Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #26 Skrevet 28. februar 2013 Signerer 2, samtidig ville jeg byttet lås, så er problemet med innvadert hytte løst;-) Anonym poster: 9c09112745210d88ff33b0fdefbefd03 Det er vel å eskalere en konflikt som ikke eksisterer ennå. De har jo betalt for hytta i mange år og det har tydeligvis vært greit for sonn og svigerdatter. Sikkert gjort vedlikehold også. Denne saken må løses med takt og smidighet hvis de ellers har et ok forhold til hverandre. Anonym poster: 6a7ab914d19fd4fa265c7772f85493d7
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #27 Skrevet 28. februar 2013 Signerer 2, samtidig ville jeg byttet lås, så er problemet med innvadert hytte løst;-) Anonym poster: 9c09112745210d88ff33b0fdefbefd03 Det er vel å eskalere en konflikt som ikke eksisterer ennå. De har jo betalt for hytta i mange år og det har tydeligvis vært greit for sonn og svigerdatter. Sikkert gjort vedlikehold også. Denne saken må løses med takt og smidighet hvis de ellers har et ok forhold til hverandre. Anonym poster: 6a7ab914d19fd4fa265c7772f85493d7 Jeg har vært borti en lignende episoden med min eks og ekssvigerforeldre og det gjaldt også en hytte på fjellet, som foreldrene betalte på og brukte men som min eks eide. Kunne nesten vært samme type..., kanskje Hi har endt opp med min eks familie...grøss.. Ihvertfall, noe takt og smidighet funket ikke der. Vi endte opp med å bli totalt overkjørt. Det var så mye innblanding fra de eks svigerforeldrene at forholdet vårt gikk til helvete..jeg pakket sekken, tok ungene med meg og flyttet langt vekk.. Anonym poster: 9c09112745210d88ff33b0fdefbefd03
Gjest ronja røverdatter Skrevet 28. februar 2013 #28 Skrevet 28. februar 2013 Dialog er sjelden overdrevet.... Her må dere rett og slett sette dere ned og snakke sammen på en hyggelig og voksen måte uten å anklage noen for noe som helst. Det høres jo ut som at ordningen som har vært til nå har vært i orden for alle parter, og dere har jo også hatt nytte av at foreldrene hans har betalt utgiftene på hytta og gjort forskjellig vedlikehold og litt oppussing, så vidt jeg husker. Nå har ikke svigers råd til dette lenger og ønsker at dere overtar betalingen og dere ønsker å benytte hytta litt mer enn dere har gjort til nå. Kan dere ikke "bare" invitere svigers over til en hyggelig prat om dette. Diplomati er heller ikke overdrevet, så ikke anklag dem for at nå som de ikke vil betale lenger for de neimen ikke bruke hytte heller... Si heller at dere har lyst til å bruke hytta litt av og til nå som ungene har blitt større (eller et eller annet), så nå har dere lyst til å komme fram til en løsning som passer både for dere og for dem slik at alle kan ha glede av hytta. Dere trenger ikke å gjøre allverdens forandringer på hytta med en gang, den har vært sånn til nå, så dere holder sikkert ut en stund til. Få først til en grei ordning, og deretter kan dere sakte, men sikkert gjøre forandringer som gjør at det mer og mer blir deres sted. Dere har forhåpentligvis mange år dere kan kose dere med hytta i framtiden, det koster så lite å prøve på en smidig løsning som ikke sårer eller utestenger noen.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #29 Skrevet 28. februar 2013 ...kanskje dere til og med kan avtale hytteturer med unger + besteforeldre så får de noen hyggelige minner sammen? Dermed får jo dere barnevakt og kan nyte litt kjærestetid Anonym poster: 4211465d8aca60a734bb47b3db170e5b
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 28. februar 2013 #30 Skrevet 28. februar 2013 (endret) Kanskje dere i første omgang bare skal gi beskjed om at så lenge det er de som bruker hytta, og de som har alle tingene sine der, så må de også fortsette å stå for utgiftene. Så får dere ta over både hytte og utgifter når de ikke lenger ønsker å ha hovedansvaret. Hvis de virkelig mener de ikke har råd, vil de nok da innse at de får gi fra seg hytta, man får ikke både i pose og sekk. Kanskje lettest å gjøre det slik, la dem innse det selv, så blir det kanskje ikke konflikter. Synes det var frekt av dem å legge det økonomiske ansvaret helt uten videre, uten å begrense sin bruk av hytta. Men det kan jo også hende de ikke forstår hvordan det oppleves for dere. Endret 28. februar 2013 av UndrendeUllteppe
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #31 Skrevet 28. februar 2013 Hvor mye penger er det snakk om da? Syns du er litt urimelig...virker for meg som du ikke kommer godt overens med svigers og ser helst at man ikke skal gk gleder eller dele med noen. Selv og jeg eier noe og betaler noe så lar jeg andre bruke det..men det handler litt mer om å gi og få... Anonym poster: e7c1158dbc7f3f11f1475780983940cc
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #32 Skrevet 28. februar 2013 Jeg hadde heller ikke vært villig til å være med å betale for noe jeg ikke følte jeg kunne bruke. Enten fikk svigerforeldrene fortsette og ta vedlikeholdsutgiftene og bruke hytten som sin mens de gjør dette. Ellers fikk de la være å betale men da også godta at hytten ikke er deres til å bruke som når de vil, selv om de er hjertelig velkommen til å bruke den når dere ikke gjør det og det da må avtales på forhånd slik at de vet dere ikke skal bruke den. Og at de da må ta med seg sine ting opp og ned når de bruker den og ikke ha de slengt utover hele hytten. Eventuelt som du så skaffe en kommode hvor de plasserer de ting de ønsker å oppbevare. Jeg antar at det er snakk om klær, sengetøy (som dere kan finne et annet alternativ oppbevaring for) og slike småting. Og ikke snakk om møbler og kjøkkenutstyr med mer. Det er klar at de som står for utgiftene skal ha første rett i forhold til bruk av hytten. Jeg ville nok ha snakket med mannen og sammen laget en plan for hvordan dere ønsker å bruke hytten og hvordan dere vil ha det om dere skal ta over betalingen og så hadde jeg latt svigerforeldrene få velge. Ønsker de å betale å ha full bruksrett som tidligere eller ønsker de at dere skal ta alle utgifter og da kun få låne den når dere ikke selv skal bruke den (noe som sikkert blir mye allikevel) 0g finne seg i at det mulige etterhvert blir litt forandring på hvordan hytten ser ut uten at de har rett til innspill og at de må rydde vekk en del av sine ting. Det er ikke snakk om å dytte vekk svigerforeldrene dine fra noe de har hatt glede av i alle år, det er snakk om at dere selv ikke skal bli utnyttet og overkjørt. Anonym poster: 891579395dafec3d7d3fc8bc00bd9827
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #33 Skrevet 28. februar 2013 Nei,det, et er ikke all verden med penger. Utgjør vel en 15.000 kr i året eller noe slikt. Så kommer jo utgifter til vedlikehold i tillegg, men her gjør mannen det meste selv. Jeg tenker på klær og sengetøy ja, at de kan ha det i en kommode. Når det gjelder kjøkkenutstyr har jeg lyst til å be dem ta bort det som står der, og heller ha et annet som vi har stående hjemme nå. Anonym poster: 2ed20be2bc237e628fe0f747219e6c0a
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #34 Skrevet 28. februar 2013 Hvor mye penger er det snakk om da? Syns du er litt urimelig...virker for meg som du ikke kommer godt overens med svigers og ser helst at man ikke skal gk gleder eller dele med noen. Selv og jeg eier noe og betaler noe så lar jeg andre bruke det..men det handler litt mer om å gi og få... Anonym poster: e7c1158dbc7f3f11f1475780983940cc Virkelig? Å skulle finansiere en hytte som andre mennesker bruker mesteparten av tiden, å ikke få innrede den som man vil fordi de som skal bruke den gratis vil ha det på sin måte, og å ha andres ting slengt rundt seg når man en sjelden gang i blant får være der selv - det hadde du syntes var helt ok og skulle bare mangle? Nei,det, et er ikke all verden med penger. Utgjør vel en 15.000 kr i året eller noe slikt. Så kommer jo utgifter til vedlikehold i tillegg, men her gjør mannen det meste selv. Jeg tenker på klær og sengetøy ja, at de kan ha det i en kommode. Når det gjelder kjøkkenutstyr har jeg lyst til å be dem ta bort det som står der, og heller ha et annet som vi har stående hjemme nå. Anonym poster: 2ed20be2bc237e628fe0f747219e6c0a Det synes jeg absolutt du kan be dem om, hvis dere skal betale de 15 000 i året kan ikek svigers ha bestemmelsesrett på hvilke møbler og hva slags kjøkkenutstyr som skal være der, og de må selvsagt rydde vekk sine ting når de drar derfra. Anonym poster: 046c4a0a23ae62fbba464af70d4f7e4a
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #35 Skrevet 28. februar 2013 De hører jo nesten hjemme under gjerrigtråden. Jeg blir faktisk rystet over hvor frekke folk er. Anonym poster: b87934374c2bb69055ca6f2625543a63
Elina Skrevet 28. februar 2013 #36 Skrevet 28. februar 2013 Jeg synes 15000 i året absolutt er et betydelig beløp for noe dere ikke får benyttet. Sett deg ned med mannen og snakk med han hvordan du vil ha det. Så kan dere diskutere og komme til en enighet. Jeg tror nok svigerforeldrene dine vil forstå om dere ikke går rundt grøten, det blir det ofte mer konflikt av. Det er jo ikke slik at de ikke skal få bruke hytten, men det er jo måten opplegget nå er som er helt feil for dere. Om hytten er stor med mange rom så kanskje de kan få et eget rom til å ha sine ting? Eller et skap eller en kommode. Men det er viktig at du og mannen blir enig og har en felles front. Disse mennene er ofte konfliktskye og tror at foreldrene blir sint for det ene og det andre. Men når alt kommer på bordet så forstår foreldrene det så alt for godt. Har hatt noen runder med min konfliktskye mann. Han er av typen som tror foreldrene hans er urimelige og ufornuftige, og det er de iallefall ikke. De er fornuftige og er lette og ha med å gjøre, han bare tror at dem ikke skal forstå
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #37 Skrevet 28. februar 2013 Hytten er ikke stor. Det er bare ett soverom, og det er til enhver tid oppredd med deres sengetøy. I tillegg er det en hems som er full av ting. Der ønsker jeg å lage til som fast soveplass til ungene. Jeg ønsker å bytte ut dynene og putene, og at de kan bruke vårt når de er der. Men jeg orker ikke å bruke de gamle dynene som sikkert har vært der i 20 år. Så kan de ha sitt sengetøy og klær i en kommode og rydde etter seg når de drar. Anonym poster: 2ed20be2bc237e628fe0f747219e6c0a
Elina Skrevet 28. februar 2013 #38 Skrevet 28. februar 2013 Hytten er ikke stor. Det er bare ett soverom, og det er til enhver tid oppredd med deres sengetøy. I tillegg er det en hems som er full av ting. Der ønsker jeg å lage til som fast soveplass til ungene. Jeg ønsker å bytte ut dynene og putene, og at de kan bruke vårt når de er der. Men jeg orker ikke å bruke de gamle dynene som sikkert har vært der i 20 år. Så kan de ha sitt sengetøy og klær i en kommode og rydde etter seg når de drar. Anonym poster: 2ed20be2bc237e628fe0f747219e6c0a Dere må snakke med dem om dette, de vil jo sikkert også like at dette blir byttet ut. Selv ville jeg IKKE ha sovet med så gamle dyner og puter, huff huff tenk på hva som lever i dem..... Og angående soveplass på hemsen, så vil jeg nå tro at de har full forståelse for at barnebarna vil ha sin egne plass og sove på hytta. Det er jo så utrolig koselig å sove på hems Skulle bare mangle at de rydder opp etter seg når de drar, det er det minste dere kan forlange.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå