Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #26 Skrevet 5. mars 2013 Altså, dere forventer vel ikke at barneverntjenesten skal gå ut over norsk lov? Loven man jobber etter, hindrer barnevernet i å gi hjelp til mange barn. Fordi den eneste grunnen til å gjennomføre tiltak med tvang er en ENORMT sterk og veldokumentert bekymring. Tvangstiltak er vanligvis omsorgsovertakelse, selv om det finnes et par andre også. Skal man ha tiltak hjemme hos en familie, må foreldrene samtykke. Gjør de ikke det og man ikke mener det er grunnlag for tvang, må saken avsluttes om foreldrene ønsker det. Tro meg, det er nok av barnevernansatte som vet utmerket godt at barn behøver hjelp og likevel er tvunget til å avslutte saker fordi man ikke har lovhjemmel for å gi den hjelpen. Det har jo ikke noe med hvorvidt man kan stole på barnevernet å gjøre. Det har med lovverket, og det er det ikke kommunalt ansatte som lager. Anonym poster: d85c7221636007706cf1ea69e8d8134f Jeg forventer ikke at de skal bryte loven, nei. Men dersom de ikke har mulighet pga lovverket til å gripe inn der det helt klart foregår misshandling av barn, så er det noe feil en plass. Da vil jeg si vi har et barnevern som ikke fungerer slik det burde! Dessverre! Vi har et lovverk som tilsier at dersom det ikke er grunnlag for å fjerne barna med tvang (og kravet for dette er svært høyt), så må foreldre samtykke til tiltak. Hjelpetiltak i familien er alltid frivillige, det finnes ingen hjemmel for å påtvinge noen å ta i mot dette. Man kan godt si at lovverket gjør at barnevernet ikke fungerer som det burde, men jeg har vanskelig for å se at det handler om å "stole på barnevernet." Jeg stoler på at barneverntjenesten i Norge stort sett gjør en god jobb og følger det lovverket de har fått tildelt. Så er det opp til velgere og politikere å eventuelt endre lovverket. Anonym poster: d85c7221636007706cf1ea69e8d8134f
Skylander Skrevet 5. mars 2013 #27 Skrevet 5. mars 2013 Jeg vil også legge til at jeg ikke liker tanken på at det finnes voksne der ute som "står å ser på", hører, og vet at et barn ikke har det bra, uten at de kan gjøre noe med det. Det er et stort svik, bare se på det i barnas øyne, det ser ikke bra ut. Det er et overgrep i seg selv!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #28 Skrevet 5. mars 2013 Nei stoler ikke på dem... Ble nesten satt i fosterhjem pga barnevernet... Feilen mamma gjorde som nesten sendte oss i fosterhjem var at mamma gjorde ikke som hennes X-man sa.... Å vi har det skriftlig fra personen som hadde saken, å nei denne personen jobber ikke lenger i barnevernet.... Ble ikke bedre da vi fikk vite at ei som satt "høyt i barnevernet" hadde mistet sine egne unger, hun var ikke skikket som mor... Denne personen hadde jobb som bla. finne ut om mor/far er skikket. (Dette vet vi pga naboen var i den tiden en god venninne av min mor) Anonym poster: 9aafa4b9cb5402b99ca95a2c0c75e191
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2013 #29 Skrevet 5. mars 2013 Fint å høre deres erfaringer fra barnevernet, ser det er mange delte meninger her...hilsen hi Anonym poster: cea6f6b78863a4207046d836d9ef4474
Rediken Skrevet 5. mars 2013 #30 Skrevet 5. mars 2013 Jeg håper og tror at det store flertallet i barnevernet gjør en god jobb. Jeg har erfaring med at barnevernet kan gjøre både en dårlig og god jobb: Da jeg var liten ble både jeg, fosterfamilien og mine biologiske foreldre terrorisert av en maktsyk ansatt i barnevernet. Vi sendte inn flere skiftlige klager gang på gang til ingen nytte. Heldigvis begikk hun et så stort feiltrinn som førte til hun ble fanget opp av det statelige barnevernet og mistet jobben sin. Det var altså det statelige barnevernet som "tokk" denne damen. De hadde saken min videre og gjorde en meget god jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå