den vekten jeg ønsker uten altfor mye styr.. Anonym poster: 43c36487cae7c70ca31d2ff32693ccf7
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #8 Skrevet 20. mars 2013 Jeg spiser veldig magert, men er likevel lettere overvektig (bmi på 26). Jeg er 15 kg for tung fordi jeg spiser bakerivarer som boller o.l. pluss snop og godteri hver eneste dag. Det er ikke maten jeg spiser som gjør meg feit, men all dritten jeg spiser mellom måltidene.. Anonym poster: 21f2f1aada207db2f5d6fd3e57ae05bd
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #9 Skrevet 20. mars 2013 Tja, jeg har smør på skiva, har majones på skiva, liker ikke at maten virker "tørr" med saus på, så blir en del der også. Men hos meg styrer jeg mengden med mat jeg putter inn i munnen og ikke bare hva. Det er "bedre" med en kvart potetgullpose enn en hel, ikke vel? Har gått ned ca 10 kg siden jul. Spiste mye fet mat før (har spist på mcdonalds/bensinstasjonhamburger siden jul noen ganger), men det er ikke eneste grunnen til at jeg gikk opp. Lite bevegelse og alt for mye mat for meg til å forbrenne = overvekt. Fullt klar over det selv. Anonym poster: b52e041860a59fd95e4edb323e347fdd
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #10 Skrevet 20. mars 2013 Så lenge jeg er forsiktig med karbohydrater kan jeg spise nesten hva som helst uten å legge på meg. Jeg velger konsekvent de naturlige variantene, ikke lettvarianter. Bruker mye riktig fett i kosten. Olivenolje, smør, rapsolje, cocosa. Spiser både fet fisk og den ikke så fete, prøver å spise en eller annen form for fisk i pålegg daglig, sursild, makrell i tomat, røykelaks i moderate mengder, ansjos til egg, osv. Bruker en god del av de nøttene jeg tåler. Jeg har dessverre måttet slutte med alle melkeprodukter, og da sliter jeg faktisk litt med å få i meg nok fett. Blir så fort sulten hvis jeg ikke får i meg nok. Ellers spiser jeg som regel mye grønnsaker og bær, og prøver å spise mest mulig rent kjøtt. Tåler ikke svinekjøtt, så må holde meg unna det. Spiser en god del 85 % mørk sjokolade hver dag. Jeg var 25 kg overvektig da jeg spiste minimalt med fett og mye "lette" karbohydrater og annen "lettmat". Jeg var fremdeles på vei opp i vekt inntil jeg snudde om og begynte å spise mer fett og proteiner, kuttet karbohydratene og i tillegg spiser jeg stort sett etter blodtypedietten siden det fungerer fantastisk bra for min kropp. Vekten har nå holds seg stabil på en bmi på ca 20,5 i flere år. Anonym poster: 05ce005f02d8f5acbf419f8e009fc6ea
Sjokoman Skrevet 20. mars 2013 #11 Skrevet 20. mars 2013 Ikke særlig glad i fet mat. Bruker ikke smør eller majones, synes feks ribbe er altfor "tung" mat - orker nesten ingenting når det serveres. Spiser hamburger kanskje en gang i året. Glad i grønnsaker, hvitt kjøtt og fisk, med ris eller pasta. Men jeg spiser MYE snop og søtsaker. Godteri (sjokolade) hver eneste dag.. Jeg er tynn, bmi på ca 19 og trener så og si aldri (går en del turer og er aktiv med ungene, men trener aldri for å trene).
Gjest sussie77 Skrevet 20. mars 2013 #12 Skrevet 20. mars 2013 Veldig glad i sauser, majones, og fete oster og sånn. Men bortsett fra det så spiser jeg sunt og er ikke overvektig. Bmi på sånn rundt 19.. Men har vel litt på mengdene man spiser og legger ikke på meg så fort.
Elsker livet Skrevet 20. mars 2013 #13 Skrevet 20. mars 2013 Jeg er småfeit. Spiser lite karbohydrater og moderat med fett. Legger ikke på meg av å spise fett, men sukker. Tror jeg hadde blitt skikkelig feit om jeg spiste vanlig norsk kosthold med brød til de fleste måltider og poteter/pasta/ris til middag. Blir i alle fall slapp når jeg spiser det og magen står på spreng.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #14 Skrevet 20. mars 2013 Jeg er sykelig overvektig. Spiser ikke mye fett, synes fettrander osv er ekkelt. Men jeg spiser altfor mye sukker og andre raske karbohydrater. Anonym poster: cba9b804fa3405545c26d8b278cff249
Gjest Skofantomet Skrevet 20. mars 2013 #15 Skrevet 20. mars 2013 Har bmi på 21, spiser mye smør, ost og dressing. Spiser mye proteiner, grønnsaker og bær, 1 rundstykke til frokost, svært lite karbohydrater resten av dagen. Kroppen min tåler dårlig ris, pasta o.l.
kjærestenogmæ Skrevet 20. mars 2013 #16 Skrevet 20. mars 2013 Feit ja, men spiser minimalt av alt du ramset opp
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #17 Skrevet 20. mars 2013 Jeg er veldig glad i fet mat, bruker bare "ekte" varer. Spiser alt mulig, men spiser kanskje ikke så mye. Klarer fint å spise en rute sjokolade og ha skålen på bordet fram til den blir gammel og må kastes. Vi har godteri og god mat overalt i huset, men ingen som raner fatene, bortsett fra når vi har besøk av andre barn som tydelig ikke er vant til at dette står fremme. Vi er slanke hele gjengen, mor far og tre barn fra 4-12 år. Anonym poster: aa6df86db5571a9ddbe384aa11e50685
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #18 Skrevet 20. mars 2013 Feit ja, men spiser minimalt av alt du ramset opp Ja, men hva spiser du mye av da? Dette er spennende! Foreløpig ser det ut til at det er "de magre sukkermonsene" som er mest overvektige? Veldig uvitenskaplig dette, men... Flere svar? HI Anonym poster: 850b3e4f85062e7fd2bbb9d3bb64b8c7
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #19 Skrevet 20. mars 2013 Tja, jeg har smør på skiva, har majones på skiva, liker ikke at maten virker "tørr" med saus på, så blir en del der også. Men hos meg styrer jeg mengden med mat jeg putter inn i munnen og ikke bare hva. Det er "bedre" med en kvart potetgullpose enn en hel, ikke vel? Har gått ned ca 10 kg siden jul. Spiste mye fet mat før (har spist på mcdonalds/bensinstasjonhamburger siden jul noen ganger), men det er ikke eneste grunnen til at jeg gikk opp. Lite bevegelse og alt for mye mat for meg til å forbrenne = overvekt. Fullt klar over det selv. Anonym poster: b52e041860a59fd95e4edb323e347fdd Kom kanskje ikke frem bra nok, men jeg er veldig overvektig. Type 140 kg.. Anonym poster: b52e041860a59fd95e4edb323e347fdd
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #20 Skrevet 20. mars 2013 Tja, jeg har smør på skiva, har majones på skiva, liker ikke at maten virker "tørr" med saus på, så blir en del der også. Men hos meg styrer jeg mengden med mat jeg putter inn i munnen og ikke bare hva. Det er "bedre" med en kvart potetgullpose enn en hel, ikke vel? Har gått ned ca 10 kg siden jul. Spiste mye fet mat før (har spist på mcdonalds/bensinstasjonhamburger siden jul noen ganger), men det er ikke eneste grunnen til at jeg gikk opp. Lite bevegelse og alt for mye mat for meg til å forbrenne = overvekt. Fullt klar over det selv. Anonym poster: b52e041860a59fd95e4edb323e347fdd Kom kanskje ikke frem bra nok, men jeg er veldig overvektig. Type 140 kg.. Anonym poster: b52e041860a59fd95e4edb323e347fdd Oi! :0 Jo, det var litt mye... Men du er jo flink som har klart å snu vekten nå da. Får jeg lov til å spørre hva du drikker også? Anonym poster: 850b3e4f85062e7fd2bbb9d3bb64b8c7
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #21 Skrevet 20. mars 2013 Jeg har BMI på 18. Spiser ALT, ribbe med masse fett, kylling, sauser, chips, salat, godteri, fisk m.m Prøvde noen uker å spise bare "sunt" kosthold men klarte ikke få i meg nok uansett om jeg følte jeg spiste 24/7. Gikk ned til BMI på 16,5 Anonym poster: ec1d98af5898db669be1f3a4c82c7221
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #22 Skrevet 20. mars 2013 jeg er normalvektig, og spiser lite av det du ramser opp. spiser smør på skiva, men velger brelett, velger også lett-gulost fordi det er noe jeg spiser mye. er ikke glad i majones eller dressing, og bruker aldri fløtesauser (lager ikke selv, men spiser hos andre). tror jeg spiser ganske så magert ja Anonym poster: a773bcc62ecf34b1e12e48f82393d9b0
Gemini77 Skrevet 20. mars 2013 #23 Skrevet 20. mars 2013 Jeg har bmi på 19-20 og spiser vanlig sunn mat. Har aldri slanket meg før annnet enn perioder hvor trening er blitt mindre og jeg har vært mer bevisst på sunn mat. Jeg spiser fett i jula etc men ikke til vanlig. Spiser vanlig norsk kost i normale mengder. Drikker kuk vann og det gir en god metthetsfølelse.. Ikke smør på skiva eller majones men saus til middag, iallefall i helgene.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #24 Skrevet 20. mars 2013 Jeg er småfeit (10-15 for mye) og er glad i feit mat og mye mat og karbomat. Heldigvis er jeg glad i å bevege meg - men så fort jeg blir stillesittende blir jeg feitere, noe som ikke er noe rart, kostholdet tatt i betraktning. Anonym poster: 30261f7927ec141914dc07c61e79d94d
Gemini77 Skrevet 20. mars 2013 #25 Skrevet 20. mars 2013 Jeg har bmi på 19-20 og spiser vanlig sunn mat. Har aldri slanket meg før annnet enn perioder hvor trening er blitt mindre og jeg har vært mer bevisst på sunn mat. Jeg spiser fett i jula etc men ikke til vanlig. Spiser vanlig norsk kost i normale mengder. Drikker kuk vann og det gir en god metthetsfølelse.. Ikke smør på skiva eller majones men saus til middag, iallefall i helgene. Å herregud... KUN vann skulle det stå!!! Ikke kuk vann.. 'Grøss' :-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå