Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #1 Skrevet 28. februar 2013 Jeg har en teori om at unger som er kresne, får spesialbehandling i matsituasjon.. Tar jeg feil? Anonym poster: 9548b173482dcfff6a18c6126492d347
stearin Skrevet 28. februar 2013 #2 Skrevet 28. februar 2013 (endret) Jepp, du tar feil, ihvertfall når det gjelder min datter. Hun er kresen, men får langt ifra spesialbehandling når det kommer til mat. Lager ikke middager hun liker godt særlig ofte, da ville kostholdet blitt ganske ensidig. Når vi lager mat hun ikke liker eller ikke har smakt må hun likevel ha det på sin tallerken, og jeg ser helst at hun spiser litt ihvertfall. Noen ganger må hun også prøve noen pålegg hun ikke har prøvd før, det går sjelden ned, men hun har ihvertfall fått prøvd. Formulerte meg litt feil, måtte endre... Endret 28. februar 2013 av stearin
Plutselig_gravid Skrevet 28. februar 2013 #3 Skrevet 28. februar 2013 Unger som er kresne har nødvendigvis ikke blitt det fordi de har fått spesialbehandling, men de får spesialbehandling etter de har blitt kresne
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #4 Skrevet 28. februar 2013 Jeg tenker at når unger ikke spiser mer enn en halv brødskive ila dagen så er det ikke rart at foreldrene fortviler og legger til rette som best de kan for å få i barna næring. Sønnen til en av kirurgene på jobben min spiser nesten ingenting og han er syk nesten hele tiden fordi han ikke har noenting å gå på. Selv er jeg utrolig heldig og har fått ei snuppe som spiser alt. Men jeg vet bedre enn å klappe meg selv på ryggen for det, det er jenta som er matglad og ikke min egen fortjeneste. Anonym poster: 1c4fb211b4a19a66691e94c49d0a6ea4
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #5 Skrevet 28. februar 2013 Mine barn er totalt ulike.. Den ene elsker mat i alle farger og varianter og har gjort det fra hun var 'en neve stor'. Simpelthen elsker mat med skikkelig smak i. Dette har hun nok etter sin far.. Så ble sønnen født og de samme matvarene og samme forventningene om ektefølt matglede ble presentert. Bummer. Han har grint på nesa i forholdt til ALT fra dagen han ble født. ALT -ikke engang barnemiddager, grøt, frukt.. U name it. Han spyttet ut alt.. Og dessverre må vel jeg innrømme at sønnen mest sannsynlig har arvet smaksløkene til sin mor.. Urk.. Jeg er heller ikke noe 'matfrik'.. Men å si at barna ble ulikt behandlet rundt matbordet hvilket igjen skulle føre til kresen/ikke kresen er iallefall feil i vårt tilfelle. Her var det 'medfødt' om jeg kan strekke meg så langt til å si det.. Anonym poster: a8c58d23ccc5b630829a547b6d42861d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #6 Skrevet 28. februar 2013 Ja, min datter får spesialbehandling. Fordi hun er kresen. Ikke omvendt. Hun ville ellers ikke fått i seg mat. Anonym poster: b18df71096a8b1fd32b222736286c783
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #7 Skrevet 28. februar 2013 Jeg tror det er begge deler. Noen barn blir kresne uansett hva man gjør eller ikke gjør mens andre får det som de vil og blir derfor kresne. Og så tror jeg barn som spiser lite lettere blir kresne fordi foreldrene blir desperate etter å få i dem noe (og det skjønner jeg veldig godt). Den ene sønnen vår spiste lite til middag i en periode og var helt umulig å få til å spise mer, først da vi ikke maste om at han måtte spise, men han måtte sitte ved bordet til broren også var ferdig, så begynte han å spise mer og flere ting igjen litt etter litt. For han var det det riktige, men for andre barn som ikke spiser til noen måltider er det vanskeligere å gjøre. Anonym poster: 12652eff80c5bf66cb3e453c9dc6e304
Pinnus Skrevet 28. februar 2013 #8 Skrevet 28. februar 2013 Det vil jeg ikke påstå. Min ville helst spist pølser hver dag. Needless to say, hun får ikke det. Hun har hatt poteter på tallerken til hvert eneste måltid vi har hatt poteter til i 1,5år, men hun spiser dem så og si aldri. Jeg tvinger henne heller ikke. Tenker at man skal være litt forsiktig med å dra alle under en kam på dette området. Barn er så vanvittig forskjellige, selv med samme mat og behandling, som en over her skriver.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #9 Skrevet 1. mars 2013 Unger blir kresne fordi de får spesialbehandling! Det er min påstand:-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #10 Skrevet 1. mars 2013 OG jeg har en teori om at foreldre som har kresne barn ALDRI vil innrømme at de gir spesialbehandling..... Anonym poster: fea9fd730dbfcc05c73c652cab8269ff
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #11 Skrevet 1. mars 2013 Spørs hva du mener med spesialbehandling? Min sønn er ekstremt kresen, og såiser han ikke middag så må han vente til kvelds. Men ofte så får han "renere" mat til middag, for eksempel om vi har kyllinggryte med ris, så tar jeg av ris og kylling til han før jeg lager gryteretten. Dersom jeg ikke gjør det, så spiser han ikke. Anonym poster: 4184268f672584e71f39897fc5aa967c
Snøkrystaller Skrevet 1. mars 2013 #12 Skrevet 1. mars 2013 Unger blir kresne fordi de får spesialbehandling! Det er min påstand:-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Jeg hadde også mange påstander og "oppskrifter" før jeg fikk barn selv. Nå synes jeg bare det er underlig at mennesker med barn kan være være så bastante.
Kathrine. Skrevet 1. mars 2013 #13 Skrevet 1. mars 2013 Eg trur unger blir kresne etter å høre på andre unger. Guttungen min spiste alt mulig tidligere. Merka det spesielt en gang søskenbarnet som er 2 år eldre var på besøk, og ho satt og sa at ho ikkje likte det eine og det andre, og gjett kva som skjedde.......
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #14 Skrevet 1. mars 2013 Unger blir kresne fordi de får spesialbehandling! Det er min påstand:-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Jeg hadde også mange påstander og "oppskrifter" før jeg fikk barn selv. Nå synes jeg bare det er underlig at mennesker med barn kan være være så bastante. Vel.. Jeg har 3 og har aldri vært plaget med mating. Ingen spesialbehandling og dilling = unger som spiser det de får. Enkelt og greit :-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61
Snøkrystaller Skrevet 1. mars 2013 #15 Skrevet 1. mars 2013 Unger blir kresne fordi de får spesialbehandling! Det er min påstand:-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Jeg hadde også mange påstander og "oppskrifter" før jeg fikk barn selv. Nå synes jeg bare det er underlig at mennesker med barn kan være være så bastante. Vel.. Jeg har 3 og har aldri vært plaget med mating. Ingen spesialbehandling og dilling = unger som spiser det de får. Enkelt og greit :-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Vel:-) i har jobbet i barnehage i 10 år! (flere enn tre barn) Ingen spesialbehandling og dilling= noen som faktisk nektet å spise for det... Da ble det brød med smør! Vær glad for at det har vært så enkelt å greit for dine barn:-) Jeg eeeeeelsker mat å har en sær kresen samboer, Håper mitt lille gull "kommer seg snart" så vi kan kjøre tre retters :-) PS jeg diller absolut ikke- med noen av dem:-) men forstår at noen gjør det!!!
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 1. mars 2013 #16 Skrevet 1. mars 2013 Unger blir kresne fordi de får spesialbehandling! Det er min påstand:-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Jeg hadde også mange påstander og "oppskrifter" før jeg fikk barn selv. Nå synes jeg bare det er underlig at mennesker med barn kan være være så bastante. Vel.. Jeg har 3 og har aldri vært plaget med mating. Ingen spesialbehandling og dilling = unger som spiser det de får. Enkelt og greit :-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Haha.. Er det virkelig mulig å være så sneversynt selv med 3 barn??? Du har nok tilfeldigvis fått tre barn som er ganske like i matveien, jenta mi. Mange barn er enkle å få til å spise, mange barn er vanskelige. Mange barn sover mye på dagen, mange barn sover lite på dagen. Mange barn er utrolig hissige med raserianfall ut av dimensjoner, mange barn er like rolige som dagen er lang... Sjeldent at dette er foreldrenes "fortjeneste", tror JEG;)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #17 Skrevet 1. mars 2013 Unger blir kresne fordi de får spesialbehandling! Det er min påstand:-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Jeg hadde også mange påstander og "oppskrifter" før jeg fikk barn selv. Nå synes jeg bare det er underlig at mennesker med barn kan være være så bastante. Vel.. Jeg har 3 og har aldri vært plaget med mating. Ingen spesialbehandling og dilling = unger som spiser det de får. Enkelt og greit :-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Haha.. Er det virkelig mulig å være så sneversynt selv med 3 barn??? Du har nok tilfeldigvis fått tre barn som er ganske like i matveien, jenta mi. Mange barn er enkle å få til å spise, mange barn er vanskelige. Mange barn sover mye på dagen, mange barn sover lite på dagen. Mange barn er utrolig hissige med raserianfall ut av dimensjoner, mange barn er like rolige som dagen er lang... Sjeldent at dette er foreldrenes "fortjeneste", tror JEG;) Du kan tro hva du vil jenta mi, men det vi gjør har tydeligvis fungert siden vi har unger som ikke er vanskelige :-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61
LivetErEnLek Skrevet 1. mars 2013 #18 Skrevet 1. mars 2013 Unger blir kresne fordi de får spesialbehandling! Det er min påstand:-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Jeg hadde også mange påstander og "oppskrifter" før jeg fikk barn selv. Nå synes jeg bare det er underlig at mennesker med barn kan være være så bastante. Vel.. Jeg har 3 og har aldri vært plaget med mating. Ingen spesialbehandling og dilling = unger som spiser det de får. Enkelt og greit :-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Folk som har «enkle» unger er ofte bastante i sine uttalelser om barneoppdragelse er min fordom
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #19 Skrevet 1. mars 2013 Sønnen vår kastet opp når han måtte smake og ikke likte ting...Han spiser f.eks kun ren melkesjokolade. En gang tok han ei rute, som viste seg og være sjokolade med bittelitt crisp inni. Han rakk og svelge det ned så kom det opp iretuer ut over hele stuegulvet...... Men vi har likevel aldri gitt ham annen mat om han ikke likte, han måtte vente til neste måltid. SØsteren er grei, hun spiser det meste,- hun finne rialleflal noe hver middag/måltid hun liker nok til o gspise seg mett Begge har den egenskap at de ikke kerver og få annen mat eller godteri for den saks skyld om de får noe de ikke liker. Og det er supert. Men den sønnen har vi slitt litt med altså. Mat man en gang har opplevd og kaste opp tar det laaang tid og like igjen....Hva gjør dere som har barn som liker alt og altså ikke er bortskjemt...Hva har der gjort i de tilfeller barna kaster opp det de ikke liker? ANtar dere har supre råd der, siden det er min og mannens feil at gutten er kresen,- så har dere sikkert opplevd dette også, og har mange gode råd...de tar jeg imot med takk!! Anonym poster: 94c997b1723775a29fb5a46a6f27514e
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #20 Skrevet 1. mars 2013 Unger blir kresne fordi de får spesialbehandling! Det er min påstand:-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Jeg hadde også mange påstander og "oppskrifter" før jeg fikk barn selv. Nå synes jeg bare det er underlig at mennesker med barn kan være være så bastante. Vel.. Jeg har 3 og har aldri vært plaget med mating. Ingen spesialbehandling og dilling = unger som spiser det de får. Enkelt og greit :-) Anonym poster: 4c6d8676f1ae6af1f541e9d3bf6dee61 Folk som har «enkle» unger er ofte bastante i sine uttalelser om barneoppdragelse er min fordom Folk som er bastante i sine uttalelser om barneoppdragelse er ikke så intelligente er min fordom+ den fordommen over. Anonym poster: 339bec59c32d3ed46880c1428e37838e
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #21 Skrevet 1. mars 2013 Jeg var kresen og fikk alltid pølser når det var noe jeg ikke likte til middag. Vet ikke hva som kom først, men helt enig i at dette i de fleste tilfeller er feil å gjøre. Min lillebror har imidlertid også alltid fått velge selv hva han ville ha, om han ville ha noe annet enn det som ble servert osv. Men han er altetende og vil helst ha det samme som de andre. Han elsker grønnsaker og ønsket seg f.eks. knaskegulrøtter i påskeegget sitt... Jeg tror nok man kan ha en viss påvirkning, men er helt overbevist om at barn har forskjellig utgangspunkt også. Jeg har vært heldig med egne barn, men er de syke så får de det som frister mest og glir lettest ned for å få i dem næring. Anonym poster: ccb8867dcca7bc908e34c03b4a73d90b
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #22 Skrevet 1. mars 2013 Jeg har en teori om at unger som er kresne, får spesialbehandling i matsituasjon.. Tar jeg feil? Anonym poster: 9548b173482dcfff6a18c6126492d347 For min del mener jeg du tar feil. Har mange venner med flere barn, hvor en er "altetende" og nestemann kresen. Har selv en utrolig kresen gutt. Han spiste det meste, plutselig var det stopp. Vi gjorde ingen ting anderledes. Ifølge helsestasjonen en VELDIG vanlig fase. Anonym poster: 339bec59c32d3ed46880c1428e37838e
Gjest sussie77 Skrevet 1. mars 2013 #23 Skrevet 1. mars 2013 Som barn spiste jeg ikke fisk og fikk ettervert noe annet når de andre skulle ha fisk. Endte med at min bror som egentlig var veldig glad i fisk plutselig ikke likte det han heller fordi som han sa "jeg fikk jo alltid så mye annet godt". Så har lært av den feilen. Ungene mine er ikke spesielt kresne så har ikke helt det problemet enda. Eldste er småspist men spiser det meste om han har matlyst.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #24 Skrevet 1. mars 2013 Da mitt barn bar rundt to år, var han ikke interessert i mat i det hele tatt. Han nektet å spise og jeg ble desperat. Gav han alt han ville ha for at han skulle få i seg noe. Ville han ikke ha skive med leverpostei, fikk han syltetøy som han selv vill ha, ville han ikke ha kjøttkaker til mandag, fikk han pølse fordi da visste jeg at han spiste. Og jeg drev å gav han alt mulig i mellom måltidene, slik at han skulle få i seg noe, kjeks, druer, rosiner, og alt jeg visste at han likte. Jeg tok det opp på helsestasjonen, og der fikk jeg til svar at jeg måtte tilby han frokosten som jeg ønsket at han skulle spise, f.eks. skive med leverpostei. Ville han ikke ha, fikk han ikke noe alternativ. Skulle vente til lunsj og tilby han det jeg ønsket at han skulle spise, ville han ikke ha, måtte han vente til middag, og likedan med kvelds. Jeg ble redd og var sikker på at gutten ville gå uten mat en hel dag og at det kom jeg ikke til å klare å se på. Helsesøster ba meg om å være godt forberedt,ikke gi han noe i mellomtiden, og om han ikke hadde spist noen ting hele dagen, skulle han få en yoghurt (for det likte han) før han la seg for kvelden. Jeg gjorde som helsesøster sa, så tenkt så gjort, barn spiser det de får, når de er sulten. Og jeg har idag en seksåring som nyter maten i lange drag, enten det er fisk, grønnsaker eller taco. De gjelder å være bestemt, og ikke la barna ta styringen. Anonym poster: 5826978248e7d77c552e91b1ff3fc0a2
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2013 #25 Skrevet 1. mars 2013 Barn som puppes her, så vi vet ikke hvordan det blir enda! Jeg håper de blir lik pappaen sin i matveien. Han liker alt! Jeg er litt mer kresen, men prøver alltid nytt med positiv innstilling. Som liten var jeg ekstremt små spist og kresen. En halv skive til frokost, vann å drikke, kanskje saft. Likte ikke juice, brus, melk etc. Juice ga halsbrann, melk følte jeg meg kvelt av, kullsyre var forferdelig! Men jeg måtte alltid smake på ny mat, kom ikke unna det. Sauser var jeg ikke glad i. Men som barn må du jo hat mat, enten du er kresen eller ikke. Kan ikke sulte barn pga kresenhet, så svaret er JA. Mamma sørget alltid for å lage noe som hun visste jeg likte, med stor variasjon. Som voksen har jeg fått påvist både gluten og melke allergi . Kanskje det var derfor jeg nektet å spise. Anonym poster: 8f7a3be1cbb23810ce65de741806764e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå