Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #1 Skrevet 19. mars 2013 Sikter selvfølgelig til de siste dagers debatt i media. Hva syns folket? Er vi uhøflige? Selv syns jeg vi generelt er det. Skubber man til noen ved et uhell så er et "unnskyld" på sin plass. Mange haster bare videre og ser ikke andre enn seg selv. Kommer man inn i en kjedebutikk som f.eks Lindex, Kappahl osv får man ikke et hyggelig "hei" av betjeningen ( i hvert fall sjelden ). I andre land så unnskyldes det, det ønskes en god dag, man sier ofte takk, man sier hei..... Ja, you name it! Jeg mener ikke at man skal gå rundt å si hei til alle og enhver på gata, men i visse settinger som til betjeningen i butikkene, sjåføren på bussen/toget/trikken, når man er i heisen osv. Selv har jeg reist mye og blir nesten litt flau når jeg "glemmer" å takke betjeningen i en butikk når jeg går ut - selv om jeg egentlig bare var der for å kikke. Alle andre kunder sier "thank you" eller "gracias" når de går ut - alle unntatt oss nordmenn..... Anonym poster: 8e68e19276e85c4eeeef763c71809a00
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #2 Skrevet 19. mars 2013 Diskuterte vi ikke dette i går? Anonym poster: 79de7291424c649484a3e7fee9b337c5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #3 Skrevet 19. mars 2013 De eneste gangene jeg opplever nordmenn som høflig det er når jeg går på tur i skogen eller fjellet. Da sier alle hei til alle, ellers så er det meg meg meg og meg litt til.. Desverre så har vi blitt en kald nasjon. Anonym poster: fee80ca306aa1cffdbda37128c890585
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #4 Skrevet 19. mars 2013 Diskuterte vi ikke dette i går? Anonym poster: 79de7291424c649484a3e7fee9b337c5 Så var det vel heller ikke absolutt alle som fikk det med seg da. Sikkert rom for mer diskusjon Anonym poster: 8e68e19276e85c4eeeef763c71809a00
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #5 Skrevet 19. mars 2013 Jeg sier hei, småprater med betjening, ønsker god helg, hadet bra, osv. Hilser på bussjåfører og taxisjåfører og takker for turen. Dulter jeg borti noen unnskylder jeg meg. Slik er jeg og de fleste jeg kjenner, så nei, føler ikke at nordmenn er uhøflige... Like dumt som å si at alle svensker er dumme eller at alle tyrkere lukter vondt. Anonym poster: c2174610da1cb175e3164870c15e29f2
prekæs Skrevet 19. mars 2013 #6 Skrevet 19. mars 2013 Du er inne på noe. I mange land er det normal høflighet å hilse når man kommer inn i butikker, kafeer etc. Her unngår man øyekontakt og sniker seg rundt som kunde. Personlig opplever jeg oftere uhøflig kundeoppførsel, enn uhøflig betjening. Har vært endel i Storbrittania og det er virkelig en fornøyelse å se hvor høflige folk i alle aldre er.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #7 Skrevet 19. mars 2013 Jeg synes nordmenn generelt er et uhøflig folkeslag, men ingen regel uten unntak da;) Jeg ser hvertfall at jeg kan jobbe mer med meg selv angående dette. Jeg er veldig sjenert og kan derfor bli oppfattet som uhøflig og det ønsker jeg ikke:) Anonym poster: 8c59e0a156c04ea832f6a309761ce76c
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #8 Skrevet 19. mars 2013 Min kjæreste er engelsk og pendler 50-50 mellom Norge og England.. Han merker STOR forskjell.. Når en bil ikke slipper frem eller noen dulter borti uten å si unnskyld så sier han alltid lavt til seg selv "Welcome back to norway". Han mener vi er utrolig krasse og uhøflige her. Men han elsker landet vet allikevel. :-) Anonym poster: 505ae4a3fa5fde1ee068b0a4fb357922
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 19. mars 2013 #9 Skrevet 19. mars 2013 Om enkelte er IRL som de er her inne så ser jeg ikke bort i fra at du har rett, hi Hehe.. Neida Jeg oppfatter mange nordmenn som litt innesluttet og veldig fokusert på egne ting, de haster ofte avgårde og tar seg ikke tid til å stoppe opp og lukte på rosene. MEN, så har vi de som er omtenksomme og sprudlende, som stråler som ei sol og som ikke er redde for å bidra og hjelpe. Tror egentlig det er litt sånn uansett hvilket land man er i. Folk er forskjellige, både i Norge og Spania
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #10 Skrevet 19. mars 2013 Til dere som oppfattet dette som en generalisering av ALLE nordmenn : Snakker om flertallet.... Selvfølgelig finnes det høflige nordmenn! Og ja, vi elsker landet vårt HI Anonym poster: 8e68e19276e85c4eeeef763c71809a00
stearin Skrevet 19. mars 2013 #11 Skrevet 19. mars 2013 Jeg har aldri opplevd at tilfeldige folk på gangfelt smiler og sier hei i Norge, uansett hvilken by eller bygd jeg er i. Var i en bygd i Sverige, med omtrent 3-4000 innbyggere, alle jeg møtte på i gata mens jeg jeg gikk så hei. Jeg tror det ligger noe i det du sier. For en stund siden leste jeg en artikkel hvor det kom frem at nordmenn er de ulykkeligste i norden. At våre naboer har det hakket bedre enn oss. Kanskje nordmenn er for materialistiske...? At det å vise folkeskikk og være hyggelig mot medmennesker ligger begravd under alle "godene" som penger og gode ordninger. Kanskje vi får servert mye på gullfat.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #12 Skrevet 19. mars 2013 Jeg sier hei, småprater med betjening, ønsker god helg, hadet bra, osv. Hilser på bussjåfører og taxisjåfører og takker for turen. Dulter jeg borti noen unnskylder jeg meg. Slik er jeg og de fleste jeg kjenner, så nei, føler ikke at nordmenn er uhøflige... Anonym poster: c2174610da1cb175e3164870c15e29f2 Jeg gjør også det du sier over her. På et generelt grunnlag syns jeg mange nordmenn er uhøflige og har elendig serviceinnstillling. Jobbet mye med service selv og blir helt satt ut av hvor dårlig service det er mange steder. Nå er det på siden av denne diskusjonen da...Men nordmenn er vanskelig å komme inn på, ikke så hjelpsomme som vi tror og stort sett opptatt av seg og sitt. Anonym poster: beaf6602f02dbf7b9f95f61590ba1664
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #13 Skrevet 19. mars 2013 Jeg har noen ganger blitt oppfattet som overlegen og uhøflig. Jeg har nedsatt hørsel og får som regel ikke med meg når noen faktisk prater til meg. Har fått høre det i ettertid. Det betyr ikke at man faktisk er uhøflig, men er enig med dere. Synes også nordmenn er ganske uhøflige. Nesten litt flaut å være nordmenn. Anonym poster: f9582f69abf3cf64c75219dc77007f8b
Gjest skogskaninen Skrevet 19. mars 2013 #14 Skrevet 19. mars 2013 Jeg flyttet litt utenfor oslo og her er folk kjempehyggelige. De fleste sier hei eller smiler når de passerer deg på gata. Tror mye er en vanesak og at man blir påvirket av folk rundt seg. Det verste synes jeg er at nordmenn er dårlige til å være hjelpsomme. Har bodd i utlandet i mange år og ser stoor forskjell på villigheten til å hjelpe fremmede. Jeg husker en gang jeg så en parkert bil begynne å renne ned bakken og var på vei inn i bilfeltet. Jeg løp til og prøvde å stoppe den. De andre bare gikk forbi mens de glante. Jeg ropte på hjelp, bilen var nå halvveis inn i bilfeltet og det kom en buss. Sjåføren så surt på meg som om det var min feil...da endelig kom det et par til og hjalp. Herregud...andre steder ville folk ha løpt til med en gang. Det er som om folk er redde for å blande seg inn...blir helt feil.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #15 Skrevet 19. mars 2013 jeg har bodd i utlandet i flere år og vil myyyye heller ha litt kald ærlighet fremfor falsk og overfladisk "høflighet" jeg kom dit, og var vant til ting slik som de er i Norge, der man inviterer folk på besøk fordi man vil ha dem på besøk, spør om hvordan de har det fordi man er interessert, foreslår å møte kollegaer utenom arbeidstid fordi man virkelig vil bli kjent med dem osv og ble møtt av masse falske smil og høflig small talk. en kollega sa alltid "dere må komme på besøk en dag!!!" (vi bodde i samme nabolag) så en lørdag tok jeg med meg jentungen og stakk bortom en tur... hun ble så paff at det var så vidt vi fikk komme inforbi døra (og nei, hun skulle ikke noe og hadde ingen planer.) en annen kollega sa en gang "jeg skal jobbe overtid i morgen. stikker innom hos deg etterpå for en kopp kaffe og sånn?" og jeg ryddet, vaska og bakte... og fikk ikke besøk. som utenforstående er det utrolig vanskelig å komme "inn" i ett slikt samfunn fordi alt er så lukket og oppleves så falskt at man blir veldig usikker på hvordan man skal håndtere ting. det var utrolig deilig å komme tilbake til Norge der ikke alle sier "hvordan går det?" og "vi må treffes snart!!!"