Gå til innhold

Sitter dere inne hos barna til de sovner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg begynner å synge eller fortelle en historie snur han seg litt indignert mot meg og vinker febrilsk...! "Ha deg ut, mamma... Jeg skal sove!" Hehe! Han er nå 16 mnd...han hadde en periode da han var litt mindre hvor han var utrygg og gråt og da var vi sammen med han til han sovnet.

Hva? Kan sønnen din på 16 mnd si det? Min på 14 mnd kan kun si et par ord!

Anonym poster: 79b013e32d1dd10fd68e12e7355fcedd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sat inne med eldstemann, og har måtta hatt fleire avvenningsrundar med dette. Han er ein litt engsteleg type, og hylte om me for ut døra før han var sovna, sjølv som bitteliten baby. Heldigvis sovna han i løpet av 5 min. Minstemann er ein annan type, og der gjer eg som deg, seier god natt og går ut.

Skrevet

Nei, gjør ikke det. Han er 7 mnder nå, får ei flaske melk oppe på rommet sitt, så blir det sunget noen nattasanger før han blir lagt i senga.

Hvis han ikke sovner med en gang, men ligger å skriker/jabber/sparker så går vi innom og legger han riktig vei, gir han smokken og går ut igjen. Snakker ikke noe særlig til han, stryker han kanskje kinnet.. Men ikke noe mer hokkus pokkus enn det... ;)

Gjest Julia1984
Skrevet

Ja det gjør jeg. Og de får tilogmed sove i sengen min hvis de vil. Minsten klarer å ligge i egen seng og sovner uten at jeg er der, men eldste som er ett annerledes barn finner ikke ro om kvelden. Så enten blir det 2 tiner med hyling og skriking eller kosestund i sengen med meg, så da velger vi det siste:)

Huff... føler meg skikkelig truffet her og behøver et stort spark bak. Vi sitter hos jenta som blir 2 i mai... nattasanger, kos og alskens. Vi har bare ett barn.. og helt ærlig så visste vi ikke bedre før... men nå er det vel bare og manne- og kvinne seg opp til en tøff kamp...

Ligger ved siden av henne til hun sover. Hun er 2 år og 3 mnd :) Kosestund!

Dere graver deres egen grav. Min er ni år nå og vi må fortsatt ligge hos han til han sovner, har prøvd å avvenne han maaaange ganger men det blir et helvete hver gang og han sovner ikke før midnatt.

Venn de av med dette så fort dere kan før de blir for store. Er så slitsomt at vi aldri har kvelden sammen. Han er jo oppe til ni på kvelden nå og ofte ligger vi der til ti, halv elleve. Har tusen ting jeg skulle ha gjort istedenfor å ligge der.....

Anonym poster: f50b1a7701a5bb82638f2104cb4156d3

Vel, sånn var det ikke for oss. Vår 5.5 åring samsov med oss eller kom opp i vår seng til han var nesten 5 år. Plutselig fant han ut at det ville han ikke lenger.

Når mine barn søker nærhet så får de det, uavhengig av tid på døgnet eller hvor gamle de er....

Skrevet

Nei, gjør ikke det. Han er 7 mnder nå, får ei flaske melk oppe på rommet sitt, så blir det sunget noen nattasanger før han blir lagt i senga.

Hvis han ikke sovner med en gang, men ligger å skriker/jabber/sparker så går vi innom og legger han riktig vei, gir han smokken og går ut igjen. Snakker ikke noe særlig til han, stryker han kanskje kinnet.. Men ikke noe mer hokkus pokkus enn det... ;)

Tenker du ikke litt på tenna hans når han får melk sånn på kvelden? Regner med at det er etter tannpuss

Anonym poster: dd168e8d9ddbe8096ee9b0183a444403

Skrevet

Nei, det gjør vi ikke. Vi leser et eventyr til jenta på 3 og synger en nattasang før vi slukker og går ut ifra rommet. Noen ganger må vi sitte inne hos tvillingene på 12 mnd før de sovner. De kan være urolig noen kvelder, så da sovner de mye fortere om vi er sammen med dem. Vi prøver å unngå det for å ikke lage uvaner, men vi har nettopp flyttet dem på hversine rom, så da synes vi det er greit å vise at vi er der. Jeg klarer ikke å la barna gråte seg i søvn.

Skrevet

Tenker du ikke litt på tenna hans når han får melk sånn på kvelden? Regner med at det er etter tannpuss

Klumpen er tannløs ennå... Så ikke så mye å tenke på... :P

Gjest sussie77
Skrevet

Hvis han finner roen selv er jo det bare bra :) Gjorde også sånn med eldstemann.

Med den yngste er på 21 måneder sovner ikke av seg selv, og jeg må ligge hos henne til hun sovner. Nytter ikke å gjøre noe annet. Håper jo at hun etterhvert venner seg av med det. Men sånn har hun vært siden hun ble født.

Skrevet

Han finner roen selv ja, både når han skal sove på dagtid og på kvelden. Han får komme inn i vår seng når han våkner på natten, og det gjør han hver natt. Så han får så mye kos han vil ha altså :-)

Anonym poster: da13b83ab15782d13a2e0088eed65fd8

Skrevet

Vi ligger sammen med toåringen og synger, prater om hvordan dagen har vært, vennene i bhg, maten vi har spist, alt mulig i ca 10 minutter. Så sier vi god natt til hverandre og hun sovner på 3-4 minutt. Elsker den stunden alene med henne. Hun har tre søsken så alenetiden på kvelden er noe både jeg og papsen elsker :)

Min første gjorde jeg det samme med, han sluttet med det av seg selv i treårsalderen. De andre to lå vi delvis sammen med, men de og sluttet av seg selv.

Er det så farlig å ta seg det kvarteret med kos på kvelden egentlig?! Gjøremålene kan jeg gjøre etter legging..

Ser ikke noe særlig tv så når noen synes det er teit å bruke 30 min på kos og legging av barn så synes jeg det er teit å bruke 1-2 timer pr kveld forran tv'n. Skjønner ikke at folk gidder å ha den kassa på døgnet rundt!

Altså folk gjør forskjellige prioriteringer i livet, heldigvis! :)

Gjest yrild
Skrevet

Hvis han ikke gråter så er det jo ingen grunn til å sitte der.

Vi er inne på rommet til minste til hun sovner. Eldste sluttet vi med det når han var rundt tre.

Skrevet

Her er det stell før vi synger noen nattasanger. Når vi har sunget noen sanger sier sønnen min natta, og legger seg til rette i senga på eget initiativ. Har aldri sittet hos han til han har sovnet.

Skrevet

Vi ligger sammen med toåringen og synger, prater om hvordan dagen har vært, vennene i bhg, maten vi har spist, alt mulig i ca 10 minutter. Så sier vi god natt til hverandre og hun sovner på 3-4 minutt. Elsker den stunden alene med henne. Hun har tre søsken så alenetiden på kvelden er noe både jeg og papsen elsker :)

Min første gjorde jeg det samme med, han sluttet med det av seg selv i treårsalderen. De andre to lå vi delvis sammen med, men de og sluttet av seg selv.

Er det så farlig å ta seg det kvarteret med kos på kvelden egentlig?! Gjøremålene kan jeg gjøre etter legging..

Ser ikke noe særlig tv så når noen synes det er teit å bruke 30 min på kos og legging av barn så synes jeg det er teit å bruke 1-2 timer pr kveld forran tv'n. Skjønner ikke at folk gidder å ha den kassa på døgnet rundt!

Altså folk gjør forskjellige prioriteringer i livet, heldigvis! :)

Han får masse kos før han legger seg. Vi sitter sammen på rommet og finner frem bamse og smokken, før vi synger, musser og sier natta. Så det er ikke sånn at jeg bare legger han rett ned og går ut. Hi

Anonym poster: da13b83ab15782d13a2e0088eed65fd8

Skrevet

Om barnet ditt ikke skriker har hun det jo helt fint :) Men ang det du spurte om, så ja - vi ligger sammen med 2.5 åringen vår (og av og til 6 åring faktisk) til han sovner. For oss er det en skikkelig kosestund. Om jeg går ut av rommet så gråter han, vil ha meg eller pappaen der.

Det viktigste er jo å lytte til barnet og de signaler det gir deg. Om våre barn vil at vi skal ligge der så gjør vi det med glede! Der kommer jeg aldri til å høre på helsesøster eller andre som mener det gir dårlige vaner! Den omsorgen gir jeg med glede de få årene ( i det store løp) de trenger det!

Skrevet

Min unge er 10 mnd og vi sitter sammen med henne til hun sovner. Synger en sang, har "hudkontakt" gjennom sprinklene, og hun sovner som regel i løpet av 5 minutt. Syns ikke det det er mye tid å bruke på leggingen.

Skrevet

Nei

Men vi har eventyrstund for de yngste.

Anonym poster: abc6c7a9dc4509d4ffbdfbc4ca913a9d

Skrevet

Nei det gjør vi ikke, blir bare tull. Blir lesing, snakking om ting som har skjedd i løpet av dagen også natta sanger. Natta klem. Går ut av rommet, etter 5 min så sover han stilt og rolig, da er han ferdig å prate med seg selv. Han er snart 4. Han er ganske enkel :)

Skrevet

Ja, vi gjør det. Det kan være litt slitsomt når man kun er en voksen tilstede, men alt går.

Det er forskjell på barn, noen roer seg best når de får sovne inn alene i ro og fred, mens andre roer seg best med noen rundt seg, greit å huske på for de som blir veldig kategoriske her. :)

Skrevet

Men du lager vaner som er vonde å vende av når tenna er der...

Skrevet

Men du lager vaner som er vonde å vende av når tenna er der...

Hva er det med dibdamer som alltid skal være så sure, påståelige og bedrevitende?

Anonym poster: a0b5d48a3bcf360cf3db6d8387d1bd02

Skrevet

Vi bytter på å sitte inne hos gutten vår, han er 2,5 år. Synes det er en koselig ting å gjøre, jeg. Han er jo i bhg hele dagen, og det er ikke så mye tid vi har sammen, så de 5-20 min det tar å sitte der, spanderer jeg gladelig.

(Det har vært perioder da det har tatt lang tid, men etter at vi droppet dagsovinga, går det kjapt og smertefritt.)

Kan jo såklart ikke spå i framtida, men synes de aller fleste sånne 'dere kommer til å angre! Det blir umulig å venne ham av med det!'-kommentarer har blitt gjort til skamme. Vi har praktisert både samsoving og amming i søvn, og avvenning har gått knirkefritt. Min erfaring er at det meste går seg til, så lenge man ikke stresser.

Mener ikke at de som gjør det på en annen måte gjør noe feil, altså, man finner vel ut hva som passer best for seg og sine.

Skrevet

Barna må lære seg å sovne alene

Anonym poster: 4117ca574a6d99b15f278379ba904733

Skrevet (endret)

Vi leser ett eventyr og synger en sang, så er det kos og klem før vi går ut av rommet.

En sjelden gang så ligger jeg oppi senga med henne til hun sovner(og jeg sovner ofte selv...) Av og til føler jeg at jeg har knapt sett henne og da er det så koselig å ligge å skravle litt og kose på henne før hun sovner:)

Men hun er snart 4 år da. Men vi har gjort det slik i ett par-tre år..

Endret av Kortslutning
Skrevet

ja. vi leser litt og synger litt og så lenge jeg er der sovner barnet etter 5-10 min. barnet er 3 år.

Anonym poster: 90182fc7a16bcf509b94cde5df2af15d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...