Gå til innhold

Noen foreldreråd fra en lærer

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Skap en god relasjon til læreren, og la dette synes overfor barnet ditt. Dette er kjempeviktig! Og det er ikke for lærerens skyld..

- Snakk alltid respektfullt om læreren mens barnet hører på, er det noe du reagerer på eller lurer på, ta det opp med læreren.

- Husk at læreren skal være der for alle elevene, også han som slår og erter, og ikke kun ditt barn.

- Om barnet ditt forteller om alt alle andre gjør mot det, spør også: men hva gjorde du? på en rolig og ikke-anklagende måte.

- Husk at du ikke kan ta alt det barnet ditt forteller som direkte sannhet, uansett om barnet selv opplever det slik. Et barn kan VELDIG fort glemme at han/hun gjorde eller sa noe lite hyggelig før den evt episoden.

- Er det noe som bekymrer deg, spør læreren. Men ha litt is i magen, og ikke la din bekymring vises unødig overfor barnet ditt. OFTE er det foreldrene som smitter sin uro over på barna sine. Det være seg egne vonde erfaringer de har fra barndommen el.l. Feks en mor som har blitt mobbet som barn, som nesten begynner å gråte og viser tydelige negative følelser og uro, når barnet forteller om at en annen har ertet eller gjort noe stygt, og således gjør noe lite til nesten en "mobbesak". Prøv heller å berolige og si at du skal snakke med læreren om det.

- Har barnet ditt en konflikt med et annet barn, snakk med lærer og med forelderen til barnet det gjelder. Godt foreldresamarbeid uten anklager er GULL verdt, inviter hverandre hjem under styre av foreldrene.

- Er barnet ditt ensomt, snakk med hyggelige foreldre og avtal at barna skal være med hverandre hjem. Ikke la det være opp til barna å invitere, og kanskje føle nederlaget ved et evt nei.

- Prøv å få som policy i klassen at alle inviteres i bursdager, eller alle jenter/gutter. Det er så lett å tenke at det ikke har noe å si hvis man bare inviterer noen få, men tenk å være den jenta som aldri blir invitert når det er noen få... Man kan fint ha ute-/skøyte-/badebursdager om man har det trangt.

- Kom på sosiale tilstelninger og møter når du kan. Det er viktig for det sosiale og gjør barnet stolt. Det viser at du bryr deg om barnets hverdag, og tar det seriøst.

- VIs interesse for barnets skolehverdag og -arbeid, da viser du at barnets hverdag og liv er viktig og interessant, og at skolen er viktig.

- Er det noe som bekymrer deg, noe alvorlig barnet forteller om ting som skjer på skolen, fortell det til læreren. Det er UMULIG å få med seg og se alt som skjer.

- Oppfordre barnet til å fortelle det til læreren direkte, hvis det skjer noe vondt.

- Hvis barnet sier at læreren ikke bryr seg om visse ting, ta det med en klype salt. Det kan være mange grunner til at det kan se ut slik for et barn. Det kan være at læreren må velge å overse visse ting, eller at lærer tar praten med den andre eleven etterpå under roligere former, at man har en langsiktig plan og jobber med et barn på en viss måte, og ikke alltid kan ta hver sak opp, eller rett og slett at tid og ressurser ikke alltid strekker til ved hver eneste anledning.

- Merk klær og utstyr godt! ;-)

Anonym poster: b986c9f8662a0b119eb6d80fca7f6dbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Respekterer de lærerens som fortjener respekt.

Har vært med på lærere som gir f* i drapstrusler slag osv osv. Så tittelen lærer gir ikke auto respekt.

Samarbeider med de i bh og sk som faktisk gjør jobben sin, men jeg evner og å gi beskjed på en høflig måte om det er en person jeg ikke ønsker nært ett av mine barn.

Anonym poster: 46646701c372f68a2634443dbbec8f97

Skrevet

Respekterer de lærerens som fortjener respekt.

Har vært med på lærere som gir f* i drapstrusler slag osv osv. Så tittelen lærer gir ikke auto respekt.

Samarbeider med de i bh og sk som faktisk gjør jobben sin, men jeg evner og å gi beskjed på en høflig måte om det er en person jeg ikke ønsker nært ett av mine barn.

Anonym poster: 46646701c372f68a2634443dbbec8f97

Så klart, mener ikke at man skal bøye seg i støvet når LÆREREN kommer...

Det sier seg selv at det finnes lærere som ikke duger.

Men du ser poenget mitt? At om foreldrene skaper gode relasjoner med lærere og andre foreldre, skaper dette trygge omgivelser for barna, og godt samarbeid rundt vanskelige situasjoner. Underforstått at læreren er en oppegående person, jeg tar jo ikke utgangspunkt i de som ikke fungerer i jobben sin. Det blir et annet kapittel.

Og at foreldre må se større enn sitt eget barn... Det er det mange som strever med! Og jeg er tross alt mor selv, så jeg er på begge sider.

Skrevet

Kunne også skrevet dette kun i kraft av å være mor. Men nå er jeg tilfeldigvis lærer, så ser begge sider.

Vi foreldre har også en jobb å gjøre, og det er mange ting som kan skape en bedre hverdag for barna våre.

Det kommer ikke ved å se seg blind på sin egen gullunge, men å se hele fellesskapet som en klasse med alle voksne rundt, er.

HI

Skrevet

Lei av å lese om lærere og barnehageansatte som forherliger seg selv og rettleder alle andre her inne! Dersom dere har et problem så ta det opp med de det gjelder, kvinn dere opp, velg ikke alltid den feige utveien. De fleste kan faktisk tenke selv!

Anonym poster: 49cf630884a85c027a0b45c545e28adc

Skrevet

Lei av å lese om lærere og barnehageansatte som forherliger seg selv og rettleder alle andre her inne! Dersom dere har et problem så ta det opp med de det gjelder, kvinn dere opp, velg ikke alltid den feige utveien. De fleste kan faktisk tenke selv!

Anonym poster: 49cf630884a85c027a0b45c545e28adc

Hæ? Klarte du virkelig å tolke mitt innlegg som selvforherligelse? Kan flere kommentere, og si om de også opplevde innlegget på samme måte som anonym her?

Da har du ihvertfall misforstått, prøv å lese det en gang til og se om du kan få noe annet ut av det.

Dette var ment som tips, fra en mor, og lærer, til hvordan man kan få et godt sammarbeid og godt miljø, for barnets skyld. Jeg møter mange foreldre som glemmer disse tingene, eller som er førstegangs, usikre, eller bare ikke har tenkt over hvor viktige de er. For barnet, ikke som en tjeneste overfor læreren.

Om jeg hadde opplevd at alle foreldre hadde alt detta innabords, ville jeg neppe følt noe behov for å skrive innlegget.

Mvh HI

Skrevet

Den slags råd blir vi tuutet ørene fulle av.fra før ungene starter på skolen. sikkert viktig,men ønsker meg en lærer til ungene som gidder å ta opp ting selv også. "Taushetsplikt" har blitt et greit ord på ansvarafraskrivelse.

Å ta det ungene sier med en klype salt er greit nok, men jeg stoler ikke mer på lærerene.

Anonym poster: a9161a063ff7d6f6141d08112bc781eb

Skrevet

Den slags råd blir vi tuutet ørene fulle av.fra før ungene starter på skolen. sikkert viktig,men ønsker meg en lærer til ungene som gidder å ta opp ting selv også. "Taushetsplikt" har blitt et greit ord på ansvarafraskrivelse.

Å ta det ungene sier med en klype salt er greit nok, men jeg stoler ikke mer på lærerene.

Mener du at det er en motsetning mellom disse rådene og det at en lærer også selvfølgelig skal ta ting opp med foreldrene? Det burde være en selvfølge, spør du meg.

Synd at du ikke stoler på lærerne. Hva er det som gjør at du ikke stoler på dem? At du føler de ikke bryr seg, at de later som de ikke ser ting for lettvinthetens skyld, eller at de er dårlige pedagoger? Veldig dumt når det blir sånn, spesielt for barnet. Det kan i verste fall komme i en lojalitetskonflikt mellom foreldre og lærer, og det burde det få slippe så langt det er mulig. Det betyr selvsagt ikke at man skal finne seg i udugelige lærere!

Skrevet

Applaus til deg Hi! Bra innlegg!

jeg er forresten ikke lærer, men synes rådene er gode likevel gitt ;)

Skrevet

Jeg skrev at jeg ikke stolte mer på læreren enn ungene, ikke at jeg okke stolte på læreren. Lærerene her tar aldri uoppfordret kontakt. Har ikke hendt en gang på 3 år. Svarer sjelden på ting vi skrivrr i kontaktboka og har 15 min telefonyid i uka.

De nekter å snakke om problemer i klassen og hva de gjør med dey pga "taushetsplikt".

Ungene liker lærerene sine ganske godt, men du verden så vanskig det rr å være ppossitiv til dem for oss foreldre.

Skrevet

Applaus til deg Hi! Bra innlegg!

jeg er forresten ikke lærer, men synes rådene er gode likevel gitt wink.png

Takk! Begynte nesten å bli bekymret for om jeg hadde formulert meg helt tussete, siden de som har kommentert hittil så ut til å ha misforstått intensjonen min bak innlegget! ;-)

Skrevet

Jeg skrev at jeg ikke stolte mer på læreren enn ungene, ikke at jeg okke stolte på læreren. Lærerene her tar aldri uoppfordret kontakt. Har ikke hendt en gang på 3 år. Svarer sjelden på ting vi skrivrr i kontaktboka og har 15 min telefonyid i uka.

De nekter å snakke om problemer i klassen og hva de gjør med dey pga "taushetsplikt".

Ungene liker lærerene sine ganske godt, men du verden så vanskig det rr å være ppossitiv til dem for oss foreldre.

Ok, jeg skjønner. Høres jo litt rart ut dette, kjipt å føle at man ikke når fram til læreren! Du mener da kontakt utover foreldresamtaler to ganger i året? Er det ting du føler lærer burde sagt i fra om, slik at det hadde vært naturlig å ta kontakt utenom disse to samtalene og foreldremøter? Kan det være at lærer syns alt fungerer fint med barnet ditt?

Og har du/foreldrene i klassen tatt dette opp med klassekontakten, eller meldt det inn som en sak til foreldremøte?

Det kan jo ofte hjelpe å få problemene opp i lyset..

Håper dere får ordnings på det, slik at dere kan slappe av. Godt lærerne er likt av barna ihvertfall! :-)

UANSETT, mitt innlegg var aldri ment som en forsvarstale for lærere eller skoler som ikke fungerer, det er der jeg føler du misforstod meg. ;-)

Skrevet

Jeg er nok bare drittlei av å lese den ammr tiraden om at vi må støtte lærerene og være positive til alt om og om igjen.

Vi får 2 konferansetimer i året. Ingen uten barn. Da er det ikke enkelt å ta opp problemer eller hvordan eleven egentlig ligger faglig. Har gandke enkle barn som jeg føler blir mye oversett siden de hverken er problembarn, veldig faglig sterke eller svake rller stikker seg voldsomt frem.

Sist foreldremøte tok vi opp klassemiljøet. Lærerene ville ikke delta i dislusjonen pga taushetsplikt og ba bare oss foreldte finne tiltak for å brdrre den. Ikke enkelt når de færreste av oss viste hverken hva som var problemet ellrr hvem som slet.

Skrevet

Jeg må hvis ut og kjøpe noen blomster til læreren til sønnen min, for jeg får en telefon hvis det er noe. Vi hadde en episode der en av guttene som ikke er av den enkle sorten hadde klikket og slo sønnen min.

Læreren ringte meg med en gang hun hadde fått pratet med guttene om hva som hadde skjedd, og hun ringte også til foreldrene til denne gutten. Dagen etter fikk sønnen min pannekake og litt frukt i en skål av en angrende gutt som var lei for det som skjedde.

Klassen er nå veldig flinke til ta vare på hverandre, og tar hensyn til at ikke alle er like flinke med sosiale kodene.

Anonym poster: 45f3130ecbe04a5f127a9a6df3aa4421

Skrevet

Supre råd! Jeg er selv lærer og tror det er viktig å bruke tid på å skape et godt miljø i klassen (også blandt foreldre).

Det er en utfordring å få alle foreldre med på laget, men jeg opplever gode resultater når vi sammen har oppnådd det. Som du skriver så har mange voksne vonde erfaringer fra skolen som ubevisst preger deres relasjon til barnas lærere. Jeg tror derfor det er viktig å være rolig og behersket i møte med disse. (De kan ofte virke lite samarbeidsvillige i starten) Når de etterhvert forstår at man som lærer ønsker å gjøre det beste for alle barna i klassen, også deres, så pleier det å gå bedre. Det er faktisk viktigst å ha en god relasjon til disse foreldrene da det dessverre ofte (selvsagt ikke alltid) er barn av slike foreldre som har et konfliktfylt forhold til skolen/medelever.

Anonym poster: a1fd179a534397181697ad23640bf425

Skrevet

Jeg må visst ut å kjøpe både blomster og konfekt til lærerne på skolen til barna mine, for jeg får telefon hvis læreren er bekymret for noe, noe har skjedd etc. Lærerne har også alltid tid til dn prat når jeg møter de i skolegården, gangen etc.

Tror og vet mange foreldre ikke skjønner at det handler om å samarbeide med skolen. Sikkert mange dårlige skoler/lærere, men vår er fantastisk!!

Flott innlegg, HI. Veldig mange som ikke skjønner st de ødelegger for barna sine ved å ikke delta, være negative etc

Anonym poster: d73abd84314816370c1e43a8233be922

Skrevet

Jeg har opplevd de siste 6 årene med barn på skolen som helt fantastisk når det gjelder kontakt med lærer, og skole generelt.

En av de heldige jeg da..?

Jeg setter godfoten først, spør hvis jeg lurer på noe - i motsetning til å anta... Snakker med andre foreldre, snakker med lærer, tar kontakt med skolen hvis det dukker opp problemer/spørsmål. Det hjelper nok... Lærer/skole tar kontakt med meg om stort og smått :)

Anonym poster: 2aec0077972d9cad5027f3c8258b8a2b

Skrevet

Så fornuftige og gode råd!

Her har ikke barna begynt på skolen enda, men tar gjerne disse rådene på veien!!!

Tror mange er surmaga fordi de ikke makter å etablere gode relasjoner til lærere/bhg ansatte osv.Og det er kjempesynd både for de og barna. NOEN gærninger av lærere/ped ledere finnes det nok, som i alle andre yrkesgrupper...Men enkelte her inne ser ut til å tro at lærere= ondskapsfulle drittsekker...

Anonym poster: 37d403b2f94bd57f60a2d194ba96e1bb

Skrevet

Så fornuftige og gode råd!

Her har ikke barna begynt på skolen enda, men tar gjerne disse rådene på veien!!!

Tror mange er surmaga fordi de ikke makter å etablere gode relasjoner til lærere/bhg ansatte osv.Og det er kjempesynd både for de og barna. NOEN gærninger av lærere/ped ledere finnes det nok, som i alle andre yrkesgrupper...Men enkelte her inne ser ut til å tro at lærere= ondskapsfulle drittsekker...

Anonym poster: 37d403b2f94bd57f60a2d194ba96e1bb

Tror ikke det er noen som tror eller mener at alle lærere er ondskapsfulle drittsekker, men der er ikke nødvendig vis perfekte engler som bør støttes i alt de gjør og alt de sier.

Skrevet

Jeg har selv vært mobbeoffer gjennom hele skolegangen, uten at lærerne brydde seg. En av lærerne var også med på det og fyrte opp under mobbingen, siden "hovedmobberen" var niesen til læreren.

Nei, jeg synes ikke at man skal være nødt til å invitere barnets mobber i barnets bursdag, den eneste dagen i året skal barnet få slippe å se mobberen sin. Hvis mobberen ikke blir invitert i noen bursdager, er det noe som foreldre må ta tak i, slik at barnet blir bedre likt. Ikke avfeie andre foreldre med at "barnet har ADHD og kan ikke noe for at barnet slår, sparker, hyler og mobber barn som er mindre og svakere enn barnet selv".

Det å ta ting barnet forteller med en klype salt er greit, men en lærer vet VANLIGVIS mindre om det som skjer mellom barna, enn barna selv. Respekt kommer ikke av seg selv, respekt er noe som må fortjenes.

Anonym poster: bf14e391832ffbb8a72f69e378352227

Skrevet

Syns det var mange gode råd her, er ikke alltid like enkelt å vite hvordan man skal takle alt :)

Anonym poster: a9a3628a392106c5839d319820f3198a

Skrevet

Respekt kommer ikke av seg selv, respekt er noe som må fortjenes.

Anonym poster: bf14e391832ffbb8a72f69e378352227

Det er ulike former for respekt. Noe kommer av at man har opplevd hva en person står for og er, og respekterer vedkommende av den grunn. En annen type respekt har man, eller bør man ha, for en person i kraft av den rollen vedkommende innehar i en bestemt setting. Det er den typen respekt det er viktig å formidle til barna:

-Det er læreren som bestemmer i klasserommet.

-Du må høre på politiet.

-Bussjåføren kan bestemme at du må ha bilbelte på. Osv.

Det er viktig å skille på dette. Om barnet ikke liker læreren som person, så er det ikke greit å formidle at det ikke behøver å respektere læreren i klasserommet.

Skrevet

Mange gode råd, og en del jeg synes var litt rare. Virker som om man skal stole blindt på læreren og ikke tro på sitt eget barn her... Av alle mine år fra barneskolen og ungdomsskolen har jeg kun hatt EN lærer som brydde seg, som tok ting på alvor som jeg vil si var et bra menneske. hadde mitt barn fått en lærer som alle de andre jeg hadde så hadde jeg ikke indokterinert barnet med at det må oppvise blind respekt for dennen læreren, kun at man må følge reglene på skolen og i klasserommet. Det finnes fryktelig mange dårlige lærere rundt omkring, og å være hundre prosent rettferdig er nesten en umenneskelig oppgave tror jeg, så det kan man heller ikke forvente - men da forbeholder jeg meg retten til å ta mitt barn sn side om jeg oppfatter det som at barnet snakker sant og læreren bagatelliserer på grunn av favorisering.

Anonym poster: e6bdc32d2dca8e3ea99bb41a4e7be3a7

Skrevet

Takk for et godt innlegg. Dersom man klarer å legge diverse negative erfaringer av personlig karakter til side, vil det fort bli tydelig at dette er ment som gode råd og tips sånn generelt!

Takk for bra innlegg, HI.

Hilsen fra ei som ikke er lærer ;)

Anonym poster: 57fa8513063a85c7451d364d3332b234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...