Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #1 Skrevet 5. mars 2013 Hei, har seg sånn at jeg her om dagen var på mnd ultralydkontroll grunnet min lave bmi.. har 18,4 før graviditet, men legger godt på meg og alt ellers fint. Har vært på en del siden jeg er 28 ++ på vei. Casen er det at det var en mannlig ul lege som presterte i mine øyne oppføre seg dårlig. Han ba meg ordrett om å brette ned buksa, trø av meg buksa og legge meg til skrevs.. jaha? Svarte jeg, spurte hvorfor og han fortaøte da at den andre legen forrige gang hadde observert at morkaken lå langt ned.. men dette fikk jeg da ikke opplyst sist.. uansett, det han sa, måten han sa det på og alt fikk meg satt ut.. Ikke nok med dette, men når han hadde undersøkt, vippet han ultralydsaken opp og ned flere ganger mens han så på meg(om det kom noen resp. På dette??) Men når jeg kremtet sluttet han og trakk den ut.. Vil melde dette inn som avvik på denne gynekologen, men lurer på hvor og hvordan? Er det jeg som overreagerer som gravid ? Anonym poster: 0a5f66673f36087d04ea54d2bcda1fe9
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #2 Skrevet 5. mars 2013 Om du overreagerer er det KUN du som kan svare på. Vi var ikke der. Litt kjedelig om du har innbilt deg dette og melder det inn. Enda verre om dette stemmer og du ikke melder det inn. Skal vel mye til for at profesjonelle risikerer jobben sin bare for å få "jukke" med ultralydpinnen inni dåsa di Anonym poster: aceb7b9a7ea33f12462979557417b416
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #3 Skrevet 5. mars 2013 Syns det høres ut som du overreagerer, basert på den informasjonen der.... Anonym poster: e47d76d09ade08af3905eba9090ae333
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #4 Skrevet 5. mars 2013 Hvis du opplevde han som uproffesjonell så var han jo det. Man er i en veldig sårbar situasjon når man er hos lege og da spesielt hos gynekolog. Da mener jeg at legen bør trå veldig forsiktig. Meld ifra! Anonym poster: 9d4de2be59df16ace8450d97bfd86df7
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #5 Skrevet 5. mars 2013 Hvis du opplevde han som uproffesjonell så var han jo det. Man er i en veldig sårbar situasjon når man er hos lege og da spesielt hos gynekolog. Da mener jeg at legen bør trå veldig forsiktig. Meld ifra! Anonym poster: 9d4de2be59df16ace8450d97bfd86df7
Gjest SHOC Skrevet 5. mars 2013 #6 Skrevet 5. mars 2013 Ta det opp med fastlegen din, spør om det er noen grunn til at han skulle gjøre sånn under UL.
*Teoline* Skrevet 5. mars 2013 #7 Skrevet 5. mars 2013 Tar du innvendig ul når du er så langt på vei? Jeg har vært til hyppige ul pga risikosvangerskap og det har alltid vært minst en jordmor til stede i tillegg til gynekologen så jeg syns det er rart at han hadde et slikt språkbruk og oppførsel? Om det var utilbørlig oppførsel vet bare du, men det er litt som skurrer i historien din.
Petetatismos Skrevet 5. mars 2013 #8 Skrevet 5. mars 2013 Forstod jeg det rett at du var over 28 uker på vei og hadde innvendig ul? Jeg har hatt risiko svangerskap og har ikke hatt innvendig ul etter uke 11, men det var i Canada. Er ingen medisin ekspert men syntes det er merkelig å ha innvendig ul så sent....
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #9 Skrevet 5. mars 2013 Ts her: jeg er ung, er mitt første sv.skap og jeg spurte hvorfor jeg skulle ta innvendig ul: fikk da til svar at han tok innvendig ul siden morkaken sist us. Lå langt nede.. men dette fikk jo ikke jeg beskjed om.. synes det var en ubehagelig situasjon, og å ligge der alene med en fyr som sier slikt i en som mange av dere sier i en sårbar situasjon ( for meg er det å kle seg naken og skræve til en ukjent person ubehagelig, enda verre med en motsatt kjønn). Synes også det var rart at han ikke opplyste om at jeg kunne ha en kvinnelig lege/ jm med inn når dette skulle gjøres, og for så å fikle unødvendig opp/ned - til sider osv med ultralydpinnen etter endt ul.. Anonym poster: 0a5f66673f36087d04ea54d2bcda1fe9
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #10 Skrevet 5. mars 2013 Min morkake lå langt nede og jeg måtte ha planlagt keisersnitt pga dette. Hadde ALDRI innvendig ultralyd, og trodde de ikke hadde noe "inni der" å gjøre når du var så langt på vei?? Dette må du spørre jordmor om! Anonym poster: 894cbfb6bcf5c5b70ba51c1e195bcfeb
Petetatismos Skrevet 5. mars 2013 #11 Skrevet 5. mars 2013 Om jeg var deg ville jeg sjekket med min jm/lege om det virkelig var sant at det var notert med morkaken i journalen, om det var det så skulle jeg sjekket om det var normalt og nødvendig med innvendig ul. Om svaret på disse spm ikke skulle tilsi hvorfor denne undersøkelsen skulle jeg ta det videre...,
Petetatismos Skrevet 5. mars 2013 #12 Skrevet 5. mars 2013 Hvorfor denne innvendig undersøkelsen tok sted.... Skulle det stå.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #13 Skrevet 5. mars 2013 Takker for svar:). Skal høre med min jm og evt de på s.huse ang dette, vil bare ikke at andre skal havne i samme greia, for det var ikke så kos.. Har også fått høre at han har vært upassende med andre pasienter deribøant ei veninne.. så kan jo være en snusk som ikke hører hjemme i det yrket der.. Anonym poster: 0a5f66673f36087d04ea54d2bcda1fe9
Countess Skrevet 6. mars 2013 #14 Skrevet 6. mars 2013 Men skal ikke leger spørre om det er greit først, om de skal utføre en innvendig ultralyd alene? Uten unntak har jeg blitt spurt om det var greit at det ble tatt en innvendig om det bare var en til stede. Også når det er kvinnelige leger. Kanskje det bare er vanlig her, men det er for å beskytte pasient OG lege for situasjoner i ettertid..
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #15 Skrevet 6. mars 2013 Lav BMI? Jeg har også BMI på rundt 18 og det var ikke ett problem i noen av mine svangerskap? Begynte ikke å legge på meg skikkelg før rundt 7. måned heller. Anonym poster: fa49e30bf8fdac88e08dfd1b66986b8c
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #16 Skrevet 6. mars 2013 har hatt fare for for tidleg fødsel med mine og da tar dei innvendig ul for å sjekke evnt åpning og modning , dei måler livmorhalsen kvar tredje veke for å sjå om det er forandring, dette har dei gjort fram til uke 38. Anonym poster: a51e7c14b8eae2f256f61e845b8d58a4
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #17 Skrevet 6. mars 2013 Jeg måtte ha innvendig ul pga lavtliggende morkake. Dette for å måle nøyaktig hvor nær den var åpningen. Anonym poster: 9f0b27b8d394d086fbafcdbf4ca421ec
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #18 Skrevet 6. mars 2013 Syns det var rart det ikke var andre enn deg og legen der under undersøkelsen, jeg. Aner ikke hva som er vanlig, egentlig, men de gangene jeg har hatt underlivsundersøkelser med mannlig lege - det være seg hos fastlege, legevakt eller på sykehus - har det alltid vært en tredjeperson til stede, uten at jeg har bedt om det... Anonym poster: b175b3a6fa1795fe9ce4075d25cb2525
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #19 Skrevet 6. mars 2013 Jeg har aldri fått spørsmål om jeg vil ha en tredjeperson der inne ved gynekologisk undersøkelse eller innvendig ul... Men har da aldri tenkt over at det skal være et behov heller. For de med skitne tanker kan den kvinnelige gynekologen være lesbisk også, så er vel ikke noe bedre det. Anonym poster: 76d761547a625c7e84ed0f9d9b44bb1b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #20 Skrevet 6. mars 2013 Enten forteller ikke du sannheten om grunnen for undersøkelsen i innlegget ditt, ellers så har noen gjort overtramp mot deg... Jeg har også bmi på 18,4, det har ikke vært et problem i noen av mine svangerskap. Så hvorfor skal du måtte ha ekstra ul osv pga det? Jeg har også forliggende morkake og ul tar de utvendig etter uke 12 av den grunn... Ikke blir man undersøkt hver mnd heller ang om den flytter på seg. Troller du litt her? Hvis ikke bør du iallefall ta kontakt med jm for å få vite akkurat hva som er problemet og hvorfor du har disse undersøkelsene Anonym poster: 523f4cb260401bdc2678a0b95a4bd643
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #21 Skrevet 6. mars 2013 Jeg har tatt innvendig ul flere ganger i svangerskapet, blant annet ved ordinær ul og i uke 32. Vet ærlig talt ikke nøyaktig hva de så etter, men de rotet litt rundt oppi der. Sist gang var den kvinnelige legen alene da ul ble tatt, så dette er ikke helt unormalt. Men jeg ville reagert på språkbruken. Anonym poster: fd0224d449866c6adf9d2dd8009d3537
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #22 Skrevet 6. mars 2013 Jeg troller ikke, bmi på 18,4 før sv.skap pluss blodsukker som har vært lavt i perioder før sv.skap. ikke hadd noen problemer med dette. Sist jeg var inne på ul spurte jeg hvorfor de tok meg inn hver mnd og hun svarte at dette var standar prosedyre hos dem når de hadde gravide som var "tynn" eller "overvektig". Hun sa alt var i skjønneste orden sist så jeg skjønnte lite når jeg skulle ha innvendig.. Anonym poster: 0a5f66673f36087d04ea54d2bcda1fe9
Kanutten83 Skrevet 6. mars 2013 #23 Skrevet 6. mars 2013 Da jeg har vært til innvendig ul har legen vippet stangen opp og ned og til siden for å fått sett ordentlig på forholdene rundt livmoren også. Jeg har riktignok hatt kvinnelig lege hver gang så ikke brydd meg, og hun har spurt om det går bra når hun har gjort det for det kan være ganske ubehagelig. Nå vet jeg ikke om gynokologen så på skjermen i tillegg eller bare på deg når han gjorde dette? Ville uansett reagert på språkbruken, den var ubehagelig og lite profesjonell.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2013 #24 Skrevet 6. mars 2013 Jeg har vært til mange ul pga mange svangerskap, risiko og forliggende morkake. -har aldri hatt innvendig ul etter uke 12, men ser ikke bort fra at det kan være mer presist med innvendendig ul for å se mer nøyaktig plassering av morkaken. At de fører "pinnen" opp og ned og roter rundt er vanlig for å "komme2 ordentlig til og for å få best målinger, så tror ikke det er så uproft som du føler. Derimot at det er kun en mannlig gynekolog der, uten kvinnelig anstand er ikke etter reglene. For din og legens sikkerhet skal en person til være tilstede med samme kjønn som pasienten. Der har mine mannlige leger bestandig vært klare på at det må de følge. og noen ganger resultert i at underskøkelsen måtte ha ventet litt fordi ingen kvinner har vært ledige med engang. Anonym poster: 6c94f6a2fd16936403ba08abc0fc3e62
☆☆☆ Skrevet 6. mars 2013 #25 Skrevet 6. mars 2013 Har aldri hatt tredjeperson i rommet ved GU uansett om legen var mann, så eg reagerar ikkje på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå