Gå til innhold

Alkohol og graviditet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde takket ja til vin og alliert meg med mannen evt servitørene.

Hadde ikke brukt penicillin som unnskyldning. Den er veldig oppbrukt. Dessuten er det få typer antibiotika som man ikke kan blande med alkohol.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antibiotika som unnskyldning er uaktuelt da jeg tydelig har sagt hva jeg mener om den saken tidligere :P

 

Jeg kan selvfølgelig si at jeg er sjåfør, men det gir ingen mening da min mor skal kjøre og vi bor på samme sted (min mor må kjøre da hun går på medisiner som ikke skal blandes med alkohol, og man trenger ikke to sjåfører).

Jeg kan ikke ha med egen flaske da dette foregår på et hotell med servering.

Unnskyldningen med at vi er prøvere kunne godt, dersom ikke alle visste at vi skal ha ivf pga at mannen er steril :P

 

Jeg kan selvfølgelig ta et glass og alliere meg med mannen. Akkurat nå ser dette lurest ut.

 

Jeg skjønner at dette er helt opplagt for mange, men for meg er det ikke like opplagt. Jeg har utfordringer med å se det store problemet med 1,5 dl vin, samtidig som jeg ikke vil ha ubehaget folk møter meg med dersom de får vite at jeg er gravid (og vet det selv).

Det er forøvrig sånne ting man tenker på lenge i forveien når man skal ha prøverør og skal begynne på hormoner om to uker :P Min definisjon av lang tid i forveien er kanskje litt annerledes enn din.

 

Takker for svar!

HI

 

Anonym poster: d8aec9873dbbb12e3fefa6f285b0b0b4

Skrevet

Jeg har flere ganger vært tidlig gravid og "drukket" vin i selskap. Jeg nipper bare til glasset, eventuelt lar mannen min bytte med meg hvis det er mulighet til det. Ingen som har reagert. Det som er mer avslørende, er dersom de serverer spekemat/ost/kjøtt etc. som gravide ikke kan spise.

 

Å alliere seg med servitørene er ikke alltid så lurt. Jeg drakk ikke vin en gang vi var på reise med jobben (ikke gravid). Da jeg takket nei, sa servitøren ganske høyt; "Å, var det du som er gravid? Det var visst en som var gravid her, men som ikke ville si noe om det." Ikke alltid like smarte....

Skrevet

...det går da an å bare si "nei takk" må du forklare noe som helst da? Herregud.

 

Anonym poster: a98593b35adce56c11c6bc74cd8616f3

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Om folk vet dere skal prøve og at du skal begynne behandlingen, si at du ikke kan drikke pga det da? Si at alkoholen gjør deg kvalm pga behandlingen eller noe?

 

Eller så kan du også bare ta en spansk en. Si du er litt dårlig i magen og at du ikke vil risikere å bli sittende på ramma resten av selskapet om du drikker alkohol ;) ingen kan krangle på den ;)

Skrevet

jeg skjønner deg godt! ser at noen mener det bare er å si nei og at det ikke er noe problem, men det er faktisk veldig forskjellig fra familie til familie. Jeg er sånn som ikke alltid har lyst på alkoholt til mat, noenganger ja mens andre ganger frister det mer med cola eller vann.. Hos min egen familie er det heelt greit, ingen bryr seg. Men hos min samboers familie ser de på dette som å være sær ellernoe, de blir faktisk fornærmet om jeg sier nei takk til alkohol, de greier ikke å forstå at noen frivillig går glipp av en anledning til å drikke...... Så her blir det mas kvelden lang om jeg sier nei takk, og masse spørsmål om hvorfor og om jeg er syk osv.... Så ser for meg at når jeg blir gravid kan dette bli et problem for meg... hjelper ikke å ta et glass heller og ikke drikke, for faren sitter og følger med for å fylle på så snart jeg har tatt en slurk.... spesse folk jeg vet...

 

Anonym poster: 71a64a4c5d1c39d792518652480a4f74

Skrevet

Evt kan du ta imot vinglasset, og drikke kun av vannglasset. Hvis noen spør deg kan du si at du har vondt i hodet, og at det ikke frister med vin.

 

Hvorfor lage store dekkhistorier og intrikate løsninger ut av noe som egentlig er veldig enkelt?

Hvis noen går i sitt stille sinn og lurer på om du er gravid, så må de vel få gjøre det, du trenger ikke bekrefte noe som helst, og kan bare stå på ditt.

