Gå til innhold

Er DU blodgiver? u/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har SÅ lyst til å rope ut et rungende 'Ja, såklart!!' på spørsmålet..

..men kan ikke gi blod nå pga samborens utroskap..

Det blir jo det samme som at jeg selv må krysse av for flere

sexpartnere den siste tiden.. Var så lei meg da jeg skjønte at

til og med den faste 'daten' med Blodbanken måtte gi tapt..

Men jeg kommer sterkere tilbake! :)

Og til dere som har 'for lite blod' -dere kan nok gi plasma!

Tar litt lenger tid (ca 45 minutter), men du kan med rette kalle deg en blodgiver allikevel!

Takk til alle som er med og gir! :)

Anonym poster: 95dab7da76da33c4cdcccca6f49595e6

Skrevet

Nei. Har en kronisk sykdom og tar medisiner fast, så mitt blod er ikke ønsket.

Anonym poster: afc772984ad9abedfdf5910b9a84b807

Skrevet

Det har endret seg mye med kriteriene for blodgivere de siste årene. Det ble full innstramming (veldig bra!) etter Odd Kåre saken på 90 tallet. Den siste tiden har det kommet nye retningslingjer for kriterier og karantenetid. Det er faktisk veldig mange som tror de ikke kan gi pga av medisiner eller sykdom som nå ikke lenger gir utelukkelse for blodgiving.

Anonym poster: 29437f76af7ada87858216f93f0f950d

Odd-Kåre saken? Hva var det?

Anonym poster: 2d5c2e111ff01fd3e0ad20a39bbb3c5f

Skrevet

Det har endret seg mye med kriteriene for blodgivere de siste årene. Det ble full innstramming (veldig bra!) etter Odd Kåre saken på 90 tallet. Den siste tiden har det kommet nye retningslingjer for kriterier og karantenetid. Det er faktisk veldig mange som tror de ikke kan gi pga av medisiner eller sykdom som nå ikke lenger gir utelukkelse for blodgiving.

Anonym poster: 29437f76af7ada87858216f93f0f950d

Odd-Kåre saken? Hva var det?

Anonym poster: 2d5c2e111ff01fd3e0ad20a39bbb3c5f

Odd Kåre Rabben var en ung gutt som fikk HIV etter en blodoverføring. Husker godt når han døde. Kjempetrist!

Skulle gjerne gitt blod, men har ikke gjort det enda. Har stort sett vært gravid eller ammende siste syv årene så jeg får ta det igjen når alle barn er ute og ferdigammet.

Anonym poster: c32485bbcf11589d1c85051a39a319c0

Skrevet

Nei, ga blod en gang, ga beskjed dagen etter at jeg hadde en veldig unormal reaksjon på det, var ordentlig dårlig, og sa at de kanskje ikke burde bruke blodet mitt. De hørte ikke på meg, for jeg var jo tilsynelatende helt frisk i følge dem da jeg ga blod.

Tre måneder senere fikk jeg diagnostisert kyssesyken som jeg hadde gått med i lang tid. Ga umiddelbart beskjed til blodbanken igjen. Forferdelig å tenke på at en syk person har fått mitt syke blod den gangen! Så jeg kommer nok ikke til å gi blod igjen....

Anonym poster: 3009fe4a5248681ca54413ab492bd6a1

Skrevet

Ja... men blir aldri kalt inn. Har vært blodgiver i 8 år, og har blitt kalt inn 3 ganger....

Anonym poster: dc68aad443a589b2c8953c83685086b7

Skrevet

Kan ikke pga tatoveringer osv

Man kan gi blod med tatoveringer:)

Anonym poster: dc68aad443a589b2c8953c83685086b7

Skrevet

Ja. Dugnadsånd kaller jeg det. For meg er det en selvfølge å bidra. Ville faktisk syns det var litt småpinlig om jeg kom i en situasjon hvor jeg måtte ha blodoverføring hvis jeg selv ikke var en av de som bidro. Om man ønsker seg tilbudet når man trenger det, så bør man jammen være med å tilby det til andre som trenger det.

De som av ulike grunner ikke kan gi er selvsagt unntatt i mine øyne wink.png

Anonym poster: 59ff2b952c346671c8c80c27e07c0a82

Så du mener ikke at vi som ikke får lov å gi blod fordi vi er utenlandske, heller ikke kan motta blod?

Anonym poster: 0aa059d486bf161477309cbf0ce696a9

Skrevet

Nei. Jeg tror ikke blodet mitt er noe å gi bort, har mye ledd og muskelsmerter (har ingen diagnose på dette) og er sjelden jeg føler meg i god form.

Anonym poster: 43a6cf874893fd98cddf646a8e4e99c8

Skrevet

Ja. Dugnadsånd kaller jeg det. For meg er det en selvfølge å bidra. Ville faktisk syns det var litt småpinlig om jeg kom i en situasjon hvor jeg måtte ha blodoverføring hvis jeg selv ikke var en av de som bidro. Om man ønsker seg tilbudet når man trenger det, så bør man jammen være med å tilby det til andre som trenger det.

De som av ulike grunner ikke kan gi er selvsagt unntatt i mine øyne wink.png

Anonym poster: 59ff2b952c346671c8c80c27e07c0a82

Så du mener ikke at vi som ikke får lov å gi blod fordi vi er utenlandske, heller ikke kan motta blod?

Anonym poster: 0aa059d486bf161477309cbf0ce696a9

Alltid noen som skal snu og vende på alt. Hva skriver hun?

"De som av ulike grunner ikke kan gi er selvsagt unntatt i mine øyne wink.png"

Anonym poster: c32485bbcf11589d1c85051a39a319c0

Skrevet

Nei, men jeg vurderer sterkt å melde meg når jeg er ferdig med ammingen ;)

Skrevet

Får ikke lov da jeg bodde i England under kugalskapen. Utestengt for alltid

Skrevet

Ja, men har vært et langt opphold på grunn av graviditet og amming. Skal fortsette å gi når jeg får lov igjen.

Skrevet

Meldte meg som det for 8 år siden, men fikk ikke gi pga piercing i slimhinner (tunga). Er vel snart for voksen for den, men hadde blitt rart å ta den ut nå etter 11 år.

Anonym poster: cccc24162566b852e4a439b2eded6499

Skrevet

Kan dessverre ikke pga kronisk sykdom og tar massevis av medisiner..

Hadde gjort det hadde jeg fått lov. Finnes ikke redd for sprøyter, og bra er det, for må sette sprøyte på meg selv to ganger i uka.

Syns det er flott at mange er blodgivere! Det viser at dere tenker på andre:-)

Anonym poster: f6e2a07cbf29bd49a6de50eb2689e716

Skrevet

Nei, jeg er livredd for slik. Har besvimt under blodprøver og har mareritt om blodbussen om nettene, takk Gud for ikke alle er like pysete som meg!

Skrevet

Ser det er nevnt nye retningslinjer mtp medisiner; er det noen som vet hva som er lov? Bruker ssri - da har jeg bare gått ut fra at jeg er "svartelistet"...? Vil veldig gjerne gi blod hvis jeg får lov da!

Anonym poster: 9fac76bad071546a9df83c5174bcf5bb

Skrevet

Jeg har faktisk tenkt på dette. Ikke altfor glad i nåler, men så lenge jeg ikke må se på så går det bra :) Skal til lege snart, ta noen blodprøver pga jernmangel osv, hvis dette er i orden, skal jeg høre om jeg kan bidra :)

Anonym poster: de2e06110b1567e8054d6e436676c633

Gjest Antarctica
Skrevet

Får ikke lov da jeg bodde i England under kugalskapen. Utestengt for alltid

Samme her... spiste til og med de tvilsomme skolemiddagene som etterhvert viste seg å inneholde Creutzfeldt-Jacobs, så jeg er visst et dårlig kort.

Skrevet

Nei, dessverre så kan de ikke bruke mitt blod.

Men er utrolig takknemlig for de som gir blod!

Jeg måtte ha 2 poser med blod etter jeg hadde født..

Så takk til alle som gir blod!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...