Gå til innhold

Alkohol og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha prøverør i mai, og skal i bryllup i juni. Dersom vi lykkes vil vi være en måned på vei når det er bryllup, og jeg ønsker ikke at alle skal få vite hvordan det står til så tidlig. Min mor mente at jeg måtte kunne ta ett glass vin til maten slik at jeg slapp alle disse spørsmålene. Min kusine derimot mente at dette var helt horribelt og totalt unødvendig. Hun skjønte ikke poenget med å drikke det glasset, og syns jeg burde la være (mistenker at min kusine ikke ser poenget med å drikke kun ett glass på noe tidspunkt i livet, hun er av typen som drikker for å bli full).

Jeg på min side, er noe usikker. Jeg ønsker ikke å fortelle hele slekta om en eventuell graviditet, og jeg er usikker på hvor skadelig dette ene glasset kan være. Det er ikke snakk om mer enn ett glass, og det er ikke snakk om ved flere anledninger enn dette bryllupet.

Hva tenker dere?

Anonym poster: d8aec9873dbbb12e3fefa6f285b0b0b4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror nok null alkohol under graviditet er det beste. Jeg forstår at du ikke har lyst å fortelle slekta hvorfor du ikke drikker, men bruk heller andre unnskyldninger....kan du ikke "gå på pencilin"...? Eller være sjåfør...?

Skrevet

Jeg tenker ingen alkohol. Si du skal noe dagen etter og skal kjøre tidligt eller noe.

Man drikker INGEN alkohol om man vet man er gravid

Anonym poster: ece9cf86574947cdb9f2a7a9aaeb40c6

Skrevet

Skjønner ikke vitsen med et glass? Da kan du like godt ta saft eller noe annet da. Men skjønner at du ikke vil alle skal få vite om evt. en graviditet. Men har du ingen mulighet til å bli servert alkoholfritt i smug den kvelden?

Anonym poster: ee860fa64ebc6e140a4932ef79ce761b

Skrevet

Jeg hadde sagt ja til et glass med vin og så bare latet som jeg drakk av det. De fleste har nok med å passe på seg selv i et bryllup, så antagelig er det ingen som legger merke til at du faktisk ikke drikker av glasset. Du kan jo også late som du drikker av glasset uten å drikke noe, evt passe på at du og mannen av og til setter glassene "tilfeldigvis" rett ved siden av hverandre sånn at han kan ta en slurk av ditt glass, eller dere kan bytte, så det ser ut som du får mindre i glasset ditt.

Anonym poster: bc76a792981785626b57bf85d1ab4968

Skrevet (endret)

Hold i et glass som du nipper til. Hell ut litt når ingen ser. Det er ingen som egentlig bryr seg!

Endret av Berta_78
Skrevet

Jeg er enig med din kusine. Det er potensielt veldig skadelig. Man vet ikke hvor grensen går, men fire uker gravid er man i en svært risikabel fase.

Fyll i glasset, hev det til leppene og fake. Så swapper du glass med din mann etter hvert. Ingen sitter og nistirrer på andres drikke.

Anonym poster: 8f96e6248e52a62ef4c87a8cbc3313d3

Skrevet

Vis du er usikker kan du jo ha alkoholfri vin bare tømme vinnen over på enn annen beholder åsså passe på at ingen andre drikker av den ;) eventuelt vis noen spør om du ikke skal drikke kan du si at du ikke ønsker å drikke i det hele tatt på din dag ;)

Eg bare tenkte i forhold til at du ikke bør drikke å når det er prøverør har dere gjedna prøvd enn stunn å bli gravid å då er det kanskje ikke vits i å gjerst på å drikke om det bare er ett glass men tror ikke bare ett glass er skadelig :) men du kan jo snakke med legen om det :)

Anonym poster: 2047399c9d5cf2d8928cb0581c017d4a

Skrevet

Tror ikke det er noe stort problem at du gjør en avtale med en servitør om at hun sjenker deg et glass alkoholfri vin/druejuice fra en vanlig vinflaske:-) da kan du drikke flere glass også!

Skrevet

Læste feil men uansett e der ingen som leggermerke til om du drikker av glasset sjøl eller om du tilfeldigtvis bytter glass med din mann event at du er sjåfør :)

Anonym poster: 2047399c9d5cf2d8928cb0581c017d4a

Skrevet

Hva er mest viktig for deg: ditt barns helse eller at noen kanskje vil fatte mistanke om at du er gravid?

Du kommer til å angre og bekymre deg resten av svangerskapet hvis du tar det glasset med vin.

På generelt grunnlag ville jeg ikke lyttet alt for mye til råd fra vår foreldregenerasjon, de er ikke alltid oppdatert på nyeste forskning.

Anonym poster: 15f0be2865bb208401915196a1fd85fa

Skrevet

Jeg var i bryllup til kusinen min da jeg var ca 6 uker på vei, ikke engang foreldrene mine visste det. Jeg takket ja til vin, og nippet til glasset, praktisk talt uten å svelge noe. De fleste fikk ikke med seg noe, men fetteren (satt rett ved siden av) min kommenterte litt som "du drikker ikke så mye, du", " kan jeg få champagnen din?" Men for meg fungerte bra. Det som var enda litt verre var at vi fikk fois gras til forrett, det er jo potensielt verre for barnet enn en slurk vin... Jeg virket nok noe kresen... ;-)

Skrevet

Jeg tror nok null alkohol under graviditet er det beste. Jeg forstår at du ikke har lyst å fortelle slekta hvorfor du ikke drikker, men bruk heller andre unnskyldninger....kan du ikke "gå på pencilin"...? Eller være sjåfør...?

Det er kun en type antibiotika man ikek blande med alkohol, og den brukes i hovedsak mot klamydia, så den unnskyldningen ville jeg ikke brukt ;)

Hva om du tar et glass, later som du nipper til det, og lar mannen "smake" noen store slurker innimellom. Ingen sjekker vel om du drikker opp, jeg tror ikke jeg vill emerket det om noen ikke rørte vinglasset sitt, men ville sikkert merket det om de ikke tok i mot vin i det hele tatt.

Anonym poster: 6fbd25881758ae4128cad41f0dc3a904

Skrevet

Et glass vin skader ikke, spesielt ikke så tidlig i svangerskapet.

Jeg er tilhenger av null alkohol i svangerskapet, men det går an og nippe litt til glasset som nevnt over, tror ingen legger merke til det.

Jeg hadde en heidundrende fest 2 dager før jeg testet positivt (jeg var nesten 6 uker på vei da jeg testet positivt) og lille karen min har overlevd det :)

Skrevet

Takker så mye for svar!

Ser at alle er enige med min kusine her..

Jeg er klar over at foreldregenerasjonen vår ikke er oppdatert på nyest forskning, men de fleste barn fra den tiden har fått noen glass vin mens de ble laget, og de færrest har lidd noen nød av det. Jeg vet for et fakta at både jeg og mine søsken har fått vin både som fostre og spedbarn (gjennom morsmelk), men aldri i store mengder.

Personlig er jeg veldig usikker. Kjenner at dette var en vanskelig problemstilling for meg, men jeg takker for tips og tilbakemeldinger.

Skrevet

Siste her var HI.

Skrevet

Et glass vin skader ikke, spesielt ikke så tidlig i svangerskapet.

Det kan da virkelig ikke du vite.

Å argumentere med at ditt barn kom fra det selv om du var på fylla, er omtrent like logisk som å si at bilsikring er fullstendig unødvendig siden du kjørte bil uten belte her en dag uten å dø.

Man vet ikke hvor grensen går for hvor mye alkohol som er skadelig og hvor tidlig i svangerskap det kan gjøre skade. Derfor er den offisielle anbefalingen totalavhold under svangerskap.

Anonym poster: 8f96e6248e52a62ef4c87a8cbc3313d3

Skrevet

Det går nok fint å drikke det glasset, men det går vel litt på samvittigheten. Jeg hadde aldri klart å drikke alkohol hvis jeg viste at jeg var gravid. Det er sikkert ingen som merker at du ikke drikker uansett. Men hvis du er redd for det, så kan jo du bare kjøre deg en alkohol fri vin, og helle den oppi en tom vin flaske.... Fins mange lure ting du kan gjøre skjønner du:-)

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet (endret)

Vær sjåfør, da vel? Eller si at dere er prøvere, derfor holder du deg unna alkohol en stund. Folk forstår vel det?

Hvorfor gjøre det verre enn det er? ;)

Endret av Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Det er kun en type antibiotika man ikek blande med alkohol, og den brukes i hovedsak mot klamydia, så den unnskyldningen ville jeg ikke brukt ;)

Hva om du tar et glass, later som du nipper til det, og lar mannen "smake" noen store slurker innimellom. Ingen sjekker vel om du drikker opp, jeg tror ikke jeg vill emerket det om noen ikke rørte vinglasset sitt, men ville sikkert merket det om de ikke tok i mot vin i det hele tatt.

Så når jeg fikk penicilin/antibiotika av legen sist og fikk streng beskjed om å ikke røre alkohol pga det kunne ødelegge effekten av medisinen, så måtte det være klamydia jeg hadde altså?

Hadde du møtt meg og jeg sa "drikker ikke pga antibiotika kur" hadde du da tenkt med en gang; oi, hun har klamydia.

Anonym poster: ba190594e0cdbbbbe7a4af8fb96643f6

Skrevet

Vi skal ha prøverør i mai, og skal i bryllup i juni. Dersom vi lykkes vil vi være en måned på vei når det er bryllup, og jeg ønsker ikke at alle skal få vite hvordan det står til så tidlig. Min mor mente at jeg måtte kunne ta ett glass vin til maten slik at jeg slapp alle disse spørsmålene. Min kusine derimot mente at dette var helt horribelt og totalt unødvendig. Hun skjønte ikke poenget med å drikke det glasset, og syns jeg burde la være (mistenker at min kusine ikke ser poenget med å drikke kun ett glass på noe tidspunkt i livet, hun er av typen som drikker for å bli full).

Jeg på min side, er noe usikker. Jeg ønsker ikke å fortelle hele slekta om en eventuell graviditet, og jeg er usikker på hvor skadelig dette ene glasset kan være. Det er ikke snakk om mer enn ett glass, og det er ikke snakk om ved flere anledninger enn dette bryllupet.

Hva tenker dere?

Men hvorfor skal du være avhengig av hvorvidt kusinen din ser poenget i det? Eller noen andre for den saks skyld? Folk er forskjellige og har forskjellige forutsetninger for å forstå forskjellige ting. Alle kan ikke forstå alt, og det må hver enkelt bare innfinne seg med. Det viktigste er at du forstår det.

Skrevet

Så når jeg fikk penicilin/antibiotika av legen sist og fikk streng beskjed om å ikke røre alkohol pga det kunne ødelegge effekten av medisinen, så måtte det være klamydia jeg hadde altså?

Hadde du møtt meg og jeg sa "drikker ikke pga antibiotika kur" hadde du da tenkt med en gang; oi, hun har klamydia.

Anonym poster: ba190594e0cdbbbbe7a4af8fb96643f6

Les ordentlig du. "brukes i HOVEDSAK mot klamydia". Ikke utelukkende. Men ja, hadde du sagt at du ikke drikker pga antibiotikakur så hadde jeg ledd litt inni hodet mitt og lurt på hvem du hadde vært på.

Man skal aldri drikke seg FULL når man går på AB, det ødelegger effekten av medisinen, men det er kun metronidazole man overhodet ikek skal røre medisin når jeg tar.

Ser forresten at jeg blandet, metronidazol er ikke den som brukes mot klamydia, så der hadde jeg ledd av deg på feilaktig grunnlag (men det er uansett det vil mange vil tro...), den brukes i hovedsak til mageinfeksjoner (les= diaré) og infeksjoner i underlivet til kvinner, så er nok ikke det jeg ville flagget uansett ;)

http://www.klikk.no/helse/sykdom/article726073.ece

Skrevet

Vær sjåfør, da vel? Eller si at dere er prøvere, derfor holder du deg unna alkohol en stund. Folk forstår vel det?

Hvorfor gjøre det verre enn det er? ;)

Enig..... Herregud...

Lager problemstillinger ut av ikke no!!

Skrevet

Synes egentlig den "antibiotika" unnskyldningen er rimelig oppbrukt jeg, ville nok gjennomskuet det fort.

Og hvor mange er sjåfør i eget bryllup?

Eller skal kjøre laaaangt dagen etter? Man tåler fint ett glass vin kvelden før da, uten at man våkner med promille dagen etter.

Anonym poster: c1f2c234fe1006ccfd62de0811339369

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan være i tvil, eller hvordan dette kan være et problem i det hele?

For det første er det mange mnd til og ærlig talt ikke et stort problem å bekymre seg for i månedsvis på forhånd.

Når man er gravid, drikker man ikke alkohol. Så enkelt er det, så får du heller jobbe med forklaringene. Du blir nok overrasket over hvor få som bryr seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...