 

Og om noen tilbyr deg smertestillende kan du takke pent nei, og si at det ikke er så ille at du trenger piller, så lenge du holder deg unna alkoholen.

Skrevet

Jeg har bare byttet glass med mannen. Når han har drukket noen munner så bytter vi. Så drikker han litt av mitt, og så bytter vi. Haha. Ingen som har merket noe da:D

 

Anonym poster: 3c7c1130380f2ae701053d830c861c30

Skrevet

Jeg tror nok null alkohol under graviditet er det beste. Jeg forstår at du ikke har lyst å fortelle slekta hvorfor du ikke drikker, men bruk heller andre unnskyldninger....kan du ikke "gå på pencilin"...? Eller være sjåfør...?

 

Det er kun en type antibiotika man ikek blande med alkohol, og den brukes i hovedsak mot klamydia, så den unnskyldningen ville jeg ikke brukt ;)

 

Hva om du tar et glass, later som du nipper til det, og lar mannen "smake" noen store slurker innimellom. Ingen sjekker vel om du drikker opp, jeg tror ikke jeg vill emerket det om noen ikke rørte vinglasset sitt, men ville sikkert merket det om de ikke tok i mot vin i det hele tatt.

 

 

Anonym poster: 6fbd25881758ae4128cad41f0dc3a904

 

Så når jeg fikk penicilin/antibiotika av legen sist og fikk streng beskjed om å ikke røre alkohol pga det kunne ødelegge effekten av medisinen, så måtte det være klamydia jeg hadde altså?

Hadde du møtt meg og jeg sa "drikker ikke pga antibiotika kur" hadde du da tenkt med en gang; oi, hun har klamydia.

 

 

Anonym poster: ba190594e0cdbbbbe7a4af8fb96643f6

 

Jeg fikk pencilin for tannkjøttbetennelse, med streng beskjed om null alkohol. Jeg tenkte sånn; hva kan det skade? For det første gjorde det vondt som et heeeelllvvveette med en eneste liten slurk, for det andre måtte det e DNA n kur til. Om det siste er pga 1 slurk, vet jeg ikke, men jeg kommer ALDRI til å drikke alkohol på pencilin kur igjen....selvom jeg får det får annet enn klamydia...

Skrevet

Takk ja til vin, og ikke drikk den. Jeg har gjort dette i to bryllup. Ingen reagerte på at jeg aldri drakk av glasset og servitørene plager deg ikke når glasset er fullt. Dersom noen kommenterer, som forøvrig er tåpelig, kan du rynke på nesen og si du ikke likte den noe særlig. Utover kvelden kan du få mannen til å bestille alkoholfrie drinker til deg.

Skrevet

Takker for svar.

 

Skjønner at mange syns jeg lager mye ut av noe som ikke egentlig er et problem, men for meg er det det.

 

Ser også at det er veldig få som svarer på hvor skadelig ett glass vin kan være, men jeg skjønner likevel at folk mener jeg bør holde meg unna.

 

Får bare vente og se, kanskje det ikke blir et problem (selv om jeg jo håper at vi lykkes) :).

 

HI

 

Anonym poster: d8aec9873dbbb12e3fefa6f285b0b0b4

Skrevet

Min venninne fikk et barn med nedsatt nyrefunksjon. Ett lite glass kunne tatt livet av dette barnet.

 

Dette visste de ikke før ungen ble født.

 

Just sayin'.

 

 

Anonym poster: dc78e9aa6f6d3f0000d1013f113b3b9b

Skrevet

Det finnes også forskning som sier at litt alkohold ikke er skadelig. Denne er fra i fjor:

 

http://www.dr.dk/Nyh...6/19/174759.htm

 

 

 

Anonym poster: d8aec9873dbbb12e3fefa6f285b0b0b4

 

På ellers friske fostr, kanskje ikke. Poenget er at du ikke kan vite om du bærer på et med nyrer som ikke helt fungerer som de skal, feks.

 

Dessuten viser andre rapporter det motsatte, og at det kan påvirke utviklingen alt på cellenivå.

Ikke verdt det, spør du meg. Mitt barn er viktigere for meg enn som så.. Kan du leve m deg selv om noe går galt?

 

Anonym poster: dc78e9aa6f6d3f0000d1013f113b3b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...