Gå til innhold

Hvor kresne i matveien er dine barn?


Lady lovely locks

Anbefalte innlegg

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt wink.png

 

jo, det er det.

 

dersom hun fikk VELGE hadde vi spist pannekaker og pølser til middag hver dag. måltidene er ikke lette her heller, og hun trasser og gauler og nekter å spise rett som det er.

 

MEN i dette huset har vi alltid vært helt konsekvente. "hvis du er sulten, spiser du middagen din. middagen blir stående på bordet, og du får ikke noe annet før den er spist."

 

hun har smakt på det meste jeg kan komme på å lage, og jeg VET hva hun absolutt ikke liker. de matrettene lager jeg ikke når hun skal sitte ved bordet (jeg og mannen kan kose oss med de tingene når hun er på tur til tante eller noe slikt)

 

mødre som innbiller seg at ungene deres skal sulte seg i hjel er temmelig hysteriske, etter min mening, da jeg aldri har hørt om at noe lignende har skjedd.... det er vel heller motsatt? når barn har blitt holdt fanget/innelåst i lengre tid viser jo etterforsning at de har spist tapet av vegger og drukket urin i ett forsøk på å overleve....

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Akk ja om livet bare hadde vært svart eller hvitt....

Vi kjørte den harde linje du beskriver i noen uker, helt til helsesøster sa at det ikke var forsvarlig lenger. Men hey, hva vet vel hun eller jeg når du har fasiten.

 

jeg sier ikke at barna skal tvinges til å spise ting de ikke liker. jeg serverer heller ikke ting hun ikke spiser hver dag i noen uker slik at hun ikke spiser nok. MEN hun får ikke bestemme hva vi har til mat.

 

hun er enebarn, eneste tantebarn og eneste barnebar i min familie. når hun er på besøk hos sin mormor spiser hun "bare" risgrøt. det er det eneste hun liker når hun er der og min mor gir henne det fordi hun "skal jo ikke sulte heller"

 

når hun er på besøk hos sin tante liker hun "bare" pannekaker, og det får hun... igjen fordi "hun nekter jo å spise noe annet"

 

hjemme spiser hun kjøtt, fisk, kylling, poteter, pasta, supper, gulrøtter, brokkoli, erter, asparges osv... stort sett alt det vi voksne spiser.

 

du vet ingenting om hvordan min datter er. om hvor "kresen" hun er eller hvilke atferdsvansker hun har. innbiller du deg virkelig at det er bare de med "enkle" barn som klarer å lære dem at mat må vi ha for å leve og forskjellig mat er nødvendig for å være sunne?

 

faktum er at hun HAR atferdsvansker og talevansker kombinert med en svært sta og overdramatisk personlighet. i smarbeid med helsestasjon, PPT, barneleger (hun har også problemer med tarm/mage, så variert kosthold er viktig for henne) kjører vi en svært "streng" oppdragelses stil. hun trenger helt klare grenser som er de samme hver dag. det får hun her hjemme, slik at hun kan "skeie ut" når hun er hos andre.

 

og ingen unger lærer å smake på ting i barnehagen. alle ansatte i barnehagen vet at mor og far hadde blitt helt ville dersom de fikk beskjed om at barnet deres ikke hadde spist den dagen fordi han eller hun ikke ville smake på det som ble servert...

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Min sønn har heller aldri bestemt hva vi skal ha til middag, vi lager aldri egen mat til han, han får server akkurat det samme som oss. Allikevel er han såpass kresen at det bare er fire- fem middagsretter som han faktisk spiser opp alt.

 

Bhg vår er konsekvent på at de som ikke spiser opp maten sin får ikke frukt feks - og ja, det hender stadig at han kommer hjem uten å ha spist (mat som jeg har laget i niste til han) fordi enten er pålegget feil eller brødet feil eller rett og slett bare humøret. Som hun andre anonyme her sa - ikke de ansattes feil det, vel!

 

Og bare så det er sagt - jeg finnes ikke hysterisk og er ikke redd for at han skal sulte. Er derimot litt bekymret for mangelsykdommer - han får tilskudd i form av vitamintabl ol, men det kan ikke akkurat erstatte ett variert kosthold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg opplever til stadighet barn i barnehagen som, f.eks ikke vil drikke vann og som heller går tørste fordi de vet at mamma har saft eller en juice boks i bilen til dem...

 

en gang opplevde jeg en gutt som ikke ville spise det vi hadde til middag i barnehagen den dagen. når far fikk informasjonen om dette var hans løsning på problemet: "vi stopper og kjøper pølse og pommes frites på veien vi... du vil nok heller ha det?"

 

barn vet at foreldrene ikke lar dem sulte, og de vet å utnytte det, men det er jo ganske typisk her inne at mødre mener at dersom noen har lykkes i noe de selv ikke har klart så "har de enkle barn og vet ingenting om hvordan MITT barn er, for h*n er den mest kresne i heeeele verden og kommer til å dø hvis h*n ikke får skive med leverpostei fra lilla boks"

 

det GÅR ann å lære barna til å spise variert mat. det går til og med an å gjøre det uten at abrna får varige men eller å ødelegge gleden deres ved mat.

 

men det krever at man er utrolig konsekvent og ofte veldig kreativ i matlagingen.

 

nød tvinger naken kvinne å spinne, og min datters diett behov tvang oss til å lære henne å spise variert selv om hun ikke ville.

 

blir provosert av alle som sier "hehehe. du har nok aldri hatt ett vanskelig barn du" fordi jeg har det. og jeg sa aldri at det var lett... men at det kan helt fint gjøres.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke disse barna høres kresne ut i det hele tatt. De spiser jo både grandiosa, puffet ris, pølseballer og annet vræl. Dette er alt annet en kresenhet. Jeg liker å kalle dette SÆR i matveien, og ikke kresen.

 

Et kresent barn vil foretrekke gåselever fremfor leverpostei i gul boks, sushi fra Hanami fremfor REMA-sushi og marinerte oliven fremfor eldorados.

 

Mine barn trekker heldigvis mer i retning kresne enn i retning sære. Nå velger jeg likevel å påstå at de har et sunt forhold til mat.

 

Kanskje for at de aldri har blitt servert dritt? Nesten... Når jeg tenker meg om har de faktisk fått både grandiosa og røkt kjøttpølse. Men dette er, takk gud, en sjeldenhet på middagsbordet!

 

Barn som aldri får hamburger på Mc Donalds vil heller aldri spørre etter det.

 

 

 

Anonym poster: 4e2ec00c7b694b47aba400b7a4f6588e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt wink.png

 

jo, det er det.

 

dersom hun fikk VELGE hadde vi spist pannekaker og pølser til middag hver dag. måltidene er ikke lette her heller, og hun trasser og gauler og nekter å spise rett som det er.

 

MEN i dette huset har vi alltid vært helt konsekvente. "hvis du er sulten, spiser du middagen din. middagen blir stående på bordet, og du får ikke noe annet før den er spist."

 

hun har smakt på det meste jeg kan komme på å lage, og jeg VET hva hun absolutt ikke liker. de matrettene lager jeg ikke når hun skal sitte ved bordet (jeg og mannen kan kose oss med de tingene når hun er på tur til tante eller noe slikt)

 

mødre som innbiller seg at ungene deres skal sulte seg i hjel er temmelig hysteriske, etter min mening, da jeg aldri har hørt om at noe lignende har skjedd.... det er vel heller motsatt? når barn har blitt holdt fanget/innelåst i lengre tid viser jo etterforsning at de har spist tapet av vegger og drukket urin i ett forsøk på å overleve....

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Akk ja om livet bare hadde vært svart eller hvitt....

Vi kjørte den harde linje du beskriver i noen uker, helt til helsesøster sa at det ikke var forsvarlig lenger. Men hey, hva vet vel hun eller jeg når du har fasiten.

 

jeg sier ikke at barna skal tvinges til å spise ting de ikke liker. jeg serverer heller ikke ting hun ikke spiser hver dag i noen uker slik at hun ikke spiser nok. MEN hun får ikke bestemme hva vi har til mat.

 

hun er enebarn, eneste tantebarn og eneste barnebar i min familie. når hun er på besøk hos sin mormor spiser hun "bare" risgrøt. det er det eneste hun liker når hun er der og min mor gir henne det fordi hun "skal jo ikke sulte heller"

 

når hun er på besøk hos sin tante liker hun "bare" pannekaker, og det får hun... igjen fordi "hun nekter jo å spise noe annet"

 

hjemme spiser hun kjøtt, fisk, kylling, poteter, pasta, supper, gulrøtter, brokkoli, erter, asparges osv... stort sett alt det vi voksne spiser.

 

du vet ingenting om hvordan min datter er. om hvor "kresen" hun er eller hvilke atferdsvansker hun har. innbiller du deg virkelig at det er bare de med "enkle" barn som klarer å lære dem at mat må vi ha for å leve og forskjellig mat er nødvendig for å være sunne?

 

faktum er at hun HAR atferdsvansker og talevansker kombinert med en svært sta og overdramatisk personlighet. i smarbeid med helsestasjon, PPT, barneleger (hun har også problemer med tarm/mage, så variert kosthold er viktig for henne) kjører vi en svært "streng" oppdragelses stil. hun trenger helt klare grenser som er de samme hver dag. det får hun her hjemme, slik at hun kan "skeie ut" når hun er hos andre.

 

og ingen unger lærer å smake på ting i barnehagen. alle ansatte i barnehagen vet at mor og far hadde blitt helt ville dersom de fikk beskjed om at barnet deres ikke hadde spist den dagen fordi han eller hun ikke ville smake på det som ble servert...

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Oi, hvor tok du alt det fra svaret jeg ga? Jeg har ikke tenkt noe om ditt barn, men jeg tenkte at ut fra svaret ditt ga du lite inntrykk av nyanser. Desverre ser jeg heller ikke flere nyanser utifra ditt neste svar, bare en bastant mamma. Fint at du har funnet løsningen for dere. For oss har løsningen vært helt motsatt, nemlig å gi barnet slæck. Hun får egen mat til middag og vi stresser ikke med å presse nye ting på henne. Ved denne taktikken har hun blitt nysgjerrig på vår mat og smakt på den. Hun liker den aldri med en gang. Men når hun er lei av det hun har spist i månedsvis er det mindre skummelt å smake på nytt det hun har smakt før. Sakte men sikkert spiser hun mer og mer variert.

 

Barnehagen vår har vært helt fantastiske i denne sitasjonen. De har laget belønningssystem når barna smaker på noe de ikke liker, og fått gode resultater. Belønningen er av symbolsk art, men de andre ungene beundrer det barnet som har vært så modig når premien mottaes at det i seg selv er den største premien.

 

Alle familier og barnehager er forskjellige og har forskjellige løsninger på det som i utgangspunktet kan høres ut som samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste på 5 spiser det meste. Favoritten hennes er middag. Hun liker ikke kokte grønnsaker, men spiser gjerne rå gulrot og blomkål til middag. Minste på 2 spiser ikke middag AT ALL! Får han ikke til å smake på noen ting. Ikke fiskeboller, ikke omelett, ikke spaghetti... Han spiser pannekaker, grøt og hjemmelaga pizza i tillegg til brødskive... :(

 

Anonym poster: 9b7cc5b17fb600366636c23e5385c217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig hvordan alle kresne barn stor sett liker drittmat i en eller annen form?

De er sååå kresne at de holder på å døøø fordi de ikke vil spise..

Men de liker pølser, pannekaker, grandiosa, pommes frites, Spagetti. .og da må de jo få det stakkars??

 

Hvordan vet man i det hele tatt at en av de få tingene et lite barn spiser er grandiosa? Hvis du merker tendenser til vegring så disker du opp med grandis og lar barnet smake i håp om at det skal finne en ny favoritt?

 

 

 

Anonym poster: b141c7fe9b48bef4aab96291e569bb93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nr 1- superkresen. Mat skal ikke blandes, liker ingen typer saus.er en seier når hun smaker på saus, eller noe nytt. Fikk hun velge ville hun levd på pasta, ris og rå gulrøtter.

Nr 2, måtte smake på alt nytt. Elsker sauser, men liker plutselig ikke ost, svinekjøtt ig fisk.

Nr 3 spiser det han får servert og smaker mer enn gjerne fra våre tallerkener også. Vi spiser samme mat, men han må ofte sjekke alikevel.

Endret av Basill med yngler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mini spiste omtrent hva som helst!...frem til et par mnd siden. Nå (20 mnd) har middagen blitt mindre og mindre hyggelig..Hvis det ikke er snakk om pannekaker, pølser,risotto, spagetti eller fiskekaker er det ikke snakk om. IKKE grønnsaker ihvertfall! Og her prøver vi å spise så lite ferdigmat som mulig..Nå er plutselig "rent" kjøtt og fisk helt uaktuellt for lillemor :huh: Er det alderen? Hvorfor plutselig helomvending liksom??

Middagsretter som hun alltid har spist før skyver hun bare fra seg og sier ÆÆÆSJ. :blink:

Hun er glad i brød da, og spiser nesten alt av pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av grønnsaker (bortsett fra gulrøtter), så går det meste ned så lenge det smaker noe. "tung" mat som lasagne, lapskaus osv vil hun ikke ha. Barnet er imidlertid veldig småspist. ca 1/2 skive til brødmåltidene og ca tilsvarende 1 pølse til middag. 5 år

 

Anonym poster: a924c64d04dac5b6ec6e7ac81578b2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, kresen er et understatement. Av middag kan den ene ha pannekaker, den andre tomatsuppe, og begge taco, spaghetti, pølse og fiskeboller. Så her taes ingen hensyn, for det er håpløst. De får en liten porsjon på tallerken, og den skal spises opp. Det er dog forskjell på mat de ikke liker, og mat de "ikke liker".

 

Av brød er eldstemann ganske grei, yngste kommer seg. En lang periode var der ikke pålegg hun kunne ha, så hun åt skive med soft light.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...