Gå til innhold

Kvinnedagen er for meg bare tøv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er likestilling for deg?

For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet.

En kan vel si at jeg synes det har gått for langt i så måte.

Vi er ikke i mål når det gjelder likelønn bl.a.

Men for meg er likestilling like muligheter for kvinner og menn.

Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem!

Hvem skal måle verdien av at jeg er hjemme med ungene mine?

Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass.

Men for meg, mine barn og min familie er dette gull verdt!!

Og ingen skal klare å overbevise meg om at det er feil.

Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes.

Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det.

Jeg støtter valgmulighetene!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok

Anonym poster: f8a68bebb7ba7b6ee21b529d2c3528a2

Skrevet

Ok

Anonym poster: f8a68bebb7ba7b6ee21b529d2c3528a2

:-p at du orket bruke energi på det der..

Skrevet

For meg er kvinnedagen veldig viktig!!!

Dersom ikke kvinner i tidligere tider hadde kjempet for våre rettigheter, så hadde vi ikke vært der vi er i dag. Vi hadde ikke hatt den muligheten vi i dag har til medvirkning til en anstendig lønn, til rettigheter for foreldrepermisjon, syke-barn dager, pensjon osv.

Dagens kvinner er så godt vant og vi tar mye av våre rettigheter for gitt - desverre!

Skrevet

Det er ikke sånn at jeg har gledet meg til denne dagen akkurat ;) kommer ikke til å feire den heller. Eller JO, når jeg tenker meg om, kanskje jeg må det..... hmmmm.... kanskje ei kake eller jo. Ja, det hadde jo smakt. Et godt påskudd for å spise noe jeg ikke har noe godt av :D

Men er glad for alle rettigheten vi har fått. Men, på samme tid... tro det eller ei, så kunne jeg ønske mannens jobb hadde holdt til inntekt, og at jeg kunne gå hjemme og "slenge" sammen med smårolligene mine frem til det var 3 år. Det hadde vært flott... Men gurimalla, all velferden vi har - vi kaaaaan ikke klage :)

Jabb jabb fra meg... :)

Skrevet

Dersom ikke kvinner i tidligere tider hadde kjempet for våre rettigheter, så hadde vi ikke vært der vi er i dag. Vi hadde ikke hatt den muligheten vi i dag har til medvirkning til en anstendig lønn, til rettigheter for foreldrepermisjon, syke-barn dager, pensjon osv.

Dagens kvinner er så godt vant og vi tar mye av våre rettigheter for gitt - desverre!

Kvinnedagen blir ikke "brukt" på den måten våre mødre og bestemødre gjorde det.

Den blir stort sett brukt på å rakke ned på de som ikke følger saueflokken.

Kanskje tar vi ting for gitt, men hvor lenge skal vi være takknemlige for rettigheter vi fikk for 100 - 50 -20 eller 10 år siden? Rettigheter det er en selvfølge at vi skal ha, på lik linje med menn?

Bruk dagen fornuftig da, om den er viktig for deg...

Skrevet

Takk kvinnedagen og de som har gått i tog før deg for at du har denne muligheten og valgfriheten til å gå hjemme med 1 års betalt foreldrepermisjon, kontantstøtte og barnetrygd. Dette har ikke kommet av seg selv. I tillegg kan du bruke denne dagen på å ofre en tanke til de kvinnene rundt i verden som ikke kan gjøre det samme...

Anonym poster: 4d4e5a58ce92a56513b05d57198c5a5f

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Gro Harlem Bruntland sa en gang at hun aldri hadde blitt diskriminert, men da hun ble 15 skjønte hun at andre ble det og det var da hun ble feminist. Sånn var det for meg også.

Jeg er vokst opp i et hjem med likeverd og likestilling. Så begynte jeg å oppdage verden og andre kvinner i verden. Kvinner som ikke kan velge, kvinner som fortsatt er underlagt mannen, kvinner som ikke får lov og kvinner som ikke får muligheter. Da så jeg at dette handler ikke bare om meg og om mitt, men om alle kvinner og om andre kvinner som jeg ikke engang kjenner. Kvinner som blir straffet for å bli voldtatt, kvinner som ikke får ta utdannelse, kvinner som ikke får velge hvem de vil gifte seg med, kvinner som ikke får tjene egne penger og ikke får opprette bankkonto, kvinner som ikke får muligheter og kvinner som ikke har en egen stemme.

Det fins mange kvinner der ute som ikke har det som oss.

Selv om du og jeg opplever å ha det bra, så fins det mange der ute som ikke har det og som fortjener støtte fra andre kvinner. Vi kvinner er ofte så flinke til å trykke hverandre ned, rakke ned på ulike valg og å se ned på hverandre. Hva skjedde med å løfte hverandre opp, støtte hverandre og å bry oss om hverandre. Var det når vi sluttet å bry oss om hverandre at vi sluttet å like hverandre?

Kvinnedagen for meg er å bry seg, å fortsatt jobbe for de som ikke har det like bra som oss, likeverd, frie valg, egenverdi og respekt.

Skrevet

Vi burde ta likestillingen for gitt. Først når det er så innarbeidet er det full likestilling.

Anonym poster: 02e0c14e2ff156e0157c2b3d8a251abc

Skrevet

Takk kvinnedagen og de som har gått i tog før deg for at du har denne muligheten og valgfriheten til å gå hjemme med 1 års betalt foreldrepermisjon, kontantstøtte og barnetrygd. Dette har ikke kommet av seg selv. I tillegg kan du bruke denne dagen på å ofre en tanke til de kvinnene rundt i verden som ikke kan gjøre det samme...

Anonym poster: 4d4e5a58ce92a56513b05d57198c5a5f

Jeg tror nok ikke jeg kan takke kvinnedagen for foreldrepermisjonen...

Og forøvrig har jeg ikke fødselspermisjon nå.

Kontantstøtten kan jeg ikke takke kvinner og kvinnedagen for. Må nok legge min takknemlighet hos KRF der...

Og barnetrygden... Den ble vel i grunnen innført etter krigen, men kan spores helt tilbake til århundreskiftet hvor de fikk et forsørgertillegg pga dårlig økonomi.

Jeg setter stor pris på disse ordningene, men jeg går ikke rundt og er takknemlig hele tiden.

Skrevet

Kvinnedagen er jo bare tull. Hvorfor skal kvinner egentlig ha en egen dag? Om vi skal ha likstilling så burde vi jo ha en egen mannedag også.

Anonym poster: 7f65d12a3e3db2cf26f7e1e32f3c4924

Skrevet

Kanskje tar vi ting for gitt, men hvor lenge skal vi være takknemlige for rettigheter vi fikk for 100 - 50 -20 eller 10 år siden? Rettigheter det er en selvfølge at vi skal ha, på lik linje med menn?

Selvfølgelig blir ikke kvinnedagen brukt slik våre bestemødre og mødre gjorde. Vi har heldigvis kommet ganske langt i Norge slik at gapet mellom menns og kvinners rettigheter ikke er så store som før.

Jeg mener også vi skal være EVIG takknemlig for de rettighetene våre formødre kjempet frem- Mulig ting er en selvfølge for deg - og sikkert for mange andre kvinner i skadinavia. Desverre er det mange som ikke har det like godt som oss!

Typiske kvinnesaker i dag vil jeg si er f.eks likelønn (ja, det er fortsatt et godt stykke igjen), pensjonsrettigheter, hevet status for kvinnesykdommer (typiske mannlige sykdommer blir fortsatt prioritert både når det gjelder behandling og forskning)

Kanskje ikke det er så viktig for deg at kvinnesykdommer har så lav status i helsevesenet - kanskje det blir mer viktig den dagen du evt får brystkreft og må stå i årevis i kø for rekonstryksjon?

Skrevet

Gro Harlem Bruntland sa en gang at hun aldri hadde blitt diskriminert, men da hun ble 15 skjønte hun at andre ble det og det var da hun ble feminist. Sånn var det for meg også.

Jeg er vokst opp i et hjem med likeverd og likestilling. Så begynte jeg å oppdage verden og andre kvinner i verden. Kvinner som ikke kan velge, kvinner som fortsatt er underlagt mannen, kvinner som ikke får lov og kvinner som ikke får muligheter. Da så jeg at dette handler ikke bare om meg og om mitt, men om alle kvinner og om andre kvinner som jeg ikke engang kjenner. Kvinner som blir straffet for å bli voldtatt, kvinner som ikke får ta utdannelse, kvinner som ikke får velge hvem de vil gifte seg med, kvinner som ikke får tjene egne penger og ikke får opprette bankkonto, kvinner som ikke får muligheter og kvinner som ikke har en egen stemme.

Selv om du og jeg opplever å ha det bra, så fins det mange der ute som ikke har det og som fortjener støtte fra andre kvinner. Vi kvinner er ofte så flinke til å trykke hverandre ned, rakke ned på ulike valg og å se ned på hverandre. Hva skjedde med å løfte hverandre opp, støtte hverandre og å bry oss om hverandre. Var det når vi sluttet å bry oss om hverandre at vi sluttet å like hverandre?

Kvinnedagen for meg er å bry seg, å fortsatt jobbe for de som ikke har det like bra som oss, likeverd, frie valg, egenverdi og respekt.

Ja, jeg kan være med på å rette fokuset utover landegrensene og kikke litt bort fra vår egen navle.

Her hjemme synes jeg vi kan "kjempe kampen" for likelønn kontinuerlig. Det trenger vi ikke en kvinnedag for å gjøre.

Men vi kan sette på dagsorden hvordan kvinner på global basis har det.

Men det gjør vi ikke! Kikk rundt i avisene i dag...

Skrevet

Selvfølgelig blir ikke kvinnedagen brukt slik våre bestemødre og mødre gjorde. Vi har heldigvis kommet ganske langt i Norge slik at gapet mellom menns og kvinners rettigheter ikke er så store som før.

Jeg mener også vi skal være EVIG takknemlig for de rettighetene våre formødre kjempet frem- Mulig ting er en selvfølge for deg - og sikkert for mange andre kvinner i skadinavia. Desverre er det mange som ikke har det like godt som oss!

Typiske kvinnesaker i dag vil jeg si er f.eks likelønn (ja, det er fortsatt et godt stykke igjen), pensjonsrettigheter, hevet status for kvinnesykdommer (typiske mannlige sykdommer blir fortsatt prioritert både når det gjelder behandling og forskning)

Kanskje ikke det er så viktig for deg at kvinnesykdommer har så lav status i helsevesenet - kanskje det blir mer viktig den dagen du evt får brystkreft og må stå i årevis i kø for rekonstryksjon?

Aiaiai...

Når det gjelder sykdom bør vi tenke oss godt om før vi krever økt fokus på kvinner.

Du finner screening for brystkreft og livmorhalskreft.

Det finnes ingen slik screening for menn og deres testikkel- og prostatakreft.

Det er en selvfølge at man skal ha rekonstruksjon av bryst når man fjerner et. Og det er faktisk vedtatt nå.

Skrevet

Ja, jeg kan være med på å rette fokuset utover landegrensene og kikke litt bort fra vår egen navle.

Her hjemme synes jeg vi kan "kjempe kampen" for likelønn kontinuerlig. Det trenger vi ikke en kvinnedag for å gjøre.

Selvfølgelig skal man kjempe for likelønn også alle andre dager i året.

man kan sikkert argumentere for at man ikke trenger en egen kvinnedag. På samme måte som vi sikker tikke trenger en egen dag for å fokusere på kreft, aids, eldre osv osv osv.........

Anonym poster: 0b44b4b35582701ab544f952df1bc7d0

Skrevet

Etter å ha lest så mange historier om kvinner som er redusert til sexdukker, vaskehjelp, kokk og barnepike i sine egne hjem her inne, og som behandles så respektløst av sine partnere, er det ingen tvil om at vi i Norge også trenger en kvinnedag!

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er kanskje dette "vi" som er litt av problemet. "Vi" er stort sett alltid "de andre" og "vi" venter på at "de andre" skal gjøre noe. Nettopp derfor trenger vi kvinnedagen slik at "vi" kan bli oppmerksomme på at det gjøres ikke så mye og at det fortsatt er mye igjen. VI kan alle være med på å sette fokus, i dag, i juni, i september eller når man måtte ønske, men det er ofte på dager som dette at man ikke glemmer og at man husker på den lange veien mange har å gå.

Å sette fokus enten det er på kvinners (manglende) rettigheter, barnearbeid, kreft, tortur el. er alltid bra slik at man ikke glemmer og bare lar det skure og gå. Derfor mener jeg at dager som dette og markeringer er fint.

Det er også fint for å ikke glemme hva som har blitt gjort slik at vi har det så bra i Norge i dag. Selv sender jeg alltid blomster til farmor som sto på "barrikadene" for kvinner og kvinners rettigheter. Hun fortjener blomster på kvinnedagen :)

Skrevet

Jeg syns det er flott at vi har en kvinnedag. Det er flott at tidligere generasjoner har kjempet frem rettigheter for kvinner. Men nå må vi finne tilbake til kjernen. Kvinnedagen bør ikke være for å rakke ned på kvinner som ikke har samme behov som en selv eller har valgt annerledes. Vi burde heller støtte hverandre til å ta gode og reflekterte valg. Vi bør samtidig fremheve kvinnelige egenskaper som noe positivt samfunnet ikke hadde fungert uten.

Skrevet

Denne viser litt om hva som gjøres for jenter som kan hjelpe et helt samfunn på sikt

Støtt http://www.girleffect.org/

Anonym poster: 4b94558044e2d7614217b03cf643913c

Skrevet

Jeg har ikke lest svarene du har fått, men vil minne deg på at kvinnedagen er internasjonal. Mange steder i verden drepes jentebabyer fordi de er jenter, nektes jenter skolegang, giftes de bort i ung alder, omskjæres de, får de straffen om de voldtas osv. Listen over urettferdighet mot jenter og kvinner er lang.

Jeg er heller ikke enig i at vi er i mål i Norge, men vi har det vannvittig bra ifht hva som er hverdagen andre steder i verden.

Skrevet

Jeg har heller ikke lest alle svarene, men vil for det første bare slutte meg til svaret du fikk fra Spiffie, pluss kommentere at jeg synes ditt synspunkt er historieløst. Jge er VELDIG uenig med deg.

Anonym poster: 5fbf69fbeb2ec7f33dfacf3a4975e4e4

Skrevet

For meg er ikke likestilling at kvinner og menn feks skal jobbe like mye eller skal gjøre like mye i hjemmet.

Likevel ønsker jeg å kunne velge å være hjemme med små barn, uten at mine såkalte medsøstre (og iallfall ikke statsråder!) skal dømme meg nord og ned og si at jeg ødelegger for dem!

Det er klart, i kroner og øre er det ikke mye verdt, annet enn at du kan si jeg sparer en barnehageplass.

Jeg dømmer ikke dere som velger å jobbe fullt. Jeg sier ikke dere er dårligere mødre enn meg. Dere bare velger annerledes.

Eller dere har ikke den muligheten, og det synes jeg er det verste. At mange som ønsker å være hjemme med ungene ikke har råd til det.

Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter :)

Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg.

Det handler også om likeVERD...

Skrevet

Å der runder du det hele av med å streke under for hvorfor kvinnedagen er viktig for deg også. Valgmuligheter :)

Hadde det ikke vært for de kvinner (og menn) som har kjempet med nebb og klør, så hadde ikke vi hatt de valgmulighetene du refererer til. Greit at du har valgt det du ønsker, og føler er best for deg, men det kan være du hadde sett annerledes på det om du ikke hadde hatt noe valg.

Jo, forsåvidt.

Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg.

Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe.

I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv.

Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre.

Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far.

Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn.

Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn.

Skrevet

Jo, forsåvidt.

Men det sitter kvinner på Stortinget og bestemmer at jeg reelt ikke har noe valg.

Jeg er ikke verdt like mye som hjemmemamma. Det er kun hardtarbeidende mammaer, med barna 8-9 timer i barnehage hver dag som er verdt noe.

I kroner og øre, da. Disse kvinnene ser ikke at andre ønsker noe annet for seg og sin familie. Og for det meste ser de ikke at folk vet sitt eget beste og kan ta disse valgene selv.

Da tenkte jeg på foreldrepermisjonen. Hvorfor er det øremerkede uker til far? At mor bør ta det rolig de første 6 ukene etter fødselen har med helse å gjøre.

Egentlig handler det lite om kjønn for meg. Den som har lyst å være hjemme med ungene mens de er små, må få lov til det. Enten det er mor eller far.

Jeg er ikke for likestilling på den måten at kvinner (eller menn) kvoteres inn i stillinger kun på bakgrunn av kjønn.

Jeg er for at best person til jobben får den, uavhengig av kjønn.

Vel, kvinner som tenker slik kan ta seg en bolle, og burde heller sette pris på hvor langt vi har kommet.

Enig i at oppgaver skal fordeles ut til de som er best til de. Systemet hadde raknet om alt skulle styres med kjønnskvotering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...