Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #1 Skrevet 3. mars 2013 Har en tenåring som blir lærlig til høsten. H*n sa her en dagen at h*n så frem til å få masse penger og bruke på seg selv. Jeg gjorde h*n da oppmerksom på at når det begynte å komme penger inn på kontoen så er det også på tide å betale for seg hjemme. Så ble det snakk om de faste lommepengene, 1000 kr i mnd., som h*n får. Sa da at disse stopper selvsagt opp. Ja da skulle h*n i hvertfall ikke ha plikter hjemme lengre. Joda, så lenge du bor her fortsetter du med pliktene dine og følger husets regler. Har også sagt at det bør spares penger + at utgifter som mobil, busskort og helsestudio skal h*n betale selv. Jeg er vist veldig urimelig. Jeg hadde sett for meg at h*n betaler 2000 kr i mnd i husleie. Av disse hadde jeg tenkt å spare 1000 kr i mnd. for h*n. Er jeg veldig urimelig? Mener vi fant ut at det ville bli utbetalt ca 7500 kr i mnd. Anonym poster: 4b5a0c0d76b9340d889d110910dfb859
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #2 Skrevet 3. mars 2013 Nei, jeg synes ikke du er urimelig. Når han får utbetalt 7500 kr i måneden er det klart han skal holde seg selv med alt fra mobil til klær, null lommepenger fra mamma. Jeg betalte vel 10% av det jeg fikk utbetalt hjemme, summen ble på den måten høyere ettersom jeg fikk høyere lønn. Pliktene hjemme var de samme, men jeg fikk ingenting hjemme lenger. Helt greit synes jeg, nå skal det læres å stå på egne ben, lages budsjett og pengene fordeles på alle månedens utgifter. Anonym poster: 5c2560bfab64c686d57e714210962cb9
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #4 Skrevet 3. mars 2013 Selvfølgelig skal han ikke ha lommepenger når han er voksen og tjener egne penger. Og det er da helt vanlig å betal litt for mat og andre utgifter. Og betale han så lite må han selvfølgelig også dele husarbeidet. Om ikke står han jo fritt til å flytte ut. Da rekker ikke pengene langt. Anonym poster: 3d8ed0dc058f723793923782cd21b088
skinnfilla Skrevet 3. mars 2013 #5 Skrevet 3. mars 2013 Lønna til lærlinger er vel regnet ut over 2 år? Var hvert fall det da jeg gikk kokkelære. Ca 2-3000 utbetalt første halvår så økte det prosentvis til 80 % siste halvår. Syns du er helt fantastisk som lærer din sønn å betale for seg, men ta høyde for lav utbetaling første året kanskje... Noen som har peiling på det?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #6 Skrevet 3. mars 2013 Jeg har sagt at barna mine skal betale for å bo hjemme hvis de har en jobb, men de pengene kommer jeg til å spare uavkortet til dem til de flytter ut. Har du fortsatt forsørgerplikt og hvis du mottar stønader for tenåringen så blir det feil at h*n itillegg skal betale for å bo hjemme. På den annen side så er det kjekt å lære seg litt om utgifter før man flytter hjemmefra. Utgiftene på treningsstudio, mobil og buss kommer oppi ca 2000kr i måneden, pluss 2000kr i husleie. Da blir det ikke mye igjen til å spare, feste, klær osv... Hvordan er din økonomi? Klarer du deg uten pengen til barnet ditt? Jeg ville nok ha tvunget inn et trekk på 1000kr som "husleie" altså sparing og resten til eget bruk. Anonym poster: 5cae8443b4e82ea761690b08b2668f70
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #7 Skrevet 3. mars 2013 Synes det er helt greit. Skulle bare mangle. Han kan jo regne på hva det ville koste å bo for seg selv. Klarer ikke det med den utbetalingen, og da må han ta alt husarbeidet alene... Anonym poster: e6cf11cc6093cdbd31bbea47ed109d10
Tante Gustava Skrevet 3. mars 2013 #8 Skrevet 3. mars 2013 Syns dette høres veldig fornuftig ut av deg. Selvsagt skal han ikke ha lommepenger når han tjener egne penger! Og så lenge han bor hjemme bør han bidra til fellesskapet med sine oppgaver. Og jeg syns du er kjempefornuftig som vil at han skal betale litt husleie, hvorav du sparer en del til ham (uten at han vet det selvfølgelig).
Denunge Skrevet 3. mars 2013 #9 Skrevet 3. mars 2013 Hvor mye man får utbetalt kommer ann på yrket. Samboeren min får utbetalt over 15.000 kr i mnd første halvår som lærling. Så alt ann på yrket. Men syns ikke det er urimelig. Jeg måtte betale husleie og hjelpe til med å betale mat og andre utgifter da jeg begynte å motta stipend. Lærte at det ikke var bare bare og tjene penger, for lite kom inn og mye gikk ut, men er takknemlig over at min mor lærte meg verdien av pengene jeg fikk! Det er absolutt ikke billig og bo, og det forsto jeg ikke før jeg fikk egne penger!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #10 Skrevet 3. mars 2013 Hvor mye han får kommer da an på hva lønnen som ferdig utdannet er. 1. og 2. halvår i bedriften (0 – 12 mnd) 30 % av lønnsgrunnlaget 3. og 4. halvår i bedriften (13 – 24mnd) 40 % av lønnsgrunnlaget 5. halvår i bedriften (25 – 30 mnd) 50 % av lønnsgrunnlaget 6. og 7. halvår i bedriften (31 – 42mnd) 55 % av lønnsgrunnlaget 8. og 9 (siste) halvår i bedriften (43 – 54 mnd) 75 % av lønnsgrunnlaget Anonym poster: 3d8ed0dc058f723793923782cd21b088
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #11 Skrevet 3. mars 2013 Hvis gutten er under 18 år syns jeg ikke det er rett at han skal betale for seg, hvis 18 eller over så ja Anonym poster: 28b6d55dfaa61f574874fe3274fee2f4
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #12 Skrevet 3. mars 2013 Takk for svar. Følte meg kjempe slem, men sa jeg mente det. Han er vandt til at når mor har bestemt seg for noe så blir det sånn. Så de helt store protestene ble det ikke, men forsto jo på ansiktsuttrykket at han ikke var helt enig. Har bedt han sjekke leieprisene her vi bor, i Oslo. Så kan han jo selv se hva det koster og hva han har råd til. Anonym poster: 4b5a0c0d76b9340d889d110910dfb859
Denunge Skrevet 3. mars 2013 #13 Skrevet 3. mars 2013 Syns ikke det er urimelig selv om han er under 18 jeg! Leieprisene her i Oslo er groteske, så å betale skarve 2000kr til mor, som hun i tillegg setter av 1000kr i sparing til ham skal han absolutt ikke klage over! Tenk på alle pengene vi som leier kaster ut av vinduet (eller vi kan si det sånn: Betaler ned andres huslån), ville heller hjulpet mine foreldre, enn noen ukjente folk. Stå på ditt du. Han kommer til å takke deg når han forstår mer!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #14 Skrevet 3. mars 2013 Syns ikke det er urimelig selv om han er under 18 jeg! Leieprisene her i Oslo er groteske, så å betale skarve 2000kr til mor, som hun i tillegg setter av 1000kr i sparing til ham skal han absolutt ikke klage over! Tenk på alle pengene vi som leier kaster ut av vinduet (eller vi kan si det sånn: Betaler ned andres huslån), ville heller hjulpet mine foreldre, enn noen ukjente folk. Stå på ditt du. Han kommer til å takke deg når han forstår mer! Han betaler jo ikke ned på noe huslån.Det dekker ikke mat en gang. For ikke å snakke om strøm og varmtvann for en ekstra. Anonym poster: 3d8ed0dc058f723793923782cd21b088
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #15 Skrevet 3. mars 2013 Enig med deg Jeg bodde hjemme et års tid etter vgs før jeg begynte å studere. Tjente rundt 12.000 i mnd og måtte betale ca 2000 kr for å bo hjemme, pluss bensin hvis jeg lånte bilen. Hadde i tillegg hest som kostet 4000 i mnd. Måtte også betale mobil, busskort osv selv. Selvfølgelig er det kjipt å ha lite penger, men det koster jo for mor og far også og ha tenåringen boende i hus! Anonym poster: 43b4b69e983bcb9cf1a611173285bddb
