Gå til innhold

Jeg har alle tegn på livmorhalskreft og er redd! Hjelpes..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For å berolige deg litt, så har jeg hatt livmorhalskreft to ganger og alt gikk fint. Hadde ingen symptomer, men fant ut av det på rutine kontroll. Ble operert og fikk det tilbake igjen. Ble operert på nytt og har nå vært frisk i 10 år. Har født to barn etterpå. Symptomer du har, kan være alminnelige hindrer man opplever naturlig gjennom livet.

 

Lykke til, og om du skulle oppleve å få celledeling eller kreft, så går det bra med de fleste av oss. Klem

 

Anonym poster: ec8dd8b011318568d8472cb2178671a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å berolige deg litt, så har jeg hatt livmorhalskreft to ganger og alt gikk fint. Hadde ingen symptomer, men fant ut av det på rutine kontroll.

Anonym poster: ec8dd8b011318568d8472cb2178671a6

 

Godt å høre at alt gikk fint med deg. Hva sto det i brevet fra celleprøven da? Sto det celleforandringer, eller sto det at de fant kreftceller?

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg litt om hormonspiral, siden det er det jeg fikk satt inn fredag. Det står at man ikke bør ha hormonspiral hvis man har infeksjon eller kreft i underlivet eller har blødninger fra underlivet som man ikke kjenner årsaken til. Likevel satte gynekologen inn spiralen. Men samtidig oppdaget hun jo ikke såret før jeg lå klar der, og jeg hadde jo ikke sagt så mye om blødninger eller noe for jeg var jo ikke bekymret for noe da jeg kom dit.. Men... Hadde hun stoppet innsettelsen hvis hun virkelig mistenkte noe tro?

 

Jeg hadde med en kobberspiral også faktisk, og hun ba meg flere ganger om å ta vare på den i tilfelle jeg måtte eller vi fikk bruk for den likevel. Hm..

 

Begynner å føle meg mer sikker på at jeg ikke kan ha livmorhalskreft, men håper jeg klarer å få oppfølging til å finne ut hva det kan være..

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg litt om hormonspiral, siden det er det jeg fikk satt inn fredag. Det står at man ikke bør ha hormonspiral hvis man har infeksjon eller kreft i underlivet eller har blødninger fra underlivet som man ikke kjenner årsaken til. Likevel satte gynekologen inn spiralen. Men samtidig oppdaget hun jo ikke såret før jeg lå klar der, og jeg hadde jo ikke sagt så mye om blødninger eller noe for jeg var jo ikke bekymret for noe da jeg kom dit.. Men... Hadde hun stoppet innsettelsen hvis hun virkelig mistenkte noe tro?

 

Jeg hadde med en kobberspiral også faktisk, og hun ba meg flere ganger om å ta vare på den i tilfelle jeg måtte eller vi fikk bruk for den likevel. Hm..

 

Begynner å føle meg mer sikker på at jeg ikke kan ha livmorhalskreft, men håper jeg klarer å få oppfølging til å finne ut hva det kan være..

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

 

For min del høres det usannsynlig ut at hun ville gjort det om hun hadde en mistanke. Det høres ut som om du har noen hormonelle forandringer som bør sjekkes opp.

Men håper du kommer med oppdateringer, jeg ønsker deg all hell og lykke, og håper inderlig at alt er i orden :)

 

Anonym poster: d1e28a0f09634592597a3a322c6da1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her igjen.

 

#22: Håper alt går bra med deg nå. Men, det du skriver er en sannhet med modifikasjoner tror jeg. Det står at ca 50% av de som utvikler livmorhalskreft har ikke tatt celleprøve regelmessig. Men da er det altså 50% som har fulgt opp med celleprøve hvert 3.år og likevel rekker å utvikle livmorhalskreft mellom prøvene. Jeg spurte Kreftforeningen om dette idag faktisk, siden jeg hele tiden får høre at denne krefttypen tar tiår å utvikle, men likevel står det at ca halvparten har tatt celleprøver som anbefalt. Så det stemmer altså også at den kan utvikles raskt.

 

Og for å være enda mer kverulant på hypokondriet mitt, så er jeg ikke redd for at hun så celleforandringer, men faktisk kreftceller/ kreftsymptomer. At det har gått forbi celleforandringer allerede, til kreft.

 

På en måte leser jeg meg litt redd, men på den annen side leser jeg meg tryggere på at jeg ikke kan ha kreft. Jeg vet ikke jeg, det er så delte følelser. Imorgen og fredag skal jeg jobbe, da suser dagene forbi. Og vips har jeg forhåpentligvis svaret senest lørdag. Håper jeg smile.png

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

...Mmmnei det at det går raskt stemmer ikke..men du kan ha være spesielt utsatt for å få kreft.. Jeg tok en slik ekstraprøve da jeg ble konisert. Og den viste at je ikke var spesielt utsatt. Kjenner jeg blir litt sprø av å lese svaret ditt..og at du er litt kverulerende. Har vel nok med min egen situasjon. Ville bare trøste deg. Ps fikk faktisk min celleprøve tilbake i dag. Den var normal. Og d anbefales ny om 3 år. Du trenger ikke svare mer. Håper uansett at det går bra med deg Lykke til du og.

 

Anonym poster: f4fa6a496d4e7386c93e2476af87d170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her igjen.

 

#22: Håper alt går bra med deg nå. Men, det du skriver er en sannhet med modifikasjoner tror jeg. Det står at ca 50% av de som utvikler livmorhalskreft har ikke tatt celleprøve regelmessig. Men da er det altså 50% som har fulgt opp med celleprøve hvert 3.år og likevel rekker å utvikle livmorhalskreft mellom prøvene. Jeg spurte Kreftforeningen om dette idag faktisk, siden jeg hele tiden får høre at denne krefttypen tar tiår å utvikle, men likevel står det at ca halvparten har tatt celleprøver som anbefalt. Så det stemmer altså også at den kan utvikles raskt.

 

Og for å være enda mer kverulant på hypokondriet mitt, så er jeg ikke redd for at hun så celleforandringer, men faktisk kreftceller/ kreftsymptomer. At det har gått forbi celleforandringer allerede, til kreft.

 

På en måte leser jeg meg litt redd, men på den annen side leser jeg meg tryggere på at jeg ikke kan ha kreft. Jeg vet ikke jeg, det er så delte følelser. Imorgen og fredag skal jeg jobbe, da suser dagene forbi. Og vips har jeg forhåpentligvis svaret senest lørdag. Håper jeg :)

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

...Mmmnei det at det går raskt stemmer ikke..men du kan ha være spesielt utsatt for å få kreft.. Jeg tok en slik ekstraprøve da jeg ble konisert. Og den viste at je ikke var spesielt utsatt. Kjenner jeg blir litt sprø av å lese svaret ditt..og at du er litt kverulerende. Har vel nok med min egen situasjon. Ville bare trøste deg. Ps fikk faktisk min celleprøve tilbake i dag. Den var normal. Og d anbefales ny om 3 år. Du trenger ikke svare mer. Håper uansett at det går bra med deg Lykke til du og.

 

Anonym poster: f4fa6a496d4e7386c93e2476af87d170

Problemet med celleprøver er at de kan være falskt negative, altså ikke helt til å stole på. Dermed kan man få diagnostisert livmorhalskreft selv om nylige celleprøver har vært negative.

 

Til HI: Lykke til, håper du får en rask avklaring. Belastende å vente og lure på hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI her igjen.

 

#22: Håper alt går bra med deg nå. Men, det du skriver er en sannhet med modifikasjoner tror jeg. Det står at ca 50% av de som utvikler livmorhalskreft har ikke tatt celleprøve regelmessig. Men da er det altså 50% som har fulgt opp med celleprøve hvert 3.år og likevel rekker å utvikle livmorhalskreft mellom prøvene. Jeg spurte Kreftforeningen om dette idag faktisk, siden jeg hele tiden får høre at denne krefttypen tar tiår å utvikle, men likevel står det at ca halvparten har tatt celleprøver som anbefalt. Så det stemmer altså også at den kan utvikles raskt.

 

Og for å være enda mer kverulant på hypokondriet mitt, så er jeg ikke redd for at hun så celleforandringer, men faktisk kreftceller/ kreftsymptomer. At det har gått forbi celleforandringer allerede, til kreft.

 

På en måte leser jeg meg litt redd, men på den annen side leser jeg meg tryggere på at jeg ikke kan ha kreft. Jeg vet ikke jeg, det er så delte følelser. Imorgen og fredag skal jeg jobbe, da suser dagene forbi. Og vips har jeg forhåpentligvis svaret senest lørdag. Håper jeg smile.png

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

...Mmmnei det at det går raskt stemmer ikke..men du kan ha være spesielt utsatt for å få kreft.. Jeg tok en slik ekstraprøve da jeg ble konisert. Og den viste at je ikke var spesielt utsatt. Kjenner jeg blir litt sprø av å lese svaret ditt..og at du er litt kverulerende. Har vel nok med min egen situasjon. Ville bare trøste deg. Ps fikk faktisk min celleprøve tilbake i dag. Den var normal. Og d anbefales ny om 3 år. Du trenger ikke svare mer. Håper uansett at det går bra med deg Lykke til du og.

 

Anonym poster: f4fa6a496d4e7386c93e2476af87d170

Problemet med celleprøver er at de kan være falskt negative, altså ikke helt til å stole på. Dermed kan man få diagnostisert livmorhalskreft selv om nylige celleprøver har vært negative.

 

Til HI: Lykke til, håper du får en rask avklaring. Belastende å vente og lure på hva det er.

Man dyrker jo celleprøvene hvis man har hatt celleforandringer.. Hvis man ikke hadde vært sikker så vile jo alle bli kalt tilbake etter 1.mnd. Og ikke få beskjed om å komme tilbake etter 3 år.. Hvor tar du disse faktaopplysningene fra?

 

Anonym poster: f4fa6a496d4e7386c93e2476af87d170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen sjeldne tilfeller så kan celleprøvene vise normale celler selv om man har utviklet kreft. Det er derimot ikke vanlig. Kan være flere årsaker; dårlig prøve fra tranformasjonssonen i cervix eller at det øverste vekkelsen faktisk har normale celler.

 

Man utvikler ikke livmorhalskreft uten å være smittet med det seksuelt overførbare viruset HPV. Dette viruset kvitter som regel kroppen seg med men i noen tilfeller så kan det trenge igjennom skader eller rift (som ofte oppstår under sex) og integreres med vårt DNA i basal laget av cervix. Altså dypt nede i vevet og ikke på overflaten. Disse cellene blir etterhvert "dyttet" opp mot overflaten og nye unormale celler deles i basallaget. Det er disse unormale cellene på overflaten som vi skraper av og ser på i mikroskop. I noen tilfeller så er overflatecellene fortsatt normale mens da celleforandringene har skjedd dypere i vevet. Så kreften har fått mulighet til å utvikle seg uten at dette er blitt oppdaget. Derfor er vevsprøver, biopsier, mer nøyaktig.

Biopsier tar man ved påviste celleforandringer hvis de ikke går tilbake. Dette for å sjekke hva som foregår videre ned i vevet.

 

Kreften utvikler seg nødvendigvis ikke raskere hos noen men at den har fått utviklet seg i fred..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her igjen.

 

#22: Håper alt går bra med deg nå. Men, det du skriver er en sannhet med modifikasjoner tror jeg. Det står at ca 50% av de som utvikler livmorhalskreft har ikke tatt celleprøve regelmessig. Men da er det altså 50% som har fulgt opp med celleprøve hvert 3.år og likevel rekker å utvikle livmorhalskreft mellom prøvene. Jeg spurte Kreftforeningen om dette idag faktisk, siden jeg hele tiden får høre at denne krefttypen tar tiår å utvikle, men likevel står det at ca halvparten har tatt celleprøver som anbefalt. Så det stemmer altså også at den kan utvikles raskt.

 

Og for å være enda mer kverulant på hypokondriet mitt, så er jeg ikke redd for at hun så celleforandringer, men faktisk kreftceller/ kreftsymptomer. At det har gått forbi celleforandringer allerede, til kreft.

 

På en måte leser jeg meg litt redd, men på den annen side leser jeg meg tryggere på at jeg ikke kan ha kreft. Jeg vet ikke jeg, det er så delte følelser. Imorgen og fredag skal jeg jobbe, da suser dagene forbi. Og vips har jeg forhåpentligvis svaret senest lørdag. Håper jeg :)

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

...Mmmnei det at det går raskt stemmer ikke..men du kan ha være spesielt utsatt for å få kreft.. Jeg tok en slik ekstraprøve da jeg ble konisert. Og den viste at je ikke var spesielt utsatt. Kjenner jeg blir litt sprø av å lese svaret ditt..og at du er litt kverulerende. Har vel nok med min egen situasjon. Ville bare trøste deg. Ps fikk faktisk min celleprøve tilbake i dag. Den var normal. Og d anbefales ny om 3 år. Du trenger ikke svare mer. Håper uansett at det går bra med deg Lykke til du og.

 

Anonym poster: f4fa6a496d4e7386c93e2476af87d170

Problemet med celleprøver er at de kan være falskt negative, altså ikke helt til å stole på. Dermed kan man få diagnostisert livmorhalskreft selv om nylige celleprøver har vært negative.

 

Til HI: Lykke til, håper du får en rask avklaring. Belastende å vente og lure på hva det er.

Man dyrker jo celleprøvene hvis man har hatt celleforandringer.. Hvis man ikke hadde vært sikker så vile jo alle bli kalt tilbake etter 1.mnd. Og ikke få beskjed om å komme tilbake etter 3 år.. Hvor tar du disse faktaopplysningene fra?

 

Anonym poster: f4fa6a496d4e7386c93e2476af87d170

 

"Cytologisk prøve har lav sensitivitet ved invasiv livmorhalskreft (mange falske negative prøver). Derfor kan man ikke stole 100 % på en negativ cytologisk prøve hos kvinner med symptomer som kan være forårsaket av kreft." - Oncolex.no

 

" Høy andel falske negative prøver

Vurdering av celleprøver som gjøres i mikroskop, er subjektiv og avhengig av erfaring til screener og patolog. Det er dessverre høy andel av falske negative celleprøver i screeningprogrammet, det vil si at kvinner med kreft og høygradige forstadier kan ha negativ celleprøve. Sensitiviteten av en enkelt celleprøve er bare 50-60 prosent." - Dagensmedisin.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til HI!

 

Anonym poster: fab60aa68763e8d4843a9a239c0de740

Fy flate hvor mye tull dere skriver..SKREMMEPROPAGANDA..Prøv å gå igjennom dette selv..prat me gynekologsjef på sykehusene før dere utaler dere.. ;) Flotte greier!

 

Anonym poster: f4fa6a496d4e7386c93e2476af87d170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen sjeldne tilfeller så kan celleprøvene vise normale celler selv om man har utviklet kreft. Det er derimot ikke vanlig. Kan være flere årsaker; dårlig prøve fra tranformasjonssonen i cervix eller at det øverste vekkelsen faktisk har normale celler.

 

Man utvikler ikke livmorhalskreft uten å være smittet med det seksuelt overførbare viruset HPV. Dette viruset kvitter som regel kroppen seg med men i noen tilfeller så kan det trenge igjennom skader eller rift (som ofte oppstår under sex) og integreres med vårt DNA i basal laget av cervix. Altså dypt nede i vevet og ikke på overflaten. Disse cellene blir etterhvert "dyttet" opp mot overflaten og nye unormale celler deles i basallaget. Det er disse unormale cellene på overflaten som vi skraper av og ser på i mikroskop. I noen tilfeller så er overflatecellene fortsatt normale mens da celleforandringene har skjedd dypere i vevet. Så kreften har fått mulighet til å utvikle seg uten at dette er blitt oppdaget. Derfor er vevsprøver, biopsier, mer nøyaktig.

Biopsier tar man ved påviste celleforandringer hvis de ikke går tilbake. Dette for å sjekke hva som foregår videre ned i vevet.

 

Kreften utvikler seg nødvendigvis ikke raskere hos noen men at den har fått utviklet seg i fred..

Ønsker du at folk skal bli mer redd? Tror du skal tenke litt før du skriver dette..

 

Anonym poster: f4fa6a496d4e7386c93e2476af87d170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det her som er skremselspropaganda? Jeg synes heller det er viktig at folk vet at de skal ta kroppens symptomer på alvor og oppsøke lege hvis noe er unormalt, og ikke stole blindt på negative celleprøver.

 

Anonym poster: fab60aa68763e8d4843a9a239c0de740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I noen sjeldne tilfeller så kan celleprøvene vise normale celler selv om man har utviklet kreft. Det er derimot ikke vanlig. Kan være flere årsaker; dårlig prøve fra tranformasjonssonen i cervix eller at det øverste vekkelsen faktisk har normale celler.

 

Man utvikler ikke livmorhalskreft uten å være smittet med det seksuelt overførbare viruset HPV. Dette viruset kvitter som regel kroppen seg med men i noen tilfeller så kan det trenge igjennom skader eller rift (som ofte oppstår under sex) og integreres med vårt DNA i basal laget av cervix. Altså dypt nede i vevet og ikke på overflaten. Disse cellene blir etterhvert "dyttet" opp mot overflaten og nye unormale celler deles i basallaget. Det er disse unormale cellene på overflaten som vi skraper av og ser på i mikroskop. I noen tilfeller så er overflatecellene fortsatt normale mens da celleforandringene har skjedd dypere i vevet. Så kreften har fått mulighet til å utvikle seg uten at dette er blitt oppdaget. Derfor er vevsprøver, biopsier, mer nøyaktig.

Biopsier tar man ved påviste celleforandringer hvis de ikke går tilbake. Dette for å sjekke hva som foregår videre ned i vevet.

 

Kreften utvikler seg nødvendigvis ikke raskere hos noen men at den har fått utviklet seg i fred..

Ønsker du at folk skal bli mer redd? Tror du skal tenke litt før du skriver dette..

 

Anonym poster: f4fa6a496d4e7386c93e2476af87d170

 

Beklager det. Det var ikke min intensjon. Jeg svarte mer på hvorfor en prøve kunne være falsk negativ og en som lurte på hva det betydde. Jeg har skrevet tidligere i denne tråden at HI ikke trenger å bekymre seg over livmorhalskreft da sjansene er ytterst få og man også må være smittet av HPV.

Jeg skrev fra telefonen så skrev kun fakta. Beklager hvis det virket mot sin hensikt. Jeg ville bare oppklare hva en "falsk negativ" prøve er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke så sterke symptom om det bare er et liten flekk på livmorhalsen.

 

Jeg hadde alle kjennetegna og. Null kreft.

 

Anonym poster: 5f4beb4746524bc0af9a7ebe268df162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det her som er skremselspropaganda? Jeg synes heller det er viktig at folk vet at de skal ta kroppens symptomer på alvor og oppsøke lege hvis noe er unormalt, og ikke stole blindt på negative celleprøver.

 

Anonym poster: fab60aa68763e8d4843a9a239c0de740

 

Hi her. Jeg er (kanskje ikke overraskende) enig i dette. Det er viktig å vite begge sider av en sak. For min del trenger jeg fakta, det gjør ikke at jeg bekymrer meg mer. Heller mindre.

Det stedet jeg har min informasjon fra er blant annet Kreftforeningen. Der spurte jeg spesifikt om hvordan det kan ha seg at halvparten av alle med livmorkreft faktisk har fulgt opp med regelmessige kontroller.

 

 

Du får ikke så sterke symptom om det bare er et liten flekk på livmorhalsen.

 

Jeg hadde alle kjennetegna og. Null kreft.

 

Anonym poster: 5f4beb4746524bc0af9a7ebe268df162

 

Hva var "problemet" med med deg? Fant de ut av blødningene?

 

Igjen, takk for alle svar. Jeg føler meg mye, mye roligere enn på tirsdag da jeg startet denne tråden.

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg hadde samme symptom, gikk til lege og tok prøver. Det viste seg å være livmorhals kreft. Jeg hadde tatt celleprøver bare ett år i forveien, som var helt fine, og nå hadde jeg plutselig en svulst på 3 cm. Det værste ukene i mitt liv, før jeg fikk operert 4 uker seinere.

Endret av Anonym68.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...