Gå til innhold

Hvor kresne i matveien er dine barn?


Lady lovely locks

Anbefalte innlegg

Jeg har en 5,5 åring og to 3,5 åringer.

 

- Datteren min på 3,5 har alltid vært ekstremt kresen og matbevis. Spiser helst bare brød med forskjellig oster, pasta, ris, og forskjellig grøt, havregrynn med melk. Hun elsker tomater og spiser det meste av frukt.

Ingen sauser, ikke kjøtt.

 

Sønnene mine har spiste alt frem til de var ca 2,5, da bare stoppet det. Eldste sønnen min var så kresen en periode at han bare ville ha brødskive helst uten pålegg eller smør.

Nå når han nærmer seg 6 år begynner det å løsne. nå spiser han mer og mer. Men vi må jo begynne helt på skrætsj. Men det er en stor glede hver gang han liker noe nytt

 

Sønnen min på 3,5 år går inn i sinn kresne periode nå. Men det finnes vel håp når vi ser på storebror nå... Men slitsom er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 5,5 åring og to 3,5 åringer.

 

- Datteren min på 3,5 har alltid vært ekstremt kresen og matbevis. Spiser helst bare brød med forskjellig oster, pasta, ris, og forskjellig grøt, havregrynn med melk. Hun elsker tomater og spiser det meste av frukt.

Ingen sauser, ikke kjøtt.

 

Sønnene mine har spiste alt frem til de var ca 2,5, da bare stoppet det. Eldste sønnen min var så kresen en periode at han bare ville ha brødskive helst uten pålegg eller smør.

Nå når han nærmer seg 6 år begynner det å løsne. nå spiser han mer og mer. Men vi må jo begynne helt på skrætsj. Men det er en stor glede hver gang han liker noe nytt

 

Sønnen min på 3,5 år går inn i sinn kresne periode nå. Men det finnes vel håp når vi ser på storebror nå... Men slitsom er det.

 

MEN

 

Bare for å ha sagt det så har barna mine et ekstremt godt sovehjerte.

 

Eldste sov natten igjennom fra 5 mnd.

OG

Tvillingene mine sov 14 timer i strekk fra 2 mnd.

 

Aldri tull med legging og det hører til sjeldenhetene at vi må opp om natten.

 

Bare for å ha sagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si ungene er kresne, de har spist det samme som oss fra de var helt små, og nå for tiden er det pasta med blåmuggost som er den store favoritten.

 

Anonym poster: df00e3e2eb88810b7800d95990ba60e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad for alle som ville dele historier om sine kresne barn.

ENDELIG en tråd hvor det går ann å si at barnet mitt er kresen. Det føler jeg nemelig det er liten tåleranse for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er kresen. Hun liker ikke brød uten "fuglemat" (nøtter og frø) og vil kun ha brunost, røykelaks eller jarlsberg på, nekter å spise noe annet pålegg. Absolutt ikke smør på. Og det må være mye pålegg, minst tre ganger så mye som normale mennesker bruker (men akkurat det har hun nok etter meg). Veldig glad i rå grønnsaker, men nekter å spise kokte. Til pizza, pasta etc må løk, hvitløk, gulrot hakkes til det ugjenkjennelige, da går det greit, men ikke biter. Liker kun sprøstekt torsk med ris og hjemmelaget chilisaus, kokt fisk og "norsk" fisk med poteter og gud forby hvit saus er uaktuelt. Kan spise bestemors hjemmelagede fiskekaker, men ingen andre, mine kommer ikke gjennom nåløyet. Ikke noe annet fiskefarse produkt. Liker ikke kylling, ikke pølser, ikke hamburgerbrød. Men selve hamburgeren, uten saus og med salat er ok. Salat er greit så lenge det ikke er tomat i, og IKKE dressing ("slim") av noe slag på. Ikke glad i svin, hun kan smake på en baconbit eller renskåret kjøttbit innimellom, men det blir aldri mye av det. Liker hummerhale, hummerklør og krabbeklør. Ikke loff eller noe sånt til. Liker ikke poteter, ikke noen form for saus til kjøtt. Biff liker hun, og lammesteik (men uten saus og poteter, kun salat er akseptabelt). Kjøtt skal være tørt, ikek fettete eller saftig. Liker noe frukt hvis den er litt umoden, moden frukt blir for søtt. Lav terskel for hva som kalles for moden, både plommer og kiwier må være harde som epler, og bananen må være grønn. Liker bær, men ikke med sukker, fløte, krem eller saus på, kun rene bær. Ikke syltetøy, men liker vafler med bringebær (altså ikke bringebær syltetøy, som er søtt, men rene bringebær). Liker jordbæris og (av alle ting) kaffe-is, ikke annen is. Liker ikke sjokolade.

 

Liker risgrøt hvis den er tykk nok, og havregrøt, helst da med "fuglemat". Med smør, rosiner og kanel. Liker ingen supper. Ikke melk, ikke glad i juice annet enn grapefruktjuice. Glad i vann. Liker laks sashimi, men ikke kokt eller stek laks. Liker nøtter og frø, kan spise en liten skål med tørre solsikkefrø.

 

Synes ikke det er noe vanskelig hjemme, for hun liker jo mye sunn mat også, men det kan være kleint på besøk...

 

Anonym poster: 7eceef8ee763ffbd2a7d1c4607b53f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kresen gutt jeg, han er 5,5 år og har alltid vært kresen.

 

Dette spiser han:

 

Kokte grillpølser (ikke wiener, og ikke grillede)

Pomfri

Tjukkpølse stekt i småbiter

Hvit spagetti, uten saus.

Grandiosa, der mestparten av fyllet er skrapet bort.

Fiskepinner

Soddboller

Brødmat, diverse pålegg.

 

Liker IKKE:

 

Kokte poteter og grønnsaker

Sauser

Kylling

Annen ren kjøtt

Fisk

Kjøttdeigmat

 

Kunne ramset opp mer, men dette er nok til at dere ser utfordringen.

 

Liker heller ikke godteri og kaker, men kan kose seg med ren is, popcorn og potetgull (vanlig salt) og boller. Hvis vi en sjelden gang skal innom McDonalds spiser han kun pomfri.

 

Er ingen vits i å lokke og lure, eller gi belønning eller være streng og la ham gå uten osv. Denne kresenheten er ikke trass eller uvilje, han klarer bare rett og slett ikke annen mat. Men jeg har jo tro på utvikling, så jeg fortsetter jo å tilby ham annen mat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, jeg blir helt matt av hvilken detaljoversikt enkelte mødre har over hva barna "liker" og "ikke liker".

 

Mine unger er helt normale, har sine nykker og sine preferanser. Men jeg følger ærlig talt ikke så mye med på hva de sier de liker og hva de ikke liker. Min erfaring er at slikt går i perioder og har en tendens til å låse seg hvis man gir det for mye oppmerksomhet.

 

Så jeg serverer det jeg vil servere og hvis ungene "ikke liker" så er det helt frivillig å både smake og spise hos oss. Jeg er veldig nøye på å IKKE ha fokus på dette når vi spiser. Jo mer fokus, jo mer opphengt blir ungene. Jeg tror faktisk ordene "liker/liker ikke" ikke blir brukt i huset vårt i det hele tatt.

 

Når vi spiser snakker vi om hvordan dagen har vært og andre ting, ikke om maten. Hvis en av ungene sier at de ikke vil ha noe, svarer jeg bare "nei vel" og snakker videre om noe annet.

 

Anonym poster: 32c1195de7cd5927e0594a8e56dc8972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

Hadde det bare vært så enkelt.....

 

Anonym poster: 3c2f90409cc252b01054d1cef9d77821

 

Det er faktisk så enkelt.

 

Anonym poster: 5044c682a13a1997d8998394728da072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt ;)

 

Om en er konsekvent nok så er det så enkelt.

 

Anonym poster: 5044c682a13a1997d8998394728da072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

Hadde det bare vært så enkelt.....

 

Anonym poster: 3c2f90409cc252b01054d1cef9d77821

 

Det er faktisk så enkelt.

 

Anonym poster: 5044c682a13a1997d8998394728da072

Hehe, jaja, kom tilbake når du har erfart (vikelig)kresne barn selv.

 

Anonym poster: 3c2f90409cc252b01054d1cef9d77821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sussie77

De er ikke så kresne i matveien noen av dem. Spiser det meste. Eldstemann har perioder han ikke er så glad i mat, men det har ingeting med at han er kresen. Bare småspist i perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiser det meste selv om det ikke er alt de liker like godt.

 

Anonym poster: 0f701cdb431bc25360b33d97a772be81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj ... Dette har jeg faktisk ikke tenkt så mye på :P

Jeg har alltid operert etter "normale barn sulter ikke i hjel frivillig"-prinsippet. Det vil si at så lenge de eksempelvis ikke befinner seg innenfor autismespekteret (og f.eks. får for seg at de bare skal spise gul mat) bør de være i stand til å spise det de får servert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj ... Dette har jeg faktisk ikke tenkt så mye på :P

Jeg har alltid operert etter "normale barn sulter ikke i hjel frivillig"-prinsippet. Det vil si at så lenge de eksempelvis ikke befinner seg innenfor autismespekteret (og f.eks. får for seg at de bare skal spise gul mat) bør de være i stand til å spise det de får servert.

Det kommer nok en dag der også du får erfare at ikke alt blir som man hadde sett seg ut på forhånd.

Jo, mindre man planlegger at ting skal bli, jo færre kameler å svelge.

 

Anonym poster: 3c2f90409cc252b01054d1cef9d77821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste får 3 av 10 poeng, yngste får 10 av 10 mulige. Tror han er den kresneste som noen gang har gått i bhg. Og det er ikke en liten og ny bhg ;) Ikke mye han liker.

 

Anonym poster: bde037da102ef9d7e655d0047b83e1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj ... Dette har jeg faktisk ikke tenkt så mye på :P

Jeg har alltid operert etter "normale barn sulter ikke i hjel frivillig"-prinsippet. Det vil si at så lenge de eksempelvis ikke befinner seg innenfor autismespekteret (og f.eks. får for seg at de bare skal spise gul mat) bør de være i stand til å spise det de får servert.

Det kommer nok en dag der også du får erfare at ikke alt blir som man hadde sett seg ut på forhånd.

Jo, mindre man planlegger at ting skal bli, jo færre kameler å svelge.

 

Anonym poster: 3c2f90409cc252b01054d1cef9d77821

Det gjør det garantert :) Det er klart at det er stor forskjell på å være forelder og pedagog. Jeg kjenner at jeg er veldig spent på hvordan det blir å gå inn i morsrollen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt wink.png

 

jo, det er det.

 

dersom hun fikk VELGE hadde vi spist pannekaker og pølser til middag hver dag. måltidene er ikke lette her heller, og hun trasser og gauler og nekter å spise rett som det er.

 

MEN i dette huset har vi alltid vært helt konsekvente. "hvis du er sulten, spiser du middagen din. middagen blir stående på bordet, og du får ikke noe annet før den er spist."

 

hun har smakt på det meste jeg kan komme på å lage, og jeg VET hva hun absolutt ikke liker. de matrettene lager jeg ikke når hun skal sitte ved bordet (jeg og mannen kan kose oss med de tingene når hun er på tur til tante eller noe slikt)

 

mødre som innbiller seg at ungene deres skal sulte seg i hjel er temmelig hysteriske, etter min mening, da jeg aldri har hørt om at noe lignende har skjedd.... det er vel heller motsatt? når barn har blitt holdt fanget/innelåst i lengre tid viser jo etterforsning at de har spist tapet av vegger og drukket urin i ett forsøk på å overleve....

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt ;)

 

Om en er konsekvent nok så er det så enkelt.

 

Anonym poster: 5044c682a13a1997d8998394728da072

Ja, jøss! Du må gjerne komme å bryne deg på ungen min. Alle sier at i bhg lærer de å spise all slags mat, for der gir ikke de ansatte etter. Veel, bhg har til dags dato (2år i bhg) ikke klart å få min gutt til å smake på noe han ikke vil ha. Han går også gjerne minst ett døgn uten mat om alternativene er noe han ikke liker (ja, vi har prøvd å tatt ut de få tingene han liker fra menyen og vært konsekvente - men det finnes en grense på hvor lenge ett lite flisetynt barn kan gå uten mat!). Og få han til å smake på mat er helt umulig og de gangene vi har prøvd å true så sitter vi i minst fire timer før han smaker en bitte, bitte liten bit.

 

Her operer vi etter at måltider skal være hyggelige og lystbetonte. Han får den samme maten som oss - alt på tallerkenen, men velger han å ikke spise må han sitte ved bordet til vi er ferdige og vente på neste måltid for mat. Somregel spiser han noe. Vi bestemmer når og hva, han bestemmer hvor mye.

 

Jeg føler vel egentlig at det ikke er noe å forsvare, tenker bare at de som tror det er så enkelt å 'bare være konsekvente' ikke har hatt de største utfordringene i forhold til mat. For noen barn funker det sikkert, men ikke for alle. Sånn som det er med alle ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt wink.png

 

jo, det er det.

 

dersom hun fikk VELGE hadde vi spist pannekaker og pølser til middag hver dag. måltidene er ikke lette her heller, og hun trasser og gauler og nekter å spise rett som det er.

 

MEN i dette huset har vi alltid vært helt konsekvente. "hvis du er sulten, spiser du middagen din. middagen blir stående på bordet, og du får ikke noe annet før den er spist."

 

hun har smakt på det meste jeg kan komme på å lage, og jeg VET hva hun absolutt ikke liker. de matrettene lager jeg ikke når hun skal sitte ved bordet (jeg og mannen kan kose oss med de tingene når hun er på tur til tante eller noe slikt)

 

mødre som innbiller seg at ungene deres skal sulte seg i hjel er temmelig hysteriske, etter min mening, da jeg aldri har hørt om at noe lignende har skjedd.... det er vel heller motsatt? når barn har blitt holdt fanget/innelåst i lengre tid viser jo etterforsning at de har spist tapet av vegger og drukket urin i ett forsøk på å overleve....

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Ååå så flink mamma du er da. Mitt barn har gladelig skippet måltider for å slippe å spise. Problemet er at han knapt vokser uten mat. Han sulter ikke ihjel. Men både hjernen og kroppen hans trenger næring. Så rull inn den tåpelige pedagogikken som ikke funker på de aller kresneste. De liker ikke mat, det er ikke bare fordi de ikke vil.

 

Anonym poster: bde037da102ef9d7e655d0047b83e1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes selv at mine barn er begrensede i matveien, men sammenlignet med enkelte her så er de riktig så greie ser jeg.

 

Jente 5 år liker IKKE potet, og er villig til å spise utrolig mye annet for å slippe denne (de får ikke lov til å velge bort alt på tallerkenen). Liker heller ikke blomkål eller brokkoli, andre vanlige grønnsaker som gulrot, klårt, agurk, paprika o.l går bra. Veldig glad i salat. Skeptisk til sauser, men tar gjerne litt på siden slik at ikke resten av maten blir "ødelagt". Veldig glad i brødskiver og spiser mange slags pålegg. Har endelig kommet til punktet hvor hun kan smake på mat han først har sagt at han ikke liker, og så ombestemme seg fordi det var godt. Tidligere var hun for trassig til å innrømme dette :-)

 

Jente 4 år er mest glad i middag, spesielt "brunsaus-mat" med poteter og tyttebær. Glad i brød, men nøye på brødet ( ikke frø bl.a.). Spiser endel pålegg. Liker varmmat best, f.eks havregrynsgrøt og supper. Spiser de fleste kokte grønnsaker (ikke rosenkål), men er ikke så glad i "salatgrønnsaker" som agurk, tomat og grønnsalat. Frukt er de vel altetnde på begge to. Samme med godteri.

 

Mine får heller ikke mat før til neste måltid, men dette skyldes mest at de skynder seg med middagen og spiser seg ikke ordentlig mett. Så er de sååå sultne etter en time. Dette pleier jeg å minne dem på før de går fra middagsbordet, og det har blitt mye bedre i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt wink.png

 

jo, det er det.

 

dersom hun fikk VELGE hadde vi spist pannekaker og pølser til middag hver dag. måltidene er ikke lette her heller, og hun trasser og gauler og nekter å spise rett som det er.

 

MEN i dette huset har vi alltid vært helt konsekvente. "hvis du er sulten, spiser du middagen din. middagen blir stående på bordet, og du får ikke noe annet før den er spist."

 

hun har smakt på det meste jeg kan komme på å lage, og jeg VET hva hun absolutt ikke liker. de matrettene lager jeg ikke når hun skal sitte ved bordet (jeg og mannen kan kose oss med de tingene når hun er på tur til tante eller noe slikt)

 

mødre som innbiller seg at ungene deres skal sulte seg i hjel er temmelig hysteriske, etter min mening, da jeg aldri har hørt om at noe lignende har skjedd.... det er vel heller motsatt? når barn har blitt holdt fanget/innelåst i lengre tid viser jo etterforsning at de har spist tapet av vegger og drukket urin i ett forsøk på å overleve....

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Akk ja om livet bare hadde vært svart eller hvitt....

Vi kjørte den harde linje du beskriver i noen uker, helt til helsesøster sa at det ikke var forsvarlig lenger. Men hey, hva vet vel hun eller jeg når du har fasiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt wink.png

 

jo, det er det.

 

dersom hun fikk VELGE hadde vi spist pannekaker og pølser til middag hver dag. måltidene er ikke lette her heller, og hun trasser og gauler og nekter å spise rett som det er.

 

MEN i dette huset har vi alltid vært helt konsekvente. "hvis du er sulten, spiser du middagen din. middagen blir stående på bordet, og du får ikke noe annet før den er spist."

 

hun har smakt på det meste jeg kan komme på å lage, og jeg VET hva hun absolutt ikke liker. de matrettene lager jeg ikke når hun skal sitte ved bordet (jeg og mannen kan kose oss med de tingene når hun er på tur til tante eller noe slikt)

 

mødre som innbiller seg at ungene deres skal sulte seg i hjel er temmelig hysteriske, etter min mening, da jeg aldri har hørt om at noe lignende har skjedd.... det er vel heller motsatt? når barn har blitt holdt fanget/innelåst i lengre tid viser jo etterforsning at de har spist tapet av vegger og drukket urin i ett forsøk på å overleve....

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Han ville antagelig ikke sultet seg, men at at han ville gått tre, fire døgn kun på vann - ja, det er jeg sikker på! Og innen den tid må jeg ærlig innrømme at han hadde fått brødskiver med kaviar av meg. For det er ikke sånn jeg har lyst til å lære min unge nytelsen av god mat - og det blir ingen god opplevelse akkurat! Han har dessverre arvet stahet fra flere plasser i familien ;) som nevnt tidligere har heller ikke bhg her klart mesterstykket å få han til å smake på mat. Han lukter forskjell på de forskjellige leverposteiboksene (uten at noen har sagt til han eller vist han hva han får) og nekter å spise maten om det ikke er av de gule boksene. Han har gått en dag uten å spise annet enn vann og ett halvt eple i bhg fordi det var feil brød. De har stadig fremme mat/frukt og lager mat sammen i bhg - han har enda ikke smakt noe nytt (slik gjør vi hjemme også).

 

Jeg er av den oppfatning at etterhvert løsner det, han blir eldre og får lyst på mat - frem til den tid så er det vår jobb og gjøre måltidene hyggelige, lystbetonte og innbydende. Jeg har ikke som misjon å true ungen min til å spise mat - at andre ønsker det får være deres sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt wink.png

 

jo, det er det.

 

dersom hun fikk VELGE hadde vi spist pannekaker og pølser til middag hver dag. måltidene er ikke lette her heller, og hun trasser og gauler og nekter å spise rett som det er.

 

MEN i dette huset har vi alltid vært helt konsekvente. "hvis du er sulten, spiser du middagen din. middagen blir stående på bordet, og du får ikke noe annet før den er spist."

 

hun har smakt på det meste jeg kan komme på å lage, og jeg VET hva hun absolutt ikke liker. de matrettene lager jeg ikke når hun skal sitte ved bordet (jeg og mannen kan kose oss med de tingene når hun er på tur til tante eller noe slikt)

 

mødre som innbiller seg at ungene deres skal sulte seg i hjel er temmelig hysteriske, etter min mening, da jeg aldri har hørt om at noe lignende har skjedd.... det er vel heller motsatt? når barn har blitt holdt fanget/innelåst i lengre tid viser jo etterforsning at de har spist tapet av vegger og drukket urin i ett forsøk på å overleve....

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Akk ja om livet bare hadde vært svart eller hvitt....

Vi kjørte den harde linje du beskriver i noen uker, helt til helsesøster sa at det ikke var forsvarlig lenger. Men hey, hva vet vel hun eller jeg når du har fasiten.

 

jeg sier ikke at barna skal tvinges til å spise ting de ikke liker. jeg serverer heller ikke ting hun ikke spiser hver dag i noen uker slik at hun ikke spiser nok. MEN hun får ikke bestemme hva vi har til mat.

 

hun er enebarn, eneste tantebarn og eneste barnebar i min familie. når hun er på besøk hos sin mormor spiser hun "bare" risgrøt. det er det eneste hun liker når hun er der og min mor gir henne det fordi hun "skal jo ikke sulte heller"

 

når hun er på besøk hos sin tante liker hun "bare" pannekaker, og det får hun... igjen fordi "hun nekter jo å spise noe annet"

 

hjemme spiser hun kjøtt, fisk, kylling, poteter, pasta, supper, gulrøtter, brokkoli, erter, asparges osv... stort sett alt det vi voksne spiser.

 

du vet ingenting om hvordan min datter er. om hvor "kresen" hun er eller hvilke atferdsvansker hun har. innbiller du deg virkelig at det er bare de med "enkle" barn som klarer å lære dem at mat må vi ha for å leve og forskjellig mat er nødvendig for å være sunne?

 

faktum er at hun HAR atferdsvansker og talevansker kombinert med en svært sta og overdramatisk personlighet. i smarbeid med helsestasjon, PPT, barneleger (hun har også problemer med tarm/mage, så variert kosthold er viktig for henne) kjører vi en svært "streng" oppdragelses stil. hun trenger helt klare grenser som er de samme hver dag. det får hun her hjemme, slik at hun kan "skeie ut" når hun er hos andre.

 

og ingen unger lærer å smake på ting i barnehagen. alle ansatte i barnehagen vet at mor og far hadde blitt helt ville dersom de fikk beskjed om at barnet deres ikke hadde spist den dagen fordi han eller hun ikke ville smake på det som ble servert...

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 åring. Spiser ganske variert, men grønnsaker (bortsett fra gulrøtter) er rimelig vanskelig å få inn. Maser ikke så mye med det. Tvinger henne til å smake en liten bit og så får det være med det.

 

Er ikke så storspist da, så vi sliter med at hun spiser nok til hvert måltid. Vi har en regel om minst tilsvarende en halv skive til hvert måltid.

 

 

Anonym poster: a924c64d04dac5b6ec6e7ac81578b2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad jeg har en datter som spiser det hun får servert...

 

men, så vet hun også at dersom hun velger å ikke spise, får hun ikke noe annet før neste måltid blir servert.

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Og du tror at siden hun ikke får noe før neste måltid så spiser hun det meste hun får servert. Må være fint å tro det er så enkelt wink.png

 

jo, det er det.

 

dersom hun fikk VELGE hadde vi spist pannekaker og pølser til middag hver dag. måltidene er ikke lette her heller, og hun trasser og gauler og nekter å spise rett som det er.

 

MEN i dette huset har vi alltid vært helt konsekvente. "hvis du er sulten, spiser du middagen din. middagen blir stående på bordet, og du får ikke noe annet før den er spist."

 

hun har smakt på det meste jeg kan komme på å lage, og jeg VET hva hun absolutt ikke liker. de matrettene lager jeg ikke når hun skal sitte ved bordet (jeg og mannen kan kose oss med de tingene når hun er på tur til tante eller noe slikt)

 

mødre som innbiller seg at ungene deres skal sulte seg i hjel er temmelig hysteriske, etter min mening, da jeg aldri har hørt om at noe lignende har skjedd.... det er vel heller motsatt? når barn har blitt holdt fanget/innelåst i lengre tid viser jo etterforsning at de har spist tapet av vegger og drukket urin i ett forsøk på å overleve....

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Akk ja om livet bare hadde vært svart eller hvitt....

Vi kjørte den harde linje du beskriver i noen uker, helt til helsesøster sa at det ikke var forsvarlig lenger. Men hey, hva vet vel hun eller jeg når du har fasiten.

 

jeg sier ikke at barna skal tvinges til å spise ting de ikke liker. jeg serverer heller ikke ting hun ikke spiser hver dag i noen uker slik at hun ikke spiser nok. MEN hun får ikke bestemme hva vi har til mat.

 

hun er enebarn, eneste tantebarn og eneste barnebar i min familie. når hun er på besøk hos sin mormor spiser hun "bare" risgrøt. det er det eneste hun liker når hun er der og min mor gir henne det fordi hun "skal jo ikke sulte heller"

 

når hun er på besøk hos sin tante liker hun "bare" pannekaker, og det får hun... igjen fordi "hun nekter jo å spise noe annet"

 

hjemme spiser hun kjøtt, fisk, kylling, poteter, pasta, supper, gulrøtter, brokkoli, erter, asparges osv... stort sett alt det vi voksne spiser.

 

du vet ingenting om hvordan min datter er. om hvor "kresen" hun er eller hvilke atferdsvansker hun har. innbiller du deg virkelig at det er bare de med "enkle" barn som klarer å lære dem at mat må vi ha for å leve og forskjellig mat er nødvendig for å være sunne?

 

faktum er at hun HAR atferdsvansker og talevansker kombinert med en svært sta og overdramatisk personlighet. i smarbeid med helsestasjon, PPT, barneleger (hun har også problemer med tarm/mage, så variert kosthold er viktig for henne) kjører vi en svært "streng" oppdragelses stil. hun trenger helt klare grenser som er de samme hver dag. det får hun her hjemme, slik at hun kan "skeie ut" når hun er hos andre.

 

og ingen unger lærer å smake på ting i barnehagen. alle ansatte i barnehagen vet at mor og far hadde blitt helt ville dersom de fikk beskjed om at barnet deres ikke hadde spist den dagen fordi han eller hun ikke ville smake på det som ble servert...

 

Anonym poster: 52b1b35516cdc1e4f82e0b8d20505b0a

 

Helt ville du... Helt dagligdags at han ikke har spist noe i bhg. Blir vel mest overrasket når han har spist. Det er da ikke personalet sin feil.

 

Anonym poster: bde037da102ef9d7e655d0047b83e1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...