Gå til innhold

Andre som mener de lever i "feil" tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener helt klart at jeg er født minst 50-60 år for sent. (Født i 78).

Vet alt var fryktelig tungvint den gangen, men jeg er så fasinert av "gamle dager" og historie, og kan bruke timesvis på nette og med bøker og virkelig fordype meg i bilder og historie fra sent 1800 tall og opptil 1960 ca..

Noen ganger gråter jeg til og med fordi jeg føler meg malplassert i dagens samfunn med teknologi, likestilling og tidsklemme.

Andre som har det sånn?

Anonym poster: 981c0201e448d105cdaf443691450c7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt ikke.

For femti år siden hadde familien min vært forbudt og diagnostisert.

Takke seg til utvikling, likestilling og menneskerettigheter.

Anonym poster: 5ca0aa6e635e0aa263ac5d4f8499d5c8

Skrevet

Jeg misunner iallefall kvinnene da.

Ikke hadde de ob, oppvaskemaskin eller epuderal.

Men fy søren de hadde det bedre.

Anonym poster: f540faf2c44b0ccde388d0001c5ac1b5

Skrevet

Jeg skulle også ønske jeg hadde levd i gamle dager....

Anonym poster: d29707c6a10b73ddb484ee4a476855d9

Skrevet

Jeg også! Ville absolutt levd på 1800-tallet, det er en fascinerende tidsepoke! Men jeg ville selvsagt vært rik da, det må ha vært knallhardt for alle som "falt utenfor" på noe vis.

Og 19.07, hva mener du med at kvinnene hadde det bedre?

Jeg vet ikke om jeg er enig i det, men igjen- det kom i stor grad an på sosial status. Men utdyp gjerne:)

Anonym poster: a39b590c9c66ba245e1c9bfaf4460d0a

Skrevet

Åh ja jeg skulle ønske jeg levde i "gamle dager.." Ikke det at ting var enklere da, men som deg hl så liker jeg måten de levde på :)

Virker som om de fikk så mye mer ut av livet. Nå føler jeg at livet er opp tidlig på morran, jobb, hjem, lage middag, natta.. Føler jeg ser barna og mannen minimalt. Ser kollegaene mine mer, enn barna mine. Logikken er hvor??

Anonym poster: cbb3daaeae5fb02148071c1e25954ede

Skrevet

Mener første 19.06!

Anonym poster: a39b590c9c66ba245e1c9bfaf4460d0a

Skrevet

Nei, jeg er glad jeg lever i 2013.

Jeg liker kjøleskap og mat jeg har kjøpt på butikken i stedet for å slakte selv. Jeg synes 8 timers arbeidsdag er helt greit. 5 uker ferie i året likeså. Jeg synes det er fint at jeg ikke ble fordømt og utstøtt sv samfunnet bare fordi jeg ikke var gift da jeg fikk mitt første barn.

Jeg synes det er helt greit å tenke på at jeg har samme lønn som mine mannlige kolleger, og at jeg har muligheten til å velge skilsmisse hvis mannen min skulle bli voldelig eller begynner å drikke så alle pengene går med til alkohol. Jeg liker godt det faktum at mine barn får velge utdannelse ut fra sine interesser og evner, ikke kjønn.

Kvinner i 2013 har det veldig mye bedre enn kvinner i 1913 hadde det. De aller fleste kvinner i 1913 måtte jobbe hardt og mye, mye mer enn vi må. Alt var et slit, og det vi anser som vanlig hygiene eksisterte ikke. Visst fantes det overklassekvinner som ble bortskjemt, men de færreste var jo en del av overklassen. Spedbarnsdødeligheten var høyere enn i dag, svangerskap og fødsel var et risikoprosjekt, livet var et slit fra man var ganske liten.

Les noen andre bøker om livet i "gamle dager". Jeg kan anbefale Paa sjølvstyr av Rasmus Løland. En barnebok, og grei å komme seg gjennom. Det setter idylliseringen litt i perspektiv.

Skrevet

Jeg kunne tenke meg å leve noen hundre år tilbake egentlig.

Det hadde ikke gjort meg noe å være hjemmeværene, mens mannen jobbet.

Anonym poster: 327a7ea129ecdd90f91580cd5435420c

Skrevet

Ja, jeg drømmer ofte om at jeg og mannen starter et eget småbruk, og er så godt som mulig selvberget.

Jeg tror nok de hadde harde tider, men jeg misunner de ofte livet uten alle valgene.

Skrevet

Jeg skulle helst levd i Ringenes Herre-tiden jeg... Middelalderen hadde nok ikke vært fullt så fantastisk uten innslag av magi.

Ellers synes jeg vikingtiden virket fin på mange måter, før kristendommen og den patriarkalske kvinnefiendtlige holdningen kom.

Anonym poster: f6d96b4d22bc63892a9db7522c750808

Skrevet

Jeg føler det også sånn. Liker ikke hvordan samfunnet vårt er blitt. Vi skal jo bare ha mer mer mer! Lykke måles i penger, dyre ting og store hus!

Jeg tenker ofte at vi hadde vært myyyye lykkeligere hadde vi ikke hatt så mange ting. Tror man f.eks. hadde hatt det bedre uten TV, huset fullt av leker etc. Tror man hadde satt mer pris på de små tingene her i livet.

Og så hadde vi vært lykkeligere om jeg kunne vært hjemmeværende med barna, og at alle andre mødre og barn i gata også gikk hjemme.

Men siden du er så veldig opptatt av gammel historie, skal du ikke se bort fra at du levde på den tiden, i en annen kropp. Kan være at sjelen din husker hvordan det var å leve på den tiden.

Jeg selv tror mitt forrige liv var under krigen. Jeg har ALLTID, siden jeg vært bitteliten vært livredd for krig, jagerfly etc. Og har stadig vekk mareritt om slike ting.

Anonym poster: 37a3df943c5c6f5093bd11303af64729

Skrevet

Ja! Jeg hører definitivt til rundt 1880-1900. Noe hus, klesstil og holdninger beviser ;)

Så det er ikke bare deg! :)

Anonym poster: f3624f7a87668d651c4dbb2e4c877a96

Skrevet (endret)

Jeg er veldig glad for at vi lever i det 21.århundre. Det et skikkelig fint å slippe å dø av lungebetendelse, eller en annen spennende (kjønns)sykdom, i en alder av 25 eller ha lopper i sengen. Jeg er også veldig fornøyd med å ha stemmerett, ha rett til å eie/arve fast eiendom, slippe å føde i min manns fang (var lovpålagt frem til ca.1739, tror jeg) og jeg er også veldig fornøyd med tanken på at sjansene for å dø i barsel er minimale. Også ganske happy med å slippe å gå med korsett og svime av grunnet oksygenmangel, bli kurert for ymse plager ved hjelp av årelating og blodigler :)

Ellers har vi flotte saker som tamponger, antibiotika, t-bane, truser (!), epidural, p-piller (å dytte en svamp trukket i eddik opp i vagina virker særs ubehaglig!) og en haug andre herligheter i det 21.århundret som jeg setter stor pris på ;)

Så svaret er nei - jeg er godt fornøyd med tiden vi lever i :)

Endret av MammantilNurket
Skrevet

Jeg har det på akkurat samme viset! Er helt overbevist om at jeg både har levd i vikingetiden, på island, og på 1800- tallet! Hver gang det blir snakk om et av disse to blir jeg helt oppslukt!

Skal sies at av den grunn har jeg studert to år med historie! :) og ja, jeg føler meg også litt feilplassert i denne tidepoken.

Anonym poster: 0382126cba8c8202691556bf760e305b

Skrevet

Å dra på ferie til "gamledager" for noen uker skulle jeg gjerne gjort, men jeg er dypt taknemlig for å leve i en tid da jeg har stemmerett og arverett, da jeg faktisk har mulighet til å skille meg om mannen min hadde banket ungene og meg bule og blå, da jeg slipper å bære tunge melkespann ned fra heia to ganger om dagen slik min bestemor måtte, som får lov til å ta den utdanningen jeg ønsker meg og er kvalifisert til i motsettning til min andre bestemor, da jeg slipper å se barna mine sykne henn og dø av tuberkolose et etter ett eller fryse ihjel fordi vi ikke har råd til ved.

Anonym poster: 42f00035e98cc7df2bf2232bb4afabd2

Skrevet

Jeg er veldig glad for at vi lever i det 21.århundre. Det et skikkelig fint å slippe å dø av lungebetendelse i en alder av 25 eller ha lopper i sengen. Jeg er også veldig fornøyd med å ha stemmerett, ha rett til å eie/arve fast eiendom, slippe å føde i min manns fang (var lovpålagt frem til ca.1739, tror jeg) og jeg er også veldig fornøyd med tanken på at sjansene for å dø i barsel er minimale. Også ganske happy med å slippe å gå med korsett og svime av grunnet oksygenmangel, bli kurert for ymse plager ved hjelp av årelating og blodigler smile.png

Ellers har vi flotte saker som tamponger, antibiotika, t-bane, truser (!), epidural, p-piller (å dytte en svamp trukket i eddik opp i vagina virker særs ubehaglig!) og en haug andre herligheter i det 21.århundret som jeg setter stor pris på wink.png

Så svaret er nei - jeg er godt fornøyd med tiden vi lever i smile.png

Nå sa HI sent 1800-1960, ikke 1700 og bakover....

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg liker å kunne velge, og å kunne velge bort. Jeg har valgt bort å fylle opp huset med tekniske dupeditter, jeg har valgt å ta utdannelse, jeg har valgt bort tidsklemma og høy lønn, jeg har valgt å ha egen konto og minibankkort, jeg har valgt bort dyre feriereiser, jeg har valgt et rolig liv.... Jeg kan velge og velge bort. Det kan de fleste. Man kan velge å flytte på landet, om man vil det nok, å koke kaffe på kaminen og slakte maten selv. Eller man kan velge å bo i hus med panelovner og handle på RIMI.

I dag kan vi i stor grad velge det livet vi vil ha. Det kunne ikke kvinner før.

Til og med min gamle mormor på 91 år mener at livet i dag er langt bedre og mindre hektisk enn da hun var ung.

Skrevet (endret)

Jeg er veldig glad for at vi lever i det 21.århundre. Det et skikkelig fint å slippe å dø av lungebetendelse i en alder av 25 eller ha lopper i sengen. Jeg er også veldig fornøyd med å ha stemmerett, ha rett til å eie/arve fast eiendom, slippe å føde i min manns fang (var lovpålagt frem til ca.1739, tror jeg) og jeg er også veldig fornøyd med tanken på at sjansene for å dø i barsel er minimale. Også ganske happy med å slippe å gå med korsett og svime av grunnet oksygenmangel, bli kurert for ymse plager ved hjelp av årelating og blodigler smile.png

Ellers har vi flotte saker som tamponger, antibiotika, t-bane, truser (!), epidural, p-piller (å dytte en svamp trukket i eddik opp i vagina virker særs ubehaglig!) og en haug andre herligheter i det 21.århundret som jeg setter stor pris på wink.png

jammen godt at du passer på, altså ... Hva skulle jeg gjort uten deg? Endret av MammantilNurket
Skrevet

Drømmer meg ikke så langt tilbake egentlig. Bare litt. Jeg kunne tenkt meg at barna mine vokste opp mellom 80 og tidlig 90 tall. Tiden uten internett, mobiltelefoner og disneychannel (for de fleste). Da vi var opplyste, men ikke hysteriske.

Jeg ble selv født i 84 og er glad for det. Har fått med meg the best of both worlds. For det er virkelig 2 forskjellige verdener. Skulle ønske jeg også kunne være voksen på denne tiden :)

Skrevet

jammen godt at du passer på, altså ... Hva skulle jeg gjort uten deg?

Ja, det kan du si. Du hadde vel kanskje gitt et totalt meningsløst innlegg som lyser av at du ikke har tatt deg bryet med å lese hovedinnlegget.

Skrevet

Drømmer meg ikke så langt tilbake egentlig. Bare litt. Jeg kunne tenkt meg at barna mine vokste opp mellom 80 og tidlig 90 tall. Tiden uten internett, mobiltelefoner og disneychannel (for de fleste). Da vi var opplyste, men ikke hysteriske.

Jeg ble selv født i 84 og er glad for det. Har fått med meg the best of both worlds. For det er virkelig 2 forskjellige verdener. Skulle ønske jeg også kunne være voksen på denne tiden :)

Tror faktisk det var skikkelig gøy å være voksen på 1980-tallet

(Hvis vi ser bort fra skulderputene, da) - jeg var barn på 80-tallet og det var stas :D

Skrevet

Ja, det kan du si. Du hadde vel kanskje gitt et totalt meningsløst innlegg som lyser av at du ikke har tatt deg bryet med å lese hovedinnlegget.

Nå var vel spørsmålet fra HI om det var flere enn henne som opplevde at de lever i feil tid. Jeg besvarte spørsmålet og ga en solid begrunnelse for mitt standpunkt. Var det noe mer da?? *dunker hodet oppgitt i tastaturet*
Skrevet

Nå var vel spørsmålet fra HI om det var flere enn henne som opplevde at de lever i feil tid. Jeg besvarte spørsmålet og ga en solid begrunnelse for mitt standpunkt. Var det noe mer da?? *dunker hodet oppgitt i tastaturet*

Har lyst til å si noe om at du bør vurdere måten å snakke til andre på, men det går deg kanskje hus forbi.

Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt.

Anonym poster: 4dfee8182e81fbc2fffa9681526bcbf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...