... bare de som virkelig mener det. Anonym poster: 38273cdaf071db2269e4776c0005af7e
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #16 Skrevet 19. mars 2013 jeg syns det er lite av det å si hei, takk når man får posen sin i butikken, syns folk er stressa og dermed uhøffelige. syns vi bør vi bedre til dette. Anonym poster: 9f52def5a660ec3fb6bbb29b820f49c9
Magia Skrevet 19. mars 2013 #17 Skrevet 19. mars 2013 Er det bare jeg som syns det er deilig at man slipper å forholde seg så veldig til ekspeditøren i butikken? Ikke noe jeg hater mer enn en masete ekspeditør. Hei er jo normal folkeskikk, og takk hvis man får hjelp og sånt, men jeg takker ikke for at jeg får lov til å gå inn eller ut av en butikk altså.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #18 Skrevet 19. mars 2013 jeg har bodd i utlandet i flere år og vil myyyye heller ha litt kald ærlighet fremfor falsk og overfladisk "høflighet" jeg kom dit, og var vant til ting slik som de er i Norge, der man inviterer folk på besøk fordi man vil ha dem på besøk, spør om hvordan de har det fordi man er interessert, foreslår å møte kollegaer utenom arbeidstid fordi man virkelig vil bli kjent med dem osv og ble møtt av masse falske smil og høflig small talk. en kollega sa alltid "dere må komme på besøk en dag!!!" (vi bodde i samme nabolag) så en lørdag tok jeg med meg jentungen og stakk bortom en tur... hun ble så paff at det var så vidt vi fikk komme inforbi døra (og nei, hun skulle ikke noe og hadde ingen planer.) en annen kollega sa en gang "jeg skal jobbe overtid i morgen. stikker innom hos deg etterpå for en kopp kaffe og sånn?" og jeg ryddet, vaska og bakte... og fikk ikke besøk. som utenforstående er det utrolig vanskelig å komme "inn" i ett slikt samfunn fordi alt er så lukket og oppleves så falskt at man blir veldig usikker på hvordan man skal håndtere ting. det var utrolig deilig å komme tilbake til Norge der ikke alle sier "hvordan går det?" og "vi må treffes snart!!!"... bare de som virkelig mener det. Anonym poster: 38273cdaf071db2269e4776c0005af7e Dette handler mer om sosiale fraser enn høflighet syns jeg. Slike sosiale fraser kan jeg også styre meg for. Tenkte mer på selve høfligheten som å takke, si unnskyld og hilse osv. HI Anonym poster: 8e68e19276e85c4eeeef763c71809a00
Drammensjente Skrevet 19. mars 2013 #19 Skrevet 19. mars 2013 Er det bare jeg som syns det er deilig at man slipper å forholde seg så veldig til ekspeditøren i butikken? Ikke noe jeg hater mer enn en masete ekspeditør. Hei er jo normal folkeskikk, og takk hvis man får hjelp og sånt, men jeg takker ikke for at jeg får lov til å gå inn eller ut av en butikk altså. Tja, jeg tenkte nok litt som deg før. Ville egentlig bare få gå rundt og kikke uten at noen skulle prakke på meg noe Det ble nesten litt slik at jeg prøvde å unngå ekspeditøren! Helt til jeg skjønte at jeg bare kunne spørre om det var ok om jeg bare kikket litt Så nå takker jeg når jeg går ut fordi jeg fikk lov å ta en titt! Får alltid hyggelige smil tilbake etterfulgt av "bare hyggelig" eller liknende.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #20 Skrevet 19. mars 2013 Ikke uhøflge, bare mindre opptatt av overflatiske høflighetsfraser.. Anonym poster: 4c15a8fbdae4417bc999e3acb4ac5cd4
Bustetroll Skrevet 19. mars 2013 #21 Skrevet 19. mars 2013 Er det bare jeg som syns det er deilig at man slipper å forholde seg så veldig til ekspeditøren i butikken? Ikke noe jeg hater mer enn en masete ekspeditør. Hei er jo normal folkeskikk, og takk hvis man får hjelp og sånt, men jeg takker ikke for at jeg får lov til å gå inn eller ut av en butikk altså. Ganske enig der.. Parfyme/sminke butikker holder jeg meg langt unna, for der skal betjeningen helst stå og puste deg INN i øret mens du titter rundt, selv etter du har sagt du bare titter. Viktig å tilby hjelp og service, men godta et nei og la da kunden være i fred. Men sånn ellers syntes jeg mange Nordmenn kunne vært litt mer "åpne". Bodde i Australia, der er man rar hvis man IKKE snakker med sidemannen på bussen etc, her i Norge får man et blikk som om man skulle vært psyko hvis man snakker til sidemannen, og blir ukomfortabelt med en gang. Nordmenn er inneslutta og mest opptatt av seg selv og sitt, sånn egentlig. Men Norge er langt ifra verst! Men savner mye av den sosiale kulturen fra australia.. Der stopper folk på gata og spør om du skal sitte på, og man kan trygt si ja , og gjerne bli med dem hjem til middag samtidig. Stopper det en bil i norge og spør om du vil sitte på bør man jo helst løpe for livet
Magia Skrevet 19. mars 2013 #22 Skrevet 19. mars 2013 Er det bare jeg som syns det er deilig at man slipper å forholde seg så veldig til ekspeditøren i butikken? Ikke noe jeg hater mer enn en masete ekspeditør. Hei er jo normal folkeskikk, og takk hvis man får hjelp og sånt, men jeg takker ikke for at jeg får lov til å gå inn eller ut av en butikk altså. Tja, jeg tenkte nok litt som deg før. Ville egentlig bare få gå rundt og kikke uten at noen skulle prakke på meg noe Det ble nesten litt slik at jeg prøvde å unngå ekspeditøren! Helt til jeg skjønte at jeg bare kunne spørre om det var ok om jeg bare kikket litt Så nå takker jeg når jeg går ut fordi jeg fikk lov å ta en titt! Får alltid hyggelige smil tilbake etterfulgt av "bare hyggelig" eller liknende. Jeg bare skjønner ikke helt hva man takker for. Om noe burde jo de takke for at man tok turen innom deres butikk. De er der for å ha kunder å tjene penger på, og jeg er en potensiell kunde! Ok, ok, jeg drar den litt langt. Jeg er høflig altså, men jeg liker å være i fred. Løser seg som regel ved at jeg hører på musikk og smiler og nikker et slags hei idet jeg kommer inn, før jeg signaliserer at jeg vil gå for meg selv.
Magia Skrevet 19. mars 2013 #23 Skrevet 19. mars 2013 Er det bare jeg som syns det er deilig at man slipper å forholde seg så veldig til ekspeditøren i butikken? Ikke noe jeg hater mer enn en masete ekspeditør. Hei er jo normal folkeskikk, og takk hvis man får hjelp og sånt, men jeg takker ikke for at jeg får lov til å gå inn eller ut av en butikk altså. Ganske enig der.. Parfyme/sminke butikker holder jeg meg langt unna, for der skal betjeningen helst stå og puste deg INN i øret mens du titter rundt, selv etter du har sagt du bare titter. Viktig å tilby hjelp og service, men godta et nei og la da kunden være i fred. Men sånn ellers syntes jeg mange Nordmenn kunne vært litt mer "åpne". Bodde i Australia, der er man rar hvis man IKKE snakker med sidemannen på bussen etc, her i Norge får man et blikk som om man skulle vært psyko hvis man snakker til sidemannen, og blir ukomfortabelt med en gang. Nordmenn er inneslutta og mest opptatt av seg selv og sitt, sånn egentlig. Men Norge er langt ifra verst! Men savner mye av den sosiale kulturen fra australia.. Der stopper folk på gata og spør om du skal sitte på, og man kan trygt si ja , og gjerne bli med dem hjem til middag samtidig. Stopper det en bil i norge og spør om du vil sitte på bør man jo helst løpe for livet Parfymerier er de verste! Har en liten teori om at en del av klesbutikkene har innført mer provisjon til selgerne der også, for de begynner å bli ganske så slitsomme på enkelte kjedebutikker også (ikke de store). Er likevel enig i at nordmenn kan bli mer åpne! Jeg snakker ofte med folk på bussen jeg Smiler som regel til folk, og er den både gamle og unge slår av en prat med mens man venter på buss ol.
Drammensjente Skrevet 19. mars 2013 #24 Skrevet 19. mars 2013 Er det bare jeg som syns det er deilig at man slipper å forholde seg så veldig til ekspeditøren i butikken? Ikke noe jeg hater mer enn en masete ekspeditør. Hei er jo normal folkeskikk, og takk hvis man får hjelp og sånt, men jeg takker ikke for at jeg får lov til å gå inn eller ut av en butikk altså. Tja, jeg tenkte nok litt som deg før. Ville egentlig bare få gå rundt og kikke uten at noen skulle prakke på meg noe Det ble nesten litt slik at jeg prøvde å unngå ekspeditøren! Helt til jeg skjønte at jeg bare kunne spørre om det var ok om jeg bare kikket litt Så nå takker jeg når jeg går ut fordi jeg fikk lov å ta en titt! Får alltid hyggelige smil tilbake etterfulgt av "bare hyggelig" eller liknende. Jeg bare skjønner ikke helt hva man takker for. Om noe burde jo de takke for at man tok turen innom deres butikk. De er der for å ha kunder å tjene penger på, og jeg er en potensiell kunde! Ok, ok, jeg drar den litt langt. Jeg er høflig altså, men jeg liker å være i fred. Løser seg som regel ved at jeg hører på musikk og smiler og nikker et slags hei idet jeg kommer inn, før jeg signaliserer at jeg vil gå for meg selv. Så burde vi takke for at vi fikk komme inn og bruke av tiden deres.... Å være kunde innebærer ikke nødvendigvis å være uhøflig eller å ha "førsterett" på noe om du skjønner hva jeg mener. De er høflige mot oss og vi kundene er høflige tilbake. Enkelt og greit! Mange måter å se det på
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #25 Skrevet 19. mars 2013 Sikter selvfølgelig til de siste dagers debatt i media. Hva syns folket? Er vi uhøflige? Selv syns jeg vi generelt er det. Skubber man til noen ved et uhell så er et "unnskyld" på sin plass. Mange haster bare videre og ser ikke andre enn seg selv. Kommer man inn i en kjedebutikk som f.eks Lindex, Kappahl osv får man ikke et hyggelig "hei" av betjeningen ( i hvert fall sjelden ). I andre land så unnskyldes det, det ønskes en god dag, man sier ofte takk, man sier hei..... Ja, you name it! Jeg mener ikke at man skal gå rundt å si hei til alle og enhver på gata, men i visse settinger som til betjeningen i butikkene, sjåføren på bussen/toget/trikken, når man er i heisen osv. Selv har jeg reist mye og blir nesten litt flau når jeg "glemmer" å takke betjeningen i en butikk når jeg går ut - selv om jeg egentlig bare var der for å kikke. Alle andre kunder sier "thank you" eller "gracias" når de går ut - alle unntatt oss nordmenn..... Anonym poster: 8e68e19276e85c4eeeef763c71809a00 Joda kjenner det absolutt igjen. Jeg kan nok være litt overhøflig iblandt - tar meg selv i å si unnskyld selv om det er en annen som dyttet i meg! ;-D Da er det ekstra irriterende hvis vedkommende ikke svarer eller bare ser surt en annen vei.. Grr.Reagerer også på alle som presser seg inn på buss osv før folk har gått av! En ting er at det er frekt, men i tillegg er det jo så lite smart! Det blir jo mye lettere å komme seg inn når det er færre folk der inne. Ikke bare nordmenn som gjør dette da. Reagerer også på at det ofte ikke er NOEN som spør om å hjelpe inn på trikken med vogn! På de gamle trikkene er det jo en trapp opp. Måtte rope inn en gang, og folk satt og lot som de ikke hørte.. Er det mulig? Måtte spørre høyt en gang til, da kom det en motvillig unggutt og hjalp. Anonym poster: ee247b872f450c8aae1da4978d9ad867
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå