Gå til innhold

Hvilken fødestilling anbefaler du ? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva har du prøvd, hva anbefaler du, og hva fraråder du? :)

Har tenkt på stående fødsel, pga hjelp fra tyngdekraften. Ønsker helst ikke vanlig liggende i fødeseng. Evt vannfødsel er vurdert.

Nei, har ikke bestemt meg på forhånd, jeg vet at alt kan skje, så dropp akkurat den biten ;)

Hva har du god erfaring med ? :)

Anonym poster: 4abc4124488172dd80f02e4cfc27837d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å stå på alle fire i senga. Slik fødte jeg nr.2 og gikk kjempe bra. Tyngdekraften gjorde sitt og revnet ikke osv. Så anbefaler det.

:)

Skrevet

Sist syns jeg det hjalp å stå og gå, og ønsket å stå på beina eller stå på alle fire på slutten. Men pga mitt høye bt og babyen fallende hjerterytme måtte jeg ligge. Syns det var helt pyton.

Anonym poster: 64a6083f0544c191e91eb5dc47636985

Skrevet

Med min første lå jeg hele tiden i senga, og det dro ut i eeevigheter,vondt som f, med den andre stod jeg krokbøyd over senga og det gikk så mye bedre, vondt da og sjølsagt, men det gikk raskere.

Anonym poster: bb55340635ab05d2801ed50a4f48e49b

Skrevet

Når det kom til selve utdrivningsfasen var jeg så utslitt at noe annet enn å ligge på rygg var ikke aktuellt.

Skrevet

Stod på kne og støttet meg over senga. Var en sånn lav fødeseng. Anbefalest!

Anonym poster: 034938ee0e312d06d64490d333225110

Skrevet

Med første stod jeg på beina fram til babyen var i åpningen. Da følte jeg for å stå på kne i senga. Supert.

Med Nr to var jeg så sliten etter et døgn med rier, så da ble de til slutt liggende på ryggen, med skikkelige magadrag med lystgass.

Lystgass kan jeg anbefale på det sterkeste hvis du føler at du trenger noe smertestillende på slutten.

Anonym poster: 89f6336ade31175eba937215bb47e995

Skrevet

Med første stod jeg på beina fram til babyen var i åpningen. Da følte jeg for å stå på kne i senga. Supert.

Med Nr to var jeg så sliten etter et døgn med rier, så da ble de til slutt liggende på ryggen, med skikkelige magadrag med lystgass.

Lystgass kan jeg anbefale på det sterkeste hvis du føler at du trenger noe smertestillende på slutten.

Anonym poster: 89f6336ade31175eba937215bb47e995

Bare så dumt at lystgass ikke er tilgjengelig på de fleste Norske sykehus lenger :(

Skrevet

Lystgassen hjalp ikke meg, jeg merket ikke noe til den i det hele tatt. Kan anbefale å føde på knærne eller stående på alle 4. Evt badekar/dusj/varme som smertelindring.

Lykke til med kommende fødsel og baby :-)

Gjest AnneS
Skrevet

Med første og tredje lå jeg på ryggen, helt ok. Det beste var med nr to, knestående i senga og hang over hodeenden som var hevet.

Skrevet

Ryggen på sengen høyt hevet, og å ligge på siden og holde opp ene benet selv.Får en del hjelp av tyngekraften siden overkroppen er så høyt. Gjort det 3 ganger.

Men det beste må vel være å gjøre akuratt det du synes er riktig der og da!

Tror ikke det er noe vits i å planlegge det på forhånd.

Skrevet

Knestående i senga syns jeg var best. Støttet meg til hodeenden. Har også født liggende på rygg - fikk ikke noe valg, for det gikk så fort at jordmor måtte ha kontroll på det som skjedde;-)

Anonym poster: 3dca86200b94e0a19da2bb4766adb860

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg tror man kjenner på kroppen hva som er best der og da. Jordmødre mener jo at det er mest effektivt å bevege seg, stå, stå på kne osv (så lenge man har krefter), kontra å bare ligge stille i sengen, og jeg tror nok det er det som faller naturlig for de fleste. Det var forferdelig å bli tvunget til å ligge i senga med beina opp, men jeg måtte det pga de måtte overvåke barnets hjerterytme.

Hvorfor er det ikke alle plasser man får lystgass lengre?

Skrevet

Å stå på kne lent mot sengen var veldig effektivt for å få barnet ut, men jeg er usikker på om jeg anbefaler det likevel. Har lagt på ryggen to ganger og siden en gang. Å stå på slutten av mine fødsler har ikke en gang var i nærheten av aktuelt, var ikke i stand til å stå da.

Det positive med å stå, stå på kne, alle fire og andre stillinger som ligner dette er jo at man får hjelp av tyngdekraften. Men det er en hake og det er at i hvert fall jeg synes det ble vanskelig rett etterpå. Jeg var så veldig skjelven at jeg ikke klarte å ta i mot barnet slik jeg stod og måtte da hjelper opp i sengen først og bli lagt til rette før jeg klarte å holde babyen. Alt dette mens babyen enda hang fast til meg via navlestrengen. Det ble ganske klønte og ubehagelig og ikke minst slitsomt å skulle bakse rundt slik bare et lite minutt etter å ha presset ut et barn. Da var det greiere å allerede ligge behagelig til og kunne få babyen rett opp til seg etter.

Men vi er alle ulike, fødsler er ulike osv, så det er jo vanskelig å vite noe om hva som vil passe før man står i situasjonen og skal prøve noe. Heldigvis ser det ut som om du, i motsetning til en del naive førstegangsfødene, er klar over at ikke alt kan planlegges, og det er en veldig positiv holdning å gå i fødsel med synes jeg. Lykke til!

Skrevet

Å stå på kne lent mot sengen var veldig effektivt for å få barnet ut, men jeg er usikker på om jeg anbefaler det likevel. Har lagt på ryggen to ganger og siden en gang. Å stå på slutten av mine fødsler har ikke en gang var i nærheten av aktuelt, var ikke i stand til å stå da.

Det positive med å stå, stå på kne, alle fire og andre stillinger som ligner dette er jo at man får hjelp av tyngdekraften. Men det er en hake og det er at i hvert fall jeg synes det ble vanskelig rett etterpå. Jeg var så veldig skjelven at jeg ikke klarte å ta i mot barnet slik jeg stod og måtte da hjelper opp i sengen først og bli lagt til rette før jeg klarte å holde babyen. Alt dette mens babyen enda hang fast til meg via navlestrengen. Det ble ganske klønte og ubehagelig og ikke minst slitsomt å skulle bakse rundt slik bare et lite minutt etter å ha presset ut et barn. Da var det greiere å allerede ligge behagelig til og kunne få babyen rett opp til seg etter.

Men vi er alle ulike, fødsler er ulike osv, så det er jo vanskelig å vite noe om hva som vil passe før man står i situasjonen og skal prøve noe. Heldigvis ser det ut som om du, i motsetning til en del naive førstegangsfødene, er klar over at ikke alt kan planlegges, og det er en veldig positiv holdning å gå i fødsel med synes jeg. Lykke til!

Nei å planlegge fødselen i hodet sitt er bortkastet, såpass mye skjønner jeg som førstegangs :) Jeg tar det som det kommer, men synes det er godt å høre alle anbefalingene om stående/ knestående fødestilling når det er det jeg ønsker å ta utgangspunkt i. Være i bevegelse så langt jeg klarer og heller ta det derfra :) Å prøve badekar er også fristende, men vi får se hva jeg får lyst til, tid til osv :P Må jeg føde på rygg så må jeg føde på rygg. Må jeg ta epidural så må jeg ta epidural. Hvem vet, mulig jeg ender opp med keisersnitt :P tiden får vise. Takk så mye :) ser fram til å bli ferdig nå ;)

Skrevet

Ryggen på sengen høyt hevet, og å ligge på siden og holde opp ene benet selv.Får en del hjelp av tyngekraften siden overkroppen er så høyt. Gjort det 3 ganger.

Men det beste må vel være å gjøre akuratt det du synes er riktig der og da!

Tror ikke det er noe vits i å planlegge det på forhånd.

Var jo akkurat det jeg skrev jo, er ikke snakk om å planlegge på forhånd. Ja å ta ting som det passer der og da er jo det eneste man kan gjøre :) Bare kjekt å høre andre erfaringer, ser at mye av det jordmor "anbefaler" er mye av det som blir nevnt av dere :)

Skrevet

Fødekrakk er genialt. Hvilende mot far mellom bena hans. Da får far god oversikt også. Da får man brukt bukpressa skikkelig.

Anonym poster: 7a2d5c7281184eabdadf3ba7799e3ad7

Skrevet

Har født to unger stående, kan virkelig anbefales! (Har en prekestol foran til å holde meg i om det trengs, og jordmor sitter på en krakk)

Anonym poster: 74dac04b9f05fac2ab7cf38f0e37d7a1

Skrevet

Har ligget i seng med begge, har hatt så vondt i bekkenet at ingenting annet har funket. Men denne gangen har jeg faktisk fått tips fra jordmor om å prøve å føde i badekar siden jeg uansett er uten smertestillende.. Tiden vil vise om jeg klarer det eller ei..

Anonym poster: d88591f79d40adce615f8ed6782529d0

Skrevet

Huff nå skal jeg komme med et merkelig sp.mål.. :P

Men det hender dessverre at man (unnskyld språket) drite på seg, under fødsel. En ting når man ligger på rygg, men noen som har opplevd det "uhellet" når dere står på alle fire? Fekk uggent mentalt bilde.

Mangt man lure på ;)

Anonym poster: b87b35485b148b07725709518a863e72

Skrevet

Med første gikk det så raskt at jeg måtte ligge på rygg. Helt ok.

Med andre fødte jeg uten smertelindring, og da hadde jeg så vondt at det var uaktuelt at noen andre skulle bestemme hvordan jeg skulle stå/ligge.

Så da stod jeg på alle fire i fødesenga og holdt meg fast i den hevde ryggen. Tror det var en saccosekk inne i bildet også, men er litt usikker :-P

Genial fødestilling, men som noen andre over her sa, litt tungvindt å få babyen etterpå. De måtte putte ham mellom beina på meg, og jeg var så skjelven at jeg var redd for å komme borti ham.

Skrevet

Skulle prøve badekar som smertelindring pga bekkenløsning, fikk lystgass samtidig. Slappet så godt av at de 5 siste cm gikk på 10 min, og etter at vannet gikk og jeg fikk pressrier tok det 4 min før hun var ute. Det var onsdagen denne uken. Så sitter igjen med god erfaring med vannfødsel.

Det viktigste for en god fødsel er god kjemi med jordmor. Først hadde vi ei som bare kikket på oss, meg og mannen. Lite innspill, forslag eller hjelp. Var mannen som spurte om jeg ville opp å gå, ligge ned osv. Jordmor virket som ville jeg skulle ligge ned, ferdig med det.. Etter vaktskifte var det ei som var med på fødselen. Så god kjemi var kjempeviktig for at vi/ jeg klarte å slappe av..

Anonym poster: fa6e5e4af5dc8441ba8f882e764dc385

Skrevet

Doggy

hehe... (usikker på om du burde ta det til deg, da jeg kun har keisersnittfødsler bak meg.)

Skrevet

Jeg tror man kjenner på kroppen hva som er best der og da. Jordmødre mener jo at det er mest effektivt å bevege seg, stå, stå på kne osv (så lenge man har krefter), kontra å bare ligge stille i sengen, og jeg tror nok det er det som faller naturlig for de fleste. Det var forferdelig å bli tvunget til å ligge i senga med beina opp, men jeg måtte det pga de måtte overvåke barnets hjerterytme.

Hvorfor er det ikke alle plasser man får lystgass lengre?

Pga dårlig ventilasjon på sykehuset sier de her, jordmødrwne blir påvirka :P

Anonym poster: 00103c8a57b2f10efa6cd7f26e70a003

Skrevet

Jeg fikk ikke noe valg. Måtte ligge på ryggen i senga fra første ri fordi babyen skulle overvåkes. Neste gang gjør jeg hva som helst bare ikke det. Vil føde i badekar, men har jo ikke gjort det før så vanskelig å vite om jeg liker det. Tenker også at fødekrakk virker fint

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...