Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #1 Skrevet 8. mars 2013 Jeg er ikke kristen. Jeg jobber som forsker. Ser på meg selvsom rasjonell og fornuftig. Mye kan forklares vitenskapelig, mye kommer vi til å kunne forklare vitenskapelig i fremtiden. Men det som får meg til å tro at det må vær en eller annen "kraft" eller Gud elle rhva man skal kalle det, det er selve Livet. At ting kan ha liv. Og at alt er skapt så ufattelig lurt og hensiktsmessig. Jeg mener at alt dette ikke kan forklares med evolusjonsteorier, fysikk og kjemi. For eksempel at vi har TO øyne, så vi kan se dybde. Var det slik at da vi utvilket oss fra amøber, så var dte noen som først hadde bare ett eller kanskje tre øye-tilløp, men så var det de med to som hadde størst evne til å overleve fordi de var bedre til å orientere seg? Eller var det to helt fra starten av? Og hvorfor er babyer helt, helt perfekte? Jo, fordi vi er "programmer" slik at de skal utvikle seg sånn. Men: Hvorfor det? Vitenskapen kan i stor grad forklare hvordan, men ikke alltid HVORFOR? Det får meg altså til å lure. Hva tror du? Anonym poster: d55332744bc4280789ff8efdc616241d
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #2 Skrevet 8. mars 2013 Ja, det tror jeg. Detaljene om denne guden eller skaperkraften kan jeg godt diskutere, men prinsippet om å kunne skape noe av ingenting anser jeg som gudomlig. Anonym poster: 1f41e0ba7887ae6b0f07967d2f3925d0
Von Hertelhofen Skrevet 8. mars 2013 #3 Skrevet 8. mars 2013 Hvis du hadde spankulert rundt på mars, og plutselig hadde du sett en blank Ferrari, hva hadde du tenkt da? Jo, "hvem i all verden har satt ett perfekt motorkjøretøy på mars"?? Det samme er med menneskene. Vi er altfor intrikate og perfekte til at vi oppsto med en tilfeldighet. Universet laget ikke ferrarien på slump, tilfeldigvis ett ratt, 4 hjul og en motor datt sammen og skapte noe flott. Nei, bilen ble laget AV noen. Det ble mennesket også. Jeg kaller det en kraft, eller en energi. Andre kaller det Gud
Nr3_i_magen Skrevet 8. mars 2013 #5 Skrevet 8. mars 2013 Jeg er forsker, fysiker og kristen, og ser ingen problemer med det. Jeg tror på evolusjonsteorien, men at Gud står bak som skaper, og mennesker er skapt i Guds bilde, og vi har ansvar for å forvalte skaperverket.
Audix78 Skrevet 8. mars 2013 #7 Skrevet 8. mars 2013 Nei Gud finnes ikke... hva forventer du egentlig at folk skal si?
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #8 Skrevet 8. mars 2013 OK, dere som sier det ikke fins noen gud. Hvordan forklarer man at det fins liv? Hvordan blir liv til? Anonym poster: 373ea13ab423f999c75ea525d906ad2e
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #9 Skrevet 8. mars 2013 Nei, Gud finnes ikke. Religion og politikk er grunner til vi har krig i verden. Anonym poster: 72a18a474cdba19dc73df61490406223
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #10 Skrevet 8. mars 2013 Nei, Gud finnes ikke. Religion og politikk er grunner til vi har krig i verden. Anonym poster: 72a18a474cdba19dc73df61490406223 Fattigdom, grådighet og urettferdig fordeling av goder er den viktigste grunnen til krig i verden Anonym poster: 373ea13ab423f999c75ea525d906ad2e
Gulosten™ Skrevet 8. mars 2013 #11 Skrevet 8. mars 2013 OK, dere som sier det ikke fins noen gud. Hvordan forklarer man at det fins liv? Hvordan blir liv til? Anonym poster: 373ea13ab423f999c75ea525d906ad2e Stikkord: Evolusjon (les litt om Darwin, studer universet litt osv.) Ignorance is bliss.....
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #12 Skrevet 8. mars 2013 Big bang, deretter evolusjonen.. Anonym poster: be3ad2fdd49b02acdb362240f21d9425
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #13 Skrevet 8. mars 2013 OK, dere som sier det ikke fins noen gud. Hvordan forklarer man at det fins liv? Hvordan blir liv til? Anonym poster: 373ea13ab423f999c75ea525d906ad2e Stikkord: Evolusjon (les litt om Darwin, studer universet litt osv.) Ignorance is bliss..... Evolusjon er greit, men den forklarer ikke hvordan noe kan bli skapt av ingenting. Hvor kommer energi og masse fra hvis det ikke er noen "overnaturlig" skaperkraft? Anonym poster: 1f41e0ba7887ae6b0f07967d2f3925d0
Jojo x3 Skrevet 8. mars 2013 #14 Skrevet 8. mars 2013 Ja, jeg tror Gud fins. Men bevise eller motbevise, nei det kan jeg ikke. Jeg velger å tro det.
Gulosten™ Skrevet 8. mars 2013 #15 Skrevet 8. mars 2013 Big bang, deretter evolusjonen.. Anonym poster: be3ad2fdd49b02acdb362240f21d9425 What she said ^^
Gjest yrild Skrevet 8. mars 2013 #16 Skrevet 8. mars 2013 Ja jeg tror Gud finnes. Han har vært en stor støtte i de tyngste periodene av livet og jeg føler at han hjelper meg i livet. Litt sånn at jeg føler at jeg har en skytsengel som passer på meg. Jeg er ikke oppvokst troende, så på mange vis kan man helt sikkert si at det er tull og tøys, men troen min har gitt meg stor styrke til å takle livet, jobb og alle slags utfordinger. Er lettere når man føler at man har noen i ryggen.
Gjest Yzma Skrevet 8. mars 2013 #17 Skrevet 8. mars 2013 For meg finnes det ikke noen gud. Jeg er fascinert av enkelte deler ved religion, men tror ikke selv. Livet ble ikke til av "ingenting". Bakterier, amøber og annet har videreutviklet, tilpasset seg for å overleve. Bare et eksempel her. Hester var før bittesmå og hadde tær. Etterhvert som det ble flere, store åpne sletter, fikk de behov for å løpe fort blant annet. De utviklet seg, noen vokste i størrelse. Ørkenhester klarer seg på mindre vann, hester i kaldere klima setter tettere og mer pels enn andre. Andre igjen, f.eks. tinkerhesten klarer seg på mindre formengde enn andre hester i forhold til størrelsen.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #18 Skrevet 8. mars 2013 For meg finnes det ikke noen gud. Jeg er fascinert av enkelte deler ved religion, men tror ikke selv. Livet ble ikke til av "ingenting". Bakterier, amøber og annet har videreutviklet, tilpasset seg for å overleve. Bare et eksempel her. Hester var før bittesmå og hadde tær. Etterhvert som det ble flere, store åpne sletter, fikk de behov for å løpe fort blant annet. De utviklet seg, noen vokste i størrelse. Ørkenhester klarer seg på mindre vann, hester i kaldere klima setter tettere og mer pels enn andre. Andre igjen, f.eks. tinkerhesten klarer seg på mindre formengde enn andre hester i forhold til størrelsen. Det er nok ikke så mange av oss som setter spørsmålstegn ved evolusjonsteorien. Problemet er å forklare at noe kom først. Hvor kommer energien fra, hvor kom "big bang" fraosv. Det fantastiske er jo at verden har blitt skapt i utgangspungtet. Anonym poster: 1f41e0ba7887ae6b0f07967d2f3925d0
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #19 Skrevet 8. mars 2013 Dere som tror at det er en gud eller "kraft" som har forårsaket alt: Hvor kommer denne guden fra? Har den blitt skapt av en enda større gud eller har den alltid vært der og hvordan definerer du alltid? Jeg er helt sikker på at det ikke finnes noen gud. Gud er kun et utrykk for å gi enkle forklaringer på eksistensen. Hvorfor tror vi egentlig at mennesket er så enestående? OG hvis denne guden hadde skapt mennesket: Gjorde den det for morro skyld, for å se på alle lidelsene vi kunne klare å skape for hverandre og resten av livet på planeten? Er vi et forskningsrosjekt i himmelens universitet? Hva skjer hvis vi lager liv og et vesen som kan tenke og som har sterke drifter i retning av makt og selvhevdelse? Sikkert et spennende prosjekt for studentene det der! Livet er en tilfeldig bivirkning av at universet inneholder karbon, nitrogen, oksygen og så videre. Du med Ferrarien på Mars: Ferrarien kunne ikke vært tilfeldig og det er ikke mennesket heller. Ferrarien er resultat av mange års utvikling og mennesket er resultat av enda mange flere års utvikling. Anonym poster: bd7bfd1907e2e1c31fef80228e03dd1f
belsebubb Skrevet 8. mars 2013 #20 Skrevet 8. mars 2013 Jeg vet ikke. Men om det finnes, er det i allefall ikke en god gud, med alt det forferdelige som skjer i verden. Derfor svarer jeg vet ikke, det vet vel ingen. Jeg tror ikke på gud.
PintSizedDictator Skrevet 8. mars 2013 #21 Skrevet 8. mars 2013 Det er det vel ingen som vet. Jeg vet ikke om det er en Gud eller ei, men jeg tviler sterkt. Det er bra bastant å si at "neida, Gud finnes selvfølgelig ikke", akkurat som at det er like bastant å påstå det motsatte. Men intil det motsatte er bevist så holder jeg meg til vitenskapen og min egen overbevisning om at alt har en naturlig forklaring, man må bare finne den først. Og at menneskene er så "perfekte" kan vi takke evolusjonen for. Vi utvikles og tilpasses ettersom det er behov. Gjennomsnittsmennesket før hadde mindre hjerne enn vi har i dag og høyden var lavere. Det er flere forsjeller enn jeg kommer på i øyeblikket. Det er også en teori at vi har to fremovervendte øyne, slik som andre rovdyr, fordi vi er jegere og ikke byttedyr. (Hest, ku, hjort etc. har øynene på siden av hodet for å lettere kunne oppdage farer.)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2013 #22 Skrevet 8. mars 2013 Det er det vel ingen som vet. Jeg vet ikke om det er en Gud eller ei, men jeg tviler sterkt. Det er bra bastant å si at "neida, Gud finnes selvfølgelig ikke", akkurat som at det er like bastant å påstå det motsatte. Men intil det motsatte er bevist så holder jeg meg til vitenskapen og min egen overbevisning om at alt har en naturlig forklaring, man må bare finne den først. Og at menneskene er så "perfekte" kan vi takke evolusjonen for. Vi utvikles og tilpasses ettersom det er behov. Gjennomsnittsmennesket før hadde mindre hjerne enn vi har i dag og høyden var lavere. Det er flere forsjeller enn jeg kommer på i øyeblikket. Det er også en teori at vi har to fremovervendte øyne, slik som andre rovdyr, fordi vi er jegere og ikke byttedyr. (Hest, ku, hjort etc. har øynene på siden av hodet for å lettere kunne oppdage farer.) Men når ble det TO øyne? Hvordan ble det TO? Jeg tror selvfølgelig på evolusjonsteorien og på at alt ble skapt på den måte, gjennom utvikling og tilpassing. Men den kan fortsatt ikke svare på spørsmålet om HVORFOR. Liv (alt liv, ikke bare mennesket) er så ufattelig komplekst og finstilt, det er et så intrikat og fantastisk system at det er vanskelig å begripe det, uansett hvor mye som kan forklares vitenskapelig. Anonym poster: 373ea13ab423f999c75ea525d906ad2e
Spiffie Skrevet 8. mars 2013 #23 Skrevet 8. mars 2013 Nei, det tror jeg absolutt ikke at han gjør. Jeg tror på big bang og evolusjonsteorien, og at religion er menneskeskapt for å 1) forklare det vi (enn så lenge) ikke klarer å forklare/forstå på annet vis, og 2) for å kontrollere mennesker. Når det er sagt så har jeg respekt for at andre kan tro noe annet enn meg.
PintSizedDictator Skrevet 8. mars 2013 #24 Skrevet 8. mars 2013 Det er det vel ingen som vet. Jeg vet ikke om det er en Gud eller ei, men jeg tviler sterkt. Det er bra bastant å si at "neida, Gud finnes selvfølgelig ikke", akkurat som at det er like bastant å påstå det motsatte. Men intil det motsatte er bevist så holder jeg meg til vitenskapen og min egen overbevisning om at alt har en naturlig forklaring, man må bare finne den først. Og at menneskene er så "perfekte" kan vi takke evolusjonen for. Vi utvikles og tilpasses ettersom det er behov. Gjennomsnittsmennesket før hadde mindre hjerne enn vi har i dag og høyden var lavere. Det er flere forsjeller enn jeg kommer på i øyeblikket. Det er også en teori at vi har to fremovervendte øyne, slik som andre rovdyr, fordi vi er jegere og ikke byttedyr. (Hest, ku, hjort etc. har øynene på siden av hodet for å lettere kunne oppdage farer.) Men når ble det TO øyne? Hvordan ble det TO? Jeg tror selvfølgelig på evolusjonsteorien og på at alt ble skapt på den måte, gjennom utvikling og tilpassing. Men den kan fortsatt ikke svare på spørsmålet om HVORFOR. Liv (alt liv, ikke bare mennesket) er så ufattelig komplekst og finstilt, det er et så intrikat og fantastisk system at det er vanskelig å begripe det, uansett hvor mye som kan forklares vitenskapelig. Anonym poster: 373ea13ab423f999c75ea525d906ad2e Hvordan og når vet jeg ikke, men det er et godt spørsmål som jeg gjerne vil ha svar på. Kanskje det kan googles? Skal i det minste forsøke det. Jeg tror nok at alt liv startet som noe ganske enkelt og ukomplisert noe. Mye av livet i dag har ikke alltid vært som det er. I Jura-tiden var f.eks insekter og planter mye mye større enn de er i dag fordi.... jeg husker ikke nøyaktig men det har noe med hvor høyt (eller lavt) innhold av ett eller annet i luften å gjøre på den tiden. Hehe kjempe informerende:P Jeg har ikke akkurat klisterhjerne.
Nr3_i_magen Skrevet 8. mars 2013 #25 Skrevet 8. mars 2013 Dere som tror at det er en gud eller "kraft" som har forårsaket alt: Hvor kommer denne guden fra? Har den blitt skapt av en enda større gud eller har den alltid vært der og hvordan definerer du alltid? Jeg er helt sikker på at det ikke finnes noen gud. Gud er kun et utrykk for å gi enkle forklaringer på eksistensen. Hvorfor tror vi egentlig at mennesket er så enestående? OG hvis denne guden hadde skapt mennesket: Gjorde den det for morro skyld, for å se på alle lidelsene vi kunne klare å skape for hverandre og resten av livet på planeten? Er vi et forskningsrosjekt i himmelens universitet? Hva skjer hvis vi lager liv og et vesen som kan tenke og som har sterke drifter i retning av makt og selvhevdelse? Sikkert et spennende prosjekt for studentene det der! Livet er en tilfeldig bivirkning av at universet inneholder karbon, nitrogen, oksygen og så videre. Du med Ferrarien på Mars: Ferrarien kunne ikke vært tilfeldig og det er ikke mennesket heller. Ferrarien er resultat av mange års utvikling og mennesket er resultat av enda mange flere års utvikling. Anonym poster: bd7bfd1907e2e1c31fef80228e03dd1f Jeg tror Gud finnes. Det er greit at du ikke gjør det, men hvordan kan du være helt sikker? Høres ikke ut som du har noen bedre begrunnelse enn de som var helt sikre på at Jorda var flat. Det passet med det de så og deres tankemåte... For å svare på det første spørsmålet ditt så tror jeg at Gud alltid har vært der, uavhengig av hva vi tenker på som tid. Som fysiker så tror jeg både tid og rom slik vi kjenner det ble til i Big Bang. Da gir ikke spørsmålet om "før" og "utenfor" det mening. Det neste punktet ditt: Gud kunne skapt mennesker til å leve i harmoni med naturen og hverandre, men av grunner jeg ikke forstår mer enn at Han ville at mennesker skulle være spesielle og i sitt bilde, ga Han mennesker fri vilje. Det betyr for meg at mennesker kan gjøre ting en gud ikke har kontroll over. Jeg tror Gud kan gripe inn, men jeg tror stort sett ikke det er Hans vilje, og den vil jeg heller aldri kunne forstå. Jeg tror som sagt på evolusjonsteorien, men for meg passer det veldig fint sammen med at Gud er skaper av liv og menneske
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå