Gå til innhold

Vi spiser middag 3-4 ganger pr. uke - hva tenker dere om oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann på fire er mest glad i brødskiver, knekkebrød, grøt o.l., mens minstemann liker middager. Jeg ender ofte opp med å gi middagsglass, eller varme opp restemat til minstemann, og servere brødskiver, omelett, grøt e.l. til eldstemann og oss voksne. Vi er ikke store på middag hverken jeg eller mannen, og foretrekker brød, rundstykker og slikt med godt pålegg.

Er det utrolig sløvt? Tenker dere at vi burde presse gjennom middagsmat hver dag? Eldstemann nekter ofte å spise middag, og jeg tvinger han ikke.. har ingen planer om å tvinge han heller.. Man spiser det man liker her i huset. Han oppfordres naturligvis til å smake, og innimellom kan vi si at det er dessert til de som har spist opp (en liten mengde) middagen sin.. LIkevel spiser han ikke...

De dagene vi har middag er det alltid fisk minst en dag, og kjøttkaker, spaghetti, lasagne, gryteretter og egentlig variert mat, alltid med grønnsaker.. Men.. dette skjer altså ikke hver dag hele uken..

Så... Hva tenker dere?

Anonym poster: 047ce6f5a67e8c9ed45bfd445651d443

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sløve folk med rare holdninger til kosthold og barneoppdragelse.

Anonym poster: 9a6c76a6ce3c68503a92dcf0cff12cfe

Skrevet

Litt sløve kanskje, men ungene får jo mat.

Gjør som dere vil! Vi spiser mmiddag 6 dager i uka. en dag i uka er det skive pga det er bading.

Anonym poster: 04d4d4638b930583f3291728fbdb3309

Skrevet

Jeg tenker at det er sært. Men så er jeg et middagsmennekse også da. For meg er middag dagens høydepunkt der vi samles rundt bordet og nyter god, varm og næringsrik mat og bare slapper helt av.

Skrevet

Men er det virkelig sånn at middagsmat er det eneste rette? Vi har jo et felles måltid hver dag, ofte brød med variert pålegg, så kjøtt, grønnsaker og frukt spiser vi jo til hvert måltid.. gjerne fisk også - bare at det ikke er kokt og stekt..

HI

Gjest Julia1984
Skrevet

Tenker umiddelbart at de ikke får i seg nødvendige næringsstoffer, og så er det dette med å innarbeide gode vaner. Synes ikke noe om at familien sitter samlet eller ei; en spiser rester, en grøt, en brødskiver etc

Så ja, sløvt!!

Skrevet

Dere spiser fisk som hverken er kokt eller stekt sier du?

Jammi......usj

Anonym poster: e2a532fad74c0809779e9fc5a331f5c2

Skrevet

Næsj, dere, det er vel ikke så gærent vel? Da jeg vokste opp hadde vi det på samme måten som hi beskriver, og jeg har ikke tatt noen skader av det. (Vil jeg tørre å påstå. ;))

Gjør som dere føler passer dere, hi. Jeg ser ingen problemer med det. :)

Skrevet

Synes det er helt greit jeg, så lenge barna får i seg de næringsstoffene de trenger. Er vi virkelig så firkantet at vi synes folk er sære fordi de ikke spiser middag hver dag?? Folk får gjøre det som passer dem best...

Skrevet

Dere spiser fisk som hverken er kokt eller stekt sier du?

Jammi......usj

Anonym poster: e2a532fad74c0809779e9fc5a331f5c2

Jeg tenker da på fiskekaker, makrell i tomat o.l. som pålegg, og i tillegg er alltid en av ukens fellesmiddager fisk.

HI

Skrevet

Middag trenger man hver dag. I dag spiser vi rundstykker med kokt egg og laks til middag. Deilig å slippe å styre sånn en gang i blandt og når man blir middagslei. Dette gjør vi ca en gang i måneden. Ellers er det middag hver dag, ALLTID med kjøtt/fisk/kylling, og alltid med grønnsaker til. Av og til tar vi salat ved siden av, istedenfor grønnsaker.

Jeg tenker at å spise middag 3 ganger pr uke er alt for lite. Du burde legge inn mye mere grønnsaker, proteiner osv. Å droppe middag en gang i blandt er noe helt annet.

Men nå skal jeg ikke ta helt av. De får jo mat, og det er det viktigste. Du er uansett en flott mor. :-)

Anonym poster: feac48a8cf80c2c5c8b8e4daea75e55a

Skrevet

Jeg tenker at det er rart. Men om det passer for dere, hvorfor ikke?

Jeg må ha middag hver dag. Skulle jeg spist brød ol opptil 5 ganger for dag hadde jeg blitt kjempelei.

Men du skriver at du serverer grøt, er ikke det middag? Er i allefall det her. Men da ofte på lørdager da vi har pizza eller noe annet på kvelden.

Anonym poster: 878a5b35818e6077816c9fe4adfdd44f

Skrevet

Det eneste jeg tenker er at det kanskje ikke er helt vanlig å spise så få middager og om dere får i dere nok grønnsaker!? En sunn og næringsrik kost er viktig for utvikling/vekst og det er vi som foreldre sitt ansvar at barna får riktig kosthold. Og jeg tenker litt på om dette er/kan være en litt dårlig matvane.

Skrevet

Jeg kjenne en familie som lager varm middag kun i helgene. I hverdagen spiser de mye salat, frukt, kvalitetsbrød og pålegg.

Begge er leger, så vil anta de vet hva det gjør.

Anonym poster: a18383749c2a1a6d422f77f9ec262da7

Skrevet

Jeg tenker at dere har et ensidig kosthold med alt for mye brød og alt for lite proteiner og grønnsaker. jeg tenker også at dere skaper barn som er sære i matveien og vil ha mange negative opplevelser med mat andre steder. Fisk en gang i uken er ingenting.

Anonym poster: ca4a70616233cc0692406b4800112902

Skrevet

Både grøt og omelett kan vel defineres som middag.

Synes ikke det er så ille, jeg - selv om vi gjør det annerledes. Bare dere passer på typer pålegg og at det serveres grønnsaker så er det vel ikke noe problem.

Skrevet

Hva er middag? Så lenge barna spiser mat på ettermiddagen, er det jo middag? Og det er jo mye bedre om de får grovt brød med kjøttpålegg, ost og oppskårede grønnsaker, kanskje et egg, enn om de får ferdiglasagne fra findus (som sikkert mange oppfatter som middag)? Variasjon og bra råvarer er vel det viktigste uansett. Skjønner ikke problemstillingen.

Skrevet

Jeg tenker at dere spiser altfor mye kornprodukter.

Grovt brød er sunt nok det, men å ha kornprodukter som hovedingrediens i alle dagens måltider blir altfor mye. Så mye korn/mel ikke ikke bra og mange mener en av årsakene til at flere og flere utvikler cøliaki, glutenintoleranse, hveteintoleranse o.l. er at vi spiser altfor mye kornprodukter.

Vi er skapt for å spise variert, kjøtt, fisk, fugl, grønnsaker, frukt og nøtter, jeg mener dere spiser altfor mye korn.

Men jeg sier ikke dere er dårlige foreldre e.l. for det, er mange som har mye verre kosthold enn dere. Jeg mener dere spiser for mye brød og kornprodukter og skjønner ikke hvordan dere orker uten å gå lei...

Anonym poster: 252f95285a9aaa3bb203fb0084ffd118

Skrevet

Men er det virkelig sånn at middagsmat er det eneste rette? Vi har jo et felles måltid hver dag, ofte brød med variert pålegg, så kjøtt, grønnsaker og frukt spiser vi jo til hvert måltid.. gjerne fisk også - bare at det ikke er kokt og stekt..

HI

Folk i Norge spiser alt for mye brød. Det går i brød hele dagen, og brød er ikke like sunt som kjøtt, grønnsaker, frukt og andre matvarer som inneholder vitaminer og viktige næringsstoffer. At dere ikke vet at brød ikke er så sunt å spise hele dagen, viser bare at dere kunne ha hatt godt av litt opplæring i forhold til kosthold. Jeg er selv utenlandsk og ble kjempeforbauset over hvor mye brød nordmenn faktisk spiser, da jeg kom hit. Og så klager man over forskjellige livsstilssykdommer??

Anonym poster: f0e15d6bcacc4a99490e2bb036b76bdd

Skrevet

Jeg vil tro det er svært vanskelig å få i seg "5 om dagen" uten middag. Det er for en voksen ca 750 g frukt og grønt: det er klart fra middagen vi får mest grønnsaker i oss her i huset. Synes argumentene over av typen " jeg kjenner leger som ikke spiser middag" og " det gjorde jeg når jeg var liten og jeg er sunn og frisk " er for dårlige. Hi: du må rett og slett se på om balansen i kostholdet blir rett. For meg ville en dag uten middag som sagt gitt for lite fisk, sunne oljer, grønnsaker samt gjøre maten lite variert. Men det kommer jo helt an på hva du faktisk serverer. Vil også legge til at det å spise middag sammen har vist seg å gi god psykisk helse, og at det å lære barna å lage mat/ middag samt å venne dem til å spise variert kost , har en verdi i seg selv etter min oppfatning.

Anonym poster: 35900a454348cf30083ff499ecf35b8c

Skrevet

Et skikkelig hjem med en skikkelig familie spiser middag hver dag!

Slik dere spiser hører singel og studentlivet til.

Anonym poster: b0c185a8ba409327937677d8d4240911

Skrevet

Jeg synes dere spiser alt for mye korn, og synes synd på yngstemann som får smakløs middag på glass bare fordi storebror ikke liker middag.

Utover det tenker jeg vel ikke noe spesielt.

Anonym poster: 65ebedda2082dbcded85ade840946447

Skrevet

Ja, jeg synes det er sløvt. Middag bør man ha hver dag!

Men jeg definerer både grøt og omelett (med kjøtt og grønnsaker) som middag.

Anonym poster: 3d87ff36130f95698fc6baa37770d273

Gjest sussie77
Skrevet

Syntes det er sløvt. Her har vi middag hver dag, og sånn har jeg vokst opp også. Noen ganger, kanskje sånn en gang i uka, har vi kanskje en litt lettvint middag. Det er viktige næringstoffer som grønnsaker i middagsmat og det er jo viktig.

Skrevet

Vi er nok litt like dere. Og jeg ser på oss som sløve :P Men barna får rikelig med mat, grønt og frukt.

Klart man kunne ha vært flinkere, men HATER å lage middag! JEPP!!

Så kan man se til andre land, der barna ikke får nok mat i det hele tatt, og ihvertfall ikke nok næringsrik mat.. da er det jo ikke så ille?

Så lenge man ikke påfører barna mangelsykdommer som folat, vitamin og mineralmangel synes jeg det er greit :)

Samtidig begrenser man inntaket slik at vekten ikke flyr opp. Til og med mine middagsstrenge foreldre har tøyet opp og synes en salat, omelett ol. er mer enn nok. I min oppvekst ble ikke dette sett på som middag. Så de eldre kan jammen forandre seg mye ;)

Anonym poster: 29bc024e7c886332fa0745995b1bd87a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...