Gå til innhold

Jeg har alle tegn på livmorhalskreft og er redd! Hjelpes..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos gynekolog for å sette inn spiral om fredagen. Da så hun et sår ved livmorhalsen som hun stusset over. Hun sa flere ganger at det ser overflatisk ut og at det sikkert ikke er noe, men jeg følte meg ikke overbevist. Hun sa at hun tar en prøve, uten at jeg fikk vite noe mer.

 

Så gikk jeg hjem da, og googlet.. Og kom rett inn på sider om livmorhalskreft. Leste om symptomene, og fikk noe sjokk da jeg så at jeg har alle symptomene, bortsett fra det med blødning etter overgangsalderen, ganske enkelt fordi jeg ikke har kommet dit enda.

 

Det siste halvåret har jeg hatt blødninger etter samleie.

 

Svettetokter om nettene, uansett temperatur på soverommet. Jeg våkner opp klissvåt på natta, virkelig våt. Jeg har aldri opplevd noe sånt tidligere.

 

Videre har jeg det siste halvåret hatt smerter i hofteregionen og korsryggen. Jeg har stusset litt over det, siden det ikke føles som belastningsvondt og jeg har aldri noensinne hatt minste problem med ryggen. Jeg merker det stort sett bare nattestid, men da våkner jeg til gjengjeld av at jeg er helt stiv i korsryggen og hoftene og nesten ikke klarer å røre meg. Jeg må bruke mye krefter for å løfte knærne, sette føttene godt mot madrassen og på den måten løfte hoftene og snu meg rundt i en annen stilling.

 

Jeg har de siste ukene begynt å få blodblandet utflod når jeg er på do og tisser.

 

Nå kan jeg selvsagt ikke forstå at jeg ikke har satt disse tingene sammen og prøvd å finne ut årsaken. Jeg har bare tenkt om hver enkelt ting "det var da litt merkelig".

 

Jeg ringte gynekologkontoret igår, spurte om hva slags prøve som egentlig ble tatt av meg. Det var da naturligvis en celleprøve, som jeg skal få svar på innen en uke. Jeg fortalte om bekymringen min og damen i resepsjonen sa "disse prøvene er som regel fine. Og hvis det hadde vært noe, så hadde gynekologen sett det". Men det gjorde hun jo! Det var det hun gjorde... Hun så noe..

 

Jeg ringte krefttelefonen idag. Jeg klarer ikke tenke på annet enn at jeg har alle symptomer.. Jeg tok en celleprøve for to år siden som var helt normal, og jeg begynte med å spørre om kreft kan utvikle seg så raskt at jeg nå har klare symptomer. Hun sa først nei, men at det finnes unntak. Så fortalte jeg om mine symptomer, og jeg skjønte med en gang at sannsynligheten er stor for at jeg virkelig har livmorhalskreft. Sykepleieren i andre enden sa i en mindre overbevisende tone at det selvsagt kunne komme av andre ting, men hun sa også at det høres ut som "noe" og at jeg burde bestille legetime allerede nå selv før jeg får prøvesvarene. Det var en veldig god samtale selvom hun bekreftet mine mistanker.

 

Jeg måtte bare skrive av meg litt.. Men samtidig.. Noen som har erfaringer, kunnskap eller tanker?

 

Anonym poster: 88cf76145ad2f8ebece59e30c196a96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde mange av de samme symptomene som deg.

Blodig utflod. Vond murring ved hoftene og korsryggen. Blødning ved samleie.

Tok celleprøve for en og en halvmåned siden, og den var helt fin (Måtte vente en måned på svar faktisk, og ble skjitnervøs i mellomtiden :P)

Mine problemer kommer av hormonsvingninger og stress.

Jeg har ikke engang hørt om noen som får kreft etter to år når siste celleprøve viser negativt resultat.

 

Du har nå tatt celleprøven, nå må du bare vente på svaret uten å tenke katastofetanker. Og selv om det skulle være det verste så finnes det gode behandlinger i dag.

Mange klemmer til deg. Skjønner at du er redd, det er ikke noe greit når kroppen oppfører seg "feil", men det er ikke dermed sagt at det automatisk er en dødsdom.

Kanskje det hadde vært en ide å ringe krefttelefonen opp igjen og si hva gynekologen fant? Og bestill legetime. Ikke fordi det mest sannsynlig er kreft, men fordi du bør lufte bekymringene dine.

 

Masse lykke til, og håper du kommer med en oppdatering.

 

Anonym poster: d1e28a0f09634592597a3a322c6da1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall veldig dårlig erfaring med å google ang sykdom og symptomer :) google har skremt vettet av meg i en periode da jeg sleit med mange rare symptomer.

 

Har ikke så mange råd å komme med, men ønsker deg lykke til og krysser fingrene for a det ikke er det du tror ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall veldig dårlig erfaring med å google ang sykdom og symptomer smile.png google har skremt vettet av meg i en periode da jeg sleit med mange rare symptomer.

 

Har ikke så mange råd å komme med, men ønsker deg lykke til og krysser fingrene for a det ikke er det du tror wink.png

 

Ikke sant. Jeg var overbevisst om at jeg hadde tarmkreft etter å ha googlet og var pissredd.

Var en kombinasjon av stresstarm, hemeroider og litt for mye spinat ;)

 

Ikke for å bagatellisere redslen din HI, jeg forstår deg veldig godt, men det er jo typisk da.

 

Anonym poster: d1e28a0f09634592597a3a322c6da1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...jeg begynte med å spørre om kreft kan utvikle seg så raskt at jeg nå har klare symptomer. Hun sa først nei, men at det finnes unntak.

Anonym poster: 88cf76145ad2f8ebece59e30c196a96d

 

Glemte å si at det MÅ de si, slik at du ikke kan komme i ettertid å klage. Alt kan skje. Alt kan være noe. Men at kreft utvikler seg på to år, når det som regel tar ti år "bare" for celleforandringer høres usannsynlig ut.

 

Anonym poster: d1e28a0f09634592597a3a322c6da1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svarene, virkelig!

 

Jeg vet så inderlig godt at det ikke er lurt å google alle mulige symptomer, og derfor har jeg heller ikke gjort det. Isåfall hadde jeg sittet med denne bekymringen for et halvt år siden, jeg har jo hatt symptomene lenge, men ikke sett på det som noe å søke rundt etter før gynekologen reagerte da jeg var der.

 

 

Glemte å si at det MÅ de si, slik at du ikke kan komme i ettertid å klage. Alt kan skje. Alt kan være noe. Men at kreft utvikler seg på to år, når det som regel tar ti år "bare" for celleforandringer høres usannsynlig ut.

 

Anonym poster: d1e28a0f09634592597a3a322c6da1eb

 

Godt å høre at det høres usannsynlig ut. Men hun i krefttelefonen syns jo absolutt det hørtes ut som jeg har klare indikasjoner på "noe". Så kan jo selvsagt det noe være noe helt annet i og for seg, men..

 

#2: Har du de samme symptomene enda? Sånn helt uavhengig av hva dette kommer av, så syns jeg det er grusomt å blø etter hvert eneste samleie. Det ødelegger virkelig sexgleden.

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, jeg hadde mange rare symptomer, så jeg dro til gynekolog for å sjekke det ut. Jeg har lette celleforandringer, som visstnok ikke trenger å være farlig, men må følges opp. Jeg venter nå på svar på oppfølgingsprøven, og kjenner at hver dag er en pine. Har ventet i fire uker nå...

 

Håper vi alle er friske og raske. Lykke til, HI, god klem til deg!!!!

 

Anonym poster: 73edac73f4172f8a3d9a337f2e2ba82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, jeg hadde mange rare symptomer, så jeg dro til gynekolog for å sjekke det ut. Jeg har lette celleforandringer, som visstnok ikke trenger å være farlig, men må følges opp. Jeg venter nå på svar på oppfølgingsprøven, og kjenner at hver dag er en pine. Har ventet i fire uker nå...

 

Håper vi alle er friske og raske. Lykke til, HI, god klem til deg!!!!

 

Anonym poster: 73edac73f4172f8a3d9a337f2e2ba82b

 

Oj, det var en forferdelig lang ventetid. Hva slags symptomer har du?

Masse lykke til til deg også!

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene, virkelig!

 

Jeg vet så inderlig godt at det ikke er lurt å google alle mulige symptomer, og derfor har jeg heller ikke gjort det. Isåfall hadde jeg sittet med denne bekymringen for et halvt år siden, jeg har jo hatt symptomene lenge, men ikke sett på det som noe å søke rundt etter før gynekologen reagerte da jeg var der.

 

 

Glemte å si at det MÅ de si, slik at du ikke kan komme i ettertid å klage. Alt kan skje. Alt kan være noe. Men at kreft utvikler seg på to år, når det som regel tar ti år "bare" for celleforandringer høres usannsynlig ut.

 

Anonym poster: d1e28a0f09634592597a3a322c6da1eb

 

Godt å høre at det høres usannsynlig ut. Men hun i krefttelefonen syns jo absolutt det hørtes ut som jeg har klare indikasjoner på "noe". Så kan jo selvsagt det noe være noe helt annet i og for seg, men..

 

#2: Har du de samme symptomene enda? Sånn helt uavhengig av hva dette kommer av, så syns jeg det er grusomt å blø etter hvert eneste samleie. Det ødelegger virkelig sexgleden.

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

 

Noe er det nok, men det trenger ikke være kreft. Jeg har nå fått påvist lavt stoffskifte, og er på medisiner. Har endel murringer enda, men ikke blod etter sex lenger. Heldigvis, er ikke noe sexy, nei... Har murringer nå faktisk, på venstre sider, bak hoftebenet. I følge legen kan det være lokal irritasjon, tarmbevegelser, osv.

Med at det sikkert er "noe", så mener jeg bagateller, bare sånn for ikke å skremme deg enda mer her.

 

Hva slags prevansjon bruker dere? Kan du være følsom for det dere har brukt?

 

Anonym poster: d1e28a0f09634592597a3a322c6da1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, jeg hadde mange rare symptomer, så jeg dro til gynekolog for å sjekke det ut. Jeg har lette celleforandringer, som visstnok ikke trenger å være farlig, men må følges opp. Jeg venter nå på svar på oppfølgingsprøven, og kjenner at hver dag er en pine. Har ventet i fire uker nå...

 

Håper vi alle er friske og raske. Lykke til, HI, god klem til deg!!!!

 

Anonym poster: 73edac73f4172f8a3d9a337f2e2ba82b

 

Oj, det var en forferdelig lang ventetid. Hva slags symptomer har du?

Masse lykke til til deg også!

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

 

Forrige gang tok det nærmere seks uker. HUFF:

 

Jeg plages av blødninger etter sex, nå nylig opplevde jeg en ut-av-det-blå fossblødning som gikk over like fort, og det var skremmende! Har også en del ubehag/press rundt hofter, rygg og nedre mageregion, pluss illeluktende utflod som ikke lar seg behandle. Hvis det ikke er livmorhalskreft er jeg veldig spent på hva annet det kan være, altså :)

 

Anonym poster: 73edac73f4172f8a3d9a337f2e2ba82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#10: Ok. Takk for svar, jeg setter så pris på det nå :) Det siste halvåret har jeg brukt p-piller, kondom og fikk altså spiral da for fire dager siden.

 

#11: Det hørtes veldig likt ut som meg ja. Men så lang ventetid. Håper det stemmer som min gyn sa, at jeg får svar innen en uke.

 

Jeg fant forøvrig dette nå:

Omtrent 30 prosent av de som utvikler kreft hadde helt normal celleprøve mindre enn to år før diagnosen ble stilt.

 

Jauda..

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant forøvrig dette nå:

Omtrent 30 prosent av de som utvikler kreft hadde helt normal celleprøve mindre enn to år før diagnosen ble stilt.

 

Jauda..

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

 

Det er jo derfor vi må ta prøven så ofte, fordi livmorhalskreft er noe som utvikler seg relativt raskt...

 

Anonym poster: 73edac73f4172f8a3d9a337f2e2ba82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant forøvrig dette nå:

Omtrent 30 prosent av de som utvikler kreft hadde helt normal celleprøve mindre enn to år før diagnosen ble stilt.

 

Jauda..

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

 

Det er jo derfor vi må ta prøven så ofte, fordi livmorhalskreft er noe som utvikler seg relativt raskt...

 

Anonym poster: 73edac73f4172f8a3d9a337f2e2ba82b

 

Men "alle", inkl noen i denne tråden, sier jo at den utvikler seg så sakte! At det gjerne tar ti år omtrent før det utvikler seg til kreft.

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta sorgene på forskudd!

 

Husk at selv om du har mange symptomer som kan tolkes i den retningen, så trenger det absolutt ikke være kreft. Selv om man har flere symptomer så trenger de faktisk ikke ha samme årsak.

F.eks. kan problemer med hofter rygg, nettopp være bare problemer med muskler og ledd i rygg, bekken og ben. Selv om de fleste reagerer med smerter så er det noen som reagerer med kraftløshet selv om det ikke er noen lammelser av noe slag.

 

Nattesvetten kan komme av for mye stress (fysisk og/eller psykisk) over tid. Magnesium og en akupunktør kan hjelpe mot det!

Jeg hadde selv ekstrem nattesvette over lang tid for noen år tilbake etter en periode med ekstremt stress. Det varte lenge, inntil jeg fikk litt kontroll på stresset og også fikk behandlinger hos akupunktør. Kan også nevne at jeg for halvannen uke siden svettet så mye at ikke bare dynetrekket, men også dynen var våt på natten - fordi jeg hadde fått en veldig dårlig nyhet ift en person som er meg veldig kjær rett før jeg skulle legge meg.

 

En uvi uten smertesymptom kan gi blod i urin... og det som ikke er veldig kjent er at en såkalt symptomfri uvi kan gi smerter i rygg og nedover beina. Dette blir ofte oversett av leger!

 

Blødninger etter samleie kan ha hormonelle årsaker, eller det kan være at slimlhinnene dine er veldig skjøre av en eller annen grunn.

 

Skriver dette så detaljert for å vise deg at selv om disse symptomene tilsammen kan tyde på det du frykter, så trenger de virkelig ikke være tegn på det.

Er du sliten, har drevet deg selv for hardt over tid f.eks., vil immunforsvaret ditt bli redusert, du blir mer utsatt for infeksjoner, bli surere i kroppen og dermed mer utsatt for stivere muskulatur. Sammen med kanskje noen uheldige løft osv så kan du ha pådratt deg låsninger i bekken/rygg.

 

Så ikke ta sorgene på forskudd!

 

Håper at du får beskjed om at du er helt frisk! Lykke til! :)

 

Anonym poster: 63f306f23c26806fffd2a93d3fd12878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#10: Ok. Takk for svar, jeg setter så pris på det nå :) Det siste halvåret har jeg brukt p-piller, kondom og fikk altså spiral da for fire dager siden.

 

#11: Det hørtes veldig likt ut som meg ja. Men så lang ventetid. Håper det stemmer som min gyn sa, at jeg får svar innen en uke.

 

Jeg fant forøvrig dette nå:

Omtrent 30 prosent av de som utvikler kreft hadde helt normal celleprøve mindre enn to år før diagnosen ble stilt.

 

Jauda..

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

 

Hold deg unna nettet. Alt du frykter å finne VIL du finne på nett. Altså, selv legene inne på lommelegen (Som jeg går utifra du fant dette) er uenige med hverandre, og hvor seriøse er de egentlig? Vet min lege har farådet meg om å lese for mye der, det har også min legemor.

Ja, selvfølgelig kan man være uheldig og være en av tross alt svært få som får kreft etter kort tid, men mest sannsynlig ikke.

At du går og engster deg gjør bare tingene verre.

 

Du sier du har gått på p-piller, p-piller kan gi hormonforandringer som kan gi alt fra tørre slimhinner (og dermed blødninger) til cyster på eggstokkene (Som kan gi vondter) osv. Kanskje er du allergisk mot latex.

 

ER det det verste, nemlig kreft, så har du tross alt funnet dette tidlig. Tidlig betyr at det er en stor sjanse for å bli helt frisk. Ikke ta sorgene på forhånd. Sov ut, og ta kontakt med legen din for en hastetime i morgen. Du må ikke uroe deg syk over dette.

 

Klem igjen!

 

Anonym poster: d1e28a0f09634592597a3a322c6da1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen altså.

 

Jeg har tidligere hatt blødninger etter samleie og da var det ikke noe svar på hvorfor. Dette er to år siden og det var da jeg tok forrige celleprøve. Nettopp derfor ble jeg ikke annet enn forferdelig irritert da blødningene startet igjen for ca et halvt år siden. Så ja, jeg vet jo innerst inne at det kan være andre årsaker.

 

Jeg har ikke blod i urin forresten. Men den siste tiden har det begynt å komme blodblandet utflod ved hvert toalettbesøk.

 

Jeg prøver å ikke uroe meg for mye. Men jeg har tatt barna med til foreldrene mine der vi camper trygt og godt ut denne uka ;) Plutselig trengte jeg dem visst rundt meg. Spesielt igår, jeg er hakket roligere idag.

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen trodde det var kreft ville du ikke fått satt inn spiralen. Da hadde hun bedt deg vente til prøvesvarene var kommet.

 

Anonym poster: 930abbe5d858ab5ed785d54fbb9d6308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei ser du får masse svar her. Jeg fikk påvist cin 3. for fem år siden. Som er den groveste form for celleforandringer før d utvikles seg til kreft.. Og måtte da koniseres.

En ting skal du vite. At denne typen kreft bruker lang tid ti til femten år..fra det oppdages celleforandringer til det blir kreft.. Jeg har vært på sykehuset på oppfølging såpass mye i etterkant. At dette vet jeg.

En ting er jo kjempebra. Det er at du har tatt celleprøve nå..og får oppfølging. Tror ikke du trenger å katastrofetanker. Men jeg skjønner din angst. Dette har jeg selv gått igjennom. Det verste er å lete etter symptomer på nettet. IKKE les hva folk skriver..hihi sier jeg. Men jeg leste meg suuuuperredd!. Jeg har vært like redd hver gang i etterkant av en ny celleprøve. Men alle har vært fine. Heldigvis! Livet er ingen spøk.

Men jeg tror nok ikke at det er kreft du har fått. Celleforandringer kan ikke sees ved det blotte øye..da må d taes en bitteliten prøve og sees på igjennom mikroskop.

Hang in there!!

Det blir bra skal du se!!! PS LOV MEG AT DU IKKE LESER MER PÅ NETTET! Sitt ikke alene å fundere..snakk med noen. Klem!!

 

 

Anonym poster: f4fa6a496d4e7386c93e2476af87d170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her igjen.

 

#22: Håper alt går bra med deg nå. Men, det du skriver er en sannhet med modifikasjoner tror jeg. Det står at ca 50% av de som utvikler livmorhalskreft har ikke tatt celleprøve regelmessig. Men da er det altså 50% som har fulgt opp med celleprøve hvert 3.år og likevel rekker å utvikle livmorhalskreft mellom prøvene. Jeg spurte Kreftforeningen om dette idag faktisk, siden jeg hele tiden får høre at denne krefttypen tar tiår å utvikle, men likevel står det at ca halvparten har tatt celleprøver som anbefalt. Så det stemmer altså også at den kan utvikles raskt.

 

Og for å være enda mer kverulant på hypokondriet mitt, så er jeg ikke redd for at hun så celleforandringer, men faktisk kreftceller/ kreftsymptomer. At det har gått forbi celleforandringer allerede, til kreft.

 

På en måte leser jeg meg litt redd, men på den annen side leser jeg meg tryggere på at jeg ikke kan ha kreft. Jeg vet ikke jeg, det er så delte følelser. Imorgen og fredag skal jeg jobbe, da suser dagene forbi. Og vips har jeg forhåpentligvis svaret senest lørdag. Håper jeg :)

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det i dag, fikk du snakket med legen?

 

Nja.. Jo, jeg bestilte time, men bare en vanlig ordinær. Så må vente til etter påske.

 

Anonym poster: 7fd6465b4fa09c0c699e34e90506cc6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...