Denunge Skrevet 3. mars 2013 #16 Skrevet 3. mars 2013 Syns ikke det er urimelig selv om han er under 18 jeg! Leieprisene her i Oslo er groteske, så å betale skarve 2000kr til mor, som hun i tillegg setter av 1000kr i sparing til ham skal han absolutt ikke klage over! Tenk på alle pengene vi som leier kaster ut av vinduet (eller vi kan si det sånn: Betaler ned andres huslån), ville heller hjulpet mine foreldre, enn noen ukjente folk. Stå på ditt du. Han kommer til å takke deg når han forstår mer! Han betaler jo ikke ned på noe huslån.Det dekker ikke mat en gang. For ikke å snakke om strøm og varmtvann for en ekstra. Anonym poster: 3d8ed0dc058f723793923782cd21b088 Mente på oss andre som leier her i Oslo. Jeg leier av unge folk, og må ut med 10.000 i mnd (En del går vel på huslån kan jeg tenke meg). jeg ville heller betalt de pengene jeg bruker her til å hjulpet foreldrene mine. De har sine lån de også. Billån frks. Eller lån på andre ting. 1000 kr dekker litt av det han bruker i mnd, men absolutt ikke mye. Jeg bruker vel 1000 kr på mat på 2 uker, så mye matpenger iløpet av en uke er det heller ikke. Men det dekker litt av varmvann og strøm han bruker. Han kan da neppe bruke mer enn 1000 kr i strøm, for da slår han oss på 2 som bruker 1400kr i strøm i mnd på en 50 kvd. Missforstå meg rett.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #17 Skrevet 3. mars 2013 Syns ikke det er urimelig selv om han er under 18 jeg! Leieprisene her i Oslo er groteske, så å betale skarve 2000kr til mor, som hun i tillegg setter av 1000kr i sparing til ham skal han absolutt ikke klage over! Tenk på alle pengene vi som leier kaster ut av vinduet (eller vi kan si det sånn: Betaler ned andres huslån), ville heller hjulpet mine foreldre, enn noen ukjente folk. Stå på ditt du. Han kommer til å takke deg når han forstår mer! Han betaler jo ikke ned på noe huslån.Det dekker ikke mat en gang. For ikke å snakke om strøm og varmtvann for en ekstra. Anonym poster: 3d8ed0dc058f723793923782cd21b088 Mente på oss andre som leier her i Oslo. Jeg leier av unge folk, og må ut med 10.000 i mnd (En del går vel på huslån kan jeg tenke meg). jeg ville heller betalt de pengene jeg bruker her til å hjulpet foreldrene mine. De har sine lån de også. Billån frks. Eller lån på andre ting. 1000 kr dekker litt av det han bruker i mnd, men absolutt ikke mye. Jeg bruker vel 1000 kr på mat på 2 uker, så mye matpenger iløpet av en uke er det heller ikke. Men det dekker litt av varmvann og strøm han bruker. Han kan da neppe bruke mer enn 1000 kr i strøm, for da slår han oss på 2 som bruker 1400kr i strøm i mnd på en 50 kvd. Missforstå meg rett. Da missforsto jeg deg Tennårings gutter spiser i alle fall MYE Anonym poster: 3d8ed0dc058f723793923782cd21b088
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #18 Skrevet 3. mars 2013 Hvis gutten er under 18 år så bør alle typer barnebidrag også gå i denne sparings delen din Anonym poster: 28b6d55dfaa61f574874fe3274fee2f4
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #19 Skrevet 3. mars 2013 Tja. Klart det er langt dyrere for ham å flytte ut, men er det egentlig et alternativ å flytte ut? Hvor gammel er han? Lærlinglønn er jo ikke en sum det er mulig å leve på, så slik sett vil jeg si at det å flytte ut er et lite realistisk alternativ. Da må han jo i så fall ha en ekstrajobb i tillegg. Jeg ville stoppet alle lommepenger, og forventet at han dekket forbruket sitt selv; buss, mobil, klær, kino/kafe, materielle ting. Men jeg ville latt ham bo og spise gratis hjemme, og selvsagt hatt plikter hjemme. Ville også tatt en samtale om viktigheten av å spare, og eventuelt hjulpet til med å få i gang en spareavtale. Eventuelt avtalt med ham at han betaler deg 1000 eller 2000, som går til sparing. Noe sparing (minimum 1000, helst 2000) hver måned ville vært et krav for at han skulle få bo hjemme. Ville ikke sittet og sett på at pengene ble sløst bort på fest og tull. Slik sett tenker vel jeg og HI nokså likt, men jeg ville nok prøvd meg på et samarbeid med tenåringen framfor å bare bestemme alt... Anonym poster: 3829b08fc3e01e2c70af9d0f9418badd
Denunge Skrevet 3. mars 2013 #20 Skrevet 3. mars 2013 Syns ikke det er urimelig selv om han er under 18 jeg! Leieprisene her i Oslo er groteske, så å betale skarve 2000kr til mor, som hun i tillegg setter av 1000kr i sparing til ham skal han absolutt ikke klage over! Tenk på alle pengene vi som leier kaster ut av vinduet (eller vi kan si det sånn: Betaler ned andres huslån), ville heller hjulpet mine foreldre, enn noen ukjente folk. Stå på ditt du. Han kommer til å takke deg når han forstår mer! Han betaler jo ikke ned på noe huslån.Det dekker ikke mat en gang. For ikke å snakke om strøm og varmtvann for en ekstra. Anonym poster: 3d8ed0dc058f723793923782cd21b088 Mente på oss andre som leier her i Oslo. Jeg leier av unge folk, og må ut med 10.000 i mnd (En del går vel på huslån kan jeg tenke meg). jeg ville heller betalt de pengene jeg bruker her til å hjulpet foreldrene mine. De har sine lån de også. Billån frks. Eller lån på andre ting. 1000 kr dekker litt av det han bruker i mnd, men absolutt ikke mye. Jeg bruker vel 1000 kr på mat på 2 uker, så mye matpenger iløpet av en uke er det heller ikke. Men det dekker litt av varmvann og strøm han bruker. Han kan da neppe bruke mer enn 1000 kr i strøm, for da slår han oss på 2 som bruker 1400kr i strøm i mnd på en 50 kvd. Missforstå meg rett. Da missforsto jeg deg Tennårings gutter spiser i alle fall MYE Anonym poster: 3d8ed0dc058f723793923782cd21b088 Nei, sier du det? Har en 20 åring til samboer, han er 2.05 høy og spiser fint ett brød til frokost, og ett til til lunsj, så må vi ha mat med en gang etter jobb, så da kan det gå ett halvt brød, så kommer middag og der spiser han for iallefall 5 nye personer, så kveldsmat så er det ett halvt brød igjen og mellomtiden mellom middag og kveldsmat så småspiser han det han finner i kjøleskapet og skapene. De gutta er jo i vekst til de er iallefall 23 år, så det går en del mat i den tiden. Og om de er aktive så kan de fort spise for 7 personer til. Er ikke lett med disse guttene! De spiser enn ut av huset om man ikke passer på!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2013 #21 Skrevet 3. mars 2013 For å si det sånn. Han blir 18 år rett før han begynner i læra. Da forsvinner jo barnetrygden jeg får for han + barnebidraget fra faren. Jeg vil ikke tjene en kr. på at han fortsetter å bo hjemme og betale 2000 kr i mnd. hvor jeg sparer 1000 kr for han. Det med sparingen hadde jeg ikke tenkt å si noe om til han og heller la komme som en overraskelse den dagen han trenger det. Men frykter jo at far og stemor skal sette noen griller i hodet på han, gjør dem det må jeg jo fortelle at jeg sparer halvparten. Stoler ikke helt på at han kommer til å spare til den dagen han flytter hjemmefra selv. Det ligger liksom ikke for den aldersgruppen har jeg inntrykk av. Helsestudio koster 420 kr mnd., buss kort 320 kr (frem til han er 19 år, etter det er det ca 650 kr), mobil er opp til han men pr. i dag klarer han seg med 200 kr i mnd.. Intillegg kommer utgiftene hans på div. lunch. I dag er det sånn at han kjøper selv det han skal ha til lunch om han skal ha noe annet enn brød. Ofte kjøper han poser med kyllingfilet og gr.saker og lager det til lunch. Jeg har ikke den beste økonomien og har et barn til. Min mann og jeg kom sent i gang med huskjøpnog lån og har dermed ikke line god økonomi som andre på vår alder som har betalt ned en god del av huslånet sitt. Anonym poster: 4b5a0c0d76b9340d889d110910dfb859
Hun.der Skrevet 3. mars 2013 #22 Skrevet 3. mars 2013 Synes at så lenge han jobber så bør han betale det han trenger selv, men så lenge han er lærling synes jeg ikke du skal kreve husleie. Litt belønning må de ha for at de vil noe med livet :-) kommer selvfølelig an på alder, men regner med han er i en alder hvor det er normalt å fremdeles bo hjemme. Stiller seg anderledes hvis han er en 25 åring som snylter på mor og far.
Pinnus Skrevet 3. mars 2013 #23 Skrevet 3. mars 2013 Personlig ville jeg ikke krevd husleie for å bo hjemme, men alt av egne utgifter som busskort, trening, mobil, mat som ikke spises hjemme osv. Det er også rimelig at han skal hjelpe til hjemme som vanlig når han bor der. Selvfølgelig slutt på lommepenger. Det er til syvende og sist du som bestemmer i ditt hus, men det er hva jeg hadde gjort
Gjest FinogFjong Skrevet 3. mars 2013 #24 Skrevet 3. mars 2013 For å si det sånn. Han blir 18 år rett før han begynner i læra. Da forsvinner jo barnetrygden jeg får for han + barnebidraget fra faren. Jeg vil ikke tjene en kr. på at han fortsetter å bo hjemme og betale 2000 kr i mnd. hvor jeg sparer 1000 kr for han. Det med sparingen hadde jeg ikke tenkt å si noe om til han og heller la komme som en overraskelse den dagen han trenger det. Men frykter jo at far og stemor skal sette noen griller i hodet på han, gjør dem det må jeg jo fortelle at jeg sparer halvparten. Stoler ikke helt på at han kommer til å spare til den dagen han flytter hjemmefra selv. Det ligger liksom ikke for den aldersgruppen har jeg inntrykk av. Helsestudio koster 420 kr mnd., buss kort 320 kr (frem til han er 19 år, etter det er det ca 650 kr), mobil er opp til han men pr. i dag klarer han seg med 200 kr i mnd.. Intillegg kommer utgiftene hans på div. lunch. I dag er det sånn at han kjøper selv det han skal ha til lunch om han skal ha noe annet enn brød. Ofte kjøper han poser med kyllingfilet og gr.saker og lager det til lunch. Jeg har ikke den beste økonomien og har et barn til. Min mann og jeg kom sent i gang med huskjøpnog lån og har dermed ikke line god økonomi som andre på vår alder som har betalt ned en god del av huslånet sitt. Anonym poster: 4b5a0c0d76b9340d889d110910dfb859 Lærlingetid er vel likestilt med videregående skole? I såfall kan du søke om fortsatt bidrag fra far...Man har forsørgerplikt ut videregående, nemlig
Mia_73 Skrevet 3. mars 2013 #25 Skrevet 3. mars 2013 Veldig bra at du ikke ønsker å være enda en Hotel Mamma. Altfor mange der ute allerede. Selv har jeg måttet betale av min lærlingslønn (jeg var 17 år), joda mine foreldre har forsørgerplikt, men en tusenlapp er jo ikke i nærheten av hva det koster å ha en person ekstra boende hjemme. Så jeg er helt enig med HI. Slutt med lommepenger, alt forbruk får han står for selv, en liten bidrag for å bo hjemme og å ha sine plikter. Han kommer til å takke deg. Ikke nå, men om noen år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå