Gå til innhold

Forklar dette (politikk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i Norge, et land som går så det griner mens resten av Europa bare griner. Kommende generasjoner sørover har ingenting i vente, annet enn dårligere standard enn det som er nå.

Og da vil nordmenn bytte regjering? Hvorfor? Hva kan sureSiv og feiteErna (jeg er feit selv så jeg kan si det) gjøre bedre enn Jensemann?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Kan ikke. Får vondt i hodet. Er enig i spørsmålet og vet at svaret involverer folk jeg ikke liker. Dvs Folket.

Skrevet

Problemet er at Norge IKKE går så det suser.

Problemet er at eldre ikke får den omsorgen de fortjener. Psykisk syke får ikke den behandling de fortjener. Sykehus, skoler og veier ruster ned.

Om noen andre kan gjøre det bedre, DET kan jeg ikke svare på, men AP håper jeg går ut, siden de gang på gang bryter valgløftene sine.

Noe er råttent i Norge når vi har noen av de dårligste veiene i Europa, lar barna våre gå på skoler med dårlig inneklima og nekter borgere medisiner.

Skrevet

Problemet er at eldre ikke får den omsorgen de fortjener. Psykisk syke får ikke den behandling de fortjener. Sykehus, skoler og veier ruster ned.

Om noen andre kan gjøre det bedre, DET kan jeg ikke svare på, men AP håper jeg går ut, siden de gang på gang bryter valgløftene sine.

Noe er råttent i Norge når vi har noen av de dårligste veiene i Europa, lar barna våre gå på skoler med dårlig inneklima og nekter borgere medisiner.

Hvor har du dette fra?

Hva med at vi kaster mat for 2000,- pr pers pr år (og jeg driter i hva din familie gjør, her snakker vi snitt)

Hva med at vi har tett ved en bil pr førerkort her i landet?

hva med at alle får gratis helsehjelp?

Hva med at alle får gratis skole og til og med høyere utdanning?

Hva med at 8 av 10 eier egen bolig?

Det ble bevilget 7 milliarder til veg sist år, det er mange penger?

Skrevet

Hvor har du dette fra?

Hva med at vi kaster mat for 2000,- pr pers pr år (og jeg driter i hva din familie gjør, her snakker vi snitt)

Folk aner virkelig ikke hva de har i dette landet av goder og velferd. Det er helt utrolig hvor mye syting og klaging det er, til tross for at en ikke finner noe tilsvarende eller bedre i noen andre land.

Skrevet

Hvor har du dette fra?

Sender heller linker til diverse jeg :)

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10948470

Norske leger snakker om norske sykehus.

http://www.klikk.no/motor/bil/article738931.ece

Norsk veistandard er dårligst i Europa.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/8-av-10-skoler-har-for-darlig-inneklima-6938718.html

8/10 skoler har for dårlig inneklima.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10036920

Enorme sykehuskøer som folk dør i.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10046781

Dårlig utstyr til kreftpasienter.

http://www.dagbladet.no/2009/09/02/nyheter/valg_2009/valg09/politikk/innenriks/7911020/

Fattigdommen i Norge øker.

Ja, det er mye som er bra i Norge, men det er mye som er råttent også, og som man burde ta fatt i. Når det nå kommer frem at bompenger ikke engang blir brukt til vei, så må man begynne å lure.

At vi får gratis helsehjelp og skolegang er jeg veldig takknemlig for, men at AP har gjort en strålende jobb i regjering klarer jeg bare ikke være enig med :)

Og uenig kan man være uten å bli ufin. Jeg syter og klager ikke, og jeg vet godt hva slags goder vi har. Alt jeg sier er at det faktum at vi har det bra burde ikke bli en demper for å ville bli bedre.

Skrevet

Intensjonen min var ikke å være ufin, og det var heller ikke personlig rettet mot deg, jeg syns bare generelt det er mye syting og klaging i forbindelse med det HI tar opp.

:)

Skrevet

Hvor har du dette fra?

http://www.nrk.no/ny...orge/1.10948470

http://www.klikk.no/...ticle738931.ece

http://www.aftenpost...ma-6938718.html

http://www.vg.no/hel...?artid=10036920

http://www.vg.no/nyh...?artid=10046781

http://www.dagbladet...enriks/7911020/

Ja, det er mye som er bra i Norge, men det er mye som er råttent også, og som man burde ta fatt i. Når det nå kommer frem at bompenger ikke engang blir brukt til vei, så må man begynne å lure.

At vi får gratis helsehjelp og skolegang er jeg veldig takknemlig for, men at AP har gjort en strålende jobb i regjering klarer jeg bare ikke være enig med :)

Og uenig kan man være uten å bli ufin. Jeg syter og klager ikke, og jeg vet godt hva slags goder vi har. Alt jeg sier er at det faktum at vi har det bra burde ikke bli en demper for å ville bli bedre.

Jeg sier ikke alt er perfekt, men jeg vil tro at inneklima på skoler er verre andre steder feks. Men fordi om eldreomsorgen har mangler så kan du ikke si at AS Norge ikke går godt, fordi det gjør det. Vi har nesten ikke utenlandsgjeld, noe som er nesten unikt. Og en del av grunnen til det er statlige eierskap som de blåblå vil kvitte seg med..

Skrevet

Hvor har du dette fra?

http://www.nrk.no/ny...orge/1.10948470

http://www.klikk.no/...ticle738931.ece

http://www.aftenpost...ma-6938718.html

http://www.vg.no/hel...?artid=10036920

http://www.vg.no/nyh...?artid=10046781

http://www.dagbladet...enriks/7911020/

Jeg sier ikke alt er perfekt, men jeg vil tro at inneklima på skoler er verre andre steder feks. Men fordi om eldreomsorgen har mangler så kan du ikke si at AS Norge ikke går godt, fordi det gjør det. Vi har nesten ikke utenlandsgjeld, noe som er nesten unikt. Og en del av grunnen til det er statlige eierskap som de blåblå vil kvitte seg med..

http://www.na24.no/article3570060.ece

Norge GÅR dårligere. Og det er bekymringsverdig.

Det virker som om Norge kommer til å gå på en smell, og det uten nevneverdig infrastruktur, investeringer og generelt en Plan B.

.

At barn og unge får skader på lungene av dårlig inneklima syns jeg faktisk er drøyt, selv om det selvfølgelig ikke kan måle seg med situasjonen i andre land.

Igjen, jeg aner ikke hvordan ting hadde gått under et annet styre. Jeg er heller ikke enig med mye av det andre partier står for, men at folk nå er lei av brutte løfter, DET forstår jeg.

Skrevet

Jeg er heller ikke enig med mye av det andre partier står for, men at folk nå er lei av brutte løfter, DET forstår jeg.

Da regner jeg at du også forstår at så lenge flere partier regjerer sammen så kan ikke alle få innfridd sine valgløfter? Og SV har fått veldig mange saker igjennom mtp størrelsen på partiet..

Du viser også til en sak hvor fattigdom blir tatt opp. Hvordan vil fattigdommen bli mindre med en blå regjering? De vil at alle skal betale for seg selv. Da kan man begynne å snakke om sosial reproduksjon.

Skrevet

Det er antagelig samme som alltid som gjør at noen ønsker regjeringsskifte?

Mye vil ha mer+ gresset er grønnere på den andre siden.

Her jeg bor har vi gått fra rødt til blått i bystyret. Hva skjedde? Jo, vips poff så var faktisk kommunen blakk og nesten på konkursens rand.

Amerika har vært styrt av blått i årevis. Går ikke veldig bra

Skrevet

Etter å ha bodd på Lanzarote i noen år så ser man hvor bra man har det i Norge.

Jeg skal ikke klage, for det er absolutt gode grunner til å bo her også, men det er klart at det er store forskjeller.

Jeg tviler ikke på at det er saker som må taes tak i hjemme, men det er litt andre tilstander her.

F.eks:

- Her på kanariøyene har vi 26 % arbeidsledighet. Man får arbeidsledighetstrygd i 2 år (om man har jobbet og tjent det opp. Om man kommer rett fra skole/universitet får man det ikke). Når de 2 årene er omme kan man søke om "hjelp" som er ca 400 euro i mnd. Vet ikke hvor lenge man får det, men det er jo ikke nok til å betale f.eks husleie eller boliglån.

- Når man ikke lenger har penger til å betale boliglån eller husleie, blir man kastet ut på gata.

Når man får barn:

- Mamma får 16 uker permisjon. Pappa får 17 dager.

- Man får 100 euro i mnd som barnetrygd til barnet er 3 år.

- Barnehager tar inn barn fra 4 mnds alder, men koster fra 200-400euro i mnd.

- Man har ikke "sykt barn dager". Er barnet sykt forventes det at man fikser barnevakt. Gjerne en bestemor eller et familiemedlem (sikkert fint om man har sånne tilgjengelig...)

Dette er bare noen småting jeg kom på i farten.

Selv om vi begge har jobb for øyeblikket, og vi trives bra her skal man ikke se bort ifra at vi flytter "hjem" til Norge om noen få år -rett før skolealder helst..

Borte bra-men hjemme best ;)

Skrevet

http://www.na24.no/article3570060.ece

Norge GÅR dårligere. Og det er bekymringsverdig.

Det virker som om Norge kommer til å gå på en smell, og det uten nevneverdig infrastruktur, investeringer og generelt en Plan B.

Hadde du lest artikkelen så står det at BNP øker med 2,4% i år. Hvor mye er realistisk at BNP skal øke når resten av verden er i regresjon? Husk at en 7% økning pr år tilsvarer en dobling på 10 år..

Skrevet (endret)

Jeg er ambivalent. Noen ganger ønsker jeg et kortvarig borgerlig flertall slik at Siverna får vist at lavere skatt, bedre eldreomsorg, bedre veier, bedre skole, kortere helsekøer, fortsatt penger igjen til ungene osv overhodet ikke lar seg gjøre. Det er lett å være i opposisjon. Minner meg om unger "Når jeg blir voksen, så skal jeg aldri ditt og alltid datt". Og så vokser man ut av redet og innser at ting er bittelitt mer kompliserte når man skal gjøre det selv.

Det hadde vært helt fantastisk med en innrøyka sur kjerring som ivaretaker av sørgende etter 22. juli forresten - det hadde gjort seg ;)

Endret av Iiiiik
Gjest sug lut
Skrevet

Jeg er ambivalent. Noen ganger ønsker jeg et kort borgerlig flertall slik at Siverna får vist at lavere skatt, bedre eldre omsorg, bedre veier, bedre skole, kortere helsekøer, fortsatt penger igjen til ungene osv overhodet ikke lar seg gjøre. Det er lett å være i opposisjon. Minner meg om unger "Når jeg blir voksen, så skal jeg aldri ditt og alltid datt". Og så vokser man ut av redet og innser at ting er bittelitt mer kompliserte når man skal gjøre det selv.

Det hadde vært helt fantastisk med en innrøyka sur kjerring som ivaretaker av sørgende etter 22. juli forresten - det hadde gjort seg ;)

Tiltredes :D
Skrevet

Jeg er heller ikke enig med mye av det andre partier står for, men at folk nå er lei av brutte løfter, DET forstår jeg.

Da regner jeg at du også forstår at så lenge flere partier regjerer sammen så kan ikke alle få innfridd sine valgløfter? Og SV har fått veldig mange saker igjennom mtp størrelsen på partiet..

Du viser også til en sak hvor fattigdom blir tatt opp. Hvordan vil fattigdommen bli mindre med en blå regjering? De vil at alle skal betale for seg selv. Da kan man begynne å snakke om sosial reproduksjon.

Har jeg sagt at jeg ønsker borgelig regjering? Jeg gjør ikke det. Men at folk er misfornøyde med AP forstår jeg fullt ut.

I en perfekt verden hadde regjeringen bestått av en fin blanding, slik at det ikke ble så enten/eller som det er i dag.

Det er kjempeflott at vi er i stand til å ta vare på våre egne (og andre) slik vi gjør i dag, men det skremmer meg at vi ikke har en Plan B for når oljen tar slutt, og dårlig infrastruktur på toppen av det igjen.

Norge går dårligere, og forskere er engstelige, det var det jeg vil frem til. At Norge går dårligere pga finanskrisen er en selvfølgelighet, men det betyr ikke at vi ikke bør engste oss for hva det kan bety for fremtiden.

Denne tråden er forresten et perfekt eksempel på hvorfor jeg sjeldent gidder å diskutere politikk med noen, når man synker ned på et "innrøyka sur kjerring" plan og generelt snakk om "sutring". At man ikke makter å forstå at noen faktisk kan ha en annen mening uten å være umoden, ja, da har man lite på et diskusjonsforum å gjøre.

Skrevet

Denne tråden er forresten et perfekt eksempel på hvorfor jeg sjeldent gidder å diskutere politikk med noen, når man synker ned på et "innrøyka sur kjerring" plan og generelt snakk om "sutring". At man ikke makter å forstå at noen faktisk kan ha en annen mening uten å være umoden, ja, da har man lite på et diskusjonsforum å gjøre.

Du har helt rett - det er ikke sakelig å kalle Siv Jensen for en sur innrøyka kjerring, men at det skal være nok til å utgjøre en dom om at jeg ikke har noe på et diskusjonsforum å gjøre, det er jeg ikke enig i. Sliter bare så veldig med å finne en positiv betegnelse på Siv... Beklager!

Skrevet

Du har helt rett - det er ikke sakelig å kalle Siv Jensen for en sur innrøyka kjerring, men at det skal være nok til å utgjøre en dom om at jeg ikke har noe på et diskusjonsforum å gjøre, det er jeg ikke enig i. Sliter bare så veldig med å finne en positiv betegnelse på Siv... Beklager!

Du får gjøre som min mor lærte meg :) Har man ikke noe pent å si, så holder man heller munn.

Skrevet

Æsj, så kjedelig! Er enig in real life altså, men orker ikke her inne kjenner jeg.

Jeg synes forresten ikke det er en OK diskusjonsteknikk å si at andre diskuterer feil, og at man ikke vil diskutere mer med dem heller.

Skrevet

Eldre blir fratatt desserten, mens halden fengsel blir pusset opp...Blant annet fått kunst for 7millioner, flatskjerm på rommet, 5-stjerners middag med DESSERT. Forstå det den som kan.

Skrevet

Når man diskuterer politikk glemmer mange å skille mellom stat og kommune. Feks gamlehjem og skoler blir styrt av kommunen.

Dette betyr at det ikke nødvendigvis er AP som bryter valgløfter.

Skrevet

Eldre blir fratatt desserten, mens halden fengsel blir pusset opp...Blant annet fått kunst for 7millioner, flatskjerm på rommet, 5-stjerners middag med DESSERT. Forstå det den som kan.

(Hater å blande meg inn i sånt, men jeg gjør et forsøk:)

Jeg vet ikke hvor du har opplysninger om flatskjermer og 5-stjerners middag fra? Jeg håper du har sett det selv, for sinte Frp-velgere som skriker høyt i leserinnlegg kan du ikke stole på. Og for å supplere litt, så har også Halden fengsel celler på 10 kvm, luftegård med gitter over, og en 1,4 km lang og 6 m høy mur rundt hele området.

Jeg synes personlig det er hyggeligere og besøke gamlemor på heimen selv om rommene er litt slitt. De "innsatte" her og de ansatte er også mye søtere.

Og sånn forresten, så er det ikke slik at fengslet "har fått kunst" for 7 mill, men kunstnere som har mottatt 7 mill for sitt arbeid. Staten har egne retningslinjer, en kongelig resolusjon, og budsjett for produksjon og forvaring av kunst i offentlige bygg. Kommunene er ikke pålagt ansvar for samme paragraf og godefordeling. Det har strengt talt ingenting med partivalg å gjøre.

Skrevet

Jeg syns de gamle fortjener å bli tatt vare på, jeg er 1000% (neida, jeg er ikke mattelærer) for opprusting av skolene til 1960-nivå da de hadde svømmebassenger og lærere med autoritet, og jeg har ingenting i mot å kjøre på veier som kjerra mi ikke blir enda mer ødelagt av.

-Jeg stoler bare ikke på at sjokkerte Siv (eller den andre gjengen som tror at innvandrere koster mer enn de hjelper er problemet) kan bidra med noe som helst positivt i så måte. Jeg kjenner meg helt trygg på at om de fikk reell makt ville de gjort skade.

Problemet i Norge er at makt er så utvannet, det er så vanskelig og tidkrevende å skape endring at fire eller åtte år ikke er nok. Vi har for mange partier, de mener nesten, men ikke helt, det samme, og de bruker tiden til flisespikkeri.

Skrevet

Å sette svake grupper opp mot hverandre er politikkens hyppigste, og dårligste, argumentasjonsteknikk! Det er klart eldre skal ivaretas, men hjelper det hvis fengslete har det fælt? Det er klart fengsel skal ha en korrigerende effekt, det ivaretas gjennom frihetsberøvelsen. I tillegg skal en soning gjerne ha en rehabiliterende effekt og det er ikke viktig for den enkelte sonende, men også for samfunnsøkonomien. Hvis litt flere av de dømte, bryter den onde sirkelen, opplever å være aksepterte samfunnsdeltakere, så spares samfunnet (og den enkelte) veldig mye lidelse.

Skrevet

Æsj, så kjedelig! Er enig in real life altså, men orker ikke her inne kjenner jeg.

Jeg synes forresten ikke det er en OK diskusjonsteknikk å si at andre diskuterer feil, og at man ikke vil diskutere mer med dem heller.

Joda, sant det.

Bare slitsomt å skulle prøve å forklare en annen side, og det eneste motparten presterer er å sammenligne andres meninger med unger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...