Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #26 Skrevet 8. mars 2013 Nei, det tror jeg absolutt ikke at han gjør. Jeg tror på big bang og evolusjonsteorien, og at religion er menneskeskapt for å 1) forklare det vi (enn så lenge) ikke klarer å forklare/forstå på annet vis, og 2) for å kontrollere mennesker. Når det er sagt så har jeg respekt for at andre kan tro noe annet enn meg. Jeg tror også på big bang og evolusjonsteorien, og egentlig også det du sier om religion som forklaring på det uforståelige. Religion er for å sette verden inn i forståelige forklaringsrammer, for å trøste og gi håp, for å bearbeide endringer i livet, gjennom ritualer og tekster. MEN LIKEVEL synes jeg det er rart hvis alt dette bare skjer liksom sånn av seg selv, at det bare skjedde, og det bare skjer. Sæd cellen bare søker seg frem til egget fordi....den er "programmert" til det..OK...men HVORDAN DA, OG HVORFOR? Den befruktede eggcellen begynner å dele seg, og vokse...men HVORFOR DET? HI Anonym poster: 373ea13ab423f999c75ea525d906ad2e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #27 Skrevet 8. mars 2013 Jeg tror på det flyvende spagettimonsteret!!! Anonym poster: ac2202ad3c3d7d19ef0d070cbbeacf22
Spiffie Skrevet 8. mars 2013 #28 Skrevet 8. mars 2013 Nei, det tror jeg absolutt ikke at han gjør. Jeg tror på big bang og evolusjonsteorien, og at religion er menneskeskapt for å 1) forklare det vi (enn så lenge) ikke klarer å forklare/forstå på annet vis, og 2) for å kontrollere mennesker. Når det er sagt så har jeg respekt for at andre kan tro noe annet enn meg. Jeg tror også på big bang og evolusjonsteorien, og egentlig også det du sier om religion som forklaring på det uforståelige. Religion er for å sette verden inn i forståelige forklaringsrammer, for å trøste og gi håp, for å bearbeide endringer i livet, gjennom ritualer og tekster. MEN LIKEVEL synes jeg det er rart hvis alt dette bare skjer liksom sånn av seg selv, at det bare skjedde, og det bare skjer. Sæd cellen bare søker seg frem til egget fordi....den er "programmert" til det..OK...men HVORDAN DA, OG HVORFOR? Den befruktede eggcellen begynner å dele seg, og vokse...men HVORFOR DET? HI Anonym poster: 373ea13ab423f999c75ea525d906ad2e Det er kjemperart og forunderlig og ikke minst fantastisk at verden er slik den er, og det er spennende å fundere på hvorfor og hvordan. Jeg er gravid og tenker f.eks. mye på hvilke fantastiske mekanismer som gjør at et lite barn utvikles inni min kropp. Helt utrolig er det Vi (menneskeheten) finner ut mer hver dag, og kanskje vi en dag finner svaret på noen av de tingene du spør om, personlig tror jeg ikke gud er svaret.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #29 Skrevet 8. mars 2013 OK, dere som sier det ikke fins noen gud. Hvordan forklarer man at det fins liv? Hvordan blir liv til? Anonym poster: 373ea13ab423f999c75ea525d906ad2e Det kan jeg selvsagt ikke svare på. Jeg trenger ikke svar på alt heller, jeg lever fint med det. At man ikke vet svaret, er ikke ensbetydende med st en Gud må finnes, merkelig resonnement.. Anonym poster: 99bfc5ab880dca68e91a9c5f79cd1838
fiolregn Skrevet 8. mars 2013 #30 Skrevet 8. mars 2013 Det er et mysterium hvordan vi mennesker, som består av dødt materiale, lever så til de grader. Koblingen mellom sjel og kropp. Alle cellene og stoffene vi har i kroppen når vi blir født, er noen helt andre celler enn det vi består av nå. Men vi er fremdeles den samme, den samme personen og den samme sjelen. Ja, det finnes en Gud etter min mening. Jeg tror på the bigbang, eevolusjonen, og jeg tror Gud skapte det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå