Hellejenta Skrevet 8. mars 2013 #26 Skrevet 8. mars 2013 Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Kan du ikke bare være glad fordi du er så heldig som får være hjemme sammen med barna dine ? Er det ikke "lønn" nok å få være tilstede i dine barns hverdag. Må du ha en medalje fra staten i tillegg ? Vær trygg på deg selv og dine valg. Jeg hadde vært glad for å være hjemme en stund med barna.
nistepakka Skrevet 8. mars 2013 #27 Skrevet 8. mars 2013 Hva med å trekke hodet opp av sanden og se at det i store deler av verden fortsatt er slik at kvinner er annenrangs borgere, de voldtas, mishandles, får ikke utdanne seg, kjønnsslemlestes, tvangsgiftes og er prisgitt mannen. Tror du kanskje de kvinnene fortsatt har bruk for at det er kvinnedag og fokus på dem og deres rettigheter?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 8. mars 2013 #28 Skrevet 8. mars 2013 DETTE ; http://www.dagbladet.no/2013/03/08/nyheter/kvinnedagen/plan_norge/kvinner/frykt/26117722/ - er en av grunnene til at vi faktisk trenger kvinnedagen! Vi er ikke alene her i verden, husk på det.
nerdybirdy Skrevet 8. mars 2013 #29 Skrevet 8. mars 2013 (endret) Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Vel, nå er det svært få arbeidsplasser som driver med radikal kjønnskvotering (jeg vet kun om militæret, og at det benyttes i enkelte akademiske ansettelsesprosesser), dvs, hvor en (fremdeles kvalifisert) person får en stilling på grunn av sitt kjønn foran det å være best kvalifisert. I de fleste andre etater er det slik at kjønn kun skal legges til grunn som en faktor dersom det ikke er mulig å skille kandidatene faglig og dette kalles moderat kjønnskvotering. Da vil kandidaten av det underrepresenterte kjønn på arbeisplass gå foran. Endret 8. mars 2013 av nerdybirdy
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 8. mars 2013 #30 Skrevet 8. mars 2013 Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Likestilling handler mer om bare kjønn, det har du rett i, for det handler også om at mennesker med funksjonshemninger, eldre mennesker, yngre mennesker, mennsker fra et annen kultur, mennesker med en annen hudfarge, mennesker som ikke ser like godt og at mennesker som ikke kan høre også får like muligheter. Og da må man noen ganger kvotere for å skape mangfold og balanse. Samfunnet handler også om å gi folk en sjanse og om å ikke velge "nest best" kun fordi den beste har noen flere utfordringer ved seg. Likestilling er langt mer enn mann vs.kvinne. Det er mangfold, respekt, menneskeverd for alle og like muligheter for alle, også for Ole på 62 år, Hanna som er døv, Yousef som har en annen hudfarge, Tore som er homofil og Nina som sitter i rullestol. Vi trenger ikke alle å være like, det hadde vært ganske kjedelig, men vi vil alle ha like muligheter til å kunne klare å oppnå det vi vil eller ønsker. Det er ikke ensbetydende med at vi vil få alt vi ønsker, men alle vil ha muligheter og like rettigheter.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 8. mars 2013 Forfatter #31 Skrevet 8. mars 2013 Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Kan du ikke bare være glad fordi du er så heldig som får være hjemme sammen med barna dine ? Er det ikke "lønn" nok å få være tilstede i dine barns hverdag. Må du ha en medalje fra staten i tillegg ? Vær trygg på deg selv og dine valg. Jeg hadde vært glad for å være hjemme en stund med barna. Hvor søren står det at jeg ønsker noen medalje? Det jeg ønsker, er å ikke bli devaluert for mine valg. Det blir alle som er hjemmeværende i dag. Svart på hvitt, sånn iflg inga Marte thorkildsen...
Ooops I did it AGAIN Skrevet 8. mars 2013 Forfatter #32 Skrevet 8. mars 2013 Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Vel, nå er det svært få arbeidsplasser som driver med radikal kjønnskvotering (jeg vet kun om militæret, og at det benyttes i enkelte akademiske ansettelsesprosesser), dvs, hvor en (fremdeles kvalifisert) person får en stilling på grunn av sitt kjønn foran det å være best kvalifisert. I de fleste andre etater er det slik at kjønn kun skal legges til grunn som en faktor dersom det ikke er mulig å skille kandidatene faglig og dette kalles moderat kjønnskvotering. Da vil kandidaten av det underrepresenterte kjønn på arbeisplass gå foran. Ja, for sånn fungerer det :-p
nerdybirdy Skrevet 8. mars 2013 #33 Skrevet 8. mars 2013 Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Vel, nå er det svært få arbeidsplasser som driver med radikal kjønnskvotering (jeg vet kun om militæret, og at det benyttes i enkelte akademiske ansettelsesprosesser), dvs, hvor en (fremdeles kvalifisert) person får en stilling på grunn av sitt kjønn foran det å være best kvalifisert. I de fleste andre etater er det slik at kjønn kun skal legges til grunn som en faktor dersom det ikke er mulig å skille kandidatene faglig og dette kalles moderat kjønnskvotering. Da vil kandidaten av det underrepresenterte kjønn på arbeisplass gå foran. Ja, for sånn fungerer det :-p trodde du var hjemmeværende jeg sitter du i ansetteleskommiteer nå, eller er dette konspiratoriske tåketanker fra deg?
Ooops I did it AGAIN Skrevet 8. mars 2013 Forfatter #34 Skrevet 8. mars 2013 Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Vel, nå er det svært få arbeidsplasser som driver med radikal kjønnskvotering (jeg vet kun om militæret, og at det benyttes i enkelte akademiske ansettelsesprosesser), dvs, hvor en (fremdeles kvalifisert) person får en stilling på grunn av sitt kjønn foran det å være best kvalifisert. I de fleste andre etater er det slik at kjønn kun skal legges til grunn som en faktor dersom det ikke er mulig å skille kandidatene faglig og dette kalles moderat kjønnskvotering. Da vil kandidaten av det underrepresenterte kjønn på arbeisplass gå foran. Ja, for sånn fungerer det :-p trodde du var hjemmeværende jeg sitter du i ansetteleskommiteer nå, eller er dette konspiratoriske tåketanker fra deg? Ja, for om man er hjemmeværende, så er det akt man har gjort i livet og man har ikke peiling på hvordan ting foregår. Jeg har 20 år bak meg i arbeidslivet, om man ikke skal regne med deltidsjobb under skolegang.
Hellejenta Skrevet 8. mars 2013 #35 Skrevet 8. mars 2013 Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. HvorJfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Kan du ikke bare være glad fordi du er så heldig som får være hjemme sammen med barna dine ? Er det ikke "lønn" nok å få være tilstede i dine barns hverdag. Må du ha en medalje fra staten i tillegg ? Vær trygg på deg selv og dine valg. Jeg hadde vært glad for å være hjemme en stund med barna. Hvor søren står det at jeg ønsker noen medalje? Det jeg ønsker, er å ikke bli devaluert for mine valg. Det blir alle som er hjemmeværende i dag. Svart på hvitt, sånn iflg inga Marte thorkildsen... Hun sier jo ikke at hjemmeværende er mindre verdt. De må være bevisst på at de er dårligere økonomisk og karrieremessig stilt enn mannen og det er jo fakta. Vær glad og stolt for at du har mulighet men vær bevisst på fallgruvene.
nerdybirdy Skrevet 8. mars 2013 #36 Skrevet 8. mars 2013 Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Vel, nå er det svært få arbeidsplasser som driver med radikal kjønnskvotering (jeg vet kun om militæret, og at det benyttes i enkelte akademiske ansettelsesprosesser), dvs, hvor en (fremdeles kvalifisert) person får en stilling på grunn av sitt kjønn foran det å være best kvalifisert. I de fleste andre etater er det slik at kjønn kun skal legges til grunn som en faktor dersom det ikke er mulig å skille kandidatene faglig og dette kalles moderat kjønnskvotering. Da vil kandidaten av det underrepresenterte kjønn på arbeisplass gå foran. Ja, for sånn fungerer det :-p trodde du var hjemmeværende jeg sitter du i ansetteleskommiteer nå, eller er dette konspiratoriske tåketanker fra deg? Ja, for om man er hjemmeværende, så er det akt man har gjort i livet og man har ikke peiling på hvordan ting foregår. Jeg har 20 år bak meg i arbeidslivet, om man ikke skal regne med deltidsjobb under skolegang. Det høres for meg ut som du ikke vet hvordan tingene foregår, selv med 20 år i arbeidslivet før du la inn årene..... Jeg har vært med på ganske mange ansettelsesprosesser, og aldri opplevd at kjønn har blitt vektlagt, den faglige kompetansen har alltid vært i fokus!
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #37 Skrevet 8. mars 2013 Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Kan du ikke bare være glad fordi du er så heldig som får være hjemme sammen med barna dine ? Er det ikke "lønn" nok å få være tilstede i dine barns hverdag. Må du ha en medalje fra staten i tillegg ? Vær trygg på deg selv og dine valg. Jeg hadde vært glad for å være hjemme en stund med barna. Hvor søren står det at jeg ønsker noen medalje? Det jeg ønsker, er å ikke bli devaluert for mine valg. Det blir alle som er hjemmeværende i dag. Svart på hvitt, sånn iflg inga Marte thorkildsen... Akk... hvorfor er det ENESTE kvinner er opptatt her inne av i dag "jeg vil ha respekt fordi jeg går hjemme med barna mine!" og "jeg vil ha respekt fordi jeg er ute i lønnet arbeid!"? I Norge har vi valgfrihet! Vi kan jobbe, eller vi kan la det være om vi ikke ønsker det. Så kan man vel bare drite i om noen mener man er en dårlig person fordi man ikke jobber, eller en dårlig mor fordi man jobber? Har norske kvinner så dårlig selvbilde at vi mener vi fortjener applaus for hvert minste valg vi gjør - er vi så veike at vi knekker sammen fordi folk vi ikke engang kjenner mener vi prioriterer feil? Jeg tror ikke det er verken menn eller politikere som truer oss kvinner når det kommer til likestilling! Kvinnen er sin egen verste fiende! I stedet for å stå sammen og støtte hverandre i valgene vi gjør (selv om de er ulike), så er vi kvinner mer opptatte av å slenge dritt om hverandre for å hevde oss selv og våre valg! "Hah, du prioriterer jobb foran familie, STAKKARS barna dine, tenker de får tilknytningsvansker og problemer pga. din egosime!" "Så du går hjemme ja, og ikke bidrar til fellesskapet? Sånne som deg er bare store snyltere!" Hvilken andre enn kvinner er det som sier sånt? Vi er jo helt uten evne til å stå sammen! Og jeg tror det er DETTE som er grunnet til at kvinnen faktisk er det svake kjønn. Vår fullstendig manglende evne til å stå sammen, og støtte hverandre som medsøstre. Der er mennene waaaay ahead of us. Anonym poster: 0a17d7cdd5d2013bd7985bc03315b898
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #38 Skrevet 8. mars 2013 For meg er det at vi må ha en kvinnedag siste rest av det gammeldagse mansdominerte samfunnet. Er alle andre dager mannensdag da eller? Nei, bli kvitt denne dumme dagen som er til kun for å "synes synd" på de stakars kvinnene. Gammeldags og helt avlegs. Anonym poster: 111bd67e84878f0ba6e3e11f961ccf57
Ooops I did it AGAIN Skrevet 8. mars 2013 Forfatter #39 Skrevet 8. mars 2013 Hva er likestilling for deg? For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet. En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte. Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a. Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn. Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem! Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine? Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass. Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!! Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil. Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes. Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det. Jeg støtter valgmulighetene! Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg. Det handler også om likeVERD... Jo, forsåvidt. Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg. Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe. I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv. Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre. Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far. Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn. Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn. Vel, nå er det svært få arbeidsplasser som driver med radikal kjønnskvotering (jeg vet kun om militæret, og at det benyttes i enkelte akademiske ansettelsesprosesser), dvs, hvor en (fremdeles kvalifisert) person får en stilling på grunn av sitt kjønn foran det å være best kvalifisert. I de fleste andre etater er det slik at kjønn kun skal legges til grunn som en faktor dersom det ikke er mulig å skille kandidatene faglig og dette kalles moderat kjønnskvotering. Da vil kandidaten av det underrepresenterte kjønn på arbeisplass gå foran. Ja, for sånn fungerer det :-p trodde du var hjemmeværende jeg sitter du i ansetteleskommiteer nå, eller er dette konspiratoriske tåketanker fra deg? Ja, for om man er hjemmeværende, så er det akt man har gjort i livet og man har ikke peiling på hvordan ting foregår. Jeg har 20 år bak meg i arbeidslivet, om man ikke skal regne med deltidsjobb under skolegang. Det høres for meg ut som du ikke vet hvordan tingene foregår, selv med 20 år i arbeidslivet før du la inn årene..... Jeg har vært med på ganske mange ansettelsesprosesser, og aldri opplevd at kjønn har blitt vektlagt, den faglige kompetansen har alltid vært i fokus! Så flott da! Jeg har også det, og sett noe av det motsatte.
nistepakka Skrevet 8. mars 2013 #40 Skrevet 8. mars 2013 For meg er det at vi må ha en kvinnedag siste rest av det gammeldagse mansdominerte samfunnet. Er alle andre dager mannensdag da eller? Nei, bli kvitt denne dumme dagen som er til kun for å "synes synd" på de stakars kvinnene. Gammeldags og helt avlegs. Anonym poster: 111bd67e84878f0ba6e3e11f961ccf57 I store deler av verden lider kvinner og er så og si uten rettigheter. Er det ikke verdt det å gi dem oppmerksomhet og sette lys på deres situasjon? Problemet er at vi er så selvopptatte her på berget at vi bruker kvinnedagen til å diskutere småproblemer her hjemme istedet for å fokusere på våre medsøstre som ikke har det så bra.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #41 Skrevet 8. mars 2013 Jeg kjenner jeg blir provosert... Kvinnedagen er en internasjonal dag og selv om likestillingen, likelønn, like rettigheter etc har kommet langt i Norge er dette ikke tilfelle i de aller fleste land i verden! Er helt enig i at likestilling handler om like rettigheter og muligheter og ikke om at alle MÅ jobbe 100 %, men stusser likevel over at menns jobber er så mye viktigere at når man velger å gå ned 25% på husstandens utearbeid så skjer det nesten uten unntak at det er kvinnen som gjør det. Dette begrunnes da med at mannen tjener bedre... og da er vi tilbake til likestillingsproblematikken igjen. Hvorfor lønnes "typiske kvinneyrker" så mye dårligere enn "mannsyrker" og hvorfor lønnes kvinner i toppstillinger dårligere enn sine mannlige kollegaer? Selv bor jeg i et vesteuropeisk land der barnehagen koster mellom 12.000 og 16.000 i måneden for full tids plass og der likestillingen er litt bedre enn i middelalderen... dvs det lønner seg ikke at kvinnen jobber (for hun tjener jo selvfølgelig mindre enn mannen). Jeg har "tvunget igjennom" at min mann og jeg skal begge kunne jobbe og begge ta vare på barna (tror mannen min hadde vært mer fornøyd med hjemmeværende kone... og jeg hadde også vært veldig fornøyd med en hjemmeværende mann... he he). Vi jobber derfor begge redusert og deler på godene ved å ha tid med barna og kunne utøve de yrkene som vi har tatt lange utdannelser for å få. Anonym poster: c2652a4ab46d17916ad4e4cdac2d8fdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå