Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #1 Skrevet 8. mars 2013 Det er så mye diskusjon rundt kvinners bidrag på arbeidsfronten. Men hva er det med denne voldsomme fokusen på at det MÅ være 100%?. Vi SKAL jobbe fulltid. Hva om vi klarer oss greit med 80? Eller hva om vi trenger 120? Hvorfor har vi hengt oss opp i at det er 40 timer i uka som skal være det rette for alle, følger du ikke den malen så svikter du samfunnet?!? Hurra for de som jobber 80% også. De bidrar da de og, vi er alle forskjellige hvor mye vi ønsker og trenger å jobbe. Hvorfor må alle passe inn i en parameter jeg strengt tatt ikke ser i sammenheng med behovet engang. Anonym poster: 10d8733f0791a67df2ec15e8405483d7
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #2 Skrevet 8. mars 2013 Lurer jeg også på. Helt ærlig synes jeg 'de' forherliger det å jobbe i det hele tatt. Sikkert greit nok for folk i superdupre stillinger og lite ansvar hjemme, men for dem av oss i middelmådige stillinger og små eller mindre små barn er ikke jobben alfa og omega. Faktisk tenker jeg også at det burde være flere hippier, Jarler, eventyrere og bohemer i samfunnet vårt. Et klassisk A4-liv er ikke på noen måte saliggjørende. Anonym poster: 1719b823a29ffcbe13db71ea545bab43
nagini Skrevet 8. mars 2013 #3 Skrevet 8. mars 2013 Fordi hvis man ikke jobber 100% er man en snylter på samfunnet, uansett om man ikke mottar noen form for stønad, for man går jo sikkert på veien og lager dermed slitasje, drikker av det rene vannet og det er mulig man går på kino en gang i året også, noe som visstnok er å snylte på samfunnet selv om kinobilletten koster en halv formue.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #4 Skrevet 8. mars 2013 Ikke noe problem å jobbe mindre så lenge du også går med på at andre jobber mindre og dermed ikke alltid kan få hjelp når du forventer det. At politiet har mye å gjøre og lite folk så de kan ikke bistå deg med en gang. At det blir lenge sykehuskøer og ventetid hos fastlegen. At de ikke har nok folk i hjemmesykepleien slik at du selv kanskje må ta vare på din gamle bestemor. At butikkene stenger tidligere pga. mangel på folk, at bussen ikke går så ofte, at tannlegevakta må stenge osv. Tenk litt over konsekvensene om alle skulle jobbe mindre. Mindre hender i arbeid og mindre penger inn i felleskassa. Er det et samfunn du ønsker og vil du være tilfreds med å leve i et slikt samfunn? Anonym poster: 8797307e991740aa7403be8eb2a04240
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #5 Skrevet 8. mars 2013 Ikke noe problem å jobbe mindre så lenge du også går med på at andre jobber mindre og dermed ikke alltid kan få hjelp når du forventer det. At politiet har mye å gjøre og lite folk så de kan ikke bistå deg med en gang. At det blir lenge sykehuskøer og ventetid hos fastlegen. At de ikke har nok folk i hjemmesykepleien slik at du selv kanskje må ta vare på din gamle bestemor. At butikkene stenger tidligere pga. mangel på folk, at bussen ikke går så ofte, at tannlegevakta må stenge osv. Tenk litt over konsekvensene om alle skulle jobbe mindre. Mindre hender i arbeid og mindre penger inn i felleskassa. Er det et samfunn du ønsker og vil du være tilfreds med å leve i et slikt samfunn? Anonym poster: 8797307e991740aa7403be8eb2a04240 Å jøjje meg, du går virkelig inn for å smøre på eller?? Hvis en person jobber 80% vil det alltid være en annen person som gladelig fyller inn de 20% fordi han/hun ønsker å jobbe mere. Er jo ikke sånn at alle mennesker ønsker eller kan jobbe redusert, i mange stillinger må du jobbe 100% eller finne deg en annen jobb, mens i noen stillinger er det klin umulig å få 100%. Slutt mal alt så inne granskauen svart, det er så utrolig masete å lese om. Anonym poster: 9f0914deecdcfe5d1d6bed7225d54d18
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #6 Skrevet 8. mars 2013 Ikke noe problem å jobbe mindre så lenge du også går med på at andre jobber mindre og dermed ikke alltid kan få hjelp når du forventer det. At politiet har mye å gjøre og lite folk så de kan ikke bistå deg med en gang. At det blir lenge sykehuskøer og ventetid hos fastlegen. At de ikke har nok folk i hjemmesykepleien slik at du selv kanskje må ta vare på din gamle bestemor. At butikkene stenger tidligere pga. mangel på folk, at bussen ikke går så ofte, at tannlegevakta må stenge osv. Tenk litt over konsekvensene om alle skulle jobbe mindre. Mindre hender i arbeid og mindre penger inn i felleskassa. Er det et samfunn du ønsker og vil du være tilfreds med å leve i et slikt samfunn? Anonym poster: 8797307e991740aa7403be8eb2a04240 hvorfor ikke pålegge alle å jobbe 120%. Helse til det eller ei. Ville det løst alle problemer? Lurer forresten på hvordan de fikk det til å gå rundt på 50 tallet ..,, Anonym poster: 752d76c5178f08cd190e47970062782c
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #7 Skrevet 8. mars 2013 Vel, i andre land er det svært få som jobber så lite som vi gjør her i Norge. I USA, feks, jobber de fleste myyye lengre dager enn her, og dessuten har de ikke de lange feriene vi har heller. For ikke å snakke om at de ikke har permisjonsrettigheter og sykepengerettigheter slik vi har. Der kan du bli sagt opp på dagen om du er hjemme med sjuk unge en eneste dag. Vi nordmenn er rett og slett jævlig bortskjemte. Anonym poster: 444eaf342e611c2b03e7168f1ff87d9d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #8 Skrevet 8. mars 2013 Ikke noe problem å jobbe mindre så lenge du også går med på at andre jobber mindre og dermed ikke alltid kan få hjelp når du forventer det. At politiet har mye å gjøre og lite folk så de kan ikke bistå deg med en gang. At det blir lenge sykehuskøer og ventetid hos fastlegen. At de ikke har nok folk i hjemmesykepleien slik at du selv kanskje må ta vare på din gamle bestemor. At butikkene stenger tidligere pga. mangel på folk, at bussen ikke går så ofte, at tannlegevakta må stenge osv. Tenk litt over konsekvensene om alle skulle jobbe mindre. Mindre hender i arbeid og mindre penger inn i felleskassa. Er det et samfunn du ønsker og vil du være tilfreds med å leve i et slikt samfunn? Anonym poster: 8797307e991740aa7403be8eb2a04240 hvorfor ikke pålegge alle å jobbe 120%. Helse til det eller ei. Ville det løst alle problemer? Lurer forresten på hvordan de fikk det til å gå rundt på 50 tallet ..,, Anonym poster: 752d76c5178f08cd190e47970062782c På 50-tallet var kravene langt færre og folk ordnet opp selv. Man forventet ikke lange åpningstider i butikkene, legehjelp tilgjengelig døgnet rundt, pass til våre eldre osv. Folk ordnet opp selv og kvinnene ordnet det meste, som å ta seg av de eldre, lage ost, kværne kjøtt osv.Og alt dette gjorde de uten dyre kjøkkenmaskiner, vaskemaskin, oppvaskmaskiner osv. Deilig liv, ikke sant? Poenget mitt var ikke å svartmale, men det er merkelig at mange vil jobbe lite og samtidig forventer at andre skal jobbe mye slik at samfunnet går rundt, de kan få det de mener de har krav på og at andre skal dra lasset. Så forøvrig et intervju med en amerikansj småbarnsmor. Hun hadde 2 barn i barnehagealder og hun jobbet 80%. 80% var å "kun" jobbe 9 timer om dagen. Nordmenn er bortskjemte, late og arbeidssky. Anonym poster: 8797307e991740aa7403be8eb2a04240
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #9 Skrevet 8. mars 2013 Ikke noe problem å jobbe mindre så lenge du også går med på at andre jobber mindre og dermed ikke alltid kan få hjelp når du forventer det. At politiet har mye å gjøre og lite folk så de kan ikke bistå deg med en gang. At det blir lenge sykehuskøer og ventetid hos fastlegen. At de ikke har nok folk i hjemmesykepleien slik at du selv kanskje må ta vare på din gamle bestemor. At butikkene stenger tidligere pga. mangel på folk, at bussen ikke går så ofte, at tannlegevakta må stenge osv. Tenk litt over konsekvensene om alle skulle jobbe mindre. Mindre hender i arbeid og mindre penger inn i felleskassa. Er det et samfunn du ønsker og vil du være tilfreds med å leve i et slikt samfunn? Anonym poster: 8797307e991740aa7403be8eb2a04240 hvorfor ikke pålegge alle å jobbe 120%. Helse til det eller ei. Ville det løst alle problemer? Lurer forresten på hvordan de fikk det til å gå rundt på 50 tallet ..,, Anonym poster: 752d76c5178f08cd190e47970062782c På 50-tallet var kravene langt færre og folk ordnet opp selv. Man forventet ikke lange åpningstider i butikkene, legehjelp tilgjengelig døgnet rundt, pass til våre eldre osv. Folk ordnet opp selv og kvinnene ordnet det meste, som å ta seg av de eldre, lage ost, kværne kjøtt osv.Og alt dette gjorde de uten dyre kjøkkenmaskiner, vaskemaskin, oppvaskmaskiner osv. Deilig liv, ikke sant? Poenget mitt var ikke å svartmale, men det er merkelig at mange vil jobbe lite og samtidig forventer at andre skal jobbe mye slik at samfunnet går rundt, de kan få det de mener de har krav på og at andre skal dra lasset. Så forøvrig et intervju med en amerikansj småbarnsmor. Hun hadde 2 barn i barnehagealder og hun jobbet 80%. 80% var å "kun" jobbe 9 timer om dagen. Nordmenn er bortskjemte, late og arbeidssky. Anonym poster: 8797307e991740aa7403be8eb2a04240 ingen som har sagt noe om forventninger til samfunnet her! For min del bør vi kutte ned på karusellen og forbruket. Anonym poster: 752d76c5178f08cd190e47970062782c
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #10 Skrevet 8. mars 2013 Det er så mye diskusjon rundt kvinners bidrag på arbeidsfronten. Men hva er det med denne voldsomme fokusen på at det MÅ være 100%?. Vi SKAL jobbe fulltid. Hva om vi klarer oss greit med 80? Eller hva om vi trenger 120? Hvorfor har vi hengt oss opp i at det er 40 timer i uka som skal være det rette for alle, følger du ikke den malen så svikter du samfunnet?!? Hurra for de som jobber 80% også. De bidrar da de og, vi er alle forskjellige hvor mye vi ønsker og trenger å jobbe. Hvorfor må alle passe inn i en parameter jeg strengt tatt ikke ser i sammenheng med behovet engang. Anonym poster: 10d8733f0791a67df2ec15e8405483d7 Fordi i alle annonser som jeg noen gang så for stillinger der min utdannelse kan utnyttes var det ikke noe annet enn 100%. Anonym poster: 6304f4777b9f76ad923c3fa728184122
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #11 Skrevet 8. mars 2013 Nei buhu! Å jobbe 7,5 timer dagen er virkelig for mye å forlange av verdens mest arbeidsskye og bortskjemte folkeslag. Newsflash: nordmenn jobber ikke mye. Vi jobber lite, og historisk sett har vi aldri hatt så mye fritid som vi har nå. Vi må storimportete arbeidskraft, med alle kostnader det medfører, for at landet skal gå rundt. Hvis du vil jobbe 80 %, men arbeidsgiver ønsket en i full stilling: synd for deg. Da er en annen arbeidstaker som er villig til å jobbe full uke mer verdifull enn deg. Anonym poster: cb77731c1c1ebccef096e51f1c263fd1
Gjest MMJ Skrevet 8. mars 2013 #12 Skrevet 8. mars 2013 Vet ikke, jeg er vel oppdradd til å gjøre det som alle andre gjør. Alle andre jobber 100%... og føler jeg BURDE gjøre det samme. Men jeg er superfornøyd med mine 66%. Jobber heldigvis i kommunen - og de er ikke så generøse med 100% stillingene
Nurse77 Skrevet 8. mars 2013 #13 Skrevet 8. mars 2013 Hjelpes meg, er var det mange kommentarer om at vi som jobber redusert er arbeidssky! Korrigering: jeg er IKKE arbeidssky. Jeg står på og jobber hardt når jeg er på jobb. Og ja jeg trives kjempegodt på jobb. Superfornøyd, faktisk! MEN jeg trives også med å være m barna mine. Derfor jobber jeg 82% nå i en periode mens barna er små. Arbeidssky? NEI!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #14 Skrevet 8. mars 2013 Nei buhu! Å jobbe 7,5 timer dagen er virkelig for mye å forlange av verdens mest arbeidsskye og bortskjemte folkeslag. Newsflash: nordmenn jobber ikke mye. Vi jobber lite, og historisk sett har vi aldri hatt så mye fritid som vi har nå. Vi må storimportete arbeidskraft, med alle kostnader det medfører, for at landet skal gå rundt. Hvis du vil jobbe 80 %, men arbeidsgiver ønsket en i full stilling: synd for deg. Da er en annen arbeidstaker som er villig til å jobbe full uke mer verdifull enn deg. Anonym poster: cb77731c1c1ebccef096e51f1c263fd1 hvorfor ikke bare gå tilbake til å bemytte seg av slaver? Så kan alle andre være sutrepaver! Anonym poster: 752d76c5178f08cd190e47970062782c
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #15 Skrevet 8. mars 2013 Ikke kan jeg skjønne det. Fulltidsjaget med tre barn gjør meg til et vrak. Er konstant sliten og utbrent, det gjør meg syk! Og jeg har en mann som er likestilt, deltagende både med barna og husarbeid. Anonym poster: 352ca9ae0278f31e16d6825fb6d9d50c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #16 Skrevet 9. mars 2013 Synd at det skreller ned til at vi blir sett på som sutrete og arbeidssky fordi vi ønsker å PRIORITERE ungene og familie foran jobb. De resterende 40 årene skal jeg jobbe, men arbeidssky? Vil alltid være noen som jobber mer, skal vi alltid strekke oss etter det? Anonym poster: 752d76c5178f08cd190e47970062782c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #17 Skrevet 9. mars 2013 Synd at det skreller ned til at vi blir sett på som sutrete og arbeidssky fordi vi ønsker å PRIORITERE ungene og familie foran jobb. De resterende 40 årene skal jeg jobbe, men arbeidssky? Vil alltid være noen som jobber mer, skal vi alltid strekke oss etter det? Anonym poster: 752d76c5178f08cd190e47970062782c Der kom den igjen ja... Dere som jobbet deltid prioriterer barna deres, mens vi som jobber fullt ikke gjør det. Og dere gjorde ikke annet i hele går enn å syte over at dere ikke fikk kred for valgene deres! Anonym poster: cb77731c1c1ebccef096e51f1c263fd1
Dini Skrevet 9. mars 2013 #18 Skrevet 9. mars 2013 Jeg har virkelig lyst til å jobbe 100 % for å få en anstendig lønning. Hadde jeg hatt en jobb der jeg kunne tjent veldig bra ville jeg fortsatt å ha jobbet 100 % fordi jeg da kanskje kunne hatt nok til noen av livets goder
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #19 Skrevet 9. mars 2013 Status å være Tårnfrid skjønner du vel?? og jo mer tidsklemma man merker det bedre! Det er stas at livet er såååå hektisk.... Og skillsmissestatistikken hvordan er den ? Vanskelig holde sammen bevare gnisten om man er totalt utslitt kl 20.00 hver kveld... Men utad der er de fabolous må du vel se... I fin bil, dyre klær, håret i orden og trening 3 dager hver pr uke på mor og far... Neida trenger ikke tid sammen. Pga dette jaget Norge presser på dere det blir fler og fler skillsmissebarn ( med i tilleg 2! Hjem) aner ikke hva tidsklemma er jeg og dere som da vil trøkke det i trynet mitt hva som skjer om mannen min går. Jo da kommer jeg til kjenne det, og barna våre desverre men ksn ikke leve et helt liv på hva hvis..... I married for life. Å alle år jeg gir barna mine med masse tiiiiid sammen det er verdt alt Anonym poster: 0dfb3224ca4bdf237118444fbe561525
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #20 Skrevet 9. mars 2013 Noen vil kanskje jobbe mer enn disse 7,5 timene per dag. Jeg forsøkte å få jobbe doble vakter en stund, for å få fri andre dager, men etter denne krisen i Adecco var det helt slutt på det. Selv om det passet oss bedre. Så i stedet må jeg jobbe deltid eller bytte jobb pga lang reisevei. Jeg er ikke arbeidssky, men tre timer reise per dag orker jeg bare ikke. Synes også det er rart med denne malen som alle skal passe inn i. Mannen min hadde gladelig jobbet deltid om han fikk lov til det av arbeidsgiver, men det er til vesentlig ulempe for bedriften, så han fikk ikke søknaden godkjent. Anonym poster: 1c5132d2a802907a2e1bfa55352e8623
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #21 Skrevet 9. mars 2013 Tydeligvis ingen økonomer her.... Jo mindre vi jobber, jo dårligere økonomi i samfunnet. Altså jo mindre realkapital pr pers. Hvorfor har man nå kommet med så mange ordninger for å holde folk lengre i arbeid mon tro? Hvorfor vil man øke pensjonsalderen? Hvorfor gikk Hellas på tryne? Var det noen som hørte om korte arbeidsdager, lav pensjon & lange ferier? Anonym poster: c0869d101ae2548afa1937d74b5272cc
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #22 Skrevet 9. mars 2013 Status å være Tårnfrid skjønner du vel?? og jo mer tidsklemma man merker det bedre! Det er stas at livet er såååå hektisk.... Og skillsmissestatistikken hvordan er den ? Vanskelig holde sammen bevare gnisten om man er totalt utslitt kl 20.00 hver kveld... Men utad der er de fabolous må du vel se... I fin bil, dyre klær, håret i orden og trening 3 dager hver pr uke på mor og far... Neida trenger ikke tid sammen. Pga dette jaget Norge presser på dere det blir fler og fler skillsmissebarn ( med i tilleg 2! Hjem) aner ikke hva tidsklemma er jeg og dere som da vil trøkke det i trynet mitt hva som skjer om mannen min går. Jo da kommer jeg til kjenne det, og barna våre desverre men ksn ikke leve et helt liv på hva hvis..... I married for life. Å alle år jeg gir barna mine med masse tiiiiid sammen det er verdt alt Anonym poster: 0dfb3224ca4bdf237118444fbe561525 Hvilken tidsklemme? Du er veldig fordomsfull i innlegget ditt. Vi opplever ingen tidsklemme selv om begge jobber fullt, og er veldig tilfredse med hverdagen vår. Vi klarer helt fint å kombinere jobb med omsorg for barn. Vi rekker til og med å trene, og jeg å studere deltid Er det ikke flott? Fin på håret er jeg og, helt uten å være utslitt på kvelden. Hvorfor så opptatt av å fremstille de som klarer å håndtere jobb og hjem bedre enn deg selv som utslitte luksusdyr som havner i skilsmisse? Barna våre er for øvrig 6,5 timer i barnehagen hver dag . Hva utgjør det? 80 %? OG vi har god råd. Helt perfekt Anonym poster: cb77731c1c1ebccef096e51f1c263fd1
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #23 Skrevet 9. mars 2013 Synd at det skreller ned til at vi blir sett på som sutrete og arbeidssky fordi vi ønsker å PRIORITERE ungene og familie foran jobb. De resterende 40 årene skal jeg jobbe, men arbeidssky? Vil alltid være noen som jobber mer, skal vi alltid strekke oss etter det? Anonym poster: 752d76c5178f08cd190e47970062782c Der kom den igjen ja... Dere som jobbet deltid prioriterer barna deres, mens vi som jobber fullt ikke gjør det. Og dere gjorde ikke annet i hele går enn å syte over at dere ikke fikk kred for valgene deres! Anonym poster: cb77731c1c1ebccef096e51f1c263fd1 Hvorfor tar du deg nær av at jeg forsvarer mitt eget valg? Poenget er at det handler ikke om å sutre, det handler om å prioritere hva man synes er best selv. Ikke alle er i stand til å fungere 100% hjemme og 100% i jobb. Da PRIORITERER jeg hjemme! Anonym poster: 752d76c5178f08cd190e47970062782c
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #24 Skrevet 9. mars 2013 Fordi alle voksne friske mennesker har plikt til å bidra med det de kan for å få samfunnet til å gå rundt. Dine barn trenger helsearbeidere, lærere, barnehageansatte, ulike typer administrativt ansatte, osv gjennom livet, og for å dekke dette behovet må alle jobbe og betale skatt. Om "alle" skulle jobbe redusert noen år, vil det ha en sterk innvirkning på våre felles goder. Jeg mener at det å jobbe redusert bør forbeholdes de med syke barn eller som er syke selv. Anonym poster: 8d6f1c92f2f4e3702b2c85f0f4f31e8e
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2013 #25 Skrevet 9. mars 2013 Tydeligvis ingen økonomer her.... Jo mindre vi jobber, jo dårligere økonomi i samfunnet. Altså jo mindre realkapital pr pers. Hvorfor har man nå kommet med så mange ordninger for å holde folk lengre i arbeid mon tro? Hvorfor vil man øke pensjonsalderen? Hvorfor gikk Hellas på tryne? Var det noen som hørte om korte arbeidsdager, lav pensjon & lange ferier? Anonym poster: c0869d101ae2548afa1937d74b5272cc Endelig noen som skjønner noe. Hellas gikk på trynet og delvis pga kostnadene som statlig kommune og fylkesansatte utsatte systemet for. De statlige ansattr skulle ha korte arbeidsdager gå av tidlig med pensjon og høye lønninger i motsetning til private bedrifter. Det er den veien vi og går. De som jobber i staten vil ha lik lønn som private men det er de private som lønner staten. Dwt regnestykket vil ikke gå opp wtterhvert. Bare en sånn liten detour her Anonym poster: 50bbd242a4c0260345cc979228f13ef4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå