stearin Skrevet 13. mars 2013 #26 Skrevet 13. mars 2013 Gratulerer! Du har fått mange flotte svar ser jeg, kommer ikke på noe bedre selv. Jeg sto selv i en lignende situasjon for snart 4 år siden, men jeg visste ikke hvem faren var. Fikk naturligvis ikke vite det før barnet var født, faktisk ganske lenge etter. Har vært alene med min datter fra dag 1, selvfølgelig har det vært tungt til tider, men vi har klart oss bra. Jeg føler jeg har klart foreldrerollen bra, enda jeg kun var 17 når jeg ble gravid og er alenemor. Ingen grunn til å skjemmes, men jeg tror likevel jeg kan forstå hvordan det føles for deg. For meg tok det en god del tid og tenking før jeg innså at barnefar faktisk visste at sex kan føre til graviditet og at jeg ikke står alene med hele ansvaret. Har klandret meg selv lenge og nesten unnskyldt meg til bf, men vet nå at jeg ikke trenger å tenke slik. Jeg ble ikke gravid på egenhånd, han gjorde sin del også. Ønsker deg masse lykke til! Våre situasjoner er ganske ulike, men jeg kjente meg litt igjen i det du skriver, spesielt om å skjemmes. For min del var det vel mest skyldfølelse og følelse av å svikte folk jeg hadde nært meg og barnefar.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #27 Skrevet 13. mars 2013 Gratulerer du skal bli mamma:) Var selv i nesten samme situasjon som deg for noen år siden. Ble gravid som 19-åring, bf gjorde det slutt og jeg gikk siste året på vgs. Fødte om sommeren, men hadde søkt meg inn på sykepleien og søkte om permisjon der fra. Søkte også om fødselsstipend fra lånekassen, fikk overgansstønad fra NAV, barnebidrag fra far og barnetrygd. Du kan også søke om bostøtte gjennom kommunen du bor i. Så hvis du søker om permisjon fra studiene og går ut i permisjon litt før termin så kan du også søke om fødselsstipend. Fra NAV får du: Overgangsstønad ca 13600 før skatt Barnebidrag fra barnefar( eller gjennom NAV) Barnetrygd 970x2 ( du får for ett barn mer enn det du har når du er alene) Engangsstønad ( hvis du ikke får permisjonspenger fra jobb, på noen og 30 000, det er en engangsutbetaling slik du kan kjøpe utstyr til baby eller spare hvis du vil. De kan du få utbetalt fra du er 26 uker på vei. Når barnet begynner i barnehage kan du få dekket barnehage regningen med 64% Du kan også søke om bostøtte i kommunen du bor i Lykke til:) dette klarer du Anonym poster: ed36727a7e9c0ea3bdb908ee16528817
HoneyBooBoo Skrevet 13. mars 2013 #28 Skrevet 13. mars 2013 Ser du har fått veldig mange gode svar her, jeg klarer ikke å svare bedre. Men jeg ville allikevel bare si gratulerer, og lykke til! Jeg ble alene når sønnen min var veldig liten, og det har gått over all forventning. Tøft til tider, men de små er så verdt det! Du har sååå mye å glede deg til i årene fremover
Gjest yrild Skrevet 13. mars 2013 #29 Skrevet 13. mars 2013 Det kan vel skje alle... men ja det hørtes ikke ut som endrømmesituasjon for deg stakkars. Kjenn etter hva du vil, snakk så med foreldrene dine og finn ut løsninger og når du vet hva du vil så ville jeg informert barnefaren. Lykke til :-) Uansett hva du velger så kommer det til å gå bra så lenge du klarer å velge det som føles riktig for deg!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2013 #30 Skrevet 13. mars 2013 Så søren så kvalmt og billig. Hadde jeg funnet ut at moren var så dum at hun knullet på seg meg i fylla med en eller annen fyr så vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Skikkelig trash! Anonym poster: 5378d7355eeea7ff00d54bb216a0e9dd
Heltefrøken Skrevet 14. mars 2013 #31 Skrevet 14. mars 2013 Så søren så kvalmt og billig. Hadde jeg funnet ut at moren var så dum at hun knullet på seg meg i fylla med en eller annen fyr så vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Skikkelig trash! Anonym poster: 5378d7355eeea7ff00d54bb216a0e9dd Er så typisk at sånne kommentarer som dettekin kommer fra feige anonyme folk ! Du virker til å være et skikkelig sjarmtroll! Du må ha det supert med deg selv !!
HoneyBooBoo Skrevet 14. mars 2013 #32 Skrevet 14. mars 2013 Så søren så kvalmt og billig. Hadde jeg funnet ut at moren var så dum at hun knullet på seg meg i fylla med en eller annen fyr så vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Skikkelig trash! Anonym poster: 5378d7355eeea7ff00d54bb216a0e9dd Jeg er oppriktig glad for at jeg er oppdratt til å ikke dømme andre som ikke gjør akkurat de samme valgene som jeg ville gjort i enhver situasjon. Er det mulig å være så sneversynt..
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #33 Skrevet 14. mars 2013 Så søren så kvalmt og billig. Hadde jeg funnet ut at moren var så dum at hun knullet på seg meg i fylla med en eller annen fyr så vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Skikkelig trash! Anonym poster: 5378d7355eeea7ff00d54bb216a0e9dd Så hyggelig du er da... Min mann er et resultat av et ONS. Jeg er veldig glad for at han ble til, for å si det sånn. Anonym poster: 66b464b7846e2c4e42ad8ca7e40ffdad
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #34 Skrevet 14. mars 2013 Tusen takk, dere får meg til å føle meg litt lettere! Jeg vet ikke hvilke rettigheter man har når man er gravid og student. Det er ikke noen som tilfeldigvis vet hvem jeg kan snakke med, og hvor jeg skal henvende meg. Har så mange tanker, så hva burde jeg egentlig gjøre? Noen jeg må ta kontakt med for at det skal registreres at jeg er gravid, eller hvordan foregår alt dette? Tror nok at jeg blir til å beholde, selv om det blir tungt. Det skremmer meg bare litt at jeg skal bli mamma. Jeg har nesten aldri rørt en baby før, og har null erfaring med så små. Nå skal jeg snart få en selv da? Jeg er bare full av tanker og bekymringer, og aner ikke hvordan jeg skal gå frem. Anonym poster: 2c8a5b6c5b1c8482fed9c9e1931f7ef4 Gratulerer:) Hvis du har tanker om abort så ville jeg kanskje snakka med Amatea først.. Hvis du vil beholde så tar du kontakt med fastlegen:) da blir det sendt henvisning til sjukehus osv:) Ellers så er NAV de med støtteordning Og barnefaren ville sagt det til.. Er mulig han blir en enorm støtte for deg:) hvis ikke så trenger du ikke ha noe mer med han og gjøre.. Selv så tenker jeg du fint klarer dette å bli mamma:) i 2013 er det mye hjelp å få. Og tar du abort mens du enda egentlig er usikker kan du gå på en kjempesmell om du begynner å angre. Lykke til! Jeg har trua! (Jeg hadde forresten omtrent ikke rørt en baby selv da jeg fikk min, men jeg syns jeg klarer meg bra og lærer barnet å kjenne mer for hver dag som går<3 ) Anonym poster: 4fbeb24bc054bb2d2ec0ab2cab81d188
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #35 Skrevet 14. mars 2013 Godt å kunne gjemme seg bak en anonymknapp når man skal slenge dritt.. Med alt som har skjedd her så forstår jeg bruken av knappen (bruker den selv), men drittslenging er aldri ok uansett. Skam deg anonym nr 30. Du trenger ikke gå lengre enn til fastlegen din; det er han/hun som tar første kontrollen i uke 12. Da søkes det også fødeplass og du vil få en god del informasjon. Du kan selv velge om du vil gå annenhver gang til lege og jordmor eller bare lege (tror ikke du bare kan gå til jordmor, men det vet de). Du kan ordne deg en privat jordmor eller ta kontakt med helsestasjonen i kommunen der du bor. Bare å ringe, si hvor langt du er på vei og så rettleder de deg mtp når du evt får komme inn. Her tar de første møtet ca i uke 15-16- det varer en time og du kan få mye god hjelp der. Det er mulig også Amathea kan hjelpe deg med dette rund stønader og slikt. Og ikke minst - gratulerer! Ja det er tøft, men samtidig så går du en fantastisk tid i møte! Anonym poster: 92bc45008c8a1711e0aaa93395d72208
Heltefrøken Skrevet 14. mars 2013 #36 Skrevet 14. mars 2013 Godt å kunne gjemme seg bak en anonymknapp når man skal slenge dritt.. Med alt som har skjedd her så forstår jeg bruken av knappen (bruker den selv), men drittslenging er aldri ok uansett. Skam deg anonym nr 30. Du trenger ikke gå lengre enn til fastlegen din; det er han/hun som tar første kontrollen i uke 12. Da søkes det også fødeplass og du vil få en god del informasjon. Du kan selv velge om du vil gå annenhver gang til lege og jordmor eller bare lege (tror ikke du bare kan gå til jordmor, men det vet de). Du kan ordne deg en privat jordmor eller ta kontakt med helsestasjonen i kommunen der du bor. Bare å ringe, si hvor langt du er på vei og så rettleder de deg mtp når du evt får komme inn. Her tar de første møtet ca i uke 15-16- det varer en time og du kan få mye god hjelp der. Det er mulig også Amathea kan hjelpe deg med dette rund stønader og slikt. Og ikke minst - gratulerer! Ja det er tøft, men samtidig så går du en fantastisk tid i møte! Anonym poster: 92bc45008c8a1711e0aaa93395d72208 Jeg gikk kun til jordmor Hadde første time i uke 4! da for å bekrefte graviditeten. Hos hun jeg gikk til var det også ultralyd:)Hun ordnet alt avblodprøver, urinprøver og skjemaer hit og dit
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #37 Skrevet 14. mars 2013 Gratulerer med spire! Men å si at man er flau for å ha blitt gravid syns jeg bare blir dumt. Når man vokser opp lærer man seg at man må stå for det man gjør og da går man ta konsekvensene av det også. Av sex kan det bli barn så man får velge sin partner med omhu og ikke bare slenge seg i fanget til en gutt når man er på fest. Syns ikke synd på sånn oppførsel. Som man reder ligger man! Håper at barnefar tar det pent og det beste hadde jo vært om dere faktisk kunne holdt sammen da det å få barn bør være noe man kan dele med et annet menneske, for det er helt fantastisk!!!!! Anonym poster: 340a39e003e925b9545922b3d9b70dd3
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2013 #38 Skrevet 14. mars 2013 Si meg har du barn fra før ? Ser du har vært medlem siden 2011... noe som er merkelig for en barnløs 20 åring. Anonym poster: 759cd711f992768b70b55670258add9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå