Gå til innhold

Noen foreldreråd fra en lærer

Anbefalte innlegg

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Masse flotte tips og råd, hi, men også et par ting jeg hevet et øyebryn av..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde dette var normalt for foreldre, men kanskje det ikke er det. Jeg har faktisk "fulgt" alle de punktene der, uten at noen fortalte meg det.

Men jenta mi på 12 fortalte noe her om dagen ang en lærer de hadde de første årene som ga meg bekymringer. Jeg har aldri før hørt om dette. Læreren hadde "klikket" flere ganger i klasserommet, blant annet truet en elev med juling og slengt bøkene til en annen i gulvet. Denne læreren ble sykemeldt rett etter, men det gjør ikke ting bedre. Det er den voksne sitt ansvar å ta vare på barna, og da må man bare glemme egne problemer.

Anonym poster: d491c263d772b49dac198328fa9b2d08

Skrevet

Kjempebra innlegg HI, men jeg må si som ei over her at jeg også trodde dette var vanlig at foreldre gjorde! :)

Skrevet

Synd at mange har dårlige erfaringer med sine og barnas lærere, men det gjelder vel de fleste, meg selv inkludert.

Som sagt var ikke dette ment som en støttetråd for udugelige lærere. Jeg har inge interesse av å forsvare lærere som ikke funker!

Dette var ment som tips til hvordan BARNA kan få en bedre hverdag.

Forutsatt at læreren er en oppegående og velfungerende pedagog, det må man jo som et utgangspunkt forvente!

Jeg mener IKKE at dere skal forgude læreren og stole blindt på denne, jeg forstår ikke hvordan dere klarer å tolke det dit hen.

Jeg mener bare at det dere reagerer på bør dere ta direkte med læreren, og ikke nøre opp under negative følelser sammen med barnet.

Og da snakker jeg selvsagt ikke om alvorlige overtredelser fra lærerens side, og at dere skal overse barnet deres til fordel for blind lojalitet overfor en elendig lærer! Jeg tror da så godt om dere at jeg antok dere forstod det..

Jeg møter mange usikre foreldre, som garantert ikke har blitt "peppet full" av disse tipsene i flere år... Og som ikke tenker over det selv.

Selv er jeg lærer på en steinerskole, uten at det burde ha noe å si, og for meg er en del av disse tingene som blir nevnt av ting dere reagerer på, en selvfølge.

En viktig del av vår utdannelse er å SE barnet, med varme og respekt, og å møte barnet med nye øyne hver dag.

Dette regner jeg med alle lærere jobber med hver dag!

En lærer må jobbe med seg selv konstant.

Men, som sagt, dette var ment som tips til foreldrene.

Dere kan gjerne starte en annen tråd om hva en bør kunne forvente av en lærer, det er også et interessant tema - men det var ikke intensjonen bak denne tråden.

Prøv som en over her skrev, å legge egne negative erfaringer til side, og les det som generelle tips.

Mvh HI

Anonym poster: b986c9f8662a0b119eb6d80fca7f6dbc

Skrevet

Kjempebra innlegg HI, men jeg må si som ei over her at jeg også trodde dette var vanlig at foreldre gjorde! :)

Ja, de aller fleste, heldigvis! :-)

HI

Skrevet

Enig. Blir oftes sjokkert over foreldre som omtaler lærere, skole og arbeidslivet negativt mens barna hører på. Selvfølgelig kan man være uenig med læreren i enkelte saker, men jeg følger opp skolens gjøren og læren fordi det er det beste for barnet mitt.

Anonym poster: 990f94ed9887c98c14b4b6bacbb24517

Skrevet

"gjøren og laden" skulle det stå

Anonym poster: 990f94ed9887c98c14b4b6bacbb24517

Skrevet

Som lærer må jeg bare si at jeg synes innlegget ditt var i overkant langt og formanende. Håper du har en annen stil som lærer, ellers kommer foreldremøtene dine til å bli ensomme etter hvert.

Skrevet

Erfaringsvis treffer "gode råd" kun når timingen er riktig - altså når folk faktisk trenger de gode rådene.

Jeg synes hele innlegget ble for langt, for bedrevitende og for mye pekefinger. Er ganske sikker på at hvis det ble snudd på hodet "Noen lærerråd fra en forelder", så ville du HI ha skjønt at dette ikke funker noe særlig.

Skrevet

Erfaringsvis treffer "gode råd" kun når timingen er riktig - altså når folk faktisk trenger de gode rådene.

Jeg synes hele innlegget ble for langt, for bedrevitende og for mye pekefinger. Er ganske sikker på at hvis det ble snudd på hodet "Noen lærerråd fra en forelder", så ville du HI ha skjønt at dette ikke funker noe særlig.

Jeg er jo selv mor, og skriver dette like mye som en mor, og har oppe i tråden nettopp invitert til å lage en ny tråd med hva vi foreldre kan forvente av en lærer! :-) Det er en like viktig og interessant debatt!

Skjønner at det for dere som har det meste av dette innabords kan virke selvfølgelig, men da er det kanskje ikke ment for dere. Møter mange usikre foreldre som ikke har den nødvendige kunnskapen om hvordan de kan hjelpe barna sine.

Mvh HI

Skrevet

For meg er det en viktig og interessant debatt når man klarer å være litt mer generell og man klarer å treffe dem som trenger det. Hvis foreldre trenger denne hjelpen, tror jeg faktisk ikke de tar den til seg gjennom en oppskrift på Din Baby. Dessuten ville det blitt en debatt dersom du tok imot noen tilbakemeldinger på at dette virker litt moraliserende. Det blir jo ikke en debatt av at den som starter samtalen fortsetter å hevde at hun har rett og at innvendingene ikke er gyldige.

Skrevet

Som lærer må jeg bare si at jeg synes innlegget ditt var i overkant langt og formanende. Håper du har en annen stil som lærer, ellers kommer foreldremøtene dine til å bli ensomme etter hvert.

Neida, jeg holder LANGE foredrag og enetaler for klassen! Og på hvert foreldremøte, mens jeg står og vifter med pekefingeren! ;-)

Kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Vi har kjempefine foreldremøter, foreldrene føler seg sett og hørt, og at barna også blir det. Vi oppfordrer dem hele tiden til å si i fra om de har noe på hjertet, og vi prøver så godt vi kan å gjøre det samme overfor dem.

Hva er din lærerstil, frøken streng? Håper du har en annen tone for barna og foreldrene enn den du viser snurten av her, ihvertfall! :-)

Dette er jo et forum for foreldre, og et fint sted å skrive ting som opptar en. Du kan jo selv tenke deg fram til at man kanskje ville formulert seg på en annen måte på et foreldremøte, selv om vi har vært inne på det meste, på en ydmyk og ikke-formanende måte.

Av og til virker det som om folk er ute etter å misforstå her inne?

HI

Skrevet

For meg er det en viktig og interessant debatt når man klarer å være litt mer generell og man klarer å treffe dem som trenger det. Hvis foreldre trenger denne hjelpen, tror jeg faktisk ikke de tar den til seg gjennom en oppskrift på Din Baby. Dessuten ville det blitt en debatt dersom du tok imot noen tilbakemeldinger på at dette virker litt moraliserende. Det blir jo ikke en debatt av at den som starter samtalen fortsetter å hevde at hun har rett og at innvendingene ikke er gyldige.

Bare lurte på om du har lest alle innleggene og alle mine svar så langt? Har forsøkt å forklare og utdype der jeg har følt meg/innlegget misforstått. Men det er også lov å være uenige! :-) Opplever faktisk at mange foreldre hadde trengt disse rådene, om de er her inne eller ei vet jeg ikke.

Syns bare at foreldrenes krav og forventninger til lærerne kunne vært en annen tråd, nettopp fordi det liksom ikke var saken her, og fordi det hadde fortjent sin egen tråd.

HI

Skrevet

Ja, jeg har lest svarene dine.

Er ikke i tvil om at en del foreldre trenger råd. Neppe noen som trenger alle, men mange som trenger noen. Jeg har imidlertid lært at folk tar til seg gode råd først når de erkjenner at de trenger dem. Dessuten at råd først integreres når de utspiller seg i en samtale som handler om den enkelte.

Skrevet

Ja, jeg har lest svarene dine.

Er ikke i tvil om at en del foreldre trenger råd. Neppe noen som trenger alle, men mange som trenger noen. Jeg har imidlertid lært at folk tar til seg gode råd først når de erkjenner at de trenger dem. Dessuten at råd først integreres når de utspiller seg i en samtale som handler om den enkelte.

Selvsagt. Jeg har dessverre ikke mulighet til å oppsøke hver enkelt på dette forumet privat, så da ble det en fellestråd, gitt.

Jeg er ikke enig i at det ikke en noen vits i å prøve å gi råd. Det er da halve poenget med dette forumet.

Er man ikke interessert i temaet, eller uvillig til råd, skjønner jeg ikke helt hvorfor man går inn og leser en slik tråd.

Kanskje treffer det noen, og det er bedre enn ingenting.

HI

Skrevet

#27 her igjen.

Dette handler om å virkelig se barna sine. Ikke for hva man vil de skal være, men for hvem de virkelig er.

Jeg har opplevd at eldste barnet mitt ble mobbet(h*n er voksen nå). Og jeg jobbet hardt med skolen, men når foreldrene til mobberne ikke ville innse at de hadde et "mobberbarn", så er det tøft å få til endringer.

Så at mange foreldre virkelig trenger råd, om de har små eller store barn, det vet jeg.

Jeg ser ingen pekefinger i HI sitt hovedinnlegg. Jeg ser råd som mange foreldre bør ta til seg, og som de ville fått høre dersom de gikk gjennom PMT-O, FNT og lignende.

Tro ikke at foreldre eller lærere er perfekte mennesker, men de fleste vil gjøre så godt de kan. Og du "Iiiik" bør kanskje ta til deg noe av det som HI nevner her.

Skrevet

Jeg er nok bare drittlei av å lese den ammr tiraden om at vi må støtte lærerene og være positive til alt om og om igjen.

Vi får 2 konferansetimer i året. Ingen uten barn. Da er det ikke enkelt å ta opp problemer eller hvordan eleven egentlig ligger faglig. Har gandke enkle barn som jeg føler blir mye oversett siden de hverken er problembarn, veldig faglig sterke eller svake rller stikker seg voldsomt frem.

Sist foreldremøte tok vi opp klassemiljøet. Lærerene ville ikke delta i dislusjonen pga taushetsplikt og ba bare oss foreldte finne tiltak for å brdrre den. Ikke enkelt når de færreste av oss viste hverken hva som var problemet ellrr hvem som slet.

Anonym poster: a9161a063ff7d6f6141d08112bc781eb

Høres ikke bra ut... Jeg er selv lærer og har ordnet ekstraodinære møter med foreldre uten barn pga bekymring eller andre ting. De har gjerne tatt kontakt først og så har vi hatt møte. Gjerne laget en framtidsplan med påfølgende oppfølgingsmøte®. På foreldremøter har jeg vært ærlig om problem i klassemiljøet uten å nevne navn. Synes sånne ting er viktig. Foreldremedvirkning er utrolig viktig, og jeg synes foreldre kunne tatt kontakt oftere, gjerne kommet på besøk i klassen (småtrinn), heller en gang for mye enn aldri :D

Anonym poster: b59b8bb567fbaf0444ec23fd54bd6fc5

Skrevet (endret)

Jeg er ikke enig i at det ikke en noen vits i å prøve å gi råd. Det er da halve poenget med dette forumet.

Er man ikke interessert i temaet, eller uvillig til råd, skjønner jeg ikke helt hvorfor man går inn og leser en slik tråd.

Kanskje treffer det noen, og det er bedre enn ingenting.

HI

Men da skjønner jeg at vi er uenige, for jeg tenker virkelig ikke at det er halve poenget med forumet. Vi er nok langt på vei enige innholdsmessig, men formen er ugrei for meg.

Endret av Iiiiik
Skrevet

#27 her igjen.

Jeg ser ingen pekefinger i HI sitt hovedinnlegg. Jeg ser råd som mange foreldre bør ta til seg, og som de ville fått høre dersom de gikk gjennom PMT-O, FNT og lignende.

Tro ikke at foreldre eller lærere er perfekte mennesker, men de fleste vil gjøre så godt de kan. Og du "Iiiik" bør kanskje ta til deg noe av det som HI nevner her.

Ja, dette er gode råd (i hvert fall mange av dem) og det er råd man ville kunne fått i PMT-O f.eks. Forskjellen er at foreldre som mottar PMT-O har bedt om hjelp og derfor er i en annen posisjon.

Tar gjerne imot tips fra deg #27/41 på hva du tenker at jeg bør ta til meg, særlig hvis det kun er denne tråden som er utgangspunktet ditt.

Skrevet

Det er ganske mange foreldre som trenger råd selv om de ikke ber om det. Det kannlikevel være de setter pris på dem om de får det, det er da denne tråden et bevis på? Det kan da være ting man bare ikke har tenkt på før. Det er ikke alle foreldre som har en slik avvisende holdning til andres erfaringer, og nærmest går i forsvar om de skulle ramle over noe de ikke har bedt om. Skjønner ikke helt hva du vil frem til. Er man ikke interesserte i råd går man ikke inn på en tråd med ordet "råd" i overskriften. Egentlig ganske enkelt.

Hva syns du dette forumet handler om, annet å å få og gi råd, spesieøt angående barn? Dele gode tips og Men også om andre ting, da vi alle har liv utenom barnanog.

Skrevet

Det er ganske mange foreldre som trenger råd selv om de ikke ber om det. Det kannlikevel være de setter pris på dem om de får det, det er da denne tråden et bevis på? Det kan da være ting man bare ikke har tenkt på før. Det er ikke alle foreldre som har en slik avvisende holdning til andres erfaringer, og nærmest går i forsvar om de skulle ramle over noe de ikke har bedt om. Skjønner ikke helt hva du vil frem til. Er man ikke interesserte i råd går man ikke inn på en tråd med ordet "råd" i overskriften. Egentlig ganske enkelt.

Hva syns du dette forumet handler om, annet å å få og gi råd, spesielt angående barn? Dele gode tips og erfaringer. Mest om livet med barn, men også om andre ting, da vi alle har liv utenom barna og.

Skrevet

Fint innlegg... =) selv følger jeg disse rådene, og føler ikke at innlegget ditt er belærende... Men det er nok fordi jeg ikke føler de som ett angrep.

HADDE JEG IKKE FULGT DISSE RÅDENE DERIMOT, JA DA KAN DET NOK HENDE JEG HADDE TATT DET SOM BELÆRING...

HINT HINT

Skrevet

Fint innlegg... =) selv følger jeg disse rådene, og føler ikke at innlegget ditt er belærende... Men det er nok fordi jeg ikke føler de som ett angrep.

HADDE JEG IKKE FULGT DISSE RÅDENE DERIMOT, JA DA KAN DET NOK HENDE JEG HADDE TATT DET SOM BELÆRING...

HINT HINT

Hehe.. ;-)

Skrevet

Jeg er nok bare drittlei av å lese den ammr tiraden om at vi må støtte lærerene og være positive til alt om og om igjen.

Vi får 2 konferansetimer i året. Ingen uten barn. Da er det ikke enkelt å ta opp problemer eller hvordan eleven egentlig ligger faglig. Har gandke enkle barn som jeg føler blir mye oversett siden de hverken er problembarn, veldig faglig sterke eller svake rller stikker seg voldsomt frem.

Sist foreldremøte tok vi opp klassemiljøet. Lærerene ville ikke delta i dislusjonen pga taushetsplikt og ba bare oss foreldte finne tiltak for å brdrre den. Ikke enkelt når de færreste av oss viste hverken hva som var problemet ellrr hvem som slet.

Anonym poster: a9161a063ff7d6f6141d08112bc781eb

Høres ikke bra ut... Jeg er selv lærer og har ordnet ekstraodinære møter med foreldre uten barn pga bekymring eller andre ting. De har gjerne tatt kontakt først og så har vi hatt møte. Gjerne laget en framtidsplan med påfølgende oppfølgingsmøte®. På foreldremøter har jeg vært ærlig om problem i klassemiljøet uten å nevne navn. Synes sånne ting er viktig. Foreldremedvirkning er utrolig viktig, og jeg synes foreldre kunne tatt kontakt oftere, gjerne kommet på besøk i klassen (småtrinn), heller en gang for mye enn aldri :D

Anonym poster: b59b8bb567fbaf0444ec23fd54bd6fc5

Enig, dette høres ikke normalt ut. Rart å ikke kunne snakke om klassemiljøet uten å nevne enkeltbarn! Og snodig at elevene må være med på alle møter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...